hoefsmid probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

hoefsmid probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:31

Ik weet niet waar het hoort , maar dacht dat hoeven bij verzorging hoorde dus heb het hier maar gezet.

Sinds 2 week en half heb ik een shetje erbij ,
maar meneer moet naar de hoefsmid ( volgende week woensdag) en
het probleem is dus , dat je zijn hoeven niet kunt aanrake.
je kunt hem wel oppaken maar eenmaal als hij er iets tegen voelt begint
hij dus te stijgeren. Zo heb ik hem al 3 keer op mij gehad ,
omdat hij op me stijgerde toen hij voelde dat ik zijn hoefje aan het uitkrabben was.
bij de achterste is het erger , als je die nog maar aanraakt begint hij te bokken zodat je er niet aan kunt.

hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen zonder dat hij tegen me aanstijgerd of zich probeert naar achter te laten vallen ?

Revanches

Re: hoefsmid probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:18

Vsw-->OPG

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:16

Je moet vertrouwen opbouwen, leider kunnen zijn, duidelijk de vraag stellen, en een goede reactie dadelijk belonen, een verkeerde reactie levert dan gewoon extra werk op.
Maak de goede dingen easy, de slechte dingen leveren meer werk op, paard kiest dan uiteindelijk zelf voor de makkelijkste weg, dus braaf zijn voetjes geven.
Ik kan je zeker wel helpen.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:48

als ik jou was zou ik m heel kort vast zetten of iemand heel kort vast laten houden, zodat hij niet omhoog kan komen. en waarschijnlijk red de hoefsmid zich er wel mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:53

Kalm blijven en tijd geven. Ga eerst eens met de hoefsmid aan de slag, vertel hem het probleem van te voren. Op de dag zelf worteltjes meenemen, zelf vast houden, niet vast zetten. En met veel geduld laten bekappen. Elke stap die je daarin zet en waarbij hij rustig blijft, worteltje erin. Liefde gaat door de maag :D moet je wel een meewerkende hoefsmid hebben. Op deze manier heb ik het stapje voor stapje, in enkele dagen tijd, voor elkaar gekregen bij een pony te mogen temperaturen terwijl de hoeven je eerst om de oren vlogen.

Ook daarna opbouwen! Dus elk stapje belonen en niet te veel in 1 keer willen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:48

Ik ga mee met Zilfstar: smid van tevoren informeren lijkt me wel het minste dat je even moet doen. Misschien kan hij ook meteen aangeven wat handig is voor jou om de komende week met de shet te doen.

Laat aan de smid over wat tijdens het bekappen wel of niet handig is (vasthouden of juist aanbinden enz)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:50

dankjewel zilfstar !

vasthouden doe ik altijd voor zekerheid en heb een lieve hoefmid met alle tijd van de wereld als het erop neerkomt van moeilijke paarden dus daarmee heb ik geluk !
Ik heb vandaag wat geoefend en dat ging goed :)

Hanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:41

We hebben hetzelfde probleem met ons paard.
Het is eentje met karakter en echt eenvoudig in omgang is ze niet.
Hoeven uitkrabben enz wordt dagelijks gedaan en daar doet ze helemaal niet moeilijk mee.

Maar zodra de hoefsmid komt, gaat ze helemaal door het lint.
Ze steigert en haalt uit met haar voorbenen. Laatste keer was ze vrij rustig en ineens draaide ze de knop uit het niets om en begon ze uit te halen...
We hebben alles al geprobeerd en inderdaad, de dierenarts langssturen om in te spuiten, dat helpt wel, maar dit is ook alweer vrij snel uitgewerkt en vind het persoonlijk geen oplossing op lange termijn...
Andere middelen zoals pasta en dergelijke helpen nie.
Bovendien is onze hoefsmid heel rustig en met de andere paarden is er geen probleem.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 18:24

zelfde probleem is het niet ,
de mijne kent de voorhoefjes oppakken maar eenmaal aanraking van hoevenkrabber is het stijgeren.
achterhoeven kan ik al helemaal niet omdat hij het nog ni kent.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:40

gelukkig heb je een aardige hoefsmid, en de meeste (zo ook die va mij) kunnen heel goed met paarden omgaan die zoiets doen (zoals bij die van mij, die trapte, en het veulen van mijn vriendin dat er nog niet aangewend is en begint te steigeren, bokken en trappen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:47

Ik zou nog even wachten met de smid, eerst normaal de hoeven kunnen uitkrabben. Persoonlijk zou ik mijn smid niet willen opzadelen met een slecht opgevoede pony. Eerst oefenen zodat je zelf kunt uitkrabben en zodat de smid zonder zijn rug te riskeren de pony kan bekappen.

Zelf zou ik eerst gewoon zorgen dat het hoef oppakken goed gaat. Laat iemand hem vast houden en pak de hoef op, houd even vast en zet neer. Dan belonen. Als dat goed gaat voorzichtig met je andere hand friemelen aan de hoef en belonen als dat goed gaat en neerzetten. Als dat ook goed gaat voorzichtig met de krabber erbij. Even krabben en proberen de hoef weer neer te zetten voordat hij in protest gaat. Doet hij het ook als je zijn hoef aanraakt met de krabber terwijl hij gewoon met zijn hoeven op de grond staat?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 23:03

Hoefsmid is gekomen eergisteren.Het heeft een uurtje geduurt terwijl het bij Diëgo 20 minuutjes duurde ,
veel gestijger geweest en gebokt maar hoefsmid is rustig gebleven en op zijn gemak gedaan met veel gedult en prate tegen Daantje!

Nu dat hij de harde aanraking heeft gevoeld van de vijl die de smid heeft gebruikt kan ik gewoon zonder problemen meer zijn 4 voetjes opheffen en uitkrabben zonder dat hij bijt,bokt en stijgert !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:06

Ik heb goed opgelet zie ik wel, dacht dat hij volgende week pas kwam.

Maar fijn dat het opgelost lijkt. Lekker blijven oefenen dan komt het vast goed.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 23:09

Was voor volgende week maar hoefsmid had het verkeerd in agenda ingeschreven en kwam dus woensdag aan de deur kloppen onverwachts , maar was thuis dus zijn we naar de wei gereden en hun beide daar gedaan.
Gisteren heb ik me de hele tijd bezig gehouden met zijn hoefjes optillen en als ik ze vasthad ,hem kriebelen in zijn nek,buik of kont en hij bleef gewoon rustig staan ook vandaag