Staldekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Staldekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:18

Mijn pensionhouder(ik sta privé)vroeg mij vanavond of ik geen staldeken heb.
Normaal heb ik daar nooit bij stilgestaan. :o?
Dit is pas de 2e plek waar ik sta, waar mijn pony in de nacht op stal gaat, daarvoor stond hij altijd dag en nacht buiten met outdoordekens.
Volgens hem zijn staldekens fijner voor op stal,ook wat lichter.
Hij is ook bereid tot wisselen van dekens, ideaal overigens. :):)

Dus nu vraag ik me af,of een staldeken voor de uren op stal, dan fijner zou zijn?
Op dit moment staat hij buiten onder een 150 grams, als het écht koud wordt onder 300 grams. :brr:
Dikker ga ik niet,hij wordt waarschijnlijk alleen nog geschoren bij de hals.

Ook nog staldeken tips?

jadeken

Re: Staldekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:21

Ik weet eigenlijk de functie van staldekens niet :?
Maar ik heb ze wel al vind ik dat als een paard in een stal staat hij toch geen kou heeft :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:33

Ik vind het niet fijn om buiten een deken om te doen en dan op stal weer af.
Zo warm is het op stal ook weer niet..

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:37

Ja dan wel

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:33

Als je het perfect wilt doen is buiten een outdoordeken op en op stal een staldeken op inderdaad het ideaalplaatje, zeker als je een outdoordeken hebt die niet zo goed ademt.

Echter, als je een outdoordeken hebt die goed ademt vind ik het persoonlijk zonde van je geld om ook nog eens een staldeken aan te schaffen. Hier staan de paarden ook met dezelfde outdoordekens op stal als die ze in de weide op hebben. Gaat prima. Er zweet er ook nooit 1 onder en zwaar zijn ze ook niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:28

Hij ademt volgens mij wel goed.
Als hij zeiknat is volgens mij ook,weet niet of dat veel uitmaakt...?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:19

Dat zou fijn kunnen zijn als het bijv op stal veel warmer is dan buiten of als je buitendeken heel erg nat is geregend lijkt mij...
Als je verder een goed ademende deken hebt maakt het volgens mij niet zo heel veel uit...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:25

ik heb dat nooit gedaan ,altijd de waterdichte deken op gehouden buiten en binnen
hij staat er nooit onder te zweten en steeds dekens wisselen is ook een gedoe :j

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:26

mirgino schreef:
ik heb dat nooit gedaan ,altijd de waterdichte deken op gehouden buiten en binnen
hij staat er nooit onder te zweten en steeds dekens wisselen is ook een gedoe :j

Dit doe ik ook altijd.
Ik heb wel stal dekens maar die heb ik alleen om mijn regendeken dikker te maken.

Mijn regen deken is 200 gram als het heel koud word dan doe ik de stal deken er onder die is 150 gram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:28

Ik hoef ze zelf niet te wisselen,willen ze met alle plezier voor me doen.
(voordeel van prive staan).
Mij maakt het niet zoveel uit,maar dacht dat het misschien fijner was voor hem om de uren op stal een andere deken te dragen.

ik heb 3 outdoordekens, een 0 grams(die gaat dan op stal af, want geeft toch geen warmte,alleen voor regen)
een 150 grams,draagt ie nu
300 grams draagt ie als het echt vriest.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:46

Ik heb gewoon outdoor dekens op stal op en dat is geen enkel probleem. Dan hoef ze niet steeds te wisselen als je wel buiten zet.
Het enige verschil met een staldeken is wel dat van een echte staldeken de voering doorloopt tot de onderrand, terwijl bij outdoordekens het onderste deel bijna altijd ongevoerd is. Dit omdat als een paard buiten in de modder rol, de voering anders nat zou worden.

Voor een paard dat veel (stil) op stal staat is een staldeken dus lekkerder omdat deze deken over de hele buiklengte gevoerd is en dus warmer aan de onderzijde van de buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:02

Het wisselen maakt niks uit, wordt voor me gedaan zonder enig probleem.
(sterker nog, ze vinden het juist leuk om nog wat om handen te hebben met de paardjes...)

Pony staat in de wintermaanden 8 tot 9 uurtjes op de weide rest op stal.
Lente/zomer langer op de weide maar dan zijn dekens natuurlijk niet meer nodig.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:05

Ik wissel nooit dekens.
Mijn paard heeft nu nog alleen zijn regendeken op.
Overdag buiten en 's nachts op stal.
Als de dagen en nachten kouder beginnen te worden doen we er een staldeken onder.
Maar voor de rest heeft mijn paard de dekens altijd om behalve tijdens het rijden.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:08

Mijn paard staat binnen ook gewoon onder dezelfde deken als buiten, gaat prima :j

Ipkiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

ik gebruik staldekens (wel met loopsplitten) voor zowel buiten als binnen. Als ze naar buiten gaan, gaat er een regendeken van 0 gram overheen.
als ze dan binnenkomen ´s avonds gaat de regendeken er terug af.
Ik vind dat de staldekens beter ademen dan de meeste outdoor dekens.

Vroeger wisselelde ik bij het buiten en binnen gaan telkens van deken. Binnen een staldeken en buiten een outdoordeken.
Dit vindt ik nog steeds het meest ideale systeem en zo heeft je paard ook minder kans op druk en schuurplekken.
(zelf loop ik ook niet graag 2 maanden net dezelfde trui of broek)
Maar helaas kost dit veel tijd, dus is voor mij de beste oplossing een staldeken met daarover een regendekentje.
Als ze dan nat geregend zijn, gewoon de regendeken eraf en er komt weer een droge, goed ademende staldeken tevoorschijn.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:10

ik wissel ook nooit dekens. Ze komt met haar onderdeken en outdoordeken gewoon op stal te staan. Niks geen problemen mee. Als ik haar de avond vantevoren klaar maak voor een wedstrijd krijgt ze wel een stal/onder of wollen deken op.