Vraag aan juryleden, wat te doen? Brief van fysio mee nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Vraag aan juryleden, wat te doen? Brief van fysio mee nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:55

Hoi Hoi!

Ik heb binnenkort mijn eerste wedstrijdje met mijn topper, nou zijn we al eventjes mooi hard aan het oefenen en vooral ook op het doorzitten. Ik kon eerder gewoon niet doorzitten op mijn paard omdat die je echt uit het zadel gooit door z'n gang. Heeeeeel veel op geoefend dus en nu kunnen we het eindelijk! Oké tis nog wat gespannen (vooral van mijn kant uit), maar goed we zitten tenminste wel door. :+

Nu kreeg ik 2 weken terug ook heel erg veel last van mijn rug, eerst beetje aangekeken, fysio op vakantie, toch maar naar de huisarts, doorgestuurd naar fysio, wachten tot hij tijd had i.v.m. ik gekraakt moest worden en hij enigste fysio hier in het dorp is die dat kan doen. Al goed, gister gekraakt en daar te horen gekregen dat ik voorlopig even helemaal niet meer mag doorzitten aangezien dat te belastend is voor de onderste wervels.... -O- (waarschijnlijk is die rugpijn ook gekomen van het enthousiaste oefenen...)

Nu zitten er in zo'n B proefje echt maar heel weinig doorzit onderdelen en weet ik dat je gewoon een punt aftrek krijgt voor de oefening waarin doorzitten gevraagd word maar je blijft licht rijden. Nu zit ik eraan te denken dat ik 2 keuze's heb, of gewoon gaan doorzitten (ook al is dit streng afgeraden door fysio...), of voor de proef even naar de jury heen mijn probleem voorleggen en vragen of het goed is wanneer ik die onderdelen gewoon blijf licht rijden. Nu zit ik te denken of het dan misschien handig is om een briefje van de fysio mee te nemen??

Tja het gaat maar om een recreanten wedstrijdje, tis onze eerste keer op concour dan ik rijd ZEKER NIET voor de punten of om een prijsje binnen te slepen, vooral om mijn paardje eigenlijk even de kans te geven in 'alle rust' (zonder echte wedstrijd druk) wat ervaring op te doen op zo'n terrein. Dat ie het gewoon even kan bekijken, kilometers kan maken etc.

Dus eigenlijk denk ik ook van ajoh maakt helemaal niks uit, gewoon blijven licht rijden (tis wel je rug waar je nog wel heel wat jaar mee moet doen..) aan de andere kant denk ik van ja toch even naar de jury misschien dat ze er 'rekening' mee houden? Ik zou het gewoon terecht vinden als ik een punt minder zou krijgen hoor, maar dan weet de jury wel wat de reden is waarom je dus blijft licht rijden (en dat het niet is omdat het paard bv. te onrustig word wat je vaker hoort).

Hoe kijken juryleden hierna? Ik ga ervan uit dat ik over een aantal weken (zeg januari..) wel gewoon weer mag doorzitten dus vind het beetje overbodig om officieel via de KNHS zo'n uitzondering aan te vragen. Daarbij is dat helemaal niet van toepassing gaat om een recreanten wedstrijdje en een oefen dressuur waar ik mee zou zitten. :P

EllyC

Re: Vraag aan juryleden, wat te doen? Brief van fysio mee nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:58

Reglementair kan hier geen rekening gehouden mee worden.
Alleen met dipensatie van de knhs (en die krijg je niet voor iets tijdelijks) kunnen we rekening houden met beperkingen.

Kost je dus gewoon een paar punten.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:04

Aangezien het om een recreanten/oefendressuurwedstrijd gaat en er in de klasse B maar bij een enkel onderdeel wordt gevraagd door te zitten, zou ik het door de vingers zien.
Bij een officiele wedstrijd ligt dit wat anders en zou ik wel dat punt aftrekken voor elk onderdeel waar doorzitten wordt gevraagd en er wordt lichtgereden.

Overigens zou ik zelf als amazone niet gaan doorzitten als de fysio dit sterk heeft afgeraden, je rug moet nog langer mee! Ik zou er persoonlijk ook niet mee naar de jury gaan en de punten aftrek voor het doorzitten gewoon voor lief nemen. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:09

Hey stalgenootje! Balen zeg dat je dus niet helemaal top naar je eerste wedstrijdje kan gaan.

Je krijgt inderdaad aftrek als je blijft lichtrijden maar ik zou dat wel doen. Er loopt hier op Bokt nog een ander topic daar over waarin door juryleden wordt aangegeven dat het per keer 1 punt minder is. Dus zou je een 7 krijgen voor dat onderdeel als je doorzit dan wordt het nu een 6.

Aangezien het inderdaad wel je rug is waar je nog heel lang mee moet zou ik 'het verlies' gewoon nemen en blijven lichtrijden.

(ps. de 24e kan ik helaas niet, dan zit ik in Nijmegen)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 11:32

Nou ik twijfel dus wel een beetje, of gewoon toch die stukjes doorzitten (gaat absoluut niet mijn voorkeur naar uit, maar de 18e heb ik die wedstrijd en de 13e heb ik nog een bezoekje staan bij de fysio dus sowieso nog even overleggen dan). Kan ook gewoon blijven licht rijden, ergens denk ik ja je kan het zomaar doen zonder melding bij de jury maar je kan ook zeggen ik ga even bij de jury langs geef aan dat ik blijf licht rijden i.v.m. mijn rug en tja dan maakt het mij niet veel uit wat de jury doet, punt aftrek is gewoon volledig terrecht natuurlijk maar goed weet de jury wel de achterliggende gedachte en dat het bv. niet is omdat je het gewoon niet kan. :P

Duidelijk antwoord Jury, maar dat wist ik dan ook wel.. :+
Vraag me vooral af hoe juryleden erna kijken als dit voor zou komen bij hen in de ring, word soms nog wel eens het e.e.a. "door de vingers" gezien. Helemaal op oefendressuur / recreanten / onderlinge wedstrijdjes.. ;)

Marlies, tis inderdaad wel balen maar goed voor Disco wel super om gewoon even te kunnen kijken. Al rijden we verliespunten, hij is er tenminste geweest en we hebben wat ervaring opgedaan. Maar je gaat er natuurlijk toch wel gewoon voor om gewoon een fijne en nette proef neer te zetten. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:46

Nou ja ik vraag me af waar dit nou over gaat. Paardrijden is sowieso belastend voor je rug.
Als je niet mag doorzitten zou ik gewoon helemaal geen wedstrijdje proberen te rijden.

Ga lekker thuis rustig wat hobbelen, voel aan wat er wel en niet gaat en doe kalm aan.
Laat die wedstrijd voor wat het is. Lekker belangrijk toch?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:17

Als je niet voor de punten rijdt, dan kun je toch gewoon lekker blijven lichtrijden en er geen probleem van maken.
Je zou van te voren langs de jury kunnen gaan, en zeggen dat je blijft lichtrijden, veel zien het dan door de vingers.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:32

Ik zou er niet mee naar de jury gaan en gewoon blijven lichtrijden, je hebt maar 1 lijf en ik neem aan dat ze er geen rekening mee gaan houden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:43

Suzanne F. schreef:
Nou ja ik vraag me af waar dit nou over gaat. Paardrijden is sowieso belastend voor je rug.
Als je niet mag doorzitten zou ik gewoon helemaal geen wedstrijdje proberen te rijden.

Ga lekker thuis rustig wat hobbelen, voel aan wat er wel en niet gaat en doe kalm aan.

Precies, waarom van alles overhoop halen voor zo'n, zoals je zelf zegt, recreantenwedstrijdje?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:03

Suzanne F. schreef:

Voor nu wel mee eens, maar als het zo blijft zou ik een dispensatie aanvragen, ik start ook in het Z2 en rijd alleen maar licht.. Voor de toekomst?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:10

ik zou mijn gezondheid niet op het spel zetten voor een paar puntjes :n

en als je mijn dochter was :D waren wedstrijden even over totdat je rug beter is

je hebt maar 1 rug en waarom deze op het spel zetten voor wedstrijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:10

Wat je ook nog kunt doen is een beetje smokkelen, net wat gaan staan in de beugels maar zo dat je nauwelijks zichtbaar boven het zadel gaat zitten. Er zijn veel mensen die dat bij de verruimingen in draf doen als ze moeten doorzitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:39

Urielle schreef:
Wat je ook nog kunt doen is een beetje smokkelen, net wat gaan staan in de beugels maar zo dat je nauwelijks zichtbaar boven het zadel gaat zitten. Er zijn veel mensen die dat bij de verruimingen in draf doen als ze moeten doorzitten.

Dat zijn de mutsenbutsers. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:11

hahahaha wat een woord _O-