Verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 20:23

Ik heb een groot probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb momenteel een 6 jarige ruin en sinds augustus is er een 3 jarige merrie bij gekomen. De merrie heeft heel haar jeugd op de wei gestaan in een kudde. In augustus stond ze alleen op een weide, naast de ruin en dat ging goed. Als ik ging rijden (dus uit zicht), werd ze wel wat paniekerig maar ze kalmeerde uiteindelijk (had wel zicht op nog een paard). Nu staan ze voor 6 maanden op stal, het betreffen twee afzonderlijke buitenstallen met weide. De stallen zijn op zand, ze staan naast elkaar in een houten stal. Nu is de merrie volledig in paniek als ik met de ruin ga rijden, ze begint te graven (gisteren tot 1meter diep!!!!!!!), te hinniken, ... Ik probeer ze bezig te houden met hooi, wortelen, appelen, ... niks te kort. Soms gat het redelijk, soms weer helemaal niet.
Als ik haar mee neem, roept de ruin ook wel, maar houdt zich liever bezig met eten. Zij is dan kalm zolang ze in de stallen en binnenpiste is (in het zicht van anderen) maar eens buiten (longeren en buitenpiste) begint ze te crossen. Ze kalmeerd wel na een tijd, maar heel even rust om van kant te wisselen en ze begint weer te roepen.

ik heb al gedacht aan een pony te kopen en erbij te zetten, maar ze is niet van mij en wat gebeurd er met die pony in de stal... Nog een optie zijn voetboeien maar de schrik is enorm dat ze haar benen breekt. Wat kan ik nog doen????

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:12

Kan die pony niet voor de stal op een paddockje staan zodat ze die ziet? Je mag altijd van mij een pony lenen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:17

Het is een kwestie van trainen, oefenen en geduld hebben. Het leasy ponietje dat we nu hebben was ook een hysterische stresskip als onze tinker de wei uitging. Na drie maanden hard trainen gaat het nu op stal 100 % perfect en als ze in de wei blijft is het maximale wat heen en weer stappen voor een paar minuten en af en toe hinneken.

Begin met trainen en oefenen op stal. Haar eerst binnenzetten met eten. Dan je ruin ernaast. En die even weghalen en weer terugzetten als ze rustig is. Gaat dat goed kun je oefenen met de wei. Eruit eerst je ruin, dan zij, en met erin zetten eerst haar daarna je ruin. Eerst heel kort alleen laten en die periode steeds langer maken maar je ruin pas erin zetten als ze rustig is. Als je dit stug volhoudt zal ze het uiteindelijk wel leren.

Hinniken is niet erg, zolang ze maar niet gaan lopen vliegen en zichzelf en de omgeving schade aandoen.

webster543

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 01:00

Balte, heb je een ponytje die ik kan "lenen"??? Iets echt kleins want het is pensionstal en wil niet moeten volledig stalgeld gaan bij betalen voor een pony.

karuna, het probleem is dat het een pensionstal is waar de paarden worden buiten en binnen gezet en ik dus geen inspraak heb op gebied van wie wanneer wat en hoe. Als ze op de wei is, is het geen probleem omdat ze dan andere paarden rond zich heeft. Alleen 's avonds als ik kom rijden... dan zijn alle paarden binnen...
Als ik met de ruin vertrek en zij roept, dan roept hij wel de hele tijd terug. Zelf al sta ik op enkele meters van de stal.

karuna
Drukke kabouter

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:15

Die van ons staan continue buiten, de kleine smurf heeft niet eens een eigen box. Alleen met borstelen, longeren mennen ed haal ik ze zelf naar binnen en dan hanteer ik deze volgorde. En dat heeft dus nu resultaat door het steeds een beetje langer binnen laten van onze tinker. Eerst hem buiten borstelen, toen binnen laten staan en nu kan ik gewoon langs de wei het terrein afwandelen zonder dat ze hysterisch wordt. Er is alleen veel tijd in gaan zitten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:22

Ja hoor, je mag het bij je zetten zo lang als nodig en terugbrengen als je het niet meer nodig hebt. Bij voorkeur de pony van 1.06 m. Heb eentje van 86cm ook maar die kan geen hooi meer eten en vraagt in de winter speciale voeding. Die van 1.06m kan goed haar plan trekken tov paarden en is een zelfstandig ding. Ik nam haar vroeger altijd mee op wedstrijd, dus paard + pony en zij kon zonder problemen aan de trailer blijven staan eten/soezen terwijl ik mijn proeven ging rijden. Laadt ook heel gemakkelijk, staat braaf op de trailer enzovoort.