Vandaag is mijn 3,5 jarige PRE hengst weer teruggekomen uit het weiland. Hij heeft van maart tot april in een natuurgebied
gestaan in een gemengde kudde.
Het ophalen ging perfect hij was super braaf, liet zich zo halsteren liep braaf mee en zelfs de stemcommando's zaten er nog in.
Eenmaal op stal liet hij toch wel even merken dat hij er was, brullend rende hij het erf op. (Lees: mij sleurend achter zich aan, proberend hem te kalmeren, ik bijna even hard brullend als hem) Toen natuurlijk nog de stal door waar alle leuke merries stonden ik werd van box naar box gesleurd, omver gebeukt, bijna zijn benen in mn nek. En ik heb zeker wel een paar flinke meppen uitgedeeld maar daar gaf ie niks om. Veilig in de stal steigerde hij nog een paar keer naar zijn buurman en ging toen gelukkig rustig eten.
Ah fijn, nu snap ik natuurlijk heel goed dat meneer weer moet wennen en etc. en hij was vorig jaar ook super braaf in de omgang met merries en op stal ook niks aan de hand. Het liefst wil ik hem nog hengst laten, maar mocht hij niet te kalmeren zijn is het jammer maar helaas maar wordt hij gecastreerd.
Toch zou ik graag wat tips willen hoe dit het beste aan te pakken? Toch eerst met een hengstenketting en zweepje werken en flink consequent zijn? Wel laten brullen of niet? En hoe rustig langs de merries krijgen? Wanneer beginnen met de training op te pakken? Voor dat hij wegging ben ik al met de basis begonnen, hij kent dus al longeren, is zadelmak en kent stemcommando's.
Verder wou ik nog even laten weten dat ik ruime ervaring heb met paarden, en ik hulp heb van een hengstenhouder. Wil gewoon graag weten hoe Bokt er tegen over staat
. Als hij die 'schrik' reactie totaal niet vertoont /nooit dan zeg ik ballen eraf is mij te gevaarlijk dan heb je 0 te vertellen. 

)