paard scheren ja/ nee ? welk deken is dan het best?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

paard scheren ja/ nee ? welk deken is dan het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 02:06

Hey iedereen !

Het is bijna zover ! binnen enkele weken heb ik opnieuw een trouwe vriend aan men zij :)

Ik zou hem graag nog laten scheren, maar heb dit nog nooit eerder laten doen bij men vorige pony,
vandaar dat ik om raad kom vragen en ervaringen van jullie wil horen , alle tips zijn welkom !

Dus hier gaan we dan ..

Ik twijfel of ik men paard wel/niet zou laten scheren,
hij is 13 jaar, en wegens omstandigheden bij de vorige eigenaar moet er trg aan de conditie gewerkt worden,
vandaar dat ik vrees dat hij snel in het nat gaat staan.

en als ik hem laat scheren, had ik gedacht om zijn hoofd, benen en het stuk waar het zadel komt te liggen zo te laten.
Welke dekens heb ik dan nodig of wat is het praktischt ?
hoeveel gram ect, sommige zeggen 300, andere dan weer 350 of 400 ..
hij staat dan prive gestald en is beetje moeilijk om aan de eigenaar daar te vragen om elke keer dekens te wisselen
overdag staat hij zoveel mogelijk buiten, s nachts op stal

dus dan hier mijn vragen ;

1 Zouden jullie hem in dit geval laten scheren ?
2 welke dekens vinden jullie praktisch ? bv , 1 van 100 gr en 1 er bovenop van 200/300 gr, 1 deken van ong 300 gr,ect..
3 weten jullie nog leuke figuurtjes, ideeen voor op zijn billen te laten scheren ? ;)
4 alle tips zijn welkom

Alvast bedankt dat jullie me hierbij raad willen geven ! :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 02:13

In hoeverre hij gaat zweten als hij niet geschoren wordt, dat ligt aan zijn vacht. De ene zweet veel sneller dan de ander. Je zou het ook nog even af kunnen wachten in hoeverre hij idd zweet tijdens het rijden. Mss valt het mee. En als hij toch te erg zweet, scheren is zo gebeurd. Scheren is imo niet iets wat je moet doen voor het mooie (tenzij je wedstrijden start). Doe je het omdat je paard te snel zweet, zou ik kiezen voor een gedeeltelijk scheerpatroon.
Wil je zelf hem scheren of het laten doen???

Bij zelf scheren zou ik opteren voor eerst eens de hals en buik ipv het hele paard. Geeft vaak al meer dan genoeg extra "lucht" en energie, en het heeft als voordeel dat je ze niet als een gek moet gaan in pakken. En mocht het niet genoeg zijn kan je er altijd nog wat extra uitscheren. Nadeel is wel dat het er net wat minder mooi uitziet dan volledig scheren :D Dus als je ook wedstrijden wilt gaan rijden is compleet mss mooier.

Als je het laat doen, is dat natuurlijk wat lastiger. het is wat kostbaar om eerst iemand te laten komen voor alleen de hals en buik en dan na een paar weken weer terug moeten laten komen omdat het niet voldoende was.

Hoeveel deken hij op moet, tja dat ligt aan het paard zelf. De ene kan met 200 gram het makkie aan, de ander moet je inpakken tot mss wel 500 gram. Dat is een kwestie van voelen en in de gaten houden.
Mijn eigen merrie heb ik ook alleen de hals en buik geschoren, die staat nu onder 300 gram met een halsstuk (als het regent of koud is) en die zal als het echt gaat vriezen wel meer opmoeten. Maar dat is ook een koukleum van zichzelf.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:10

Als ik zou laten scheren ga ik het zeker niet zelf doen , dan betaal ik er liever voor dan er zelf wat aan te prutsen omdat ik er niks van ken :p
en idd mss is het geen slecht idee om eerst nog 2weken ofz af te wachten en te zien of het egt nodig is.
Tot wanneer zou je dan kunnen laten scheren of maakt dat niet egt uit ?

rina

Re: paard scheren ja/ nee ? welk deken is dan het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:05

Het tijdsstip maakt in zoverre niet uit dat je eigenlijk niet moet gaan scheren als ze nog aan het verharen zijn, of bijna weer beginnen met verharen. Dan werkt je jezelf nl een beetje tegen, met de of alweer groeiende haren of de haren die uitvallen. De meeste doen het vroeg vanwege de wedstrijden, maar die moeten dan vaak in januari nog een keer. Als je later scheert heb je kans dat 1 keer over de winter genoeg is. Imo is het laatste tijdstip om te scheren februari/maart. Ligt een beetje aan het weer en hoe koud het dan nog is en hoe snel het paard van zichzelf weer begint met verharen. Sommige zijn daar heel vroeg mee, anderen juist heel laat. Die zou je dus nog wat later een keer kunnen scheren, bij de vroege verhaarders zou ik het dan niet meer doen.

Maar zoals ik al zei, ik zou toch nog even afwachten hoe ernstig hij begint te zweten. Mss valt het allemaal heel erg mee en is het niet nodig. In het begin zul je toch nog een beetje rustig aan moeten doen om geen mega spierpijn te veroorzaken. Daarna kan je altijd nog kijken of hij zonder scheerbeurt de winter door kan :D

Zelf doen is een kwestie van scheerapparaat pakken en proberen :D Evt met begeleiding. Scheren is echt niet zo moeilijk, het is alleen even een kwestie van weten hoe je het scheerapparaat op de haren moet zetten en hoe je met het apparaat zelf om moet gaan (een scheerapparaat moet bv af en toe een beetje olie ;) ). Mss is er wel een bokker of stalgenoot die je het kan laten zien. Ik kan je helaas geen foto laten zien, maar ik heb mijn merrie met een opscheerapparaat (gedeeltelijk) geschoren. En ja ik heb al vaker een scheeraparaat in de handen gehad, maar nou ook weer niet zo vaak (ik heb nogal een hekel aan scheren, ik word gek van de haren :D ).

Martine

Re: paard scheren ja/ nee ? welk deken is dan het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:22