. Ik rij in de Drunense Duinen en vandaag was ik voor het eerst naar de zandvlakte gereden, ik wou daar een stukje naar rechts, en dan door het bos weer terug naar stal. Ik ben alleen nog niet zo bekend daar, dus ik kon geen weg terug het bos in vinden. Dus ik dacht, dan draai ik om, doen we een galopje terug naar waar we vandaan kwamen.
Omdat hij er de vorige keer ook al oncontroleerbaar vandoor racete, dacht ik, we gaan eerst maar draven. ik heb in totaal 5 passen kunnen draven, en toen zaten we al in galop en echt gevaarlijk hard. ik ben niet snel bang, maar dit was echt absurd. Hij liet zich met geen mogelijkheid terug nemen, en stopte pas toen we bij het pad waren waar we eerder uit waren gekomen. toen dacht ik:'dat pikt Rianne niet'. Dus ik heb hem nog een keer heen en weer laten lopen, de tweede keer dat ik weer terug reed, deed ie wel lief
.Ik heb het aan de eigenaresse gevraagd, en zij denkt dat het komt door de vorige verzorgster, die hield wel van racen. Dus hij heeft waarschijnlijk gewoon aangeleerd dat ie op de brede stuken knoerthard mag. De eigenaresse is er niet zo van gediend, want hij moet ook nog veilig voor de wagen kunnen.
Hoe ga ik hem dit weer afleren? Het is vooral op de terugweg dat ie zo achterlijk hard gaat.
Dus ik kan voorlopig stoppen met op de terugweg te galopperen, en zorgen dat ie op de heenweg al goed moe is.
Zijn er nog meer dingen die ik kan doen? Ik ga zowieso op de terugweg al niet meer draven op smalle paadjes voor het geval dat. Als hij stapt blijft hij eigenlijk ook gewoon stappen, dan kan ik met een los teugeltje terug rijden.
ik kan ook gewoon op een lang pad(of die zandvlakte ofzo), gewoon gaan oefenen met schakelen, maar hoe begin ik daar aan?
Hebben jullie nog tips?
Die noodrem lijkt me inderdaad een goed idee voor het begin, later natuurlijk wel weer zonder. Ik wens je succes en sterkte
Werkt tot nu toe goed
Ik ben ook iemand die echt gewoon ook rustig wil kunnen stappen op élke plek, ook open vlaktes. Galopje kan, maar doe het telkens op een andere plek, zowel heen als terug en zorg er voor dat er geen ritme is
want dan willen paarden inderdaad een gewoonte er van maken om aan de kletter te gaan als ze weten dat ze normaal daar wel mogen galoperen
letten ze niet meer op (de ruiters). Ik dus paard in de bomen gereden, paard stopte, en netjes gewacht samen met nog een paar tot meisje beugel had gehaald en weer op het paard stapte