Met arabier wedstrijd springen/ SGW bij de paarden starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessJS

Met arabier wedstrijd springen/ SGW bij de paarden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:55

Hi Bokkers!

Zoals in de titel staat vermeld, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een vraag die ik heb. Ik heb begin dit jaar mijn prachtige arabier Safir gekocht. Sinds kort zijn we echt wat serieuzer gaan rijden. Met beide een passie voor springen en cross sta ik echt te popelen om voor het eerst officieel te gaan starten.

Echter, van iedereen die ik spreek krijg ik te horen dat het nog erg lastig gaat worden voor ons om goed deze wedstrijden te rijden, omdat Safir slechts 1.55m is en i.v.m. mijn leeftijd (21jaar) bij de paarden moet starten. Natuurlijk zijn de hindernissen een stuk hoger en de afstanden wat verder voor ons dan voor een gemiddeld paard, maar maakt dat het inderdaad voor ons niet haalbaar?

We hebben laatst wel de Tripalon Laren gereden. Wat hij super deed! Alleen hier waren de hindernissen niet op "officiële" B hoogte. In dit geval 70/80 cm (foto onderaan bericht)

Ik ga het natuurlijk gewoon proberen en kijken hoe ver we kunnen komen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie ook met een pony bij de paarden gestart (springen/ SGW) en wat vonden jullie hiervan?

Ik ben benieuwd!

Afbeelding

Groetjes Tess

P.s. Voor de moderators, ik weet niet zeker of dit onder het juiste topic staat.
Laatst bijgewerkt door TessJS op 02-11-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Re: Met arabier wedstrijd springen/ SGW bij de paarden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:59

Ik heb met een D pony van 1.44 tussen de paarden gestart. Met springen kwam ik in de dubbels vaak in de problemen. Met crossen ging het prima! Springparcour voor de cross staat tenslotte een stuk lager dan een gewoon B parcours. En je kunt natuurlijk lekker BB beginnen. Met mijn kleine paardje van amper 1.60 gaat het ook prima, die heeft wel een ruime galop, dat scheelt natuurlijk wel. Heb je al een winstpunt in het B springen? Want die heb je wel nodig voordat je officieel mag gaan crossen.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 11:05

Nee, ik moet nog helemaal bij 0 beginnen, dus zelfs eerst even een winst punt met dressuur halen ;)

Safir heeft juist kleine galop sprongen. Op welk gebied bij springen maakt het uit hoe groot de galop sprongen van je paard zijn? Voor als die misschien niet goed uit kan komen of qua tijd?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:46

In de dubbelsprongen is het lastig. Staat die op 2 galopsprongen voor een gemiddeld paard en je hebt een pony die niet ruim galoppeerd, dan is dat echt wel lastig. Het is wel te trainen hoor. Maar lekker in de BB beginnen, veel oefenparcourtjes meepakken e dan komt de B vanzelf goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:51

Die galopsprongen is puur ervaring opdoen en voelen wat er gebeurt. Dus of een beetje meer verzamelen, zorgen dat je op de eerste vroeg af gaat zodat je er 3 kan maken, of er wat kort onder rijden, waardoor je ruimer over komt en er 2 tussen kan maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:52

Princesj schreef:
Dus of een beetje meer verzamelen, zorgen dat je op de eerste vroeg af gaat zodat je er 3 kan maken, of er wat kort onder rijden, waardoor je ruimer over komt en er 2 tussen kan maken.

juist andersom. Vroeg afgaan is ver landen is een galopsprong minder, kort eronder is kort landen en een galopsprong meer.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:54

Klopt, het is ook echt wel te trainen. Maar mijn ervaring is dat het niet altijd makkelijk is. Vooral niet wanneer de dubbel op 1 galopsprong staat. Soms moeten ze dan net een krabbeltje bijmaken en dat met een oxer op 1M is niet altijd fijn. Maar nogmaals, het is te trainen. Lekker laag in de oefenparcoursen beginnen, rustig opbouwen en veel trainen. Komt vast goed!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:56

Ik rijd een 'paard' van zo'n 1.58, die ook niet enorm ruim galoppeert maar toch aardig meekan in de sgw in het springen. Maar je moet ze idd wel leren rekken.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 13:27

Dank jullie voor alle tips!! Ik ga maar eens flink trainen ;)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:13

Het is te doen hoor, kijk maar naar Krimh en Lobeke... Beide arabieren hengsten die toch verdienstelijk Z sgw en ZZ springen liepen tussen de paarden. Krimh was zelf ook 1.55

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:46

Bonny_CT schreef:
Het is te doen hoor, kijk maar naar Krimh en Lobeke... Beide arabieren hengsten die toch verdienstelijk Z sgw en ZZ springen liepen tussen de paarden. Krimh was zelf ook 1.55

Wow indrukwekkend!! Zeker een goede motivatie

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:30

hebben jullie misschien goede tips om de sprongen met een E-pony op paard niveau te trainen?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:48

Cavelleti's en balkjes op paarden afstand zetten en eroverheen rijden. Langzaam hindernisjes van maken en optrekken. En dus goed leren schakelen en verruimen in galop.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:24

Leuk dat je dat wil gaan doen met je arabier!!
Er zijn genoeg mensen die met een arabier bij de paarden springen en crossen.

Wel moet je inderdaad opletten dat de 'paardenafstanden' in bijvoorbeeld een dubbel, niet optimaal zijn voor jouw paard.
Je moet goed oefenen met 2 galopbalkjes, bijvoorbeeld op 19 meter (dit is 7 galopsprongen voor een paard). Waarschijnlijk galoppeert jouw paard er in 8 of zelfs 9 galopsprongen over.
Ga hier zoveel mogelijk in schakelen, tot je het in 7 beheerste sprongen kunt doen, dus geen ren-je-rot over de balkjes.
Als 7 goed gaat, probeer het dan ook eens een keer korter. Dus maakt jouw paard normaal 9 sprongen, rijd er dan eens 10.

Wanneer je dit goed voor elkaar hebt, kunnen jij en je paard goed schakelen. Dit is een enorm voordeel als je paard een keertje niet lekker uitkomt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:57

19 meter is vijf of zes galopspringen voor een paard, geen zeven.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:27

Oeps klopt, ik rijd er zelf altijd 7, maar mijn paard heeft een korte galop, vandaar :+

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:12

Top tips!

Ik had laatst inderdaad dat met de balkes geprobeerd. ging uiteindelijk nog best goed!