Ruin zit bomvol energie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje88

Ruin zit bomvol energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:52

Dag Allemaal ,

Bij mij op stal staat een ruin die nogal "vreemd" gedrag vertoont. Zijn eigenaresse heeft na een lelijke val geen vertrouwen meer in hem en nu heb ik aangeboden om haar te helpen (doe zelf veel NH)

Wat punten vanuit mijn perspectief :

- Heeft een typisch hengsten uiterlijk
- Geen respect voor gezag : Eigenaresse durft niet met hem te wandelen want dan gaat hij er vandoor. Hij probeert je te imponeren door zich groot te maken , te blazen en door er vandoor te gaan.

In eerste instantie dacht ik dat hij even een portie grondwerk nodig heeft om zijn dominantie te minderen en de eigenaresse moet zich meer als leider gaan opstellen .Ik heb nu 1x iets met hem gedaan en hem flink aangepakt en dan gaat het ook goed.

Maar....Wat voor mij voor een groot mysterie zorgt is zijn hoeveelheid energie! Hij is altijd "op zijn hoede" , heel erg onrustig , en wil het liefst constant hard hollen.
Aan zijn voer ligt het niet , ook niet aan de hoeveelheid beweging. Hij staat op een groot stuk land en is de hele dag wel bezig.
Verder loopt hij onder het zadel prima , totdat hij ergens van schrikt , dan is het volle galop en gaaaaaan.
Tijdens het poetsen is hij ook braaf.

Mijn vraag is dus : Wat kunnen oorzaken zijn voor die ongelooflijke energie en rusteloosheid?

Pauline

Re: Ruin zit bomvol energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:54

Tja ik denk dan toch meteen aan zijn voer, wat voor rantsoen krijgt hij dagelijks?

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:58

Pauline schreef:
Tja ik denk dan toch meteen aan zijn voer, wat voor rantsoen krijgt hij dagelijks?

Overdag staat hij op het land en snachts krijgt hij een plak hooi met een halve schep muesli . (Dezelfde die ik voor mijn merrie gebruik , dus laag eiwit gehalte en geen haver)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:58

Als je voer en beweging uitsluit;
Paarden kunnen erg onrustig worden van magnesiumtekort, maar je zou misschien ook aan slechte ogen kunnen denken, dag hij zo onrustig en schrikachtig is omdat hij niet goed ziet wat er gebeurd. Of gezien zijn hengstenuiterlijk, weet je zeker dat hij geen klophengst is?

Aan de andere kant, er kan ook niks aan de hand zijn, er zijn ook paarden die van nature een stuk drukker zijn. Zeker als ze onzeker/dominant zijn, leiderschap onduidelijk is, dus het zou al een stuk beter kunnen worden als daar meer duidelijkheid in komt naar hem toe.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:01

Blijheid schreef:
Als je voer en beweging uitsluit;
Paarden kunnen erg onrustig worden van magnesiumtekort, maar je zou misschien ook aan slechte ogen kunnen denken, dag hij zo onrustig en schrikachtig is omdat hij niet goed ziet wat er gebeurd. Of gezien zijn hengstenuiterlijk, weet je zeker dat hij geen klophengst is?

Aan de andere kant, er kan ook niks aan de hand zijn, er zijn ook paarden die van nature een stuk drukker zijn. Zeker als ze onzeker/dominant zijn, leiderschap onduidelijk is, dus het zou al een stuk beter kunnen worden als daar meer duidelijkheid in komt naar hem toe.

Hij vertoont wel het gedrag van een klophengst maar hij is al 15jaar en al op jonge leeftijd gecastreerd. Magnesiumtekort en/of slechte ogen , daar kan ik wel eens naar kijken ja!
In de wei is hij trouwens helemaal niet onzeker , zelfs een tikkeltje dominant.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:08

Magnesium is inderdaad wel een goede :j
Eten lijkt me idd niet te veel, je zou eens kunnen kijken naar de hoeveelheid melasse ( suiker) maar in een halve schep per dag zou dat bijna niet uit moeten maken.

Als het leiderschap is kun je heel snel verbetering zien. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ook niet, dat constant op zijn hoede zijn, ook als je er niet bent.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:23

Komt me heel bekend voor. Mijn ruin was ook zo in het begin, kreeg ook behoorlijk veel krachtvoer. Daar heb ik hem toen meteen vanaf gehaald en overgegaan naar een kwart schep muesli zonder haver/melasse. Bij hem bleek het vooral onzekerbeid en gebrek aan vertrouwen te zijn. Hij was gewoon ontzettend onzeker en ging hierdoor dominant gedrag vertonen. Inderdaad groot maken, snurken, schrikken van alles wat los en vast zit etc.
Eigenlijk dus zo ongeveer hetzelfde probleem.
Nu zijn we ruim een jaar verder, ik heb veel grondwerk gedaan en later verder gegaan met het longeren. Dit heeft hem aanzie lijk verbeterd, hij ziet mij nu als leider waardoor het voor hem niet meer nodig is om dominant gedrag te vertonen. Ook schrikt hij veel minder en ik hoor hem alleen nog snuiven wanneer er echt iets nieuws en onbekends is. Er is flink wat tijd overheen gegaan, maar het gaat nu echt een heel stuk beter! Ik denk dat het dus een kwestie is van onzekerheid en gebrek aan vertrouwen aan zijn leider is...

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:30

wij geven altijd alleen granen, geen muesli geen melasse geen biks enz. voor de rest staan ze gewoon op het land dus ze eten genoeg. In de winter als ze niet het land op kunnen krijgen ze wel wortels bij de granen, maar verder niet veel maar dat komt omdat ze gevoelig is voor te veel eiwit en suikers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:34

Ben je er zeker van dat hij je probeert te imponeren?
Zich groot maken, blazen en er vandoor (willen) gaan doet die van mij ook, als hij bang is .. Op mij komt het verhaal over als een angstig paard, eerder als een dominant paard. Pas op, die kunnen dominant lijken hoor, ze moeten ergens met hun angst naartoe en als jij als mens ze wil tegenhouden kan het best zijn dat ze op je springen bv. Van die van mij zeiden ze ook dat dat die heel erg dominant was, ook in de weide en dergelijke. Maar zo dominant is die helemaal niet (kwam toen bij mijn echte dominante te staan, het was snel duidelijk wie het voor het zeggen had :+ ) en eigenlijk is het gewoon een angstig paard, die wel heel gevaarlijk kan worden want als hij weg wil en niet kan zal hij bv. ook gaan slaan en dergelijke ... Wat ik hier ook merk is dat grondwerk veel goed aan hem doet, maar doe ik het 2/3 dagen niet dan kan ik weer 'opnieuw' beginnen. En dat is bij mijn dominante niet zo, wat we daarmee doen blijft wel hangen (hij zal altijd proberen of .. uiteraard, maar het ziet heel anders uit ;) ).

Echt dominante paarden gaan in mijn ogen niet met het hoofd hoog, zich groot makend, al blazend, rondrennen ...
Ook als je leest wat je in het laatste stukje schrijft .. dat klinkt toch niet als een dominant paard? Dat klinkt als een bang paard .. een héél bang paard ..

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:12

Mijn (verzorg) pony, had een paar weken geleden nog een peesblesure in zijn achterbeen. Hij liep niet kreupel maar er zat nog vocht in en dat wilde na koelen en water er op nog steeds niet weg. Toen hebben we iemand laten komen die met paarden kon praten enz. en toen werd alles duidelijk, hij was in het weiland met de grote paarden bang -> daarom was ie zo aan het klooien in het land. En hij was bang dat ie bij ons weg moest -> toen heeft die mevrouw tegen hem gezegd dat wij hem nooit kwijt zouden willen. Die vrouw zei ook dat hij te veel afvalstoffen vast hield. Hij was ook heel gespannen, maar op het laatst stond ie helemaal te gapen hihi. Misschien ook wat voor jou om zo'n persoon te laten komen met voor het paard, misschien word het voor jullie dan ook een stuk helderder. Dan weet je eindelijk wat er aan de hand is met het paard en waar hij evt. bang voor is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:21

Wat is de afstamming? Mijn EV is ook wel wat sensibeler als de meeste paarden en dat ligt niet aan voer of vrijheid om te kunnen bewegen, daar is hij gewoon op gefokt.

Hengst zijn betekend trouwens niet automatisch dat een paard wilder zou zijn of dominant.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:03

Bedankt voor jullie reacties! Waarom ik denk aan dominantie ipv onzekerheid is omdat hij totaal geen respect heeft voor de persoonlijke ruimte van mens en paard daarbij merkte ik aan hem dat hij onder mijn gezag uiteindelijk wel deed wat ik van hem vroeg maar bij zijn eigenaresse heeft ie er gewoon schijt aan.
Maar aan de andere kant doet het mij wel twijfelen over onzekerheid omdat hij totaaaal niet zonder mijn paard kan , als mijn merrie de wei uit is dan is het chaos in de kudde , hij wordt helemaal leip.

En ja, het gekke is dat hij onder het zadel wel goed loopt.

Nja...ik ga eens met grondwerk aan de slag de komende tijd en zal eens kijken of zijn gedrag daardoor verbetert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:10

Mijn ervaring is dat een bang paard je eerder omver zal lopen dan een dominant paard.
Mijn dominante pony zal ook wel eens proberen of het lukt om mijn plaats in te nemen, maar dat zie je heel makkelijk aankomen en kan je ook heel makkelijk voorkomen (als je stevig in je schoenen staat). Maar mijn bange pony die zal gewoon uit het niets op mij springen als ik niet oplet. Een bang paard beseft echt niet dat er nog een mens staat hoor, die wil gewoon weg maar aangezien die aan een touwtje vasthangt zijn de mogelijkheden beperkt. En dan kan het dus best wel eens voorkomen dat je 'in de weg' staat, maar het paard weet op dat moment gewoon niet dat je er nog bent.

Als jij doormiddel van grondwerk kan duidelijk maken dat jij er ook nog bent en dat je ten alle tijde een bepaalde ruimt wil dan zal het bang paard ook minder bang lijken, of als die bang wordt toch uit je ruimte blijven, of dan kan je makkelijker laten weten van 'ey, ik ben er ook nog'. Dus grondwerk zal zeker wel helpen :j Alleen weet ik niet of je met de juiste insteek naar het paard kijkt .. maar om dat zeker te weten zou ik het paard moeten kunnen bezig zien natuurlijk ;) (en dan nog, ben verder ook nog maar een beginner :+ ).

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:52

Ik heb ook een energieke ruin. Krijgt niet superveel krachtvoer, komt elke dag buiten en wordt veel gewerkt.
Qua aard van karakter is hij eerder het onzekere type. Wanneer hij verschiet, springt hij mij inderdaad omver. Gevolg is dat ik nu met mijn 2de gebroken teen zit en een genaaide teen. Ik merk ook als we aan de hand gaan wandelen, dat hij veel steun heeft aan mij die er langs loopt. Dan heeft hij nergens schrik van. Hij loopt ook liefst heel dicht bij mij, zou in mij kruipen als hij kon. Ik let enorm op mijn persoonlijke ruimte omdat hij daar graag in vertoeft, maar dan vooral vanuit zijn onzekerheid. Hij is ook altijd gespannen en vaak stressy.
Vooral bewegingen schrikken hem af. Geluiden doen hem niet veel. Een luchtballon die laag overvliegt is geen probleem. Een hondje dat om de hoek komt is iets om van weg te springen of op hol te slaan.
ik heb nu een voedingssuplement met magensium staan. ik ben benieuwd of dat helpt. Anders ben ik ten einde raad. Het is zo'n braaf paard, superlief, maar dat plotse verschieten/ontploffen begin ik echt beu te worden (door de letsels die ik er aan over hou).
Wel goed om te lezen dat er nog paarden zijn die zo reageren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:03

Als bij gaat blazen en zich groot maakt, dan is hij gewoon opgewonden, idd voer doet een hoop en zeker nu het koud is, zijn ze frisser, wakkerder dus...