Paard valt in het najaar altijd ongelooflijk af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annevandam

Paard valt in het najaar altijd ongelooflijk af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:10

Hi bokkers!

Mijn paardje houd enorm erg van eten, 's zomers moet ik dan ook uitkijken dat ze niet de hele wei in één dag kaalvreet en ziek word.
Rond deze tijd van het jaar valt ze echter heel veel af. Zo erg dat je de ribben kan zien en voelen. :brr:

Nu zie ik dat elk jaar weer aankomen en krijgt ze extra hooi ('s ochtends 3 plakken, 's middags 2, 's avonds 3)
een halve kg brokjes gemixed met maismeel, wat volgens mijn instructrice zou helpen om haar weer op gewicht te krijgen.

Vorig jaar hielp het niet dus dit jaar was ik er eerder mee begonnen, begin augustus al wanneer ze nog gewoon op goed gewicht zit.
Maar nu is ze gewoon weer zo mager.

Overdag staat ze nog in de wei (met deken) en voor dat het donker is komt ze weer op stal.

Heeft iemand tips / ideeën wat ik kan proberen?

LindyH

Re: Paard valt in het najaar altijd ongelooflijk af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:13

Blijft ze de hele winter mager of komt ze in de loop van de winter weer aan?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:16

In het najaar zit veel minder voeding in het gras. Een idee is dus om je paard misschien nog wat langer op stal te laten als je paard dat zelf ook niet erg vind.
Heb zelf namelijk hetzelfde probleem gehad.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:19

Ik moet mijn paard ook zo gauw het najaar er aan komt bij gaan voeren.
Anders wordt ze ook veel te mager, ik merk dan ook dat ze met rijden minder
voorwaarts is.
Ik begin met 1 keer per dag een halve schep muesli en zit nu op 2 keer per dag 3/4 schep.
Als het nog kouder wordt, ga ik nog meer geven.
Ons andere paard heeft hier minder last van.
s' zomers staan ze overigens de hele dag op de wei en krijgen ze geen muesli bijgevoerd,
alleen s'nachts wat hooi.
Laatst bijgewerkt door Just_Natural op 27-10-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:23

misschien eens een ruwvoer eens testen wat er allemaal in zit?
Over gaan op wat rijker ruwvoer?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:25

Hoe lang is dit al?

Wormtest?

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:06

Citaat:
Blijft ze de hele winter mager of komt ze in de loop van de winter weer aan?

Ze blijft de hele winter zo, zonder verbetering tot aan het voorjaar.

Citaat:
Hoe lang is dit al?

Wormtest?

Ik heb 2 weken geleden een mest onderzoek laten doen, helemaal niets aan het handje. Ze heeft toen voor de zekerheid een vitamine spuit gekregen. Onder het motto 'het kan geen kwaad'.

Citaat:
Ik moet mijn paard ook zo gauw het najaar er aan komt bij gaan voeren.
Anders wordt ze ook veel te mager, ik merk dan ook dat ze met rijden minder
voorwaarts is.
Ik begin met 1 keer per dag een halve schep muesli en zit nu op 2 keer per dag 3/4 schep.
Als het nog kouder wordt, ga ik nog meer geven.
Ons andere paard heeft hier minder last van.
s' zomers staan ze overigens de hele dag op de wei en krijgen ze geen muesli bijgevoerd,
alleen s'nachts wat hooi.

Ja, dit heb ik dus ook elke keer. Dus beginnen met een halve schep muesli en dan langzaam opbouwen. Ga ik proberen.
Dankjewel!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:15

Anders eens merriebrok? Zit veel in.

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:17

Ik voer ook optiform bij, mijn pony wordt ook snel schraal in de winter.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:28

Graag gedaan hoor!
Als ik op tijd begin met bijvoeren gaat het de rest van de winter ook goed.
Heb overigens in het begin wel eens de da erbij gehad omdat ik me afvroeg wat ze mankeerde,
bloed onderzoek ed laten doen, kwam niks uit, alleen meer voeren dus.

Paard van een vriendin stond ook nog op de weide (begin september) en had hetzelfde probleem,
ze heeft ook met bijvoeren het paard weer mooi op gewicht gekregen.
Terwijl een fries die erbij staat nu nog amper krachtvoer nodig heeft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:31

Subli seniores priores helpt heel goed om schrale paarden weer op gewicht te krijgen. Sommige paarden moeten nu eenmaal wat meer krachtvoer hebben, die redden het niet op ruwvoer alleen.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 05:01

Ik heb dus precies hetzelfde met mijn paard. Dit pas de laatste 3 jaar het geval. Het is ook echt ineens zodra het goed koud wordt.

Paard heeft geen wormen, staat al lang onder een deken en krijgt enorm veel voer. Het schijnt dat het inderdaad komt doordat ze veel energie verbranden met de kou om zich warm te houden.

Ik voer lucerne en maismeel bij. Het gaat jammer genoeg niet snel genoeg. Ik ga even googlen Speedstar.
Zitten er geen pepmiddelen zoals haver in?? Dan ga ik namelijk in de racemodus :P

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 05:53

Ik denk wat meer krachtvoer geven. Weet niet hoe veel je rijdt maar mogelijk verbruikt ze meer dan erin gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 06:58

Citaat:
Ik heb 2 weken geleden een mest onderzoek laten doen, helemaal niets aan het handje. Ze heeft toen voor de zekerheid een vitamine spuit gekregen. Onder het motto 'het kan geen kwaad'.

Mestonderzoek is niet 100% betrouwbaar. Ik ken talloze gevallen die volgens het mestonderzoek vrij van wormen waren, maar toch bij verder onderzoek een flinke wormbesmetting hadden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:32

maximiliano schreef:
Ik ga even googlen Speedstar.
Zitten er geen pepmiddelen zoals haver in?? Dan ga ik namelijk in de racemodus :P

Haver heb ik er nooit in gezien, lucerne, zemelen en pulp weet ik wel dat ze erin zitten. Ik heb op dit moment geen zak staan, anders had ik even gekeken voor je. Op internet is er nl weinig te vinden, ik heb het idee dat de samenstelling niet 100% constant is.

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:42

Citaat:
Ik heb dus precies hetzelfde met mijn paard. Dit pas de laatste 3 jaar het geval. Het is ook echt ineens zodra het goed koud wordt.

Paard heeft geen wormen, staat al lang onder een deken en krijgt enorm veel voer. Het schijnt dat het inderdaad komt doordat ze veel energie verbranden met de kou om zich warm te houden.

Ik voer lucerne en maismeel bij. Het gaat jammer genoeg niet snel genoeg. Ik ga even googlen Speedstar.
Zitten er geen pepmiddelen zoals haver in?? Dan ga ik namelijk in de racemodus

Ja echt precies als het koud begint te worden. Ik scheer haar verder niet en ze heeft een dikke winterdeken op, scheren gebeurde bij de fokker wel en dan vermagerde ze nog veel erger!

Verder rij ik zo'n 5 keer per week met haar. Als ik haar langer dan 2 dagen stil laat staan is het een onrustig race paard :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:56

Naast mestonderzoek zou je ook een bloedonderzoek kunnen doen. Mijn mestonderzoek was ook 'schoon', bloedonderzoek toonde echter wat anders aan. Piranthel erin en hij knapte zienderogen op :)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:52

Annevandam schreef:
Citaat:

Zitten er geen pepmiddelen zoals haver in?? Dan ga ik namelijk in de racemodus

Ja echt precies als het koud begint te worden. Ik scheer haar verder niet en ze heeft een dikke winterdeken op, scheren gebeurde bij de fokker wel en dan vermagerde ze nog veel erger!

Verder rij ik zo'n 5 keer per week met haar. Als ik haar langer dan 2 dagen stil laat staan is het een onrustig race paard :(

Allemaal bekend!! Ik voer mijne nu weer 3 weken maïsmeel met lucerne voor betere opname! Zie nu al echt verschil!!

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 12:51

Ik ben nu net een paar dagen bezig met (naast het maismeel) muesli te voeren, ze vind het erg lekker en is in ieder geval sindsdien niet nog meer afgevallen. Nu hopen dat het werkt =)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:24

Gaat vast goedkomen.........

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:40

Was het bloedonderzoek echt 100% goed of waren er wel afwijkende waardes (met name lever)? Die van mij heeft namelijk precies hetzelfde en die blijkt leverbot te hebben (zit in de grond). Omdat dit bij paarden vrij weinig voorkomt dacht de DA hier niet direct aan. Na uitgebreid onderzoek was dit de enige optie die overbleef. Met een speciale wormenkuur is hij snel weer opgeknapt.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:53

Beetje kuilvoer erbij? Zit wat meer in dan in hooi. Anders wat grasbrok of lucerne bijvoeren. Je kunt beter wat rijker ruwvoer gaan geven dan extra krachtvoer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:11

Een echte DA, tandarts erbij gehad ??

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 12:24

Citaat:
Was het bloedonderzoek echt 100% goed of waren er wel afwijkende waardes (met name lever)? Die van mij heeft namelijk precies hetzelfde en die blijkt leverbot te hebben (zit in de grond). Omdat dit bij paarden vrij weinig voorkomt dacht de DA hier niet direct aan. Na uitgebreid onderzoek was dit de enige optie die overbleef. Met een speciale wormenkuur is hij snel weer opgeknapt.

In eerste instantie zei hij dat er niets te zien was, ik heb het nog een keer nagevraagt en ze hebben het ook een tweede keer nog nagekeken en er was echt niets. Ze knapt gelukkig al een stuk op door het extra voer =)

Citaat:
Een echte DA, tandarts erbij gehad ??

geen tandarts, wel een DA

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:14

Hoe is het nu met je paard ??
Is hij nog goed op gewicht ??
Ik moet nu echt meer gaan voeren, maar weet niet precies hoe/wat.
Meer muesli is een optie maar ik zie dat jij maismeel geeft.
Werkt dat goed??
Moet het geweekt worden en zitten er niet te veel suikers in ??
Daar is mijn paard erg gevoelig voor.