Nieuw in de wei en maar blijven rennen.. HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iAsk

Nieuw in de wei en maar blijven rennen.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 11:46

Hey bokkers!

Gistermiddag heb ik mijn twee falabella's van anderhalf jaar gekregen. Het zijn twee hengstjes, maar vanaf dat ze veulen zijn bijelkaar.
Op de stoeterij stonden ze altijd samen in 1 wei.
Nu staan ze dus bij mij in de wei, er staan damherten bij, dit kennen ze niet. Nu staan de hertjes in een hoek van de wei (3000 vierkante meter) en de paardjes rennen de hele tijd heen en weer aan de andere kant van de weide. Ze zijn helemaal bezweet. Dit deden ze gisteren ook al, nadat ik ze binnen had gehaald na 2 uur, lekker in het stalletje hooi eten. In de stal is dus alles oke. Maar zodra ze naar buiten gaan, gaat het mis.
Ze blijven rennen en ze hebben eigenlijk helemaal geen conditie. Wat moet ik nu doen? Naar binnen halen? Maar als ik ze dan naar buiten doe gaan ze vast en zeker weer rennen. Ik ben ten einde raad, ik wil ze laten wennen aan de nieuwe omgeving maar dit is toch geen manier?

HELP!!!!

Alvast bedankt!

Memories

Re: Nieuw in de wei en maar blijven rennen.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:57

Blijven ze dan ook echt de volle 2 uur rennen? Word het rennen niet minder?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:01

Op een kleiner stukje zetten. Dus een stuk van je wei afzetten. Hebben ze wat te eten, als afleiding?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:54

Ik zou de falabella's eerst even aan een touw kennis laten maken met de herten, even door de wei lopen met ze tot ze een beetje rustig zijn.
Dan gewoon losklikken en zelf een beetje in de wei blijven scharrelen.

En dan zou ik ze gewoon uit laten rennen als ze dat alsnog gaan doen. Ze zullen niet eeuwig blijven rennen. Ook niet eruit halen voor ze een beetje comfortabel zijn met de hertjes. Dan maar een nachtje buiten staan.

iAsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 15:48

Het rennen is nu al een stuk minder, de paardjes lopen vooral. Ik ga af en toe de wei in om ze een koekje te geven en beetje proberen te knuffelen. De fokker zei dat we het even moesten aankijken, ze zouden vanzelf wel stoppen met rennen en dit was gewoon even een stress situatie. Maar nu lopen ze vooral op en neer en durven al wat verder te komen. Ik kende de paardjes al voordat ik ze kreeg dus nu geef ik hen een beetje vertrouwen en het gaat steeds beter!

xxx

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:50

Heb je geen mogelijkheid om ze bij andere (oudere) paarden te zetten?

iAsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 15:52

@ memories : ja ze blijven constant vluchtig draven, maar nu lopen ze dus.

@ koper : ja ze hebben een beetje voer maar daar hadden ze geen tijd voor, een hapje en hop weer rennen.
Ik dacht later ook aan een stukje afzetten maar dan rennen ze ook gewoon langs het hek op.

@ aranel : nee dit zijn mijn eerste paardjes..
Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:53

Mijn volwassen paard is als de dood voor herten...moest er vaak een passeren toen ik nog in de bossen reed... :o nu is hij als de dood voor ezels...volgens mij voor die grote oren..... _O-

Gaat volgrnd mij wel over.....maar als ze een gewei hebben dan zou ik toch een lijntje tussen de paarden en de herten hebben...

iAsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:43

@ russel : we hebben geen bok , alleen maar reeën ( vrouwtjesherten) , deze hebben gelukkig geen gewei.