Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:15

Hallo allemaal!
Vandaag is mijn 3,5 jarige PRE hengst weer teruggekomen uit het weiland. Hij heeft van maart tot april in een natuurgebied
gestaan in een gemengde kudde.

Het ophalen ging perfect hij was super braaf, liet zich zo halsteren liep braaf mee en zelfs de stemcommando's zaten er nog in. _/-\o_

Eenmaal op stal liet hij toch wel even merken dat hij er was, brullend rende hij het erf op. (Lees: mij sleurend achter zich aan, proberend hem te kalmeren, ik bijna even hard brullend als hem) Toen natuurlijk nog de stal door waar alle leuke merries stonden ik werd van box naar box gesleurd, omver gebeukt, bijna zijn benen in mn nek. En ik heb zeker wel een paar flinke meppen uitgedeeld maar daar gaf ie niks om. Veilig in de stal steigerde hij nog een paar keer naar zijn buurman en ging toen gelukkig rustig eten. :')

Ah fijn, nu snap ik natuurlijk heel goed dat meneer weer moet wennen en etc. en hij was vorig jaar ook super braaf in de omgang met merries en op stal ook niks aan de hand. Het liefst wil ik hem nog hengst laten, maar mocht hij niet te kalmeren zijn is het jammer maar helaas maar wordt hij gecastreerd.

Toch zou ik graag wat tips willen hoe dit het beste aan te pakken? Toch eerst met een hengstenketting en zweepje werken en flink consequent zijn? Wel laten brullen of niet? En hoe rustig langs de merries krijgen? Wanneer beginnen met de training op te pakken? Voor dat hij wegging ben ik al met de basis begonnen, hij kent dus al longeren, is zadelmak en kent stemcommando's.

Verder wou ik nog even laten weten dat ik ruime ervaring heb met paarden, en ik hulp heb van een hengstenhouder. Wil gewoon graag weten hoe Bokt er tegen over staat :j

Anoniem

Re: Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:24

Oeh dat wordt lastig. Je zult gewoon erg op je hoede moeten zijn, maar de hormonen gieren door zn lijf dus zal hij niet veel op je letten. Het gedrag zal denk ik niet veel minder worden, dat lukt vaak moeilijk. Maar probeer het voor jezelf zo veilig mogelijk te maken. Een hengtenbitje kan ook nog een verschil maken, daar hebben ze vaak wel respect voor.
Maar je kunt niet verwachten dat hij weer wordt zoals hij was. Hij weet nu gewoon dat hij man is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:29

Ik wat voor gemengde kudde stond hij, incl merries?

Je zult heel, heel consequent moeten zijn. Misschien de eerste paar weken alleen aan iemand geven die 100% zeker weet dat hij die persoon niet de stal door sleept. Want de manier waarop je het beschrijft is niet alleen onveilig, geeft de hengst ook nog eens het gevoel dat hij op dit moment wel over jou heen kan lopen. Alle stapjes vooruit die je kan bereiken nu zijn zo weer weg als hij weer zo'n actie bij jou heeft. Ik zou hem dus de eerste paar keer aan de ervaren hengstenhouder geven wanneer je de box uit gaat.
Wel veel samen doen, zodat hij jou leert kennen, maar houdt de controle en de grenzen duidelijk.

Wanneer je met hem gaat lopen wees dan heel consequent. Nee is ook echt nee, punt. Zweep namen wij altijd mee. Niet alleen mocht de hengst zich misdragen, maar stel dat er iets anders onverwachts gebeurt, ben je altijd voorbereidt.
Brullen trok ik me nooit veel van aan, luisteren en opletten des te meer. Aandacht bij jou houden. Jouw tempo aanhouden. Je moet heel snel reageren, want een cm over de grens bij een ruin stelt niets voor, maar bij een hengst in deze 'staat' des te meer.
PRE's zijn hele intelligente paarden waar je als hengst een heel fijn paard aan kan hebben, maar jij bent de beslissende factor. Sta je op eennpensionstal of alleen bij de hengstenhouder?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:52

Hij stond in een gemengde kuddes met hengsten en ruinen verschillend in leeftijd van 2 tot 10 jaar. Er stonden wel merries naast met een stroomdraad er tussen ze konden elkaar dus wel zien.

Hmm vind het goede tips. Zal hem eens vragen of hij hem de eerste keren voor mij wil pakken en even flink duidelijk maken. Ik ben niet bang aangelegd maar moet wel even de truukjes weten zegmaar. Ik sta op een pensionstal maar ze zijn ook hengstenhouden zegmaar dus pension en hebben hun eigen hengsten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:00

Grootste probleem van een pensionstal zijn vaak je medestalgenoten. Als ze gewent zijn aan hengsten op stal zal het wel meevallen, maar ik ken ook verhalen van merrie-eigenaren die uitgebreid hun merrie voor de box parkeren van de hengst omdat ze zo lief samen zijn.

Mooie van echt ervaren hengstenhouders is dat ze vrijwel nooit iets de kop in hoeven drukken maar de juiste signalen op het juiste moment al werken. Zeker de jonge paarden net uit de groep hebben even duidelijkheid nodig en al de toestand is zo over.
Maar hengsten die vaker hun eigen ding mochten doen bleken veel meer werk en moest af en toe flink bij opgetreden worden.

Maar met hulp van de hengstenhouder vermoed ik dat het helemaal goed gaat komen met jullie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:11

NienkeNiels schreef:
Eenmaal op stal liet hij toch wel even merken dat hij er was, brullend rende hij het erf op. (Lees: mij sleurend achter zich aan, proberend hem te kalmeren, ik bijna even hard brullend als hem) Toen natuurlijk nog de stal door waar alle leuke merries stonden ik werd van box naar box gesleurd, omver gebeukt, bijna zijn benen in mn nek. En ik heb zeker wel een paar flinke meppen uitgedeeld maar daar gaf ie niks om.

Ah fijn, nu snap ik natuurlijk heel goed dat meneer weer moet wennen en etc. en hij was vorig jaar ook super braaf in de omgang met merries en op stal ook niks aan de hand.

Als ik dit zo lees denk ik dat je jezelf wel wat meer als hengst op mag stellen :+
Overigens ben ik erg benieuwd hoe je kalmerend brult? Mensen meesleuren aan een touw heeft ook weinig met wennen te maken, wel even met jezelf profileren }>
Ik weet niet hoe de ruinen en hengsten met elkaar omgingen in de wei, maar als daar een flinke mep wordt uitgedeeld, is dat niks vergeleken bij jouw 'tikjes'.
Zo'n tikje heeft zin op het moment dat hij iets bedenkt, niet als hij je al rond sleurt en omver beukt. Maar al op het moment dat hij wil versnellen, of wanneer hij ook maar iets te druk jouw richting op komt (dus nog voordat hij in je 'personal space' loopt).

Denk dan ook dat het geen kwaad kan om eens goed te kijken hoe de hengstenhouder er bij loopt (schouders breed, lichaamstaal), wannéér hij corrigeert en hoe (hard) en wat de reactie van jouw hengst op die momenten is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:15

Ik rij ook een hengst die met name op begin wel eens moeilijk wilde doen (2 benen en brullen). Ik heb dit geen enkel moment toegestaan en elke keer meteen afgestraft. Nu doet hij het eigenlijk nooit meer als hij buiten staat moet hij het zelf weten maar als ik er ben heeft hij zich te gedragen. Die toon moet je echt vasthouden anders gaan er zeker ongelukken gebeuren. Ik heb hem gewoon aan halster+touw geen kettingen etc. Evt zweepje zou ik in het begin wel bijpakken. En meppen zo hard (aftasten) dat hij even moment 'schrikt'. Ene paard is dat een tikje andere een klap ;). Als hij die 'schrik' reactie totaal niet vertoont /nooit dan zeg ik ballen eraf is mij te gevaarlijk dan heb je 0 te vertellen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:36

Maak hem vanaf het begin al duidelijk waar je grenzen liggen, al is het allemaal nieuw voor hem. Denk er altijd aan, dat mochten ze uitproberen en proberen te bijten of slaan beter een keer een hele hele goede mep dan 10x een zachte. Ik had vroeger altijd het uiteinde van het halstertouw klaar, mochten ze iets proberen dan een keer een pets tegen de neus. Vaak schrikken ze daar zo van dat daarna een keertje waarschuwen al voldoende is. In de stal leer ik ze dat ze bij knippen in de vingers hun hoofd wegtrekken en achteruit gaan, dit bespaart een hoop narigheid. Mocht je dan eens in een benarde situatie komen, dan red je jezelf er makkelijk uit.

Hengsten zullen altijd blijven uitproberen en wat mensen ook zeggen, hengstenstreken zul je lang niet altijd aan zien komen. Geef dus altijd duidelijk je ruimte aan, tot hier en niet verder. Pak in het begin zeker een hengstenketting mee, niet zozeer voor de hengst maar wel voor de veiligheid van jou en je stalgenoten. De kans dat hij losbreekt is dan toch wat kleiner.

Ik zou morgen al terug met longetraining beginnen. Longeren, zadel erop, goed moe longeren en dan evt kijken of je nog een stukje wil rijden. Ook onder het zadel kan meneer wel eens protesteren in een nieuwe omgeving, dus doe voor de zekerheid een touwtje of een beugelriem rond de nek. Extra houvast is altijd fijn natuurlijk. :+ Hengsten moeten sneller hun 'ei' kwijt dan andere paarden, even aan het werk zetten zal ze mentaal ook goed doen.

Ik persoonlijk laat ze niet brullen, brullen is vaak de eerste stap, daarop volgt al snel steigeren of trekken. Nu had ik er ook wel een paar bij die zachtjes riepen en eigenlijk helemaal niets uithaalden, dan laat ik ze ook gewoon gaan. De ene hengst is de andere niet, we hebben er gehad die we na 3 dagen aan een los touwtje mee konden nemen, maar ook waar we na 3 maanden nog altijd niet helemaal gerust mee waren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:41

Niet aanvallend bedoeld, maar ik zie ik je profiel dat je 'pas' 20 bent.
Ben je wel mans genoeg en capabel om je paard in bedwang te houden?

Waarom wil je hem hengst houden?
Na één keer door de stal gesleept te zijn had ik 'm een rotschop verkocht en als dat niet had geholpen had ik voor mezelf de keus gemaakt om een einde te maken aan zijn mannelijkheid.
Hoe leuk een hengst ook is, mijn eigen veiligheid gaat boven alles.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:24

Good stallions make great geldings.

Als je paard geen hengstenmateriaal is of je echt de ruimte en de kennis niet hebt om hem een paardwaardig bestaan als hengst te bieden (en dat is in mijn ogen, met een eigen kudde merries op de wei die hij dan ook dekken mag) , by all means, castreren voordat er ongelukken gebeuren! Omgang met een hengst vraagt speciaal managment, je moet ogen in je achterhoofd hebben en voortdurend voorbereid zijn op een aanvaring, ook als je met 40 graden koorts toch naar stal toegaat omdat je paard verzorging nodig heeft. En verschuil je niet achter het feit dat het een PRE is die wat makkelijker is in omgang, je moet ten allen tijde bereid zijn om die confrontatie aan te gaan, ook als de hengstenhouder er even niet bij is. Het is niet even het aanleren van truukjes, mocht je dat misschien denken. Een hengst is een verhaal apart.

Als je ontspannen en relaxed en vooral veilig met je paard om wilt gaan, dan castreer hem. Niet wachten `tot het niet meer gaat` want een aanvaring kan gebeuren terwijl je eenmaal met je ogen knippert, en die zie je echt niet altijd aankomen.

Er zijn eerder topics geweest over het houden van hengsten, misschien handig om die eens door te lezen. Verder heel veel wijsheid gewenst met het maken van je beslissing

[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

[OPG] Dominante hengst

[TI] Omgang met hengsten

[OPG] Hengsten in omgang.

[OPG] wie heeft een hengst?

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:41

Misschien kun je een touwhalster gebruiken? Dat werkt net wat scherper in. Ik heb ergens gelopen waar ook een hengst stond die nog wel eens richting de merries durfde te huppelen, die kreeg dan een lel en mocht even een flink stuk achteruit stappen. Dan hield hij zich weer (even) gedeisd. Je moet gewoon altijd op je hoede zijn, maar dat weet je waarschijnlijk al :)

Het is niet helemaal ontopic, maar ik moet wel bekennen dat ik ook wel vind dat je je hengst beter kunt castreren als dat zou inhouden dat hij nooit buiten komt e.d. (Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij jou zo is, maar je ziet het helaas maar al te vaak :n )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:44

Achteruit gaan is voor een hengst een teken van onderdanig zijn. Juist deze oefening kan een reactie bij hem triggeren die een aanval als gevolg kan hebben. Een oudere hengst met een bevestigde opvoeding is daarin nog een heel ander verhaal dan een jonkie die zijn plek nog moet leren en de aanvaring aangaat. En maak je geen illusies, een 3,5 jarige is nog een puppie. Als je hier al niet weet mee om te gaan, dan vooral castreren!

Een touwhalster is trouwens nog een heel milde optoming. Bij een hengst zul je soms met een hengstenketting in moeten komen en bereid moeten zijn om desnoods een bezemsteel op zijn rug in stukken te slaan als je echt die aanvaring krijgt. Al is het maar om het vege lijf te redden....

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:52

Jemig dat filmpje, dat heb ik nog nooit gezien...wees waakzaam is het eerste wat in me opkomt.
Goh, heb het 3x achter elkaar gekeken...met open mond..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:58

Nu gaat het in dat filmpje om een serieus verknipt paard en de trainer heeft in het traject naar de aanval een heleboel signalen gemist. Maar knoop in je oren dat een hengst echt niet voor iedereen is, en dat je hem serieus en hard dagelijks aan het werk moet zetten en hem in de tijd dat je niet met hem bezig bent op een manier moet huisvesten dat er een evenwichtig paard uit ontstaat. Als je al van een beetje brullen onder de indruk bent, dan betwijfel ik of jij, hulp of geen hulp, wel de aangewezen persoon bent om met een dergelijk dier om te gaan.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:00

Cassidy schreef:
Achteruit gaan is voor een hengst een teken van onderdanig zijn. Juist deze oefening kan een reactie bij hem triggeren die een aanval als gevolg kan hebben. Een oudere hengst met een bevestigde opvoeding is daarin nog een heel ander verhaal dan een jonkie die zijn plek nog moet leren en de aanvaring aangaat. En maak je geen illusies, een 3,5 jarige is nog een puppie. Als je hier al niet weet mee om te gaan, dan vooral castreren!

Een touwhalster is trouwens nog een heel milde optoming. Bij een hengst zul je soms met een hengstenketting in moeten komen en bereid moeten zijn om desnoods een bezemsteel op zijn rug in stukken te slaan als je echt die aanvaring krijgt. Al is het maar om het vege lijf te redden....

Absoluut waar.. Voor hengst moet je geen softie zijn, ik ben ook "maar 20" maar toch al behoorlijk wat jaartjes ervaring met hengsten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:02

Je moet al veel eerder zijn, ik zou een 3 jarige hengst al niet zonder ketting van de trailer halen op vreemd terrein. Ketting is voor de zekerheid en veiligheid, als je hem niet nodig hebt is dat alleen maar beter dan andersom.
En reageren als hij zich groot maakt, oppompt, nek erop zet. Niet wachten tot hij op zijn achterste benen door de stalgang dendert van merrie naar merrie, dan ben je al veel te laat.
De trailer af, halt, focus, paar passen achterwaarts, dan rustig weglopen.
Voor de de stal in gaat even blijven staan, kan hij in stilstand de geuren opsnuiven, paar passen achterwaarts. Een brul mag nog wel, maar als hij daarna begint te pompen dan even een ruk aan de lijn, geen reactie is in de achteruit, desnoods met zweep erbij.

En zo ga je met alles; een brul mag(één brul, niet eindeloos), meer niet. Pompen, overdreven snuiven, dribbelen moet je allemaal direkt afstraffen, doe je dat niet dan staat hij op 3 benen en houd je er niets meer aan.

Realiseer je even goed dat je een jonge hengst hebt, dat dier barst van de hormonen. Hij is niet gebaat bij een lieve aanpak, hij moet gewoon duidelijkheid hebben. Dus consequent zijn, zweepje erbij, ketting erbij. Als je nu streng bent kun je over een paar weken de ketting achterwege laten en snel genoeg de zweep ook, hij leert respect krijgen en reageert op jouw stem, dan is je doel bereikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:05

Bij een hengst moet je soms fysiek zo hard inkomen dat ik me afvraag of een 20 jarige vrouw daar wel toe in staat is.

Wil je een goed artikel lezen over het gedrag van hengsten, dan lees dit even door. Sorry, helaas in het Engels, ik hoop dat je dat machtig bent, ik ga het namelijk niet voor je vertalen.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:12

Cassidy schreef:
En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

Dit is een prachtig voorbeeld van watvoor gedonder je je op de hals haalt als je niet meteen consequent bent.
Aan deze hengst is goed te zien dat hij zich van geen kwaad bewust is, wat de man doet staat hem niet aan en hij weet geen andere manier dan dat zo te laten merken. Het is ook 2 seconden en hij staat meteen heel vriendelijk over de reling te kijken, dat dier weet niet beter.
Als die vanaf het begin een duidelijke opvoeding had gehad was daar geen enkel probleem geweest.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:15

Als hij in een kudde gestaan heeft en geen mens gezien heeft, heeft de hengst ook geen manieren, want dat kent hij niet.. Hij heeft een jaar in de kudde gestaan? Hij weet nu dat hij een man met ballen is, en als jij niet consequent genoeg bent gaat hij het zeker misbruiken.

Vriendin van mij heeft een hengst, en die is echt streng opgevoed, nu is het een heel makkelijk lief dier geworden, blijft los stilstaan, staat naast merries ed..

Ik zou morgen een hengstenketting omdoen, desnoods om de neus (dus niet onder de kin) en een zweep meenemen. Hij mag je niet, maar dan ook echt niet door de stal heen sleuren! Gelijk op zijn plek zetten. Gil een keer, desnoods trek je de ketting even flink strak en zet je hem in zijn achteruit.

Als je nu ''streng'' genoeg voor hem bent, heb je er later veel profijt van! En anders moet je hem maar zijn mannelijkheid ontnemen :(:)
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 30-10-12 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:16

Nee, dit is geen kwestie van duidelijke opvoeding, dit is een flesseveulen met verkeerde opvoeding, waar de merrie vlak na de geboorte is overleden, een paard met een hersenbeschadiging door zuurstofgebrek en idd opspelende hormonen. De eigenaresse heeft bij de opfok en opvoeding van deze hengst de verkeerde beslissingen genomen. In het filmpje wordt geroepen dat het dier wordt afgemaakt, ik heb echter gehoord dat hij is verkocht aan iemand die er wel mee om wist te gaan. Waarom wil ik eigenlijk niet weten hoe ze die "correctie" van dit paard hebben aangepakt?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-10-12 02:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:17

ShauniBef schreef:
Als je nu ''streng'' genoeg voor hem bent, heb je er later veel profijt van!

Een hengst blijft een hengst en een hengst blijft uitkijken. Je zult je aandacht nooit kunnen laten verslappen, en als je paard doorheeft dat je even wat minder in je vel zit gaat hij je uitdagen. En dan moet je heel goed en stevig in je schoenen staan om dat aan te kunnen.....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:19

Cassidy schreef:
Bij een hengst moet je soms fysiek zo hard inkomen dat ik me afvraag of een 20 jarige vrouw daar wel toe in staat is.

Wil je een goed artikel lezen over het gedrag van hengsten, dan lees dit even door. Sorry, helaas in het Engels, ik hoop dat je dat machtig bent, ik ga het namelijk niet voor je vertalen.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

Sorry hoor maar hier moet ik echt even om lachen.
Vanaf mijn 16de gewerkt met hengsten,ben nu 47 maar ik heb nog nooit kracht hoeven te gebruiken bij een hengst.
Wel goed opletten en een stukje handigheid.
Hebben nu nog regelmatig hengsten op stal.
De 1ste dag worden ze hier goed op hun plaats gezet en verder hebben we er net zoveel werk aan als de ruinen en merrie`s.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:20

Heb ik gezegd dat je later niet meer uit hoeft te kijken :+ ? Nee :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:20

ShauniBef schreef:
Gil een keer, desnoods trek je de ketting even flink strak en zet je hem in zijn achteruit.

Niet gillen, je wilt geen associatie wekken met een willige merrie. Zet juist een ferme stem op, laag en duidelijk NEE.

@ Cassidy; juist omdat hij niet is opgevoed door zijn moeder is het een opvoedingsprobleem. Dat dier heeft nooit geleerd hoe met mensen om te gaan, ik vraag me ook af of die wel met andere paarden kan. Het is gewoon zielig voor het dier om zo te moeten leven. Maar je kunt hem dit gedrag niet aanrekenen, hij heeft uit ervaring geleerd dat het effect heeft als hij aanvalt als hij iets niet wil.
En dat kun je duidelijk aan zijn lichaamstaal zien, hij heeft helemaal niets tegen die man, hij wil alleen dat hij ophoud.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:22

annelies, als ik een keer naar mijn paarden gil, doe ik dat niet met een hoog stemmetje nee :') .