Onafscheidelijke maatjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Onafscheidelijke maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 19:13

Hallo,

Vorige week zaterdag ben ik met een paar mensen wezen kijken voor 2 haflingers voor de stichting waar ik vrijwilliger ben.
Nu ging het om twee haflingers van gelijke hoogte die betuigd en zadelmak waren. Ideaal voor ons, want wij hebben altijd pony's van gelijke hoogte nodig.
De pony's daar gezien, ze in het tuig gezien en ze onder het zadel gereden. Het gaat trouwens om een merrie en een ruin.
Het voelde goed, dus hebben we beide pony's gekocht.

Eenmaal op stal gekomen blijkt dat de merrie op dit moment niet zonder haar maatje, de ruin, kan.
Wanneer de ruin van stal is, begint ze als een gek te hinniken en te springen door de stal heen -O-.
Wanneer ze zelf van stal is roept ze ook steeds na de ruin.

Afgelopen week is ze gereden met andere pony's van de manege erbij. Dat ging, toen ze eenmaal aan het lopen was, prima.
Ook is ze een paar keer gelongeerd in de bak, als enige pony in de bak. Ook toen was ze niet handelbaar.
Vandaag heb ik de ruin gereden en een vriendin van mij de merrie.

Het was een drama, de merrie liep alleen als de ruin voor haar liep, en ging anders in de achteruit, stilstaan of na de ruin toe trekken.
Zucht.... Voor de rest is het zo'n geschikte pony voor ons, maar op dit moment kunnen we er gewoon even weinig mee.

Iemand ervaringen of ideeën hoe we dit het best kunnen aanpakken?

Even voor de beeldvorming :)
Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:20

Even geduld hebben.
Ze staan beidjes net op een nieuwe stal, dus alles is nog eng.
Wat ik doe is een ander paardje tussen in zetten.
Dus ruin, paardje en dan de merrie.
Als het kan, na een week nog een stukje opschuiven.

Kijk hier ook weer het probleem van:
Er worden paarden gekocht die gelijk maar normaal moeten doen.
Koop dan een fiets of brommer.

Maar het zijn dieren die ook een hechtings band hebben.

Het zijn wel droppies. :7

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 19:28

Ariebren schreef:
Even geduld hebben.
Ze staan beidjes net op een nieuwe stal, dus alles is nog eng.
Wat ik doe is een ander paardje tussen in zetten.
Dus ruin, paardje en dan de merrie.
Als het kan, na een week nog een stukje opschuiven.

Kijk hier ook weer het probleem van:
Er worden paarden gekocht die gelijk maar normaal moeten doen.
Koop dan een fiets of brommer.

Maar het zijn dieren die ook een hechtings band hebben.

Het zijn wel droppies. :7

Een fiets of een brommer past bij ons niet onder het huifbed :).
Daarbij hoeven de paarden bij ons niet direct goed het werk te kunnen doen, en gunnen we de paarden alle tijd die ze nodig hebben.
Maar om ze een handje te helpen vraag ik gewoon wat advies hier.

Wij hadden juist de twee pony's naast elkaar gezet, zodat ze toch nog een beetje bekends zouden hebben :Y).

Rchell

Re: Onafscheidelijke maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:13

Ik zou heel geleidelijk gaan scheiden. Tuurlijk is het fijn als paarden zo goed met elkaar gaan maar het "door het lint gaan" als de een moet gaan rijden en de ander bijv op stal blijft, is voor jullie niet prettig maar voor de paarden denk ik ook niet. Ik denk dat je dit kan zien als een soort verlatingsangst. Ik weet natuurlijk niet wat jullie faciliteiten zijn maar ik zou meerdere malen per dag (als de mogelijkheid er is) ze scheiden. Dus paard 1 op stal laten staan en met paard 2 gaan wandelen.
In het begin gewoon alleen de stal uit en weer terug (zeg: 3 minuten) en dat opbouwen. En dan ook van paard wisselen, dus paard 2 laten staan en met 1 wandelen. Gewoon geleidelijk opbouwen dat ze leren dat het best even kan duren, maar dat het andere paard altijd terug komt.

switt

Re: Onafscheidelijke maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:18

Agh, wat een leukerds samen!

Stel je eens voor: je wordt opeens uit je vertrouwde omgeving geplukt en alles is anders en vreemd. Natuurlijk wil je dan niet dat je maatje ook nogeens weg gaat! Ik snap ze wel hoor.. Geef ze gewoon even te tijd :) Staan ze overdag in een kudde? Ik zou ze overdag in een groep zetten, hopelijk maken ze daarin ook andere vrienden en gaan ze minder aan elkaar hangen.

Wij hadden het trouwens ook op stal, we kochten een ijslander en kregen er een welshje bij. Deze stonden ook samen in een paddock en waren onafscheidelijk. Nu ze met nog 3 andere staan gaat het veel beter! Ze zijn nogwel echt vrienden maar hangen niet meer zo enorm aan elkaar.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:58

Hier ook ervaring met 2 onafscheidelijke maatjes. Een moeder en dochter, moeder kon wel zonder dochter, maar dochter absoluut niet zonder moeder (de dochter was 9 en de moeder 15).
We hebben het aangepakt door steeds de dochter kort apart te zetten, voeren, borstelen, in ieder geval iets te doen wat ze leuk vindt, en dan weer terug te doen bij de moeder. En dan elke keer iets langer. Dat ze leerde dat even weg zijn niet erg is en dat ze haar moeder wel weer zou zien.