ik heb een vraag : kan een jaarling gevaarlijker worden tijdens zijn groei en weer veranderen wanneer het stilaan bijtrekt zijn verschil tussen schoft en kont ?
want ik heb een jaarling en steeds als zijn kont meer omhoog komt , dan kan ik hem gewoonweg niet kammen langs achter of hij begint uit te slaan naar me gericht , ook gewoon los op de wei gebeurt dit ook dat hij me aanvalt wanneer ik in de buurt ben voor hem te kammen.
Als zijn schoft dan stilaan meer gelijkkomt met zen kont , dan is hj gewoon weer normaal. en als hij weer stukje bijgroeit dan is het weer hetzelfde verhaal. Meneer krijgt overigen een enorme scheut de laatste 2-3 weken.
Hij is je lekker aan het uitproberen. Twee mogelijkheden, laat hem een jaartje met rust zodat hij er overheen kan groeien (werkt niet altijd natuurlijk) of je blijft met hem omgaan maar dan moet je hier echt aan werken om te voorkomen dat het gevaarlijk wordt. Daarbij is het toverwoord consequent zijn en heel duidelijk. Dus bij dreigen al een beste schop verkopen..
als hij dreigd dan dreig ik ook terug en geef hem een tik op zen neus of borst , niet te hard natuurlijk. aan de hand is alle perfect , ook op wandeling op straat. maar eenmaal dat er iets aangeraakt word meer langs zen achterste dan is het meteen uitslaan. De manier hoe ik hem n borstel is eigelijk een hele rare , maarja wil hem proper houden en al de voorkant proper is moet de achterste kant ook , dus pak ik de borstel voor het huis mee te doen en borstel ik zen achterste zo... ;p Ik laat hem voledig met rust en sta gewoon op de wei samen met zijn maatje , maar word elke dag binnengehaalt voor eten te geven , dan weer op wei zetten. om de 3/4 dagen wandeling op straat ( blokje om van 25 min lang) en eens kammen waar het nu foutgaat
Op het moment dat hij na een correctie van jou, het tikje, het nog een keer doet dan is die correctie niet goed geweest. Je schrijft erbij 'niet te hard natuurlijk'. Wel ik vrees dat je veel steviger in moet komen voordat dit dier echt weet dat dreigen en gericht slaan niet mag. Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar onderling corrigeren? Ik heb wel eens een dag lang een hoefadruk op de kont van mijn paard gezien. Dan is een beste schop van een mens echt nog een lachertje hoor..
mss is het toch niet hard genoeg , maar als hij men vinger ziet dan is hij meteen terug getrokken , tot ik weer bij zen achterste komt.
van de 1ste reactie : dominantie is het niet , hij heeft het alleen tijdens zijn groeipurt periodes
troi
Geplaatst: 31-10-12 13:29
Eleio schreef:
mss is het toch niet hard genoeg , maar als hij men vinger ziet dan is hij meteen terug getrokken , tot ik weer bij zen achterste komt.
Dus maakt het hem niet genoeg uit om zich ook echt te gedragen.. Je zou grondwerklessen met hem kunnen nemen. Op die leeftijd kunnen ze zich wel een minuut of 10 concenteren en dat is net mooi om wat oefeningen te doen om duidelijker jouw rol als leider neer te zetten
Tigra_
Geplaatst: 31-10-12 13:34
Misschien moet je er gewoon aan gaan werken. Lijkt me sterk dat het echt door pijn komt want eerlijk gezegd zou het paard dan ook niet lekker moeten lopen als hij last van de groei heeft. Ik zou gewoon een zweep erbij pakken en met de zweep z'n kont aanraken, mocht die uitslaan corrigeren eerst met stem en de zweep niet weg halen gewoon op z'n kont blijven houden zodat het ook geen effect heeft als hij trapt.
Memere
Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-12 13:36
dat is wel een idee , had het zelf ook in gedachte maar diegene is steeds volboekt..grrr
dankjewel tigra_ : soms loopt hij ook niet volledig goed als het in begin is dat hij zo' enorme scheut erbij krijgt. zal je tip gebruiken !
mijn jaarling hengst deed dit aan het begin van het jaar ook...hij is een half jaar de opfok in geweest. sinds ruim een week is hij weer thuis en het gedreig is afgelopen