Verschil ruiterbewijs en ruiterpaspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marente1508

Verschil ruiterbewijs en ruiterpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:10

Hallo allemaal,

Wat ik tot nu toe begrijp is dat je voor het ruiterbewijs een examen moet afleggen in de vorm van theorie praktijk en op de weg.
Het ruiterpaspoort is een soort boekje waarin wordt bijgehouden hoe ver je vordert met wedstrijden en niveau?
Nou komt die vraag eigenlijk naarboven omdat ik afgelopen weekend een paard wilde huren bij een manege.
Daar werd me verteld dat dit alleen kon wanneer ik een ruiterbewijs kon overleggen.
Nu zijn er verschillende maneges die het aanbieden om een ruiterbewijs te halen of een ruiterpaspoort.
Maar nu raak ik dus een beetje in de war omdat elke manege weer wat anders zegt.
Kunnen jullie me even helpen het op een rijtje zetten hiervan?

Dankjewel alvast!

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:20

Volgens mij is het ruiterpaspoort nog niet zo lang ingevoerd (zo'n 10-15 jaar geleden) In dat paspoort worden je vorderingen bijgehouden m.b.t. wedstrijden van de FNRS (F proeven) Als je op een manege rijdt (die bij de FNRS bekend is) moet je deze aanvragen. De FNRS heeft nu ook het certificaat buiten rijden bestaande uit 3 examens/delen. Het ruiterbewijs is een apart bewijs om mee buiten te kunnen rijden. ik weet niet of je die tegenwoordig nog kan halen. Daarmee kan je buiten rijden/paard huren. Elke manege/stal heeft wel zijn eigen regels wanneer je naar buiten mag. Dus het kan zijn dat bij bedrijf A je zo een paard mee krijgt maar bij bedrijf B niet omdat je geen ruiterbewijs hebt.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt, zo niet mag je altijd vragen.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:29

Djonah schreef:
Volgens mij is het ruiterpaspoort nog niet zo lang ingevoerd (zo'n 10-15 jaar geleden) In dat paspoort worden je vorderingen bijgehouden m.b.t. wedstrijden van de FNRS (F proeven) Als je op een manege rijdt (die bij de FNRS bekend is) moet je deze aanvragen. De FNRS heeft nu ook het certificaat buiten rijden bestaande uit 3 examens/delen. Het ruiterbewijs is een apart bewijs om mee buiten te kunnen rijden. ik weet niet of je die tegenwoordig nog kan halen. Daarmee kan je buiten rijden/paard huren. Elke manege/stal heeft wel zijn eigen regels wanneer je naar buiten mag. Dus het kan zijn dat bij bedrijf A je zo een paard mee krijgt maar bij bedrijf B niet omdat je geen ruiterbewijs hebt.

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt, zo niet mag je altijd vragen.

Helemaal duidelijk! :D Maar nu, wat kan ik het beste halen? Ik heb geen eigen paard maar wil wel zo af en toe een paard huren om lekker een buitenrit te maken. Of aan te kunnen tonen dat ik kan rijden. En ik rij niet meer op een manege waar ik eventueel FNRS Ruiterpaspoort kan halen. Dus ruiterbewijs denk ik?

Djonah

Re: Verschil ruiterbewijs en ruiterpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:40

Ik weet niet of je nog een ruiterbewijs kan halen of dat het het certificaat buiten rijden dat heeft vervangen. Dat zou je zelf even moeten informeren. Als je het ruiterbewijs kan halen zou ik daar voor kiezen. Dat is het snelst en goedkoopst vermoedelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:44

Ruiterbewijs (was ooit SRR) valt nu onder KNHS, Ruiterpaspoort gaat uit van FNRS. Het zijn 2 aparte organisaties. Ruiterbewijs is diploma, en zonder slagen dus geen papiertje. Ruiterpaspoort is administratieboekje waar je certificaten, etc. in kan laten aantekenen, boekje zelf zegt dus niks over rijkunde.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:46

Ruiterbewijs bestaat nog steeds :j
Er zijn ook maneges waar je een cursus en examen kan doen zonder dat je daar hoeft te rijden. Gewoon ff googelen op Ruiterbewijs en dan vind je er vast wel een.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:56

Hebben jullie zo'n ruiterbewijs?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:59

Ik heb hem gepoogd te halen maar gezakt door die poedersuiker examinator die het belangrijker vindt dat je achterom kijkt (en daardoor dus pony over de weg rent) dan pony in bedwang houdt. Ik heb toen voor mijn eigen veiligheid gekozen.
Ruiterpaspoort nog steeds in bezit maar maak ik geen gebruik van en is dus niet bijgewerkt.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:03

Is het ook verzekeringstechnisch beter een ruiterbewijs te hebben?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:05

Ligt eraan wat je verder voor papieren hebt en wat je gaat doen. Wat ben je precies van plan? Wil je alleen af en toe een paard huren of meer? Wat voor papieren heb je qua paarden op dit moment? Misschien kan ik je dan beter helpen?

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:16

Ik rij het paard van een mevrouw bij mij in de buurt. Daarmee ga ik zo'n 1 á 2x per week naar buiten. Dit houdt in een drukke weg oversteken en verder alleen in het bos. Daarnaast wil ik af en toe een paard huren om met een vriendin te kunnen gaan rijden die het aant leren is.

Dus ik ben me nu aan het afvragen in hoeverre het zin heeft te investeren in zo'n ruiterbewijs of het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft. Dus ik overweeg het vanuit alle kanten. Stel je voor dat er tijdens het buitenrijden iets gebeurt. En ik heb geen ruiterbewijs of het bijvoorbeeld zo is dat je voor kosten komt te staan die de verzekering niet dekt. En of je die kosten deels kunt verzeker door aan de verzekeringsmaatschappij aan te tonen dat je wel een ruiterbewijs hebt. Of er dan een deel gedekt is?

Ik heb geen idee en probeer een boel te zoeken op internet en dus ook hier rondvragen. Dit kwam toevallig in me op. Is misschien wel een heel specifieke vraag voor een verzekeringsmaatschappij hoor.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:39

In principe als jou paard buiten brokken maakt bij iemand anders dan wordt dit gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering. (dit zal je bij hen even moeten navragen) Als je paard zelf wat overkomt dat is dat je eigen verantwoording en dus jouw kosten. (dit is en algemene regel, per situatie wordt er bekeken wie zijn schuld het is..)

Ga je met een paard van een ander naar buiten dan wordt er ook weer per geval bekeken wie er aansprakelijk is. Vaak is dan de eigen aansprakelijk en die is vaak gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering. Een ruiterbewijs is geen vrijbrief alleen een diploma dat kan aantonen dat je de nodige rij-ervaring hebt om naar buiten te mogen gaan. In NL is het, naar mijn weten, nog niet verplicht om deze te moeten halen wil je naar buiten willen gaan.

Mensen/bedrijven die paarden verhuren voor buitenritten willen graag dat de huurder aan kan tonen dat hij/zij ervaring heeft. Soms is dat ook vanwege het oogpunt van de verzekering. Vandaar dat er naar een ruiterbewijs wordt gevraagd zodat het tastbaar is.

In mijn opinie heeft een ruiterbewijs weinig toegevoegde waarde ( voor mijn persoonlijke situatie). Ik denk dat als jij paarden gaat huren om buitenritten te maken en de stal wil dat jij zo'n bewijs hebt dan zou het handig kunnen zijn. Als ze volstaan met genoeg ervaring, je kennen of iemand meesturen met goede diploma's en jij vindt dat ok zou je het niet hoeven te halen. Maar dit kan jij alleen bepalen denk ik. Tevens zorgt een ruiterbewijs ook voor algemene kennis over paarden. Dat is ook een reden dat mensen het gaan halen.

Ik hoop je zo een beetje informatie te hebben gegeven dat je voor jezelf een goede afweging kan maken. Mocht je vragen hebben, kan je die altijd stellen.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:00

Oke dit is helemaal duidelijk bedankt! Dus het hebben van een ruiterbewijs ( in je 2e alinea ) kan er dus ook niet voor zorgen dat de schade meer wordt gedekt omdat je toevallig wel zo'n bewijs hebt?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:06

Via het ruiterbewijs ben je meteen verzekerd voor ongevallen tijdens het rijden.
op deze website kun je er alles over lezen
http://srr-nederland.nl/

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:13

Is dat niet al opgenomen in de verzekering die je hebt voor je paard zelf?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:20

Ruiterbewijs heeft 'ingebouwd' in de kosten een aansprakelijkheidsverzekering. Dat klopt.
Een AVP heeft iedereen in NL ook al verplicht. Een eigen paard valt onder de verplichte AVP (zolang je geen bedrijf hebt met paarden, maar dan geeft de verzekering van het ruiterbewijs ook niet thuis)

Dus wat gebeurt er bij schade? Verzekeringsmaatschappij van het ruiterbewijs wijst naar eigen AVP, en vice versa. Of, met andere woorden, nóóit claimen bij beide maatschappijen. Of met nog andere woorden, de verplichte verzekering via het ruiterbewijs is onzin.
Of met nog andere woorden: je ruiterbewijs halen vanwege de verzekering die erbij inbegrepen zit is onzin.

Enige reden om je ruiterbewijs te halen is als je woont naast een natuurgebied waar dit verplicht is gesteld, want anders mag je daar niet rijden. Dat zijn er maar een paar, oa de Posbank bij Arnhem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:50

Ibbel schreef:
Ruiterbewijs heeft 'ingebouwd' in de kosten een aansprakelijkheidsverzekering. Dat klopt.
Een AVP heeft iedereen in NL ook al verplicht. Een eigen paard valt onder de verplichte AVP (zolang je geen bedrijf hebt met paarden, maar dan geeft de verzekering van het ruiterbewijs ook niet thuis)

Dus wat gebeurt er bij schade? Verzekeringsmaatschappij van het ruiterbewijs wijst naar eigen AVP, en vice versa. Of, met andere woorden, nóóit claimen bij beide maatschappijen. Of met nog andere woorden, de verplichte verzekering via het ruiterbewijs is onzin.
Of met nog andere woorden: je ruiterbewijs halen vanwege de verzekering die erbij inbegrepen zit is onzin.

Enige reden om je ruiterbewijs te halen is als je woont naast een natuurgebied waar dit verplicht is gesteld, want anders mag je daar niet rijden. Dat zijn er maar een paar, oa de Posbank bij Arnhem.

Daarnaast geeft een zeker niveau in het ruiterpaspoort vrijstellingen voor het examen ruiterbewijs.

Er zit een voordeel aan de verzekering van het ruiterbewijs: als je in staat bent om meer schade aan te richten dan je AVP dekt, kun je dat deel verhalen op de verzekering van het ruiterbewijs. Goh...........

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:01

Maserati15 schreef:
Oke dit is helemaal duidelijk bedankt! Dus het hebben van een ruiterbewijs ( in je 2e alinea ) kan er dus ook niet voor zorgen dat de schade meer wordt gedekt omdat je toevallig wel zo'n bewijs hebt?

Volgens mij is mijn vraag hierbij beantwoord. Natuurlijk wordt er bij elk geval gekeken wie zijn schuld dit is zodat het bij diegene verhaald kan worden.. Bijvoorbeeld als de weg niet goed is waardoor er een ongeluk gebeurd wordt de schade verhaald bij degene die de weg moet onderhouden.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:20

ikke schreef:
Ibbel schreef:

Daarnaast geeft een zeker niveau in het ruiterpaspoort vrijstellingen voor het examen ruiterbewijs.

Er zit een voordeel aan de verzekering van het ruiterbewijs: als je in staat bent om meer schade aan te richten dan je AVP dekt, kun je dat deel verhalen op de verzekering van het ruiterbewijs. Goh...........

Ik denk dat ik er toch maar geen geld aan uit ga geven. Bij mij in de buurt is er geen natuurgebied waar ik m verplicht moet hebben. En als ik brokken maak is daar mijn AVP voor. Dan maar geen paard huren bij die desbetreffende manege.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:21

Posbank bij Arnhem is niet (meer) ruiterbewijsplichtig, maar vergunningsplichtig en die vergunning kun je zo bij de VVV of het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten halen.

En idd, je AVP dekt de schade normaal gesproken ook.

Ik had ooit een ruiterbewijs, maar die heb ik uiteindelijk laten verlopen, omdat ik de toegevoegde waarde van de AVP niet meer inzag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:38

Ibbel schreef:

Mee eens.
Die van de fnrs bestaat uit 3 delen, waarvan je wel 1 en 2 in een keer zou kunnen doen. Maar ik vind het persoonlijk geldklopperij.

Je hebt inderdaad wel manege's die er ooit naar kunnen vragen, maar ik zou al niet willen huren bij een manege die zonder toezicht zijn paarden aan vreemden meegeeft. God weet wat er allemaal mee gebeurd onderweg ..

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 08:49

Ja zo dacht ik er ook over. Maneges die hun paarden zomaar mee naar buiten geven is niet altijd hoogstaand. Maar zo af en toe is het zo makkelijk wanneer e geen eigen paard hebt om samen met een vriendin te rijden. Heb inmiddels een manege gevonden die wel paarden vehuren zonder ruiterbewijs, maar dan mogen we alleen binnen rijden. Dat vind ik ook niet erg dan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:53