Het afgelopen jaar heb ik meerdere keren paarden voor vrienden en stalgenoten weggebracht naar van Veen in Nijkerk. Paarden die werkelijk er aan toe waren om te gaan hemelen.
Nu zat ik laatst te denken, is het een idee om zoiets bedrijfsmatig te gaan doen. Dus graag jullie idee of dit interessant is en wat je als na of voordeel ziet.
Mijn idee is: Even voor opgesteld, ik wil dit alleen doen bij slachthuis van Veen in Nijkerk. Niet bij een ander slachthuis! Ik weet dat hij ook zelf de paarden ophaald, maar dan staan ze vaak nog een paar dagen bij hem thuis en ik snap best goed, dat je als paardeneigenaar je lieveling dit niet wil aan doen, ondanks dat ze het daar heel goed hebben.
Ik zou de paarden dus snachts ophalen bij het adres waar je paard staat en zorgen dat het paard om 7 uur in Nijkerk is ( dat is de tijd waarop je je moet melden) Ik heb de beschikking over een luxe 2 paardsvrachtwagen. Daarnaast is er voor onderweg een goed gevuld hooinet en vlak voor het werkelijke afscheid de bekende ( bij ons dan) emmer met lekkers ( wortels en appels en suiker, ze gaan toch hemelen, dus die laatste lekkere snack mag dan ook wel) Omdat ik best wel begrijp dat het spannend is om een paard aan een wildvreemde mee te geven en omdat er nogal wat cowboyverhalen rondgaan denk ik zelf dat bewijsmateriaal dat het paard werkelijk overleden is, erg belangrijk is. Mijn idee is dan ook om zodra de veearts de stempel afgekeurd op het paspoort zet, een foto hiervan te maken met mijn iphone en deze per sms of whats app aan de eigenaar te sturen. Zodra het paard geschoten is kan ook hier een foto van gemaakt worden en verstuurd. Uiteraard snap ik dat er ook mensen zijn die daar niet op staan te wachten. Zodra de paarden geslacht zijn worden de papieren met de stempels per aangetekende post verstuurd naar de eigenaar. Het bedrag wat men krijgt van van Veen wordt door hem overgemaakt en daar sta ik volledig buiten. Ik wil alleen een bedrag voor het vervoer, maar dat moet los afgerekend worden en niet verrekend met het bedrag wat Van Veen je betaald. Overigens, is er een optie dat je wel gewoon meegaat, ik kan meerdere mensen vervoeren in de wagen. Warrig verhaal misschien, maar ik zit er al ff mee in mijn hoofd en weet niet precies hoe ik het een en ander op papier moet zetten.
Is hier interesse voor? Wat vinden jullie een reel bedrag om te vragen hiervoor?
Waar ik gelijk aan denk, kan je niet met van Veen zelf overleggen? Is kwa kosten uiteindelijk ook een stuk makkelijker.
Foss
Geplaatst: 01-11-12 06:25
Ik denk zelf dat daar geen handel voor is zelf denk ik dat het merendeel van de mensen die een paard prive hebben er voor kiezen om in te laten slapen.
De mensen die de paarden naar de slacht brengen zijn vaak de grotere stallen en die hebben meestal zelf wel vervoer. Ik denk dat mensen die het prive doen er ook zelf bij willen zijn voor hun eigen gevoel.
Als je dit wil doen, verdiep je ook even in de regelgeving die het hebben van een dergelijke transportservice met zich meebrengt. Zoals het hebben van een vergunning volgens art. 10 van transportverordening 1/2005 en het getuigschrift van vakbekwaamheid voor de chauffeur.
Ik zou er geen interesse in hebben omdat ik mijn paard zelf weg wil brengen, daarom zou ik een trailer huren mocht ik mijn paard naar de slacht brengen.
Persoonlijk zou ik mijn paard niet meegeven. Mijn paard gaat nooit van huis zonder mij, zeker niet op haar laatste rit. Maar misschien zijn er mensen die dat wel fijner vinden. Aan wat voor prijs denk je dan ongeveer?
Persoonlijk zou ik mijn paard sowieso niet laten slachten, maar gewoon thuis in laten slapen. Denk dat er op zich wel animo voor is, mits de prijs goed is.
marleen_usar
Geplaatst: 01-11-12 09:41
Dit is iets wat erg persoonlijk is en dat laat je denk ik niet door een vreemde doen.
Pentax
Geplaatst: 01-11-12 09:42
Ik zou er wel interesse in hebben, alleen denk ik dat het qua prijskaartje niet erg haalbaar word.
gohya
Geplaatst: 01-11-12 09:46
TS toevallig kreeg ik gister een idee,miss. iets voor jou? Zou het niet iets zijn als je een Paarden ANWB word? dus mensen die onderweg in het bos of waar ze ook rijden,door een ongelukje/blessure niet meer verder kunnen met hun paard,en dat ze jou dan kunnen bellen. Jij haalt het paard én ruiter op in het bos/de plek en brengt ze veilig naar huis /stal. Of mensen die met de trailer,trailerpech krijgen,zorgen voor vervanging v.d. trailer.Dan kunnen de mensen toch hun weg vervolgen met hun paard in de trailer.De kapotte trailer kunnen ze laten ophalen door een sleep bedrijf of zelf later ophalen. Ik weet niet of het vaak gebeurt de ongelukjes,maar je staat wel mooi te kijken in het bos met een paard wat geen stap meer kan zetten.Of langs de kant v.d. weg met een paard wat niet verder vervoerd kan worden,en je je afspraak moet afzeggen.
Lalidan
Hoofd Wiki Zeg maar Lila-Dan! Of toch Heidepaars?
Geplaatst: 01-11-12 09:47
Wil je het echt bedrijfsmatig doen, dat het ook winstgevend is? Of is het iets wat je naast je andere werkzaamheden aan wilt bieden? Ik denk namelijk dat er af en toe best vraag naar zal zijn (dat heb je immers zelf ook al ervaren, want je hebt het al een paar keer voor mensen gedaan) maar dat het sporadisch zal zijn. Niet genoeg dus om van rond te komen.
Als je het 'erbij' kan doen, denk ik dat het een mooi iets is. Redenatie dat privémensen hun paarden vaak laten inslapen en niet slachten gaat niet op, ik ken genoeg mensen die hun paard liever laten slachten dan inslapen en in de meeste gevallen nog niet eens om het geld. Ik heb zelf mijn E en toen ik een paard had een auto die de trailer kon trekken, maar denk niet dat ik zo'n dag zelf zou willen rijden. Laat staan midden in de nacht. Iemand anders vinden is al veel lastiger, dus persoonlijk had ik er wel gebruik van willen maken, mocht het aan de orde zijn geweest (gelukkig heb ik nooit voor de defenitieve keuze gestaan, maar toch). Ik zou overigens wel zelf mee willen, maar begrijp dat dat mogelijk is.
Maar, het hangt inderdaad van de prijs af. En hou er rekening mee dat je er bepaalde diploma's voor moet hebben om dieren tegen betaling te mogen vervoeren.
_LJM_
Geplaatst: 01-11-12 09:48
Ik weet sowieso dat er al een aantal vaste mensen zijn die voor Nijkerk rijden.. Kost niet veel, ze brengen je geloof ik enkele weken later wanneer ze weer in de buurt zijn je paspoort en het geld dat je voor het vlees zou krijgen. Als je zeg 2 euro per kilo vlees zou krijgen dan is hun aandeel per kilo geloof ik 0,50 cent ofzo, nooit meer als 1/4, op die manier verrekenen ze het.
PercyLeen
Geplaatst: 01-11-12 09:50
Wat velen al zeggen: Ik zou mijn paard nooit meegeven aan een vreemde Wie zegt mij dat ik jou kan vertrouwen en je mijn paard daadwerkelijk aflevert bij zijn laatste rustplaats? (heel hard gezegd)
En Gohya, mensen oppikken in het bos? Ik bel liever een bekende
Maar zij komen ook niet 's nachts trouwens, maar op woensdag of (meestal) donderdag. Het paard kan dan zonder hinder voor o.a. de stalhouder opgehaald worden en dan kun je diegene nog even spreken en afscheid nemen. Het paard logeert dan een nachtje in een stalgebouw met meerdere dieren daar bij de slachterij Nijkerk
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
@PercyLeen Natuurlijk kan je je ook laten ophalen door een bekende,maar niet iedereen heeft kennissen/vrienden die een trailer hebben of op dat moment kunnen rijden.
Ik vind het idee van PaardenANWB ook niet zo gek. Kan me nog herinneren dat er iemand ergens in het westen op een idioot drukke snelweg stond met een vrachtwagentje met 2 paarden die niet verder kon. Wagen moest gesleept worden, maar uiteraard zonder paarden erin. Maar, ze hadden al met veel moeite het vrachtwagentje geregeld, dus voordat ze iets gevonden hadden dat ze verder kon helpen, stond er een file van heb ik jou daar.
Wat betreft dat de dienst al aangeboden word: Als dat betekend dat mijn paard een dag of paar dagen vantevoren opgehaald word en daar op stal komt, zou ik afhaken. Mijn paard zou tot het laatst toe bij mij op stal blijven. In dat geval zou ik dus liever voor de dienst van TS kiezen, zeker ook omdat ik er bij zou willen zijn.
Idd. Lalidan dat bedoel ik.Kijk de ANWB komt voor je auto en eventueel trailer,maar je paarden vervoer moet je zelf op lossen.En daar sta je dan met 2 paarden langs de weg.Altijd fijn als je dan weet dat er iemand is die je dag en nacht kan bellen om jou en je paarden op te halen.
suuzepuus
Geplaatst: 01-11-12 10:04
Mijn buuf heeft mijn lieffie weg gebracht. Het zelf doen ging voor mij te ver (te moeilijk) en laten halen vond ik geen goed idee aangezien ik wel zeker wilde weten dat hetr goed ging. Maar als jij zoeits proffesioneel zou gaan doen en er goede verhalen zouden zijn over je manier van werken denk ik dat ik er best voor zou kunnen kiezen! Wel denk ik dat je misschien de eigenaren mee zou moeten kunnen nemen en die dus wel een beetje kunnen ondersteunen. (stukje extra service)
@Lalidan, Daar zullen meer mensen zo over denken en het is ook je goed recht om je paard de dag zelf te brengen, alleen als je je paard bijvoorbeeld verzekerd hebt dan heb je volgens mij geen keuze en zorgt de verzekering voor de afhandeling. De ervaring die ik hier mee opgedaan heb met paarden van mensen om mij heen is dat de verzekering ze wel een dag van te voren laat halen en zij dit niet de dag zelf laten doen.. Maar wie weet op verzoek wel.
WowAmigo
Geplaatst: 01-11-12 12:20
suuzepuus schreef:
Wel denk ik dat je misschien de eigenaren mee zou moeten kunnen nemen en die dus wel een beetje kunnen ondersteunen. (stukje extra service)
Ja dit is een hele goede. Is best emotioneel om zelf die rit te maken, dus dit is dan denk ik wel een stukje meerwaarde? Soort begrafenisonderneming maar dan voor paarden?