Paard laat niks met zich doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Rosi

Paard laat niks met zich doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:30

Hey iedereen.
Ik heb sinds een half jaar een pony waar ik nu al een jaar mee doe rijden. En sinds 2 maanden is ze heel erg veranderd. Eerst deed ze heel lief (nog steeds rennen maar bleef wel gewoon stilstaan als het moest). En het gedrag op de wei is dan niet veranderd (is dus altijd dominant). Maar dus sinds 2 maanden mag ik haar niet van de wei halen want dan rent ze of weg, bijt ze me of schopt ze. Ze loopt altijd achter haar maatje aan dus die moet ik dan meenemen naar stal. Op stal doet ze precies hetzelfde vooral bijten. Bij opzadelen en poetsen probeerd ze me nu ook te bijten. Ik corrigeer haar altijd door of een zachte tik op de neus wat ze vreselijk vindt of gewoon door mijn stem een beetje te verheffen (niet schreeuwen). En als ik dan ga rijden blijft ze alleen maar rondjes om mij heen lopen en heeft ze haar hoofd zo dat ze mijn armen kapot doet bijten. Trek ik de rechter teugel iets strakker begint ze te steigeren. Doe ik mijn voet in de beugel begint ze te bokken. Zit ik er met veel hulp op begint ze te bokken en scherpe bochten te maken zodat ik val (heb daardoor mijn neus gebroken). Ik heb ook het gevoel dat mijn band met haar steeds slechter wordt dan wat het eerst was. Ik heb grondwerk geprobeerd voor een betere band maar als ikdan bv longeer blijft ze naast me lopen en bijt me als ik haar probeer te laten staan. En als ik dan een zweepje haal begint ze weer te bokken en galopperen en zie je echt haar arabieren lijf van haar. Maar ik zou dus graag tips willen hoe ik de band sterker kan maken en dat ik weer alleen kan gaan rijden met haar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:38

Vraag hier hulp bij (en dan niet alleen via Bokt maar echt iemand die even met je meegaat) want hier moet je even heel hard inkomen. Je paard maakt alleen maar misbruik van de ruimte die je hem geeft. Een paard wil een leider, kun jij dat niet voor hem zijn, dan gaat hij het zelf invullen. En het ziet er naar uit dat hij juist dat aan het doen is.

Je correcties bij stout gedrag zijn te zacht, je paard is daar niet van onder de indruk. Een correctie waar het paard niet van onder de indruk is, is een correctie die je niet had hoeven en mogen geven omdat het hem bevestigd in zijn stoute gedrag. Kortom: je bent te soft....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:41

Ga eerst eens afstrepen wat er aan de hand kan zijn. Past je zadel nog goed? heeft ze last van haar gebit? Is er lichamelijk iets aan de hand? Voelt ze zich ok? Ben jij je anders gaan gedragen? Zijn er dingen veranderd in haar dagritme? Heb je les of kun je hulp vragen op stal? Want het is niet nodig dat ze jou bijt. En ook bij het longeren heb je hulp nodig. Wordt zelf wat bewuster van je houding: sta recht op, gedraag je bewust en zelfverzekerd. Jij bent de leider, dus gedraag je er naar. Wees consequent. Beloon je paard ook op z'n tijd als ze braaf is, maar laat niet over je heen lopen. Hou er wel rekening mee dat het een arabier is. Die zijn wel heel gevoelig voor stemmingen en kunnen ook zich snel beledigd voelen als je hun onterecht straft. Kijk of er iemand is die jou kan helpen met grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:42

Een zachte tik op de neus en iets stem verheffen ipv een fline schreeuw, bij een paard wat je bijt en slaat?
Komt niet goed.
Raken, en hard. Maar WEL op het juiste moment.
Paard maakt de kachel met je aan, die heeft een staatsgreep gepleegd.

Laat je in hemelsnaam goed begleiden voor je het ziekenhuis indraait.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:42

Oei.. Ik sluit me aan bij Cassidy, er moet nu ingegrepen worden, voordat het echt gevaarlijk wordt. (wat het al klinkt trouwens) Je pony wordt zo steeds zelfverzekerder in leider zijn en neemt dit steeds meer van je over. Ik kan je zo ook geen tips geven, want dat gaat niet werken.. sorry. Je moet echt iemand erbij halen die veel ervaring heeft met paarden en een volwassene.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:43

Wet pads make sweet horses. Paarden die hun gang mogen gaan op het land zullen altijd weer even in het gareel moeten. En dan maakt het echt niet uit wat voor ras het is. Als jij in de periode dat een paard grenzen gaat verkennen deze niet duidelijk aan kunt geven en op tijd gaat ingrijpen, komt er een dag dat een paard echt gevaarlijk gaat worden.

Ga grondwerk doen, desnoods Parelli. En vraag er hulp bij.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:50

Een paard dat 10 maanden braaf is en ineens gedrag gaat vertonen dat ik toch wel typeer als zeer agressief? Ik denk dat dit verder gaat dan een discipline-probleempje. Sheela geeft hierboven al aan dat er een lichamelijke oorzaak kan zijn. Het zou mij niets verbazen als dat zo was....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:53

Citaat:
Zit ik er met veel hulp op

Ik zag dit stukje staan. Kan ik daaruit opmaken dat er wel mensen om je heen zijn die je (proberen) te helpen?
Zo ja wat is hun visie erover. Want ik dit ook wel erg gevaarlijk worden en ik zou ook zeker advies vragen aan een echt ervaren iemand die je ook zou kunnen wijze op medisch zaken. Iemand die veel ervaring heeft kan namelijk waarschijnlijk zelf wel merken door met het paard te werken of er meer aan de hand is dan een probleem in jullie positie tegenover elkaar.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:54

Ik zou als ik jou was even APKtje laten doen , gebit , dierenarts, osteopaat, dit gedrag komt ergens vandaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:54

Het paard is pas sinds 6 maanden in bezit, en ook voor die tijd niet makkelijk te pakken. Een paard dat wegrent en zich niet laat pakken is in mijn ogen niet braaf, en is nu bezig met het verkennen van grenzen die ze iedere keer een beetje verder kan uitbouwen....gewoon omdat ze de ruimte krijgt.

Bo_Cassey

Re: Paard laat niks met zich doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:56

Ik lees in de OP dat TS al een jaar op de pony rijdt (waarvan dus blijkbaar een halfjaar pas in eigen bezit) en dat dit agressieve gedrag sinds 2 maanden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:57

En als TS sinds een jaar op de pony rijdt, wie zegt dat ze daar als enige mee is omgegaan in de periode dat hij nog niet van haar was....een paar keer per week een ander erop die de pony even op zijn plek zet en het escaleert niet zo zoals nu het geval lijkt te zijn....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-10-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:59

Ik denk dat een belangrijke vraag aan TS is: Is deze agressie 2 maanden geleden onverwacht en snel opgekomen?
Of was het al maanden eerder aan de gang: hier en daar een hap, af en toe ervandoor onder het zadel, en dan van kwaad tot erger?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:03

Als ik het goed begrijp was het paard het eerst half jaar dat ze nog van andere mensen was braaf, en ging het in de eerste paar maanden dat je haar had nog goed, maar daarna steeds slechter? Neem aan dat dit niet van de één op de andere dag omgeslagen is?

Denk dat dit een gevalletje 'dominanter dan jij' is. Ik zou ook les nemen, wel te beginnen op de grond. Als ik een paard niet uit de wei zou kunnen halen zonder pogingen mij te bijten en te schoppen, zou ik niet eens aan rijden dénken.

Helemaal vanaf 0 beginnen (uit de wei halen, stilstaan met poetsen, voetjes braaf geven etc.) met goede begeleiding. Anders kun je zeer snel in het ziekenhuis belanden.

I_Love_Rosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:05

de agressie is plots begonnen. ik had eerst een veelzijdigheidszadel die goed paste alleen als je erop zat leek het beton dus heb ik een andere gekocht. dat is een zadel die een beetje tussen een dressuur en een veelzijdigheidszadel in zit. zadel was van vorige eigenaar die haar andere paard ook verkocht heeft, dus zij heeft alles gecontroleerd. ze is helemaal gecontroleerd en heeft alleen wat wondjes op een van haar achterbenen maar daar wordt ze al een paar jaar aan geholpen maar blijft maar terug komen, maar is dus makkelijk onder controle te houden. voor de rest zijn er geen problemen meer. ze heeft vorig jaar toen ze nog niet van mij was een hele tijd pijn aan haar rug gehad waardoor ze een paar maanden stil gestaan had (had geen effect op haar gedrag). het enigste waar ze snel last van heeft is dat haar ijzers heel snel uit vallen. daarom moet de hoefsmit om de 3/4 weken voor haar komen.

ik wou vandaag met grondwerk beginnen maar toen ik ze eenmaal gehaald had begon het te stortregenen dus heb niks kunnen doen omdat we geen binnenbak hebben. morgen ga ik na school meteen beginnen aan grondwerk, en hopen dat het gedrag over een tijd beter wordt.

ik krijg hulp van me vader bij opstappen als de eigenaren van de stal niet thuis zijn. anders vraag ik of hun me willen helpen. me vader gaat altijd wel mee of komt na, en de vorige eigenaar die me altijd helpt als ik hulp vraag weet echt precies hoe ze met Rosi om moet gaan. zij geeft ook altijd een flinke tik tegen de neus en schreeuwt ook vaak dan tegen haar (probeert Rosi het uiteindelijk nog eens maar voorzichtig hoef je alleen je hand op te steken). ik doe ook zo tegen Rosi als ze al vanaf de wei me bijt (doet ze niet altijd). maar dan worden mijn ouders boos en beginnen tegen me te schreeuwen en wordt Rosi ook alleen maar meer gestrest. dus daar heb ik ook weinig aan als ik dan straf krijg....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:08

Maar je ouders zien toch ook hoe ze doet?? Wat vinden die daar dan van?

I_Love_Rosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:35

die vinden haar een vreselijk paard en vinden dat ik een dierenbeul ben. me vader zegt dat ze moet worden afgemaakt en me moeder vindt het gewoon zielig en is heel bang voor haar.... me moeder vindt het wel erg als ik het doe maar als ik hulp vraag van de vorige eigenaar doet ze alsof het normaal is.....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:50

Oei lastig, dan kun je beter zonder je ouders gaan, want anders kun je nooit duidelijk tegen haar zijn, als je het wel doet als je ouders er niet bij zijn en als je het niet doet als je ouders erbij zijn.. Het lijkt me niet verstandig te gaan rijden, eerst moet de basis en op de grond alles goed zitten voordat jij erop stapt, is veel te gevaarlijk zo. Laat de vorige eigenaar je helpen.. Ik pb je even.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:56

Is het begonnen toen je het nieuwe zadel had?

I_Love_Rosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 17:42

nee het zadel heb ik nu zo'n 2 weken

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:15

OK. Is er daarvoor iets veranderd voor zover jij weet?

Een paard dat ineens gaat bijten en trappen en zich totaal niet meer laat berijden, heb ik nog niet meegemaakt als zijnde dominantie-probleem. Een paard dat zich eerst gedraagt maar niet wordt gecorrigeerd bij fout gedrag, zal steeds meer over zijn trainer heen gaan lopen wat uiteindelijk gevaarlijke gevolgen kan hebben.

Het lijkt mij toch dat er iets is dat pijn doet ofzo.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:19

De agressie is plots gekomen zeg je, maar zijn er daarvoor dan langzaam aan meer problemen gekomen? Als ze daarvoor ook gewoon braaf was zoals je haar altijd kende, zou ik ook aan iets lichamelijks denken.

Je zegt ook dat ze last van haar rug gehad heeft (wat had ze dan precies?), je nu een nieuw zadel hebt en die is gecontroleerd door iemand. Maar was diegene een zadelmaker oid? Ze heeft wondjes op haar achterbenen die niet weggaan, hoe komen die daar?
En dan nog de ijzers die snel uitvallen, wat is daar de oorzaak van?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:53

Bo_Cassey schreef:
Een paard dat 10 maanden braaf is en ineens gedrag gaat vertonen dat ik toch wel typeer als zeer agressief? Ik denk dat dit verder gaat dan een discipline-probleempje. Sheela geeft hierboven al aan dat er een lichamelijke oorzaak kan zijn. Het zou mij niets verbazen als dat zo was....

Mij ook niet. Maar je hebt ook van die pony's die jarenlang met een kapotte rug geven een nauwelijks een kik geven. Deze pony doet dat wel, er zit zo te lezen genoeg pit in. Ik denk dat 't een combinatie is van een fysiek probleem en temperament/karakter.

plurkie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:58

Hulp vragen en strengzijn.