Wandelvakantie met pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Edel_wijs

Wandelvakantie met pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 17:29

Hoi Bokkers,
Ik heb al even rondgekeken of er niet al een onderwerp over was, maar kan het niet vinden en denk ook niet dat het vaak voorkomt, maar...
Ik wil volgend jaar op vakantie met m'n 2 shets. En dan niet (zoals de meesten waarschijnlijk nu denken) aangespannen, maar ik wil op wandelvakantie! Pony's mee als "pakezels" en gewoon lekker lopen.
Nu wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft en tips/ervaringen kan delen. Ten eerste zou ik graag weten of je gewoon het ruiterpad op kunt. En of iemand nog tips heeft voor een locatie. In principe is vervoer geen probleem (heb m'n rijbewijs en vanaf zaterdag ook een trailer), maar zat wel te denken aan Brabant (vanuit Zeeland nog goed te doen denk ik). Ik heb al zitten kijken naar "Mountain Oak" in Bergeijk. Iemand hier ervaringen met het bed&breakfast/de stalling/de omgeving?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Lisanne

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:46

Edelweis1984 schreef:
Hoi Bokkers,
Ik heb al even rondgekeken of er niet al een onderwerp over was, maar kan het niet vinden en denk ook niet dat het vaak voorkomt, maar...
Ik wil volgend jaar op vakantie met m'n 2 shets. En dan niet (zoals de meesten waarschijnlijk nu denken) aangespannen, maar ik wil op wandelvakantie! Pony's mee als "pakezels" en gewoon lekker lopen.
Nu wil ik graag weten of iemand hier ervaring mee heeft en tips/ervaringen kan delen. Ten eerste zou ik graag weten of je gewoon het ruiterpad op kunt. En of iemand nog tips heeft voor een locatie. In principe is vervoer geen probleem (heb m'n rijbewijs en vanaf zaterdag ook een trailer), maar zat wel te denken aan Brabant (vanuit Zeeland nog goed te doen denk ik). Ik heb al zitten kijken naar "Mountain Oak" in Bergeijk. Iemand hier ervaringen met het bed&breakfast/de stalling/de omgeving?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Lisanne

In het bos dien je je aan de ruiterpaden te houden.

Let erop dat je bepakking goed past, geen drukkingen geeft en niet gaat glijden. Let op je gewicht. Je kunt een Shet evenmin torenhoog opstapelen als dat met een groot paard kan.
De beste voorbereiding is gewoon enkele keren een weekend gaan om uit te proberen wat werkt en wat niet werkt. Let ook op de conditie van je paardjes, in combinatie met je eigen conditie. Ik zou dus ook wat trainen van tevoren in tempo en afstanden, zodat je ook WEET wat je paardjes aankunnen.
Leuke bezigheid voor de wintermaanden, have fun!

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:59

Bedankt voor je reactie!
Met de conditie van de pony's is het beter gesteld dan met de mijne, haha! Maar dat is inderdaad iets voor deze winter. Ik wil ook de eerste keer een weekendje of midweekje en dan vanuit 1 adres, waar we elke avond terugkeren, dat scheelt al weer in de bepakking natuurlijk.
En ik hoef ook niet elke dag de marathon te lopen hoor. Op 't gemakje, met veel pauze, dan moet 10 tot 15 kilometer per dag toch wel haalbaar zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:04

Paard moet op het ruiterpad, anderen mogen er ook gebruik van maken, dus wandelaar met pony mag ook op het ruiterpad. Kies wel goede schoenen uit, want ruiterpaden zijn vaak behoorlijk zwaar lopen voor mensen. Zelf aan de randjes van het pad blijven kan helpen, helemaal als je pony zowel links als rechts van je kan lopen, zodat je kan kiezen waar voor jouw het fijnste loopt.

Dit pakzadel moet op welsh A passen, dus shet zou ook moeten kunnen, maar mail ze anders even voor de zekerheid.
http://www.horseshopinternational.nl/in ... zadel.html

Goed pakzadel is stukken makkelijker dan een gewoon zadel en zonder wil je al niet eens overwegen. Qua gewicht kies je liever voor max. 50% van wat je aan ruitergewicht er op zou laten (dood gewicht werkt nl niet mee).
Leer je pony's dat ze breder zijn en dus niet klem komen te zitten of dingen beschadigen door te dicht langs bomen, etc. te gaan.
Neem unster mee om gewicht in de gaten te houden en zet ook het gewicht van alles op je paklijst, dan kan je makkelijker anders inpakken onderweg.

Deze winter al lekker gaan oefenen, en je hoeft natuurlijk niet meteen half nederland door om op vakantie te gaan. Vanuit je eigen huis is erg makkelijk om te beginnen. Later kan je altijd besluiten om verder weg te gaan en/of een andere startplaats kiezen.

Belangrijkste is echter gewoon beginnen, eerst weekeindje om de smaak te pakken te krijgen en veilig foutjes te kunnen maken en later lekker op pad met genoeg ervaring om zonder zorgen te kunnen genieten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:31

Edelweis1984 schreef:
Bedankt voor je reactie!
Met de conditie van de pony's is het beter gesteld dan met de mijne, haha! Maar dat is inderdaad iets voor deze winter. Ik wil ook de eerste keer een weekendje of midweekje en dan vanuit 1 adres, waar we elke avond terugkeren, dat scheelt al weer in de bepakking natuurlijk.
En ik hoef ook niet elke dag de marathon te lopen hoor. Op 't gemakje, met veel pauze, dan moet 10 tot 15 kilometer per dag toch wel haalbaar zijn?

Beetje afhankelijk van de omstandigheden is 10-20km goed te doen.
Ik zou beginnen met wat korte tripjes, hooguit 10km, en goed opletten wat werkt en wat niet. Je zult in het begin best eens iets doms doen en op kleine afstanden heeft dat meestal maar hele beperkte gevolgen.
Fouten maken mag, er niet van leren is een doodzonde!

In aanvulling op tamary:
Mijn instructrice (ervaren reiziger en aangenaam reisgezelschap) houdt voor een pakpaard ongeveer 20kg bagage aan. Gezien de bult die dat is, zou ik voor een gemiddelde Shet beginnen met 10kg max en dan eens kijken waar je uitkomt.
Let erop dat je EXACT in evenwicht laadt! Je linkertas en rechtertas moeten precies even zwaar zijn! De marge is ongeveer 500 gr bij goed passend tuig!

Zo denk ik ook dat een rugzak weleens heel onaangenaam gaat zijn, maar ook dat is een kwestie van uitproberen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:51

Leuk idee :D

Wat betreft Mountain Oak... Toplocatie :j
Ik zou er begin dit jaar een twee daagse tocht naartoe gereden hebben.
Dat ging ivm de rhino niet door.
Ik ben er toen wel gaan kijken (toen de rhino nog niet was) ivm de route
Ben toen heel vriendelijk ontvangen, kreeg meteen routes mee en mochten de hele b&b zien.
Heel netjes allemaal.
Hun eigen paarden staat 24/7 buiten waardoor je, als je voor de stal kiest, daar alleen staat.
Dat was het enige nadeel wat ik kon noemen, maar das meer omdat ik maar 1 paard bij heb.
Aan een van de stallen is een wei gekoppeld zodat je een inloopstal hebt
Bij mij gaat deze locatie zeker om het lijstje voor volgend jaar om alsnog heen te rijden.

Locatie ligt overigens wel aan een drukke weg.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:35

Ik hoop eigenlijk toch wel op pad te kunnen met minder dan 10 kg per pony. Heb er natuurlijk 2, dus kan het verdelen :P En ik wil natuurlijk de eerste keer vertrekken en "finishen" bij dezelfde locatie, dus ik hoef alleen spul voor "overdag" mee.

Nog even een vraag. Als het vochtig is (wat het dus meestal is in Nederland) lijkt het me niet nodig om water mee te nemen voor de pony's, dan drinken ze wel onderweg uit de plassen. Maar wat als het nu erg warm en droog is? Uit ervaring weet ik dat de meeste pony's onderweg niet willen drinken, maar van m'n eigen pony's weet ik dit (nog) niet. Lijkt me dus verstandig om toch iets mee te nemen, maar hoeveel? Als je even uitgaat van die 10 - 15 km dan. En hoe is het het makkelijkst mee te nemen?

En hoe zijn de routes rond Bergeijk, heb al wat gegoogled, maar kan niet echt ruiterroutes en "groen" (Google satteliet) in die omgeving vinden... Andere tips voor plaatsen zijn uiteraard ook welkom!

friesiszwart

Re: Wandelvakantie met pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:58

Ik zou geen water meenemen voor de paarden, maar een emmer lijkt mij voldoende. Je zou bij huizen aan kunnen bellen en vragen om een emmer water indien dat nodig mocht zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:03

Nee, je hoeft zeker geen water mee te nemen. Maar wat ik handig vond onderweg is zo'n opvouwbare wateremmer. Weegt niets en dan kun je makkelijk water ophalen uit een kanaal of slootje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:08

Bergeijk is niet het mooiste gedeelte wat je in zuid oost Brabant kunt pakken inderdaad ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:19

Silence schreef:
Bergeijk is niet het mooiste gedeelte wat je in zuid oost Brabant kunt pakken inderdaad ;)

Bergeijk is heeeeel groot en daar zijn best mooie stukken bij.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:48

Maar een stukje verderop is het wel veel mooier ;)

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:51

En welk stukje is dat dan? Dat hoor ik natuurlijk graag :Y)
Ook nog ideetjes voor een overnachtingsadresje dan ;)

Rijssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:15

Wat een ontzettend leuk idee!
Als je plannen hebt om richting Zuid-Holland te gaan,
bekijk onze website van vakantieboerderij met ecologische weidegang.
Mede-shetgek begroet jullie graag.