merrie is een moordmachine!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

merrie is een moordmachine!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 00:38

ik heb dringend jullie hulp nodig!
ik rij nu al 2 jaar met een 8 jarige merrie, over het algemeen braaf paard er zit zeker geen kwaad in. we hebben samen al een hele weg afgelegd, in het begin had ik zo veel schrik op haar dat ik niet meer op haar durfde rijden. ik had schrik omdat ze de hele tijd met mij liep waar ze wou, in de stal kon ik haar hoeven niet uit krabben want ze stampte of bokte. ik ben dan terug met haar beginnen rijden in prive les, 1 keer per week, meer reed ik dan ook niet met haar. daarna kreeg ik steeds meer zin om met haar te rijden en ree ik dus ook gewoon vrij met haar en niet telkens in een les aar ik bleef wel lessen nemen. toen de zomer aanbrak mocht ze dag en nacht op de wei, zo werd ze ook een totaal ander paard, veel kalmer en ik vertrouwde haar ook steeds meer. we zijn toen zelfs voor het eerst gaan wandelen en dat verliep super goed.
maar nu beginnen de problemen weer. het begon toen ik haar van de wei haalde en haar in de poetsbak zette, ze begon te steigeren en voeten uitslaan, naar achteren stappen en naar voor schieten. normaal staat ze stil in de poetsbak, ik had het nog nooit bij haar gezien. bij het rijden was ze wat zenuwachtig en de hele tijd wat trippelen maar ze bleef wel luisteren, ze ging er dus niet met mij vandoor. en het is blijven erger worden. tot nu dat ze bij het rijden er opnieuw vandoor gaat met mij. ze steigerde ook voor het eerst onder het zadel omdat ze aan de "inkom" van de binnenpiste buiten een vrachtwagen zag staan. ik ben gewoon blijven verder rijden maar ik kon niets met haar aanvangen. ik heb haar laten draven tot ze al haar energie kwijt was, en dat moest op altijd dezelfde cirkel want van het minste dat ik een beetje van de cirkel uitweek schoot ze er weer vandoor. nadat ze haar energie kwijt was (was na een goed half uur lopen) luisterde ze tamelijk, nog niet zoals het hoorde maar ze ging al niet meer er vandoor met mij, ze was enkel nog altijd erg lastig en zwaar op haar bit.

mijn vraag is wat moet ik doen!! ze komt als het weer kouder wordt terug op stal voor een hele dag en nacht, ze is dan niet normaal. ze loopt en bokt zichzelf onderuit aan de longe. ik kan wel een regeling maken met de stal zodat ze niet de hele tijd in een stal moet staan. maar wat moet ik nu doen als ze weer met me gaat lopen en ze staat nog altijd dag en nacht op de wei? ik kan haar dan toch moeilijk elke keer laten draven ofzo tot ze niet meer kan? ze is natuurlijk wel een paardje dat graag test maar dat vond ik even wat te ver gaan om gewoon me nog eens te testen. de kans bestaat ook dat ze hengstig staat maar zelfs dan nog, vroeger deed ze ook nooit zo als ze hengstig stond. ik heb het gevoel dat we helemaal terug bij het begin zijn, ik krijg weer angst maar momenteel kan ik dat nog wegdenken bij het rijden (door het in mijn hoofd te steken dat ze me gewoon test en dat ik me niet mag laten doen wat ik vroeger wel deed en dat ik moet doorzetten)
ik heb zo snel mogelijk tips nodig!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:41

Een moordmachine? >;)
Je merrie voelt zich blijkbaar erg onprettig.
Hoelang mag ze dan nu overdag naar buiten?
Is je merrie verder wel helemaal gezond?

Evi_Ibisco

Re: merrie is een moordmachine!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 00:45

nu staat ze nog dag en nacht op een wei. ze heeft andere paarden rondom haar en soms staat ze met andere paarden samen.
het enige waar ik nu aan denk is dat ze op de wei meer aan mij hangt, ik bedoel vroeger kon ik haar meestal niet vangen en nu loopt ze naar me toe altijd en volgt me op de wei. maar ze doet in de poetsbak ook lastig als ik haar opzadel en dus naast haar sta, na het rijden doet ze meestal niets meer en staat ze gewoon stil.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:53

Geef je haar krachtvoer? Kan ze last hebben van haar tanden of lijf?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:53

moordmachine kan ik het niet noemen.
laat voor dezekerheid een da naar kijken :)

heb zelf merrie gereden die elke keer mij meenam en alle van dicht bij liet bekijken in de bak , muren en stal zo ook onder het zadel.
ook dat ze vaak over de staldeur hing omdat ze gek werd.

dus laat vooral een da naar kijken

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:55

Als je alles hebt uitgesloten, en het is dus haar frisse karakter, kun je haar miss magnesium geven. Van een banaantje worden ze ook wel wat rustiger. Succes met je hittepitje

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:58

Dit lijkt op een stikongelukkig paard. En misschien heeft ze ergens pijn. Spanningen heeft ze zeer zeker, dat komt duidelijk naar voren in je verhaal. Ze kan wel claustrofobisch zijn, dat ze niet tegen kleine ruimten kan! We kennen je paard niet, dus op afstand blijft het raden. Ik zou zo'n dier al helemaal niet op stal zetten maar lekker buiten laten. Laat ze maar lekker winterhaar kweken, ze kan er wel tegen.
Je schrijf ook nergens of ze veel brok krijgt, want dat zou ook nog weleens een oorzaak kunnen zijn.
Er zijn veel paarden die helemaal niet tegen brok kunnen en daar stikvervelend van worden, door de suikers en ook omdat ze hun energie helemaal niet kwijt kunnen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 01:01

ze krijgt niets van voeding bij, ze staat dus enkel op gras, soms krijgt ze wel eens een snoepje ofzo na het rijden.
lichamelijk merk ik niets aan haar, ze mankt niet, loopt niet anders, hoeven zijn goed verzorgd. wanneer haar tanden de laatste keer zijn gedaan moet ik eens navragen, zal dat morgen als eerste doen.

banaan is een goede tip, zal dat de volgende keer eens proberen en hopen dat ze het eet, want ze is niet een alles eter (ze eet bv geen wortelen)

ze is inderdaad niet in haar gewone doen en dat wil ik van de baan en liefst zo snel mogelijk, zodat ze zich terug goed voelt en we weer alle 2 kunnen genieten van het rijden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:03

niet te veel bananen geven , want bananen zijn goede dikmakers voor paarden :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:03

Is dit je eigen paard?
Misschien dat je instructeur gewoon even alles met je paard kunt laten doen dus ook poetsen kijken of het paard bij hem/haar ook zo is. Dan weet je gelijk of het probleem bij jouw zelf ligt of dat er misschien meer aan de hand is en dan kan hij/zij je misschien op weg helpen om te kijken of het een medisch probleem zou kunnen zijn.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:18

Ik krijg toch de indruk dat je paard niet gelukkig is op het moment dat er gereden moet worden. Dat jij aan de buitenkant niks 'raars'ziet, wil niet zeggen dat er lichamelijk niks mis met haar is.
Ik adviseer je toch om eens een masseur of osteopaat naar je paard te laten kijken.
En moordmachine is zwaar overdreven

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:35

Ja sorry, dit klinkt misschien een beetje afgezaagd maar past dat zadel wel goed? Hoe reageert ze op de singel als je die vast maakt? Wordt dat weleens nagekeken ooit? Hoe reageert ze als je met een harde borstel over haar rugspier gaat?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:52

Het eerste wat in mij op komt is ook onzekerheid, pas het zadel wel? Ik heb ''vroeger'' ook onwetend met een niet goed passend zadel gereden. Pony rende weg in de wei werd al helemaal panisch tijdens het poetsen omdat ze wist dat dat zadel zeer deed en ze dat er liever niet weer op wilde hebben. Laat haar even na kijken rug tanden etc...

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:10

De handigste manier om uit te maken of het probleem tussen de oren (gedrag) of in haar lijf (pijn) zit, is haar door je DA eens goed op de pijnstillers te laten zetten gedurende een paar dagen. In die tijd doe je niets meer of minder dan anders. Verandert haar gedrag? Dan heeft het met pijn te maken en kun je in die richting verder zoeken: veterinair, harnachement, osteopaat, gebit enz.
Anders is het een gedragsprobleem en dan zou ik ook professionele hulp zoeken en niet zelf verder tobben.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:27

Laten we alle paarden met een ander gedrag dan braaf eens een paar dagen op pijnstillers zetten :( Nee, je moet géén medicatie in een dier gaan pompen die het niet nodig heeft. Heb je enig idee hoelang zoiets in het bloed blijft zitten? Lang, heel lang!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:36

Dat ben ik in principe met je eens, maar in dit geval niet. Ik ga er van uit dat haar dierenarts het dier onderzocht heeft (en niets gevonden) voor hij pijnmedicatie voorschrijft. Wat je dan doet is in principe hetzelfde als met diagnostische verdovingen bij kreupelheid: bepalen waar het probleem zit (in dit geval dus differentiëren tussen een gedragsprobleem en pijn). Afhankelijk daarvan kan ze meer gericht gaan zoeken naar een oplossing.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:53

Mijn tip zou eigenlijk zijn om eens een gedragsdeskundige er naar te laten kijken. Veel van dit soort problemen worden veroorzaakt door blokkades in rug/hals enz.. waardoor paard deze dingen uit kan gaan halen. En snel schrikkerig is.

Wat ook nog zou kunnen... Mijn merrie is altijd enorm hengstig. In de volksmond een 'pismerrie' die poepchagrijnig is in de eerste dagen van haar hengstigheid. Werken ho maar, maar ze is wel heel erg aanhalig.
Die van mij hangt rond deze tijd altijd tegen haar laatste hengstigheid aan. Dan reageert ze net even een tikkeltje heftiger dan normaal en wordt ze al woest als je haar aanraakt bij haar buik.
Maar goed, dit weet ik, dus houd hier rekening mee.
Het zou dus ook nog een hormoonverhaal kunnen zijn. Of deels.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:56

maikeltje schreef:
Ja sorry, dit klinkt misschien een beetje afgezaagd maar past dat zadel wel goed? Hoe reageert ze op de singel als je die vast maakt? Wordt dat weleens nagekeken ooit? Hoe reageert ze als je met een harde borstel over haar rugspier gaat?

het zadel past goed, ik heb hier toen ze raar begon te doen door verschillende mensen laten naar kijken die er kennis van hebben. ze steigert al van het moment dat ze vast hangt dus ik moet nog niets met haar doen.
sommige vinden dat ik overdrijf maar dat is niet zo, het is echt levensgevaarlijk voor haar en voor mij! ze steigert dat ze er zelf echt bijna van omviel als ik er op zat. als ze op stal stond in de winter stampt ze naar mij en steigert ze in haar stal, slaat haar voorbeen uit naar mij dus het is echt gevaarlijk. ze kan niet alleen mij en andere mensen verwonden mar ook zichzelf.

morgen komt er iemand langs op stal om haar rug en nek en benen na te kijken of ze daar nergens pijn heeft.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:51

Je moet erachter zien te komen waarom ze het doet.
Is ze bang? Heeft ze pijn? Is ze ongelukkig? (wat eig niet anders kan) Is ze heel boos, om welke reden dan?...
Dit moet je eerst weten voor je het kan oplossen!
Of ze bang, boos, of ongelukkig is kan je toch zien in haar ogen en aan haar lichaamstaal?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:05

DonCamillo schreef:
Dat ben ik in principe met je eens, maar in dit geval niet. Ik ga er van uit dat haar dierenarts het dier onderzocht heeft (en niets gevonden) voor hij pijnmedicatie voorschrijft. Wat je dan doet is in principe hetzelfde als met diagnostische verdovingen bij kreupelheid: bepalen waar het probleem zit (in dit geval dus differentiëren tussen een gedragsprobleem en pijn). Afhankelijk daarvan kan ze meer gericht gaan zoeken naar een oplossing.

Hier ben ik het mee eens. Het probleem is zo complex dat je pijnprikkels moet uitsluiten voor je verder gaat.

Ik ben ook wel eens benieuwd hoeveel spierspanning het dier laat zien in rust trouwens, daar kun je ook al eea aan aflezen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:09

Evi_Ibisco schreef:
maikeltje schreef:

het zadel past goed, ik heb hier toen ze raar begon te doen door verschillende mensen laten naar kijken die er kennis van hebben. ze steigert al van het moment dat ze vast hangt dus ik moet nog niets met haar doen.
sommige vinden dat ik overdrijf maar dat is niet zo, het is echt levensgevaarlijk voor haar en voor mij! ze steigert dat ze er zelf echt bijna van omviel als ik er op zat. als ze op stal stond in de winter stampt ze naar mij en steigert ze in haar stal, slaat haar voorbeen uit naar mij dus het is echt gevaarlijk. ze kan niet alleen mij en andere mensen verwonden mar ook zichzelf.

morgen komt er iemand langs op stal om haar rug en nek en benen na te kijken of ze daar nergens pijn heeft.

Ik ben benieuwd of er iets uitkomt. Wie komt er, een veearts? Laat dan ook even naar de spierspanning kijken. Sommige paarden hebben zo'n hoge spierspanning dat ze daardoor echt verkrampen in hun lijf wat op den duur schade kan veroorzaken. De oorzaak kan zijn voer, stress etc.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:20

Ik heb de indruk dat sommige paarden frisser zijn in de herfst. Alsof ze door de kou meer bewegen om warm te blijven. Heeft ze toevallig een deken om? Dan heeft ze het koud(er) op de poetsplek en in het begin van het rijden. Het voorgaande impliceert overigens niet dat je haar grensoverschijdend gedrag moet accepteren. Wees duidelijk dat zij niet in jouw ruimte mag komen (op de poetsplek) en zet haar goed aan het werk onder het zadel. Maar dat heb je al gedaan.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:27

ze heeft geen deken op omdat ik dat niet nodig vind, ze staat altijd al buiten dus ze krijgt haar wintervacht. onder het zadel laat ik me zeker niet meer door haar doen, ik hou haar bezig met het rijden want dat heeft ze ect nodig.

verder was er niets mis met haar spieren, rug, benen. ze is kerngezond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:38

Misschien even een osteopaat laten komen om haar rug te laten nakijken? Het kan zijn dat er iets vastzit, dat heb je vast zelf ook wel eens gehad, dat er een spiertje ergens vastzit. Dat is erg onprettig en moet 'losschieten', op een andere manier gaat het niet over. Het kan heel goed zijn dat je merrie daar last van krijgt, dat verklaart ook de plotselinge ommezwaai (een paard wordt niet van de ene op de andere dag claustrofobisch)
En als ze het op de poetsplaats al doet, voor je met het zadel aan komt, is niet vreemd hoor. Het is nogal logisch dat ze de poetsplaats associeert met rijden: steeds als je erheen gaat (of vaak iig) kruip je er daarna op, niet? Dus als ze last heeft tijdens het rijden kan ze daar al hevig van worden. Of als het gewoon 'frisheid' is kan ze al opgewonden raken op de poetsplaats.

Heb je les? Laat je instructie anders een keertje op haar rijden, misschien merkt hij of zij iets aan haar dat je zelf over het hoofd ziet.

Succes ermee!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:48

Mijn merrie kreeg ook zo een gedrag. Ik voelde met rijden ook dat er iets niet ging, ze ontspande niet meer. Heb van DA naar paardenkliniek geweest en niets concreet gevonden enkel dat ze niet helemaal rad liep vooraan. Jaartje op de weide en nu is ze weer piekfijn te rijden. Ze is nu 5 en heeft dus van haar 4 jaar tot september stilgestaan. Ben blij dat ik ze toen heb laten bekomen. Ik geloof dat het een vorm van overbelasting was ook al deed ik het heel erg rustig aan. Sommige paarden hebben nu eenmaal meer tijd nodig.
Wat kenmerkend was was haar gedrag, ze trok zich los bij het poetsen omdat ze heel goed wist dat ze daarna gezadeld ging worden en onder het rijden schoot ze er ook vandoor terwijl ze dat anders allemaal niet deed. Bij mij was het dus duidelijk een uiting van pijn. Nu gaat alles heel goed dus het was het wachten zeker waart.
Ik zou dus in jouw geval zeker uitsluiten of het niest medisch is, want spontaan staken is volgens mij niet zomaar.