Lichtrijdend aangalopperen op de volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Lichtrijdend aangalopperen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 14:50

Zondag ga ik voor het eerst starten met mijn 6-jarige merrie in de B. Alle oefeningen in stap, draf en galop gaan super en soepeltjes. Alleen 1 overgang niet, dat is de draf-galop overgang. Als ik lichtrij tijdens de overgang, gaat het super, maar zodra ik doorzit, verwacht ze het al en krijgen we aan alle kanten storingen.

Nu zullen jullie wel zeggen, ja daar moet je dan op oefenen. Dat weet ik zelf ook wel... :+ Maar tijdens mijn proef wil ik deze storingen vermijden, anders raakt mijn paard gespannen en dat is het allerlaatste wat ik wil. Is het dan erg om het doorzitten te negeren en bijvoorbeeld B-E-B grote volte doorzitten, gewoon licht te rijden en dan tussen E en B aangalopperen. Zo krijg ik de beste overgang, zonder stress en wegspringen. Zou dat een grote ergenis zijn voor de jury? En zou ik daar dus minpunten voor kunnen krijgen?

Hoe denken jullie erover? Moet ik gewoon doorzitten (met alle gevolgen van dien) of lichtrijden?

Jenny_S

Re: Lichtrijdend aangalopperen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:51

ik zou het gewoon doen, je krijgt geloof ik wel aftrek
maar beter dan stressen en je hele proef naar de knoppen
toch ;)

succes

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:52

gewoon lichtrijden, lijkt me sterk dat de jury daar wat van zegt, maarja ik ben geen jury...je kan beter een goede galop tonen, dan gerommel, want dan heb je wel kans op een onvoldoende

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:52

Hoiii

Je doet niet wat er gevraagd word.
Ik ben geen jury lid maar dit gaat je wel punten kosten als ze dit opmerken.
Er word doorzitten gevraagd dat staat er niet voor niks.
Weet niet of het 1 of 2 punten aftrek is of niet uitgevoerd?
Weten vast mensen hier.

Misschien eerst dit onder controle krijgen en dan pas wedstrijden starten?
Weet niet of je komende maanden in de andere proeven nog meer doorzitten krijgt?
Als je de B bv snel door bent loop je weer tegen hetzelfde aan.
je moet steeds meer gaan doorzitten en in de M een hele proef.

gr
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 26-10-12 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:55

Is het geen optie om de volte door te zitten en dan vlak voor je overgang weer lichtrijden en dan de overgang te maken?

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:55

oww sorry, niet goed gelezen, je moet een hele volte doorzitten (ik dacht een paar passen voor de galop)...tja dan krijg je een 4 voor dat onderdeel ofzo..niet getoont (wel de volte, niet het doorzitten)...moet je wel zien op te vangen...dus misschien wel doorzitten proberen?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:56

De oefening is een volte doorzitten. Als je gaat lichtrijden maak je de oefening makkelijker en doe je bovendien niet wat er gevraagd wordt. Hiervoor krijg je puntenaftrek.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:56

Hier is pas ook een topic over geweest, heb hem even voor je opgezocht.

[WD-V] strafpunten voor lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd

Conclusie hier is 1 punt aftrek per onderdeel, gezien de galop twee keer voor komt ben je hier dus twee punten kwijt. En met een beetje pech krijg je het onderaan ook nog terug bij houding en zit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:00

Ik ben wel jury, en kan je er dus antwoord op geven. Het is inderdaad zo dat het minpunten oplevert als je lichtrijdt waar je moet doorzitten en omgekeerd. Het cijfer wordt met 1 punt verlaagd. Dus stel dat je een 7 zou horen te krijgen voor de oefening, maar je bent aan het lichtrijden terwijl je moet doorzitten, krijg je dus een 6. Aan jou de keuze of je dat doet.

Probeer thuis erg veel te oefenen op het doorzitten. Hoe verder je komt, hoe meer je moet doorzitten, dus het is wel belangrijk dat je je paard dit aanleert. Vaak is het iets wat uit de ruiter komt, zodra die gaat doorzitten gaat hij/zij knijpen met zijn bovenbenen, wat als drijvende hulp wordt gevoeld door het paard. Met als resultaat galop. Zelf dus goed ontspannen mee blijven zitten.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 15:03

Het doorzitten zelf is niet het probleem, ik kan gerust 10 minuten lang doorzitten en vanalles doen. Maar doorzitten op de volte en dan aangalopperen, levert heel veel spanning op bij haar, dat uit zich weer in omhoog springen en haar hoofd alle kanten opgooien, en dan kan ik niks meer met de galop. Doorzitten en aangalopperen in de hoek kan ze wel weer normaal.

Ik ga denk ik gewoon lichtrijden, dan maar op 2 onderdelen een punt minder.
Laatst bijgewerkt door Seasons op 26-10-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:03

Aanvulling op klein vosje van een ander jurylid.

Je krijgt een apart punt voor het aanspringen en de volte in de B. Als je pech hebt, krijg je 2 x 1 punt aftrek. Ik zou persoonlijk 1 punt aftrekken voor de grote volte doorzitten.
Stel dat je anders zoveel storing krijgt dat je En de volte en de overgang verprutst, is het dus zeker de moeite om het gewoon te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:33

lindahertha schreef:
gewoon lichtrijden, lijkt me sterk dat de jury daar wat van zegt, maarja ik ben geen jury...je kan beter een goede galop tonen, dan gerommel, want dan heb je wel kans op een onvoldoende

Lichtrijden ipv doorzitten of andersom is gewoon 1 punt aftrek van het onderdeel.. Dus natuurlijk doet een jury hier wat mee..

@TS, je zult het toch echt moeten oefenen.. Ik zie het ontzettend veel, die spanning op het doorzitten.. Wat je sowieso thuis kunt doen is alleen maar aangaloperen vanuit het lichtrijden en als je gaat doorzitten juist niet aangaloperen.. Je paard moet doorzitten niet gaan associeren met aangaloperen. Dus gewoon veel gaan doorzitten zonder dat je iets bijzonders doet..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:35

Een vriendin van mij blijft ook vaak lichtrijden en heeft nog nooit puntenaftrek daarvoor gehad.
Nu is ze wel meer aan het oefenen met doorzitten omdat ze, als ze naar de L1 gaat, dit wel moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:36

mika11 schreef:
Een vriendin van mij blijft ook vaak lichtrijden en heeft nog nooit puntenaftrek daarvoor gehad.
Nu is ze wel meer aan het oefenen met doorzitten omdat ze, als ze naar de L1 gaat, dit wel moet kunnen.

Vast wel, maar dat zit gewoon in het cijfer verwerkt..

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:46

Ik heb dit ook wel is gedaan, mijn paard had last van een uitzwenkprobleem zodra ik ging doorzitten, wat er vaak in resulteerde dat ook mijn overgang naar galop slecht was, en vaak in de verkeerde galop. Ik had op een wedstrijd in de 1e proef geprobeerd om door te gaan zitten, waardoor is dus inderdaad verkeerd aangaloppeerde, en dus ook de volte daarna ook mislukte omdat ik daar nog bezig was de galop te corrigeren. Vervolgens ben ik op de volte blijven lichtrijden en kon ik gewoon fijn netjes aanspringen. Ik ben er toen in mijn proef niet eens op afgestraft volgens mij (was een gelukje denk), stond in ieder geval niks over op m'n protocol :P Ik zou dus gewoon blijven lichtrijden, zorgt dat je je proef ook gewoon fijn rijdt ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:08

en hoe is het gegaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:00

Seasons schreef:
Het doorzitten zelf is niet het probleem, ik kan gerust 10 minuten lang doorzitten en vanalles doen. Maar doorzitten op de volte en dan aangalopperen, levert heel veel spanning op bij haar, dat uit zich weer in omhoog springen en haar hoofd alle kanten opgooien, en dan kan ik niks meer met de galop. Doorzitten en aangalopperen in de hoek kan ze wel weer normaal.

Ik zou wat slimmer gaan rijden in je training..express dus regelmatig die volte even tussendoor pakken en dan alleen maar doorzitten en NIET aanspringen..paard moet even ophouden met meedenken..op het moment dat je een gewone volte kan doorzitten in draf zonder dat je paard spanning heeft kun je weereens aangalloperen..echter kun je dat ook pas een keer in je proef doen..

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 11:03

Elisa2 schreef:
Seasons schreef:

Ik zou wat slimmer gaan rijden in je training..express dus regelmatig die volte even tussendoor pakken en dan alleen maar doorzitten en NIET aanspringen..paard moet even ophouden met meedenken..op het moment dat je een gewone volte kan doorzitten in draf zonder dat je paard spanning heeft kun je weereens aangalloperen..echter kun je dat ook pas een keer in je proef doen..

Dat doe ik dus ook. Zoals ik zei, ze is gewoon heel sensibel en slim. Eenmaal een keer gedaan, dan zal ze dat niet vergeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:06

Nou dan moet het geen probleem zijn op wedstrijd toch? oefen je het gewoon thuis niet meer..

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 11:08

Elisa2 schreef:
Nou dan moet het geen probleem zijn op wedstrijd toch? oefen je het gewoon thuis niet meer..

Was het maar zo simpel, maar ik moet toch echt oefenen. Als ik iets lang niet heb gedaan en ik doe het opeens, is ze helemaal van slag. Ze is echt een apart paard.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:57

Ik heb de eerste keren ook lichtgereden tijdens het aanspringen. Eerste helft wel doorzitten tweede helft twee passen lichtrijden en daarna aanspringen. Heb lang niet alle proeven daarvoor aftrek gekregen.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:42

Ik heb 178 en 177 bij elkaar gereden, ik was heel tevreden voor de eerste keer. Eerste proef was het de jury niet opgevallen, tweede proef wel. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:00

Het maakt weinig uit in je punten dus..dan zou ik gewoon zoveel mogelijk blijven lichtrijden..en door blijven oefen dan met steeds iets anders te doen op die volte zodat ze niet mee gaat denken maar ook niet van slag raakt..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:42

Lees net dat je wel gewoon door kunt zitten en ook wl doorzitten en in de hoek aanspringen, bij proeven waarbij je op de volte tussen X en C of X en A moet aanspringen kun je wachten tot je in de bocht voor C of A bent.
Op de volte bij B of E wordt het lastiger, maar als ik het zo lees is het toch iets wat ze zich heeft aangeleerd of iets wat bij jou vandaan komt.
Ik vraag me af doet ze het ook als iemand anders haar rijdt?
Verder toch veel oefenen, ze moet leren dat daar aanspringen niet anders is dan in een hoek aanspringen en anders eens de hulp inroepen van iemand anders dan je eigen instructie, een frisse kijk doet soms ook wonderen.

Succes

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:55

zou t tijdens de wedstrijd gewoon doen, en blijven oefenen, he