Ten einde raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 12:09

Hey,

Sinds kort sta ik met mijn paardje bij mijn peter thuis, echt een paradijs voor mijn paard. Enkele ha land en een kudde van 5 paarden en dag en nacht buiten, helemaal SUPER !
Maar nu het probleem ! Het is de 1ste keer dat mijn merrie in kudde staat met meer dan 2 paarden ( voordien stond zij op een stal waar elk paard zijn eigen paddock had, wel allemaal naast elkaar). Wanneer ik haar nu dus uit de kudde haal om op te zadelen raakt ze helemaal in paniek wanneer ze haar vriendjes niet meer ziet.
Ze draait rondjes, hinnikt, loopt mij zelfs gewoon bijna omver en gisteren is ze gewoon door de draad gelopen om weer op de wei te geraken.

Ze staat pas sinds enkele dagen in deze kudde, tot vorige week stond hier nog een hengst bij en stond mijn merrie in een wei naast de kudde. Nu heb ik het gevoel dat toen mijn merrie alleen stond, ik haar wel gewoon van de wei kon halen en ze toen veel rustiger was. (af en toe nog een stress momentje wanneer ze de andere paarden niet meer zag, maar niet zo erg als nu)

Ik ben echt ten einde raad en heb het gevoel dat ik niets meer met haar kan doen, zelfs de kleine dingen zoals poetsen en hoefsmid is echt onmogelijk geworden.

Heeft iemand tips zodat ik gewoon weer op een normale manier kan opzadelen zonder deze stress. Ik ben er wel over aan het nadenken om parelli lessen te volgen met haar en even weer helemaal van 0 te beginnen.

Groetjes.

Samy24

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:07

Niemand?

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:11

Geef je paard even wat tijd. Mijn pony moest ook ontzettend wennen toen hij verhuisde naar een kudde van 3. Hij plakte vast aan een vd merries en ging ook compleet over de flos als ik hem uit de wei wilde halen. Gewoon even een weekje rust geven, en dan rustig opbouwen als ze zo paniekerig blijft. Bij mij heeft grondwerk geholpen. Maar geen paniek, komt vast goed!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:13

misschien kan je eerst eveninde wei wat grondwerk doen? en dansteeds verder weg

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:14

En vergeet niet, ze staat 24/7 bij haar nieuwe vrienden op de wei, en misschien 2 uur per dag contact met haar baasje.. Dus begrijp dat zo hup 1.2.3 uit te wei trekken voor haar best moeilijk is.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:15

Ja zo deed ik t ook. Grondwerk, klein stukje weg.. En weer terug, dan geef je haar ook vertrouwen (en erken je haar behoefte)
en dan steeds verder opbouwen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:19

Ik hoop dat een tijdje rust ons zal helpen, we maakten juist zoveel vooruitgang, toen ze nog in de wei naast de kudde stond, kon ik ineens met haar alleen en ontspannen op buitenrit (hier heb ik heel lang op moeten oefenen) en op enkele dagen is het precies of al mijn werk was voor niets. heel ontmoedigend :(

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:20

en probeer de oefeningen te doen waarbij ze steeds meer op jou moet letten. zoals cavaletti en (als je je toch met parelli bezig wilt gaanhouden de parelli spelletjes)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:22

Geef ze even de tijd, toen mijn merrie kwam stond ze eerst ook alleen in de paddock, niets aan de hand. Toen is ze na een maand of 2 in de merrie kudde gegaan. Geen land meer mee te bezeilen. Als de andere merries naar de wei werden gebracht en zij nog even moest wachten (omdat een mens maar 2 handen heeft) brak ze de tent af. Ze steigerde boven de stallen uit als ze nog maar een hoefijzer van een andere merrie hoorde. (want ze hoort wel degelijk het verschil tussen de ijzers van haar kudde en de andere paarden....) Dat is nu gelukkig voorbij, ze blijft wel alert als ze ze hoort maar geen blinde paniek meer.

Wel gewoon dingen met haar blijven doen hoor, maar bouw het even op. Desnoods eerst uit de kudde, naar stal even wat eten geven en weer terug zetten en zo elke keer iets langer.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:25

Dat komt echt wel weer joh. Mijn pony trok zich ook in t begin los..rende door de draden heen..
Heb 1 grondwerk les genomen, waar ik leerde hoe daar mee om te gaan. En sindsdien ging t alleen maar beter. Nu heb ik nergens meer last van, kan ik m'n pony zo mee op buitenrit nemen (staat ook 24/7 met de kudde in de wei)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:58

Joh, je paard is net een paar dagen nieuw in de kudde.

Helemaal vanaf 0 beginnen lijkt me sowieso een aanrader, als je na een paar dagen al helemaal ten einde raad bent. Ga eerst gewoon lekker in de wei poetsen, dan een keertje er buiten maar wel in zicht, steeds ietsjes verder, etc. eerst maar weer eens simpele lol met je knol :D Dat rijden komt wel weer ;)

Zo kun je de hoefsmid ook de hoeven dan net buiten de wei laten doen, zodat je paard niet zo overstuur is.