Schrikken.. belonen, kalmeren of negeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Schrikken.. belonen, kalmeren of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:19

Ieder voed zijn paard op een eigen manier op. Vandaar ben ik benieuwd naar jullie mening. Ik heb een paard van 2 die ik verkeersmak aan het maken ben, lekker wandelen. Nu schrikt ze natuurlijk wel eens of wil ze niet over een streep op de weg of loopt ze ergens met een boog omheen (containers ect.) Ik negeer dit, ze moet er gewoon langs en als ik er niet op in ga snapt ze naar mijn idee wel dat het niets is. Nu kreeg ik gister van een vrouw die ik tegen kwam op de fiets die schijnbaar ook paard reed een opmerking dat ik mijn paard moest kalmeren in zo'n situatie. Wat doen jullie als je paard wat eng vind?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:22

Negeren, met belonen of kalmeren bevestig je juist dat iets eng is. Pas belonen als paard er langs is en weer ontspannen doorloopt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:24

Proberen te negeren en gewoon doorlopen, indien dit echt niet lukt kalmeer ik haar en probeer ik het daarna nogmaals, als het ze het dan goed doet geef ik geen extra aandacht, omdat ze dan snapt dat het niets engs is.. :)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:24

gaucho schreef:
Negeren, met belonen of kalmeren bevestig je juist dat iets eng is. Pas belonen als paard er langs is en weer ontspannen doorloopt.

Eens, zo doe ik het ook.

Grapjasjes12

Re: Schrikken.. belonen, kalmeren of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:25

Negeren, gewoon doorlopen (voor zover het kan :+ )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:29

Gewoon negeren. Doen alsof het er niet is, dan is het voor de volgende keer ook niet eng.
Mijn paard maakte er in het begin een spelletje van, dus snel afgeleerd door te negeren!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:32

Het enge negeren of aanmoedigen om er juist wel langs te gaan. En als die langs het enge voorwerp is en dan ontspant uitgebreid belonen. Zo heb ik het geleerd op schriktraining

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:41

Inderdaad dat gedrag negeren, zelf heel rustig blijven, zodat je jouw spanning/stress niet op je paard overbrengt en blijven proberen om de "hindernis" toch te nemen en als het gelukt is belonen, maar niet te overdreven anders denken ze nog dat het heel bijzonder is. Desnoods als het gelukt is nog een paar keer erlangs gaan, zodat je paard merkt dat het helemaal niet eng is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:41

inderdaad negeren, wat ik meestal doe omdat ik zelf ook zenuwachtig wordt is zeggen oehhh eng he straks eet hij je op oid. En dat op een hele nuchtere manier. :j Vaak lopen ze dan met wat kijken wel door. Maar geruststellen nee eigenlijk doe ik dat nooit.. Of hij moet echt op zijn benen staan te trillen van angst.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:44

Negeren maar wel rijden waar je wilt rijden, anders bevestig je het alsnog.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:54

negeren, en als hij er netjes langs is gegaan belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:55

Hard aan het werk zetten zodat hij geen tijd heeft om (al dan niet zogenaamd) te schrikken. Hij moet zijn aandacht bij jouw houden en geen kans krijgen om iets te zoeken. Zorg er dan wel dat de basis goed zit.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:59

Die van mij blijft wel eens stokstijf stil staan als ze iets engs vind. Ik laat haar rustig kijken en dwing haar dan zachtjes om door te lopen. Meestal loopt ze dan wel door al vertrouwd ze het niet helemaal. Als we er langs zijn beloon ik haar door bijv een kriebel over haar hals.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:21

maar cassidy hoe zet jij een wandelend paard aan het werk dan?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:23

Ik negeer het ook, vaak is het dan goed. Als het paard blijft weigeren door te lopen kan een klein tikje nog wel eens helpen. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:53

Mowoah schreef:
Ik negeer het ook, vaak is het dan goed. Als het paard blijft weigeren door te lopen kan een klein tikje nog wel eens helpen. :)

Pas wel op dat je niet echt gaat straffen want dan versterk je het ook weer..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:58

Enge voorwerpen zoals containers e.d. ga ik juist even kijken. Bij een GFT bak klepper ik een paar keer met de deksel en laat dan mijn paard kijken naar het enge voorwerp. Dan loop ik gewoon weer verder.

Strepen op de weg, negeer ik gewoon eveneens als schrikreacties. Ook blijven de regels gelden, dus nooit voor me uit lopen of in mijn ruimte, dat corrigeer ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:08

Dobel schreef:
maar cassidy hoe zet jij een wandelend paard aan het werk dan?

Bekijk het filmpje maar. Een paard op een buitenrit kun je ook aan het werk zetten, zijgangen mee laten nemen, kleine cirkeltjes laten lopen, aan de teugel laten lopen. En als hij schrikt, 10 minuten aan het werk zetten. Is het snel over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:09

Angeliekje schreef:
Die van mij blijft wel eens stokstijf stil staan als ze iets engs vind. Ik laat haar rustig kijken en dwing haar dan zachtjes om door te lopen. Meestal loopt ze dan wel door al vertrouwd ze het niet helemaal. Als we er langs zijn beloon ik haar door bijv een kriebel over haar hals.

En ik zou niet kriebelen maar omdraaien (hoofd richting hetgeen ze eng vond) en weer terug. Desnoods er 50 keer of 100 keer langs. Tot ze er van beide kanten niet meer van opkijkt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:12

vind dit wel een goede manier cassidy, krijg je niet van die 'zeikerds' van

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:14

Als je zorgt dat het grondwerk goed is (als je er niet bekend mee bent, verdiep je eens in Parelli, dat komt er het dichtste bij) dan is dat een hele goede basis voor alles. Rijden tijdens een buitenrit en bij het gewone dressuurmatige werk. De basis van de opleiding is altijd een goede basis vanaf de grond.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:15

Ik negeer het en probeer haar niet aan de voorkant vast te houden. Meestal loopt ze daarna gewoon door.
Als ze echt bang van iets is, merk ik het meteen. Dan gaat ze mesten en voel ik haar hart kloppen door het zadel heen. Dan geef ik haar de tijd en laat haar gewoon kijken totdat ze verder durft.

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:21

negeren en nog eens negeren mijn jaarling heeft schrik van brievenbussen als hij dan zo is verschiet van een ''brievenbus'' dan negeer ik dat gewoon of als ik weet als er een brievenbus staat begin ik tegen hem te praten en dan trek ik zijn aandacht en dan heeft hij het niet door dat hij voorbij een brievenbus wandelt
grtjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:06

als mijn dieren ergens van schrikken negeer ik het eerst even
ligt er aan wat ze vervolgens doen...als ik merk dat ze echt bang zijn en weg willen rennen,dan praat ik er wat tegen,maar verder doe ik niks.
lost vanzelf wel weer op :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:25

Wat ik trouwens ook doe is als ze bijvoorbeeld stoppen en ze zien iets en ze blijven kijken gewoon laten kijken, totdat je merkt dat hij zich niet meer met het object bezig houdt. (dus oren naar de zijkant gaan doen of zelfs naar een andere kant gaat kijken) dat is het moment om door te gaan. :j Dat werkt echt super bij mijn paardje. :j