mijn paard kan niet bij de kudde....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

mijn paard kan niet bij de kudde....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:02

Ik heb mijn merrie ruim 4 maanden.
Toen ze op onze stal kwam heeft ze eerst even alleen gestaan (mocht niet direct bij de kudde). Daarna is ze met een shet in een wei gegaan, dit ging prima, al wil ze wel de baas zijn. Ze stonden naast een wei met een merrie met veulen. Als ze bij het draad staan te snuffelen doet mijn merrie heel raar tegen die andere. Ze gilt heel hoog en draai haar kont naar het hek en gooit d'r kont omhoog.

Nu zijn ook de andere paarden weer terug op stal (deze hebben drie maanden ergens anders gestaan) en er moest een nieuwe weide-indeling gemaakt worden. De staleigenaar wilde haar bij de merrie met veulen en nog een andere merrie zetten. Dit ging dus absoluut niet goed! Mijn merrie joeg achter de andere aan, trapte en sloeg om zich heen en viel het veulen aan. Ze probeerde hem een hoek in te drijven om zo klappen uit te delen (gelukkig wist het veulen te ontkomen!). Ze was helemaal bezweet!
De staleigenaar wist haar bij de anderen uit de wei te krijgen.

Nu staat ze dus, samen met de shet, op een klein stukje wei, waar zo goed als geen gras op staat. De andere paarden zijn verdeeld over de twee andere, grote weides.
Ik zou mijn merrie natuurlijk liever bij de andere merries in de wei hebben, omdat hier veel meer gras staat. Helaas kan dit dus niet.

Kan ik er iets aan doen/bijdragen zodat mijn merrie zich gewoon aanpast aan de groep?

nb: bij de vorige eigenaar stond ze onderin en aan de rand van de kudde en ze was bescheiden, volgens de vorige eigenaar. Daar was een dominante ruin die de dienst uitmaakte.

Hoe kan het dan, gezien de situatie bij de vorige eigenaar, dat ze zich nu zo dominant opstelt?

max66

Re: mijn paard kan niet bij de kudde....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:10

heeft niemand tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:15

Geef het wat tijd. Mss kun je haar eerst met de kuddeleider in de wei zetten, zodat die rangen al uitgevochten kunnen worden. Daarnaast heeft het ook wel wat meer tijd nodig, hier heeft het weken geduurd voordat de rangen goed bevestigd waren en ze niet meer ruzie zochten. Ze zullen het toch uit moeten vechten. Verder zou je de hoeken kunnen afzetten zodat de hoeken rondlopen ipv in een punt. Dan is het moeilijker om een paard in de hoek te jagen als die rondloopt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:21

bedankt voor je reactie.

Mijn merrie heeft maanden in de wei naast die van de merrie + veulen gelopen en ze bleef raar doen met snuffelen over het draad (gillen en kont omhoog). De staleigenaar wil haar nu niet meer bij deze merrie hebben i.v.m. het veulen (dat snap ik ook).
Uitvechten is dus niet aan de orde. Buiten dat zou ik het ook doodeng vinden. Ze zal een ander paard maar verrot slaan (of een ander haar), ik moet er niet aan denken.
De staleigenaar wil niet dat zijn eigen paarden kreupel (of erger) geslagen worden en wil het vechten liever voorkomen door ze uit elkaar te zetten.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:23

Tjah dan zit er niets anders op dan de pony bij de shet te laten lopen als jullie de confrontatie uit de weg willen gaan. Dat gillen en de kont omhoog komt me trouwens wel bekend voor. Mijn merrie is er ook zo eentje die flink gilt en bokt. Maar zodra ze merkt dat de ander niet onder de indruk is dan is het snel over.

Overigens wil het ook weleens helpen om ze op een nieuwe weide te introduceren. Vaak willen ze graag eten, zeker als ze 's ochtends nog niets ophebben. Plus dat ze op 'vreemd' terrein minder hun territorium willen verdedigen denk ik.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:53

Tja als staleigenaar al niet wil wordt het wel erg lastig.

Paard hoeft trouwens niet dominant te zijn als ze zo vechterig is... juist vaak onderaan de rangorde wordt er gevochten... een echte alfa hoeft niet te vechten... die hoeft alleen zijn oor te bewegen. Het is waarschijnlijk wel iets van rangorde... misschien dat je merrie dacht.. "mooi niet dat ik weer als onderste eindig, ik ben echt wel sterker dan een veulen" ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:58

2 merries en een veulen is geen kudde. Het is in zo'n geval voor een nieuw paard moeilijker om er bij te komen. de groep is maar zo klein.

Hoe zit het met de andere groep? Kan ze daar niet bij?
En als ze het met de shet wel goed doet, samen met de shet bij de groep?

Overigens vind ik dat als de stalhouder ze er niet bij wil. Hij ook moet zorgen dat jou paard normaal kan grazen en z'n benen kan strekken. Immers, daar betaal jij voor.

QuintyRipYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:37

meschien kan je aan de eigenaar van de merrie met veulen vragen of ze een keer wil proberen kennis te laten maken tussen de 2 merrie`s ( zonder het veulen erbij )
dan ga je gewoon naar de bak met jou paard aan het halster en halstertouw en dan dat de andere merrie ook aan het halstertouw word vastgehouden door een ander iemand dan kan je ze laten snuffelen als jou merrie dominant doet stap je 1 ronde door de bak en laat je ze opnieuw snuffelen zo ga je door tot ze braaf is doe dit dan 10 minuten per dag ofzo na 3 keer bijvoorbeeld kan je bijvoorbeeld iets langer doorgaan met het proberen Tip : denk niet gelijk dat het in een week gepiept is, soms kan het wel een maand duren !!
als de andere merrie dominant doet laat die dan ook een rondje stappen voordat ze weer snuffelen als de merrie van het veulen dominant doet terwijl je het toelaat en je jou merrie rond laat stappen als ze dominant anders word jou merrie jaloers en zal ze aleen dominanter worden. je kan meschien ook proberen om ze naast elkaar in de stal te zetten maar je kan beter eerst een paar keer in de bak kennismaken proberen voordat je dat doet. iedere keer als je merrie minstes een halve minuut rustig blijft kan je haar belonen door een klopje te geven dan zal ze sneller aardig doen na een week ofzo kan je proberen dat ze 1 minuut niet dominant mag doen en dan pas belonen later 5 minuten wachten enzovoort

het kan ook zijn dat het veulen haar moederinstinkt losmaakt en dat ze daar hengstig van word merries die hengstig zijn kunnen ook best dominant zijn !! gr my

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:13

er staan nu twee groepen. De ene groep zijn twee merries met 1 veulen. De andere groep zijn twee ruinen en een merrie.
De weides sluiten aan elkaar aan, dus de paarden van alledrie de weides kunnen contact maken over het hek.

Mijn merrie doet zo raar naar alle paarden. Dus bij de andere groep zetten heeft ook niet zoveel zin denk ik.

Het is wel sneu dat ze nu met de shet in een klein weitje moet staan met nauwelijks gras....