Ik heb op zich geen schrikbarend probleem, maar zit er toch steeds weer mee in mijn hoofd te malen wat ik hier nou mee kan.
Sinds een paar weken ben ik bezig geweest met de training van Sam. Het gaat ontzettend goed (hij is inmiddels zelfs al door de hoefsmid behandeld) maar hij hangt ont-zet-tend aan onze vijfjarige kuddenleidende ruin... Zolang hij dit paard ziet is het goed en blijft hij ontspannen en braaf.. maar zodra het paard uit beeld is is hij gewoon niet rustig te krijgen. Op de een of andere manier krijg ik hem niet zover dat hij zich op mij gaat richten in plaats van op dat paard.
In de wei valt het allemaal wel mee trouwens, daar hinnikt hij wel en is hij erg kijkerig maar dan draait het oortje nog wel mijn kant op en loopt hij braaf mee enzo... maar zodra ik op 'eng' (lees: het gedeelte buiten zijn wei, poetsplek, paddock aan de voorkant, laantje) terrein kom is alle aandacht bij mij verdwenen en is er maar 1 ding wat hij nog wil: terug naar Salvador.
Hij is niet gemeen, maar echt in paniek. Hij galloppeert op zijn plek en dribbelt naast je, hinnikt non stop en draait voor je, hij beukt dan met zijn schouder tegen je aan en draait zijn hoofd voor je langs omdat je hem tegenhoud met druk op het touw.
Als ik Salvador in de paddock langs de weg zet, en ik ga met Sam wandelen is hij wel heel braaf, hij kijkt wel iedere 3 meter om of hij Salvador nog kan zien...
Ik begrijp dat hij het moeilijk vind om 'zelf' op stap te gaan, want hij is ontzettend onzeker, maar hoe kan ik dit gedrag het beste aanpakken? Het lijkt me dat als ik hem op zijn sodemieter geef terwijl hij bang is het niet zo'n goede oplossing is
Ik heb al geprobeerd om voor hem uit te lopen, het touw achter me te houden, maar dan is hij sterker en staat zo weer naast me, voltes draaien heb ik ook al geprobeerd, dat werkt éven, maar drie meter later loopt hij alweer naast me/voor me, zelfs na 20 keer. Omkeren en de andere kant op lopen levert meer angst op.... dus ik weet het even niet meer.
Het is ook niet zo dat ik kilometers van de stal weg wil,, maar wil gewoon wel dat hij ontspannen op bijvoorbeeld de poetsplek kan staan, terwijl zijn maatjes náast hem in de wei staan....
wie weet raad?