Merrie angstig van de veearts??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeclereJelle

Merrie angstig van de veearts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:27

hallo!

Vandaag kwam de veearts om een griepspuitje te zetten. Mijn 2 pony's lieten dit prima doen, zonder enig protest of angst maar toen was mijn nieuwe merrie aan de beurt.. Ze begon te steigeren, rond te lopen, met haar hoofd te gooien, alles wat je maar kunt verzinnen. Ik zag de angst in haar ogen en besloot om eerst wat rustig met haar rond te wandelen tot ze gekalmeerd was, maar nee hoor vanaf het moment dat ze die enge veearts met zijn spuitje weer zag gooide ze weer haar voorbenen hoog in de lucht, het heeft dan ook enorm lang geduurd voordat ze uiteindelijk dat spuitje had. Ze was echt wel heel bang van de veearts, op een gegeven moment vond ik haar zelfs agressief lijken (oren plat,..) .

Dit heb ik haar nog nooit zien doen, ik heb haar nu 4 maanden en ze is heel gehoorzaam naar mij toe maar bij de veearts kon zelf ik haar niet meer houden.

Ik moet er misschien wel bijzeggen dat dit paardje heel wat heeft meegemaakt en toen ik haar kreeg was ze heel erg bang, ik heb toch besloten haar te kopen. We hebben al heel veel bereikt onder ons tweetjes.
maar de veearts is blijkbaar nog een punt waar we aan zullen moeten werken, maar hoe?
Wat moet ik hiermee?

DeBuurvrouw

Re: Merrie angstig van de veearts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:28

Had de veearts een witte jas oid aan? Sommige paarden weten dat die mensen hun ''pijn''doen en zullen dus erg vervelend worden. Ook kan de geur van die man mee spelen. Zelf zorg ik dat ik de paarden in de box heb evt met halster om.

LeclereJelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:32

DeBuurvrouw schreef:
Had de veearts een witte jas oid aan? Sommige paarden weten dat die mensen hun ''pijn''doen en zullen dus erg vervelend worden. Ook kan de geur van die man mee spelen. Zelf zorg ik dat ik de paarden in de box heb evt met halster om.

De veearts had een gewone donkerblauwe jas aan.. niks bijzonders. De andere paarden hadden helemaal geen probleem met deze man.
Ik had haar voor de veiligheid al uit de box gehaald, was bang dat er misschien ongelukken zouden gebeuren in de box. En haar halster had ze aan.
Ze was echt helemaal bezweet, ze was dus echt bang.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:26

Hoe reageert het paard op vreemden iha?

LeclereJelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 12:09

niet zo goed. Je moet haar echt wel heel rustig benaderen.
De eerste keer dat de hoefsmid kwam, is die gewoon weer naar huis gegaan omdat hij absoluut niets kon aanvangen met haar.
De tweede keer was het precies of ze kende de hoefsmid al jaren, ze bleef netjes staan en gaf haar voetje zonder probleem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:17

Twee van mijn paarden moeten ook niets van de DA hebben. Die moet ik ook echt op stal zetten als hij komt enten, anders krijg ik ze niet eens te pakken. Ik heb al verschillende dierenartsen gehad en ze doen het bij allemaal. Waarschijnlijk hebben ze toch een bepaalde geur bij zich die ze verraad als dierenarts.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:19

Heb je misschien al verschil gemerkt met vrouwen en mannen? Sommige merrie's hebben een hekel aan mannen. Zeker als ze daar negatieve ervaringen mee hebben.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:28

de meeste dierenartsen ruiken naar ontsmettingsmiddellen, betadine enz.
miss kun je proberen zelf ook naar die geur te ruiken en dan leuke dingen met haar doen, dan gaat ze die geur asioseren met leuke dingen ipv bijv pijn.

LeclereJelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:29

ze heeft inderdaad wel meer bang van mannen als van vrouwen..
deze DA had geen ontsmettingsmiddel gebruikt en zelf rook ik ook niets, kan natuurlijk wel zo zijn dat Indiana dit wel rook.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:34

ze wassen hun handen bijv al met speciale antibacteriële zeep, dus ze ruiken echt wel anders dan andere mensen al is dit voor mensen niet merkbaar.
je kan ook proberen om een vrouwelijke DA te laten komen ipv een mannelijke als ze idd banger is van mannen.

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:31

LeclereJelle schreef:
ze heeft inderdaad wel meer bang van mannen als van vrouwen..
deze DA had geen ontsmettingsmiddel gebruikt en zelf rook ik ook niets, kan natuurlijk wel zo zijn dat Indiana dit wel rook.

Misschien een vrouwelijke dierenarts proberen :)
Die van ons (ook een merrie) heeft dat probleem ook, dat ze angstiger is voor mannen dan voor vrouwen (alleen niet zo extreem als jouw paard).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 07:17

mijn pony kan de dierenarts redelijk goed om zich heen hebben,maar op het moment dat er een spuit tevoorschijn komt gaat hij door het lint.
hij is vroeger wel eens verkeerd geprikt en had daar dan pijn van en koppelt dat aan elkaar.
een paard kan dus prima bang zijn van een veearts,waarom niet?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:37

mijn vorige 2 dierenarsten waren groven oudere mannen, hier was mn paard ook niet zo gek op, heb nu een fijne vrouwlijke da en paardje was wel rustig :)

bij hoefsmid heeft ze der geen last van

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:13

Kyra (toen 1.5jaar) had ook ontzettend veel schrik. ze deed alles wat ze kon om weg te geraken, nochtans heeft ze geen slechte ervaringen met mannen.. Zelfs voor voer bleef ze niet staan

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:17

De veearts met wie ik wel eens meeloop verstopt bij angstige paarden het spuitje, hij gaat de box in, neemt alle tijd en gaat lekker kroelen. Daarna loopt hij de box weer uit en het spuitje is leeg ;-) Paard heeft er weinig van gemerkt ;-)

Hij doet er wel wat langer over als normaal, maar als de eigenaar aangeeft dat het een angstig paard is werkt dit het best!

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:12

Gisteren is de DA weer geweest omdat Gella een virus had. We hebben Kyra ook preventief een spuitje laten zetten. Deze keer ging het veel beter! Het is ondertussen al een jaar geleden dat ze zo tekeer ging, maar ik denk dat het kwam omdat ze nogmaar net in die wei stonden en er veel veranderd was. Misschien dat ze zich niet helemaal vertrouwd is met de omgeving ofzo. Zou dat kunnen?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:28

dat zou idd kunnen, als er veel veranderingen zijn geweest kan een paardop een gegeven moment helemaal overal tegenin gaan en dus heftig reageren op van alles.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:34

hier hetzelfde, ik loop altijd naar de DA. daar is een opvoelbox, zelfs voor vaccinaties gaat ze daar eventjes in.