Buitenrij regels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKaneau

Buitenrij regels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:15

Hey, weet iemand regels voor buiten rijden ?
De een zegt dat je op de weg moet, en de ander zegt; je mag op het fietspad.
En hebben jullie nog evt. andere regels / handige weetjes ?

Groetjes !

suuzepuus

Re: Buitenrij regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:16

Je moet op de weg en mag absoluut niet op het voet of fietspad. Wanneer het kan rij je in de berm. Maar voor je eiegenveiligheid kiezen is het belangrijkste. Ik rij dus gewoon lekker op het fietspad als het zo uitkomt! veiligheid bovenalles. zolang je andere weggebruikers maar niet tot last bent.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:20

Je ruiterbewijs halen zou handig zijn, daar leer je alle regels

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:20

Eigenlijk moet je altijd in de berm blijven alleen soms is dat niet mogelijk (te smalle of onveilige berm bijvoorbeeld) anders op de weg maar als deze heel druk is mag je ook op het fietspad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:21

Rijd tegen het verkeer in als je op de weg moet rijden (bij een 1 baanswegs ) als het mogelijk is tenminste: dan zie je het goed aankomen :)

Verder natuurlijk de gewone verkeersregels in acht nemen; bedenk dat je een bestuurder bent en geen voetganger!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-10-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:24

DeniseES schreef:

Tsjaa, een meisje van 14 met een ruiterbewijs ? Kan dat wel ?

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:24

suuzepuus schreef:
Je moet op de weg en mag absoluut niet op het voet of fietspad. Wanneer het kan rij je in de berm. Maar voor je eiegenveiligheid kiezen is het belangrijkste. Ik rij dus gewoon lekker op het fietspad als het zo uitkomt! veiligheid bovenalles. zolang je andere weggebruikers maar niet tot last bent.

Ja, ik dat daar ook al aan. Ik let wel op de mensen als ik niet anders kan dan op het fietspad lopen.

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:25

Luz_ElenaE schreef:
Eigenlijk moet je altijd in de berm blijven alleen soms is dat niet mogelijk (te smalle of onveilige berm bijvoorbeeld) anders op de weg maar als deze heel druk is mag je ook op het fietspad.

Zoals gisteren was er een onveilige berm, die was vlak langs een sloot en stond op instorten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:25

Ruiterbewijs kun je al vanaf 12 jaar halen :)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:26

xKaneau schreef:
DeniseES schreef:

Tsjaa, een meisje van 14 met een ruiterbewijs ? Kan dat wel ?

Van de SSR site:

Hoe geef ik me op voor een examen?
Via de contactpersoon die het examen organiseert, of individueel via het aanmeldformulier. U moet wel altijd vooraf toestemming vragen om aan het examen te mogen deelnemen.
Wij adviseren een minimum leeftijd van 12 jaar. De kinderen hebben dan op school al verkeersles gehad, zijn beter in staat de theorie te leren en de verkeersregels zelfstandig toe te passen en zijn ook fysiek meer capabel met een pony of paard om te gaan.
http://srr-nederland.nl/index.php/veel-gestelde-vragen

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:27

vuurneon schreef:
Rijd tegen het verkeer in als je op de weg moet rijden (bij een 1 baanswegs ) als het mogelijk is tenminste: dan zie je het goed aankomen :)

Verder natuurlijk de gewone verkeersregels in acht nemen; bedenk dat je een bestuurder bent en geen voetganger!

Bedankt !

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:27

Hmm, wij rijden altijd op de weg, als er een auto komt, op de weg blijven totdat ie snelheid mindert , en dan naar de berm.

maarja dat zegt de staleigenaar, weet niet of t zo moet :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:28

tringtring_ schreef:
Hmm, wij rijden altijd op de weg, als er een auto komt, op de weg blijven totdat ie snelheid mindert , en dan naar de berm.

Je mag het verkeer niet opzettelijk hinderen ;) je bent bestuurder immers. Maar aan de andere kant hoor je gewoon op de weg, dus het is vooral goed opletten :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-10-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:29

Luz_ElenaE schreef:
...anders op de weg maar als deze heel druk is mag je ook op het fietspad.

Nee, dan mag het nog steeds niet. ;) Maar, de meeste kiezen er dan wel voor omdat het veiliger is.

KM_Ris

vuurneon schreef:
tringtring_ schreef:

Je mag het verkeer niet opzettelijk hinderen ;) je bent bestuurder immers.

Nee maarja, als zo'n mafketel knoerhard aan komt rijden?

DeniseES

vuurneon schreef:
tringtring_ schreef:

Je mag het verkeer niet opzettelijk hinderen ;) je bent bestuurder immers. Maar aan de andere kant hoor je gewoon op de weg, dus het is vooral goed opletten :=

Nou :P als ze met mach 3 aan komen rijden ga ik mooi in de weg lopen (beide niet veilig, maar dan remmen ze in ieder geval wel af)

vuurneon

Gebruik van fietspad wordt overigens wel gedoogd.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:30

De regels weet ik eigenlijk niet. Ik rijd in de berm maar als deze er niet is fiets/voetpad bij de drukkere wegen. Ik vind op sommige wegen t fietspad te gevaarlijk als t direct naast de weg ligt en er hard gereden word. Paard kan schrikken als op 10 cm naast m een auto langs rijd met een vaart. Op zoon moment kies ik t voetpad.

Als ik rijd op wegen hier int dorp dan gewoon over de straat. Kortom ik verkies veiligheid (van mezelf, de medeweggebruikers en t dier) boven de regels ;) t is immers een levend wezen dat altijd onvoorspelbaar kan zijn.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 27-10-12 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:31

DeniseES; wees voorzichtig, ga er niet vanuit dat elke automobilist remt. Denk alleen vanuit jezelf en niet voor een ander (want je weet nooit wat een ander doet). Helaas is mijn pony aangereden namelijk; niet onze schuld want reden in de berm maar voertuig was breder en chauffeur reed door ondanks verzoek van onze kant.

Als je midden op de weg blijft rijden omdat een auto flink eraan komt scheuren en diegene heeft je echt niet gezien is dat natuurlijk vreselijk. Risico moet je verkleinen.

Gebruik fietspad wordt gedoogd, dus maak er ook gebruik van. Is veiliger dan stapvoets op de 80 weg :=

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:37

Ja, ik weet het en houd het altijd goed in de gaten :j ben ook mn leven (of dat van mn paard) nog niet zat. Ik heb ook wel mijn momenten gehad waarop het me verstandiger leek zover mogelijk uit de buurt te blijven.

Ik vind het altijd maar naar, mijn paard is aardig bom-proof, maar ik heb af en toe mijn momenten dat je niets anders kan dan in een rotsituatie terecht komen. Als je dan een minder stabiel paard onder je kont hebt vind ik het belachelijk dat sommige mensen gewoon expres (of per ongeluk) de situatie verergeren.

Probeer in ieder geval zelf ook te bedenken wat je zelf het fijnst zou vinden als je mensen tegen komt. Het scheelt al of je arrogant op mensen neer kijkt of dat je vriendelijk gedag zegt, dan kunnen ze opeens veel meer hebben van 'vieze stinkpaarden' :P In stap passeren etc en af en toe even halt houden tot mensen honden aan de lijn hebben of weet ik wat lijkt me ook niet meer dan normaal :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:38

Hoffelijkheid is inderdaad een goed punt! :) bedank mensen (vriendelijk knikje of hand even opsteken) als ze snelheid verminderen of je voor laten :) kleine moeite maar groot gebaar!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:45

In het ruiterbewijs theorie boek staat dat je op het fietspad mag rijden als de weg te gevaarlijk is. Moesten we ook op het examen. Wij reden op een provinciale weg tijdens het examen, waar de bloemenveiling vrachtwagens op en aan rijden en het te gevaarlijk is om ook de berm te gebruiken, het mag dus wel degelijk.
Maar je mag toch ook niet tegen het verkeer inrijden je bent immers een bestuurder die moeten aan de rechterkant rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:50

Luz_ElenaE schreef:
In het ruiterbewijs theorie boek staat dat je op het fietspad mag rijden als de weg te gevaarlijk is. Moesten we ook op het examen. Wij reden op een provinciale weg tijdens het examen, waar de bloemenveiling vrachtwagens op en aan rijden en het te gevaarlijk is om ook de berm te gebruiken, het mag dus wel degelijk.
Maar je mag toch ook niet tegen het verkeer inrijden je bent immers een bestuurder die moeten aan de rechterkant rijden.

Gaat over 1 baansweg tegen het verkeer inrijden; de meeste automobilisten neigen naar 1 kant (neigen meer richting berm bijrijderskant dan bestuurderskant). Dus ik rijd dan liever die kant op waarbij de automobilisten mij het meest naderen zodat ik ze beter kan zien en ze moeten uitwijken ipv vlak langs je scheren. Van de automobilisten die achterop komen heb je dan minder last; die zullen niet vlak langs je gaan omdat die ook al mee richting hun eigen berm rijden (aan de bijrijderskant). Dat mag of wordt iig gedoogd, is immers een 1 baansweg (en ik mag met mijn auto ook helemaal naar de linkerberm rijden als ik dat wil en heb geen tegenliggers) en je hindert het verkeer niet (ervan uitgaande dat je in de berm rijdt natuurlijk) :) bij gescheiden rijrichtingen mag het inderdaad niet.

Op het fietspad mag je officieel echter niet rijden, het wordt wel gedoogd.

Veiligheid voor alles! :) en let ook op je zichtbaarheid. Dus reflectie en lampjes mee bij slechter zicht.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:05

Volgens mij leer je bij de theorie als je je rijbewijs voor de auto gaat halen, dat je je snelheid moet aanpassen aan de rest van het verkeer. Als je dus ruiters inhaalt, dat je dat heel rustig doet!
Dus je hindert met je paard niemand als je op de weg gaat rijden.
Automobilisten moeten zich aanpassen! Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, midden op de weg, zodat ze wel moeten afremmen als er niet genoeg ruimte is! Overigens probeer ik wegen waar veel auto's rijden zoveel mogelijke te vermijden, want veel automobilisten hebben geen idee hoe ze zich moeten aanpassen. Opzij, opzij want ik moet erlangs.........

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:12

Nooit de lesauto's die je kwamen inhalen die zijn het ergst! Die komen in volle vaart door de polder heen komen ze een paard en ruiter tegen, vooral niet afremmen maar de oplossing even goed gas geven/optrekken als je een paard passeert. Als ze het niet eens leren tijdens rijlessen hoe moeten ze het dan weten als ze hun rijbewijs hebben? En geloof me dat komt niet 1 enkele keer voor nee dat zijn verschillende rijscholen die dat doen!