Ruilen van paard en locatie...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Ruilen van paard en locatie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:01

Beetje rare titel, ja, maar ik vond geen betere.
Ik had ineens een idee:
Zelf heb ik twee pony's ter beschikking: een haflinger en een fjord. De haf is van mij en de fjord van een vriendin. De fjord leen ik uit als ik samen met iemand een bosrit wil gaan maken; de gastruiter mag dan op mijn haf en zelf rijd ik op de fjord van mijn vriendin. Erg leuk en luxe. Zo kan ik af en toe eens een paardrijdende vriend(in) uitnodigen om mee te gaan.
We zitten best in een lekkere omgeving om buiten te rijden. Midden in het bos met (helaas niet altijd goed onderhouden) ruiterpaden. Natuurgebied. Heuvels. Rivier waar het ruiterpad ook doorheen gaat. Bruggetjes en tunneltjes. Weinig verkeer. Maar de omgeving is voor mij natuurlijk altijd hetzelfde. Ik zou graag eens ergens anders rijden maar heb geen trailer en een trailer huren doe je ook niet elke keer.

Mijn idee: misschien zijn er op bokt mensen in een vergelijkbare situatie. Twee paarden en dus de mogelijkheid om een gastruiter mee te nemen. En zin in eens iets anders. Met zo'n mensen zouden we kunnen ruilen. Jij komt een keer bij mij rijden (vlak bij Aken, net over de grens) en ik mag een keertje met jou mee. Jij een keertje in de duitse bossen, ik een keertje .... (Veluwe? Strand? Heide?) Zo moet je enkel nog jezelf vervoeren en dat is over het algemeen best te regelen.

Haha, zoals geschreven gewoon een spontaan idee dat in me opkwam. Maar misschien ziet iemand er wel wat in?

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:25

Vind het eigenlijk een leuk en goed idee!
Alleen heb ik geen eigen paarden tot me beschikking.

Succes, ik hoop dat het lukt!

Woeps

Re: Ruilen van paard en locatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:29

Als ik paarden had en ik kon rijden, zou ik dit een super leuk idee vinden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:59

Het klinkt als een leuk idee, maar kun je het niet beter maken dat de eigenaar van het paard altijd mee gaat?
Bijvoorbeeld : ik ga met jouw mee een leuk ritje maken en de volgende keer ga jij met mee op mijn paarden rijden. Dan kunnen we elkaar de leukste wegen laten zien :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:38

@ Michellkuh: volgens mij bedoelt TS dat ook, anders wordt het zo'n gedwaal.

Goed idee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:41

Wat leuk! Ik mag altijd de pony van een vriendin meenemen en dan is mijn pony 'over' voor een ander. Alleen is mijn gebied niet zo heel boeiend om te rijden helaas; geen mooie ruiterroute.

Mijn vriendin heeft het al een keer zo gedaan; de dressuurruiter mee op buitenrit (op mijn pony) en zij de keer erop in de bak aan het werk haha. Vonden ze beide erg leuk!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-10-12 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:43

leuk idee, zou het super vinden! Laat maar horen wanneer je een keer wilt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:28

Haha, fijn dat er nog meer mensen dit een leuk idee blijken te vinden. *\o/*

Michellkuh: dat bedoelde ik inderdaad zo. Allebei twee paarden te beschikking hebben en dan allebei een keer als gastruiter meegenomen worden. Zo heeft iedereen evenveel "werk" en "kosten.

We kunnen misschien een lijstje maken van geinteresseerden. Dan kan iedereen contact opnemen met wat hem interessant lijkt. :j

* Gastvrouw: Soesita: Gastpaard:rustige haflinger Locatie: Duitsland (dicht bij Aken / Maastricht); bos en veld, veel klimmen en dalen, veel "offroad", Geplande rit: 2-4 uur, hoofdzakelijk stap met hier en daar een drafje of galopje, rustig genieten van de omgeving

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:11

soesita klinkt leuk!
ik had graag met mijn eigen paarden bij jou komen rijden(heb wel een trailer) maar het is zo'n gedoe om even een paard mee de grens over naar Duitsland te nemen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:36

spatter schreef:
soesita klinkt leuk!
ik had graag met mijn eigen paarden bij jou komen rijden(heb wel een trailer) maar het is zo'n gedoe om even een paard mee de grens over naar Duitsland te nemen

Inderdaad, dat weerhoudt mij ook. Maar kom gerust eens op de mijne de omgeving hier verkennen, hoor. :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:11

Hoezo is dat moeilijk? Als ik buitenrij ga ik altijd door duitsland. Of is dat een probleem met de trailer?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:19

je mag niet zomaar met paarden de grens over
bij controle houden ze je paard vast als blijkt dat er geen gekeurde DA papieren bij zitten
in de Benelux kun je wel zonder problemen rond rijden, maar als ik met belgische platen naar Duitsland ga heb ik grote kans dat ze me eens staande houden

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:12

Ik heb die duitse kentekenplaten om naar Duitsland te gaan. Bij vierssen gekocht en nooit problemen gehad..
Ik ga wel te voet naar Duitsland, niet met een trailer.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:15

Ik zit in dezelfde situatie :j, alleen helaas de omgeving hier is niet zo heel denderend (polder)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:16

spatter schreef:
bij controle houden ze je paard vast als blijkt dat er geen gekeurde DA papieren bij zitten
in de Benelux kun je wel zonder problemen rond rijden, maar als ik met belgische platen naar Duitsland ga heb ik grote kans dat ze me eens staande houden

Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat iemand zijn/haar paard meeneemt. Maar dat iemand naar haar toekomt en mee gaat op haar haf + fjord. En zij daarna met diegene toekomt en mee gaat op de haf + kwpn (in mijn geval ;))

madam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:22

nee hoor ze doen daar totaal niet moeilijk over
en ze houden je paard ook niet vast op de grens
ga vaak genoeg samen met me paard naar me moeder.
kan altijd gewoon doorrijden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:23

Soesita, wat een leuk idee: alleen ik heb 'maar' één paard! Maar (om het goed te maken) ik men. Dus je bent welkom op mijn karretje/koetsje. Als ik naar jou kom, kan ik alleen maar stappen i.v.m. (kluts) knieën. Is dat een probleem? Ik rijd graag op de Veluwezoom, niet ver van de Duitse grens. Hoef jij ook niet te ver te rijden. Denk er maar eens over.
Toch zou ik graag eens met Fralla in jouw omgeving rijden/mennen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:23

Leuk dat er zo veel reacties zijn. Sneller dan verwacht had ik al een paar interessante pb's. *\o/*

't Is natuurlijk niet de optimale tijd van het jaar om aan zulke projecten te beginnen; het was zoals gezegd een spontane ingeving. Maar vanaf de lente hoop ik er werk van te maken!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:45

haha het is wel een leuk idee.
Lijkt me ook leuk om zo een ''ruil'' te hebben.
Heb helaas alleen maar een a pony tot beschikking over 3jaar een dpony is nu nog veulen.
op mijn pony zouden kleinere ruiters wel kunnen rijden, is wel een pittig ding maar ook pittig genoeg om langere afstanden in snelle tijd af te leggen met sprongentjes ect. ertussen door hihi

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:44

spatter schreef:

ik lees even mee en ving deze opmerking op..
wij zijn vorig jaar een weekendje weg geweest met paarden in duitsland. gewoon ingeladen en gaan. (ik had toen zelf geen paard mee toevallig dus niks nagekeken)
afgezien van stamboekpapieren, entingen e.d moet je nog meer mee hebben?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:52

Kennelijk moet je met een paard de duitse grens over met een keuringsrapport van een VA, die is slechts 10 dagen geldig. Ik vind dat je reinste onzin, want we zijn allemaal 'Schengenlanden.' NB! EU-landen! Hoe was het ook weer; vrije doorvoer van diensten en goederen???? Ik vind ook dat je paspoort en de daarin vermeldde inentingen voldoende moet zijn, maar wie denkt dat er nog meer nodig is je eigen paard mee te nemen voor vakantie (je verkoopt hem niet, maar neemt hem weer me terug) dan wil ik dat graag horen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:57

hoezo paarden meenenmen, TS bied paard daar aan, in ruil paard hier ergens... toch?

Super leuk idee, helaas geen leuke omgeving en 2de paard :P

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:04

Gianti schreef:
hoezo paarden meenenmen, TS bied paard daar aan, in ruil paard hier ergens... toch?
Super leuk idee, helaas geen leuke omgeving en 2de paard :P

Nee, dat klopt, maar er was een vraag over.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:21

ja sorry, kwam ter sprake en ik vroeg het me af..(of we enorm illegaal bezig waren.. ;) )

maar het idee ruilpaard is erg leuk! ik heb helaas geen 2e paard ter beschikking..

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:43

Hoi,

Ik sta in Bocholtz en heb een reitplakette voor DL, waar sta jij in Herzogenrath.
Weet niet waar jij je uitritten maakt maar ben wel geinterreseerd naar andere trainnings gebieden, ( rij endurance wedstrijden).
Spatter bedoeld de duitse keuring voor als je de grens overgaat, ik ga geregeld via Aken naar BL zonder de keuring.
Politie staat geregeld aan de grens, nog nooit aangehouden met de vrachtauto of geluk gehad.
Alleen is het zo als je te paard de grens overgaat hoef je geen keuringsrapport te hebben om in DL te rijden.
Bij mij zitten de reitplakkette's standaard op mijn uitrusting omdat ik tijdens mijn trainningen geregeld de grens over ga, alleen valt mij op dat de duitse ruiters waar ik kom bijna geen plakkette's gebruiken.
Weet wel van jaren terug toen wij met 12 ruiters van een NL manege een uitrit maakte via de Wurm allemaal bekeurd zijn omdat de de plakkette niet hadden. pp €35,-
Het is een leuk idee ben in het bezit van een 2 paard (Fury) maar denk dat nu het weer een spelbreker zal zijn de paarden zijn fris en reageren nu anders op dingen om hun heen, vooral met een andere ruiter erop.
Denk wel dat je afspraken moet maken ingeval van een onval!!
Gr Marcel