Vergoeding bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EdwardG

Vergoeding bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:11

Hoi,

Ik ga bij iemand bijrijden, of eerder gezegd berijden/trainen. Ik ben de enige die het paard rijdt. Het is een groen paard met goed bloed. Hij is zadelmak. Ik ga hem inrijden/doorrijden. Het is de bedoeling dat hij netjes aangereden wordt en wellicht in de sport door mij wordt uitgebracht, zodat hij goed verkocht kan worden.

Nu is mijn vraag. Normaal ben ik bijrijder, en rijdt ik gewoon voor iemand die te weinig tijd heeft, daarvoor betaalt de eigenaar uiteraard niks, maar ik betaal ook niks aan de eigenaar, we hebben er allebei evenveel aan. Maar dit is anders. Ik ben eigenlijk de trainer van het paard en maak het paard klaar voor de verkoop, zodat de eigenaar eraan kan verdienen.
Stel je voor ik rijd het paard naar het Z en daarna wordt hij verkocht. Is het dan eerlijk om een percentage te vragen van de meerwaarde die je hebt gebracht? Hebben mensen hier ervaring mee? Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt, ik ken verhalen van mensen die in dit geval een percentage vragen van de meerwaarde die ze eraan hebben gereden, maar wat is een schappelijk in dit geval? Om welk percentage gaat dit dan? Heef iemand daar ervaring mee?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groetjes Edward

stoer

Re: Vergoeding bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:13

Hahaha, sorry, je naam is hilarisch!
Welkom op bokt

Kan je verder weinig serieus antwoord geven ben ik bang, denk je dat de eigenaren er voor open staan ?
Hoeveel ervaring heb je zelf ?

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:18

Thanks! Zoals je aan mijn naam kunt zien heb ik bijzonder veel ervaring ;-)
Mijn vraag was duidelijk denk ik. Ik rijdt een paard naar het Z, geheel voor niks en de eigenaar klapt in zijn/haar handjes. De eigenaar heeft ook andere paarden en die mensen worden er gewoon voor betaald om deze paarden te rijden! Ik doe het voor niks, ik hoef geen uurloon, maar als het paard aanzienijk meer waard wordt hier best wat tegenover mag staan vind ik. Je mag een andere mening hebben uiteraard.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:20

zou afspreken een percentage te krijgen zodra het paard verkocht is ( van het verkoopbedrag ), hoe beter die word hoe meer jij kan verdienen hieraan..

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:22

Bedankt voor je antwoord. Mijn ervaring is dat het beter is om OP VOORHAND afspraken te maken. Ik heb slechte ervaringen mee met veel investeren, vervolgens wordt het paard verkocht en de eigenaar geeft niet thuis, zelfs niet voor de kosten die je hebt gemaakt om zijn paard te verkopen! Die problemen wil ik voorkomen in de toekomst.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:25

Ben jij ook echt edward gal?? neetoch?

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:28

Haha! Nee joh! Die komt toch niet met dit soort vragen. Ik had geen zin om een een of andere domme nickname te verzinnen, dus dit leek me wel wat. Peter R de Vries had ook gekund. Maar goed.

Waar het om gaat is. Ik hoef er niet rijk van te worden, maar iemand anders hoeft ook niet van mij rijk te worden. Ik heb geen opleiding, maar genoeg ervaring om een paard succesvol hoog in de dressuur te brengen. Dat ik geen officiele opleiding vind ik niet relevant. Het gaat erom wat je met het paard bereikt.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:29

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:39

Bedankt Juulxx.
Ik had dit topic al gelezen. De ervaringen lijken heel verschillend te zijn, ik lees dat mensen moeten betalen en ook dat mensen worden betaald, maar hoeveel? Ik vind dat als je een goede bijrijder hebt waar jij en je paard veel aan hebben je geen geld kunt vragen, in dat geval mag je blij zijn dat je bijrijder werkelijk een toevoeging is. Ik vind het anders als je gewoon een beetje komt hobbelen en de eigenaar de volgende dag het paard weer goed moet krijgen of dat je een beetje in de bossen gaat rijden, dan heb je er als bijrijder zelf veel aan en het enige voordeel van de eigenaar is dat het paard wat beweging krijgt, ok, dat is misschien anders. Maar goed als de bijrijder dan wel de stallen uitmest of komt voeren en regelmatig komt als de dierenarts of hoefsmid moeten komen, dan wordt het alweer anders vind ik. Het is echt heel erg afhankelijk van de situatie. Belangrijk is denk ik dat wat je doet en wat je ervoor terug krijg IN EVENWICHT is. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik. Maar ik ben geen ''bijrijder'', maar iemand die een paard klaarmaakt. Normaal moet je daar voor betalen. Ik denk wel dat in mijn geval de eigenaar ervoor openstaat. Maar nogmaals, ik weet niet wat gebruikelijk is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:50

Wellicht gewoon bespreekbaar maken met de eigenaar van het paard? Dan kom je er vanzelf achter of diegene ervoor openstaat (of niet).
Wat gebruikelijk is, weet ik ook niet. Denk dat je ook wat dingen op een rij moet zetten.
-In welke tijdspanne gaat het paard naar het Z gereden worden en verkocht worden?
-Ga je er zelf ook nog wat van leren of is dat totaal niet aan de orde?
Ik vind het nl. een verschil als iemand de afgelopen jaren regelmatig succesvol meerdere paarden op hoog niveau heeft gereden (minimaal Lichte Tour) of slechts een enkeling naar het Z heeft gereden.

Je kunt bijv. een bepaald percentage van de verkoopprijs kunnen afspreken, zodat de tijd/energie die je erin gestopt hebt iig kostendekkend is.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:55

Ja misschien moet ik dat doen. Ik denk dat een percentage een mooie oplossing is en weinig risico voor de eigenaar. Krijgt het paard bijv. iets waardoor het niet goed verkocht kan worden, heeft hij aan het laten trainen in ieder geval geen kosten gehad. We stoppen er allebei kosten en energie is, maar de eigenaar heeft altijd de meeste opbrengsten bij de verkoop.
Maar wat vragen de meeste mensen in dit geval aan percentage. Dat is eigenlijk mijn vraag? Heeft iemand hier ervaring mee? Of een mening over? Wat is schappelijk?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:08

Tja in mijn ogen hangt het er helemaal vanaf wat je ervaring is, als je meerdere paarden naar het Z hebt gereden, ja dan kun je er wat voor vragen.
Wat ? Dat zul je echt zelf moeten bepalen, als het zwart is blijft het lastig.
Als zzp-er heb je gewoon een vast tarief.

Als je zelf weinig ervaring hebt, dan zou ik vragen om vergoeden van wedstrijdkosten, en in je handjes knijpen dat je met een leuk paard op wedstrijd kan ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:12

Tsja, ik vind het lastig. In iedergeval niet meer dan 10% denk ik.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:56

Maak van te voren duidelijke afspraken, over de hoogte heb ik geen idee, want voor je het weet is het de normaalste zaak van de wereld dat je het gratis doet.

Toen ik nl bij iemand (fokker) een paard ging berrijden, (omdat ik het zelf geen paard kon betalen) deed ik het gratis, maar ik hoefde ook niets te betalen.
Het jaar daarop kwam de vraag of ik weer een 3 jarige wilde beleren, vond dit leuk en heb dit gedaan. Het jaar daarop leerde ik er 3 (hengsten en merries) in en dat bleef elk jaar terug komen. Zijn paarden werden dan ook uitgebracht op keuringen met goed resultaat. Ik heb nooit iets gehad in die 10 jaar, nog geen dank je wel. Als ik daar aan terug denk, dan denk ik, wat ben ik gek geweest dat ik dat voor nop heb gedaan met alle gevaren van dien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:33

Edward Gal die twijfelt of hij betaald moet krijgen voor het uitbrengen van andermans paard! _O-

Je weet je eigen kunde wel toch? Heb je eerder paarden in de sport uitgebracht en met welk resultaat? Heb je ervaring met jonge paarden doorrijden?
Als het voor jou ook nieuw is kun je er veel ervaring mee opdoen maar dan zou ik wel overleggen dat het paard niet onder je kont wordt weggekocht, pas te koop wordt aangeboden als je bv M bent oid.
Als je wel de ervaring hebt en het paard binnen aanzienlijke tijd flink kunt verbeteren, dan zou ik wel een percentage van de verkoopprijs willen hebben en inspraak wbt verkoop en prijs.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:39

De dame die mijn hengst naar de Z1 heeft gereden (is een tinker, dus best leuke prestatie) zou inderdaad een % krijgen bij eventuele verkoop. Echter is het paard nog steeds in mijn eigendom en inmiddels gepensioneerd ivm een blessure, dus die regeling is feitelijk vervallen. Echter is alles wel op zeer goede vriendschappelijke basis gedaan.
Leg dus ook van te voren vast wat er gebeurt als het paard niet meer geschikt is voor het doel ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:39

met zo een naam iemand serieus nemen?..? Hmm

Goed dan. Vrij normaal is het om alle kosten die gemaakt worden + 10 tot 15% van de verkoopprijs te vragen. Afhankelijk van de trainingstijd. Dit is vrij normaal in een periode van 3 tot 12 maanden.
Gaat er meer tijd in kan je naar 20 tot 25% en soms hoor je dan zelfs van richting 50%.
Afhankelijk van het niveau dat hij word afgeleverd en in hoeverre dit dus de waarde van het paard heeft verhoogd vraag je een percentage. Dit kun je allemaal vooraf laten vastleggen. Dus bij welke meerwaarde, welk percentage. Voorkomt onduidelijkheden en problemen.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:53

Bedankt voor jullie antwoorden. (die naam is natuurlijk maar een nickname, een originele blijkbaar, ik dacht dat mensen dat wel zouden snappen)

Als het paard geblesseerd raakt, een been breekt en afgemaakt moet worden of wat dan ook, dan hoef ik echt niks te hebben. Het gaat erom dat als hij met veel winst wordt verkocht, dankzij mijn inspanningen, ik hierin deel. Lijkt me eerlijk. Ik zat zelf ook te denken aan 15%, ik hoef er niet rijk van te worden, het gaat er meer om dat het eerlijk is. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Kijk maar naar het verhaal van Maringe. In het geval van Leonoor zou ik er volledig vrede mee hebben als ik niks kreeg als het paard met pensioen gaat en niet wordt verkocht. Dat is in dat geval dan gewoon pech hebben en een risico van de sport. Zo zie ik het. Maar in het verleden deed ik alles maar gratis en daar is ook misbruik van gemaakt, beetje ala het verhaal van Maringe, daarom ben ik daar voorzichtiger mee geworden. Ik heb ervan geleerd zeg maar. Maar als ik het zo goed begrijp is het toch wel gebruikelijk om daar afspraken over te maken. Iedereen bedankt! Mag ik Leonoor vragen naar het percentage? (mag ook in pb) gewoon dat ik een beetje een idee heb...dankjewel

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:44

ED --> TAO

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:59

kan je niet makkelijker gewon een bedrag afspreken waarvoor jij het doet? weet je allebeide precies waar je aan toe bent. Maar dat je het niet voor niks wilt doen, dat snap ik, Dit is een heel andere vraag dan gewoon beetje bijrijden en door het bos hobbelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:07

Ik denk dat je sowieso van te voren afspraken moet maken. Het is dus de bedoeling dat het paard verkocht wordt. Wat ik me afvraag is er enige idee hoelang dat gaat duren. Ik denk dat een percentage wel reëel is maar de vraag is is het ook een slimme keuze om dit achteraf te laten uitbetalen. Ik ga ervan uit dat dit jouw eerste keer is en ik weet niet of de eigenaar dit vaker doet maar ik zou denk ik eerder een bepaald bedrag kiezen dat je per maand betaald krijgt dan zou je eventueel kunnen schatten wat het paard op gaat brengen als die in de Z zit daar reken je het percentage uit en betaald hij per maand. En wat daar dan eventueel bovenop komt later dat hij dat dan nog betaald. Zo zit je wel veilig in het geval de eigenaar "plots" van gedachten veranderd en niet wil betalen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:11

Ik zou in dit geval kijken of de eigenaar de kosten voor het uitbrengen op zich wil nemen (aangezien hij graag wil dat je dat doet) en daarnaast inderdaad een percentage bij verkoop afspreken.

Persoonlijk ga ik dus niet de kosten voor het uitbrengen van andermans paard betalen en al zeker niet als ik ook nog het risico loop dat het dier verkocht wordt.