racegalop, hoe leer je dat af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

racegalop, hoe leer je dat af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 15:20

Mijn nieuwe verzorgpaard is best braaf in het bos. er is alleen 1 klein dingetje. op de weg terug wordt ie nog wel eens overenthousiast :):) .

Ik rij in de Drunense Duinen en vandaag was ik voor het eerst naar de zandvlakte gereden, ik wou daar een stukje naar rechts, en dan door het bos weer terug naar stal. Ik ben alleen nog niet zo bekend daar, dus ik kon geen weg terug het bos in vinden. Dus ik dacht, dan draai ik om, doen we een galopje terug naar waar we vandaan kwamen.

Omdat hij er de vorige keer ook al oncontroleerbaar vandoor racete, dacht ik, we gaan eerst maar draven. ik heb in totaal 5 passen kunnen draven, en toen zaten we al in galop en echt gevaarlijk hard. ik ben niet snel bang, maar dit was echt absurd. Hij liet zich met geen mogelijkheid terug nemen, en stopte pas toen we bij het pad waren waar we eerder uit waren gekomen. toen dacht ik:'dat pikt Rianne niet'. Dus ik heb hem nog een keer heen en weer laten lopen, de tweede keer dat ik weer terug reed, deed ie wel lief <3 :P.

Ik heb het aan de eigenaresse gevraagd, en zij denkt dat het komt door de vorige verzorgster, die hield wel van racen. Dus hij heeft waarschijnlijk gewoon aangeleerd dat ie op de brede stuken knoerthard mag. De eigenaresse is er niet zo van gediend, want hij moet ook nog veilig voor de wagen kunnen.

Hoe ga ik hem dit weer afleren? Het is vooral op de terugweg dat ie zo achterlijk hard gaat.

Dus ik kan voorlopig stoppen met op de terugweg te galopperen, en zorgen dat ie op de heenweg al goed moe is.

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen? Ik ga zowieso op de terugweg al niet meer draven op smalle paadjes voor het geval dat. Als hij stapt blijft hij eigenlijk ook gewoon stappen, dan kan ik met een los teugeltje terug rijden.

ik kan ook gewoon op een lang pad(of die zandvlakte ofzo), gewoon gaan oefenen met schakelen, maar hoe begin ik daar aan?

Hebben jullie nog tips?

mang

Re: racegalop, hoe leer je dat af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:25

Mijn paard had dit ook heel erg, maar hier heb ik alleen polder en begon het dus zodra ik de berm inging, dan dacht ze dat ze mocht galoperen. Wat ik toen heb gedaan is elke keer op het harde aandraven, de berm insturen, terug naar stap halen. Zodat dat idee gras=galop uit haar hoofd ging. Als ik het goed begrijp doet jou paard het dus op brede stukken? Wat je zou kunnen proberen is het stuk naar de zandvlakte te draven en op de vlakte terughalen naar stap en het afstappen. In ieder geval niet galoperen als hij vraagt om te galoperen, dan juist in tempo terughalen zodat hij leert dat hij er niks aan heeft.

Als het echt gaat om de terugweg dan weet ik het ook niet zo goed.

En als hij er zo vandoor kan gaan op buitenrit noodrem erop? (loshangende slof die je erbij kan pakken, pessoa/pelham bit op 2 teugels oid) Geen ultieme oplossing natuurlijk maar dat kan in ieder geval weer gevaarlijke situaties voorkomen..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 15:33

hij heeft nog niet zon goede conditie dus dat is voorlopig mijn noodrem:')..

ik kan de volgende keer mijn martingaal meenemen, dan heb ik misschien iets meer controle.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:40

haha dat kan ook :+

Ik weet niet hoe hij aan de kletter gaat, maar denk er wel aan dat als hij echt flink gaat hij misschien wel over een kind of een hond heen klettert.. Daarom raad ik je voor nu een noodrem aan :P

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:51

Wat ik deed met mijn pony was gewoon een hele periode NIET in galop. Drafje mocht, maar geen galop. Totdat hij het racen zegmaar een beetje vergeten was. En wat ik vermeed was altijd op hetzelfde stukje galopperen, dat is funest ;) Die noodrem lijkt me inderdaad een goed idee voor het begin, later natuurlijk wel weer zonder. Ik wens je succes en sterkte ;) En wees voorzichtig natuurlijk !

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:52

Die van mij heeft een paar keer wedstrijdje mogen doen tegen een vriendin op de mountainbike, resultaat, hij ging met elke fietser de strijd aan :+

Voorlopig buiten gewoon niet meer galopperen. Pas na een tijd weer kleine(!) stukjes meepakken en vooral de plekken afwisselen waar je galoppeert.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:07

Je mag wel een keer met ons mee? Wij staan in Giersbergen, en onze paarden weten dat ze niet altijd hard mogen op het zand. Dan kunnen we hem opsluiten en kijken of het beter gaat.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:11

ik lees ook mee..
bij mij is het precies hetzelfde en rent netzolang door tot hij niet verder kan! echt gevaarlijk!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:57

Slof eraan en op de heenweg zelf eens stevig in galop zetten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:00

Ik persoonlijk ben dan iemand die het paard gewoon recht de bomen in stuurt, dan stopt die vanzelf wel :j Werkt tot nu toe goed :') Ik ben ook iemand die echt gewoon ook rustig wil kunnen stappen op élke plek, ook open vlaktes. Galopje kan, maar doe het telkens op een andere plek, zowel heen als terug en zorg er voor dat er geen ritme is :) want dan willen paarden inderdaad een gewoonte er van maken om aan de kletter te gaan als ze weten dat ze normaal daar wel mogen galoperen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:04

Mijn pony deed het ook op bepaalde plekken buiten, en die heeft op 3 cm na net de boom niet geraakt :').
Gewoon niet galloperen, als je merkt dat ze gaat stuiteren gewoon al ho = ho. Blijven stappen. Wil ze echt hard gaan en luistert ze niet meer, zoek een boom of berm etc.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:11

lifaya schreef:
Ik persoonlijk ben dan iemand die het paard gewoon recht de bomen in stuurt, dan stopt die vanzelf wel :j Werkt tot nu toe goed :') Ik ben ook iemand die echt gewoon ook rustig wil kunnen stappen op élke plek, ook open vlaktes. Galopje kan, maar doe het telkens op een andere plek, zowel heen als terug en zorg er voor dat er geen ritme is :) want dan willen paarden inderdaad een gewoonte er van maken om aan de kletter te gaan als ze weten dat ze normaal daar wel mogen galoperen

maar als ik mijn paard een boom opstuur loopt ie er op het laatste moment bijlangs zodat ik bijna met mijn knie tegen de boom aankom en draaft mooi de bosjes in :')

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:46

lifaya schreef:

Het paard zal de boom niet raken,maar knieen en hoofden wel :=

En moe maken op de heenweg,dat werkt 3 keer en daarna heeft hij zoveel conditie opgebouwd dat de terugweg er nog wel bij kan :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:48

Gewoon op de terugweg niet galopperen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:52

gewoon goed blijven sturen :) paard stopt vanzelf wel, paard wil ook niet tegen boom aan rijden, maar zorg er voor dat jíj weer de controle hebt :) dat is het belangrijkste. Ik heb paarden meerdere malen in de bosjes gereden hoor :+ 1 x was ik in een bewuste rengalop, een paard van een stal/manege en we reden met een groep buiten, alleen 1 ruiter verloor (letterlijk) de beugel en viel er af. Tjah, wij roepen naar de mensen voor ons dat ze moesten stoppen maar nee hoor :n letten ze niet meer op (de ruiters). Ik dus paard in de bomen gereden, paard stopte, en netjes gewacht samen met nog een paar tot meisje beugel had gehaald en weer op het paard stapte :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 19:10

allemaal bedankt!.

tussen de bomen door ga ik echt niet doen hoor, haha, ik ga geen tweede keer bijna mijn neus breken omdat ik tegen een tak aan galoppeer. lage bosjes kan opzich wel, maar ik wil ook geen boswachter achter me aan :P.
de beste optie is denk voor ons om gewoon op de terug weg niet meer te galopperen, en zorgen dat ie gewoon zijn 'joepie' energie al op de heenweg kwijt is. als dat allemaal goed is, dan ga ik rustig oefenen met terug nemen. Hij is nog maar 4 jaar, dus het is misschien ook wel een beetje de gekheid die eruit moet. hij wordt nu ook maar 2 a 3 keer gereden in de week, is dat misschien nog te weinig?

de volgende keer doe ik er voor de zekerheid mijn martingaal om. die ga ik even opzoeken, een slofteugel heb ik niet, en daar heb ik nog nooit mee gereden, dus ik ga eerst wel even de martingaal proberen.

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:15

Ik denk dat je redenering erg goed is. De vorige ruiter heeft je paardje geleerd dat ie richting stal mag racen. Jij leert hem dat ie moet stappen. Op termijn, eens hij weet dat hij rustig moet zijn, kan je natuurlijk je snelheid gaan opdrijven.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:10

bedankt voor alle tips,

vandaag ging het echt al stukken beter. ik ben met een kleine omweg naar de zandvlakte gereden en op de heenweg al geoefend met terugnemen, overgangen en tempo wisseling. ging erg goed, dus ik hem uitbundig beloond.
op de zandvlakte heb ik een rondje gemaakt eerst gestapt en toen ik het vertrouwde ben ik gaan draven. ging hardstikke goed, hij bleef netjes in draf dus ik durfde wel een stukje te galopperen, ging ook hardstikke goed. ik kon hem weer in draf zetten toen er een heuveltje naar beneden kwam en hij bleef beschaaft galopperen.

de bonus was dat ie vandaag ook stil bleef staan met opstappen. dus ik heb hem lekker verwend haha.

martingaal heb ik trouwens niet om gehad want die was te groot haha. hij kon niet strak genoeg dus dan zat ie er voor spek en bonen om. dus ik had hem er maar weer afgehaald.