1e x naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

1e x naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:24

Er zullen hier meer topics van zijn maar vraag het toch omdat mijn pony een streek heeft.
Ze is sinds enkele maanden onder het zadel en het gas en rem zit er goed op.
Nu wil ik het liefst buiten kilometers gaan maken maar ze is nog nooit verder geweest dan de einde van de straat geweest (is een straat waar alleen pensionklanten door heen komen).
Over het terrein komt vanalles van tractors tot loslopende honden en nergens kijkt ze van op.
Ze is heel nuchter en schrik maar zelden en dan is het meer van staan kijken maar heeft nog geen vluchtgedrag vertoont.
Nu ben ik 1 van de grotere bangerikken en is me lef ver te zoeken maar wil toch eigelijk graag met haar buitenritten gaan rijden.
Nu zijn er meer mensen die buitenritten maken dus evt is dat een optie om met een bomproef paard mee te rijden alleen kan ze niet bij andere paarden omdat ze dan uithaalt.
De enige die ze accepteerd ( haar weidemaatje) is nog niet zadelmak dus dat is ook geen optie.

Iemand tips?

_Naomii_

Re: 1e x naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:28

He Booster,

Ik ben vanaf dat mijn pony 1 is langs de weg met haar gaan wandelen hierdoor is ze nu kip mak langs de weg..
Misschien voor jou ook een idee om een de straat uit te lopen en kijken hoe ze dat oppakt. steeds een stukje verder gaan.

Dan nog zou ik als ik jou was erop toch echt met een ander gaan. Ga dan achter het paard rijden dan ken ie ook niet uithalen. Hou een beetje afstand maar voor je eigen veiligheid kan je beter met iemand erbij..

Of heb je een vriendin die je kan ontdersteunen met de fiets naast je?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:40

_Naomii_ schreef:
He Booster,

Ik ben vanaf dat mijn pony 1 is langs de weg met haar gaan wandelen hierdoor is ze nu kip mak langs de weg..
Misschien voor jou ook een idee om een de straat uit te lopen en kijken hoe ze dat oppakt. steeds een stukje verder gaan.

Dan nog zou ik als ik jou was erop toch echt met een ander gaan. Ga dan achter het paard rijden dan ken ie ook niet uithalen. Hou een beetje afstand maar voor je eigen veiligheid kan je beter met iemand erbij..

Of heb je een vriendin die je kan ontdersteunen met de fiets naast je?

Ik heb haar pas sinds maart dus hellaas heb ik dat niet kunnen doen.
Ik ben aan de hand al een paar keer naar de einde van de straat gelopen aan de hand om daar lekker te gaan staan en kijken naar voorbij razend verkeer ( dorp en straat waar je 80 mag rijden) daar kijkt ze van niks op.
Evt kan ik de andere kant de zandpad op die een paar kilometer lang is voor je weer op een weg komt maar ben bang dat ik haar niet meer onder controlle kan houden of dat ze toch schrikt (angst praat je dingen aan wat misschien hellemaal niet is)
evt kan ik iemand vragen of die meeloopt en bv haar aan een lijn vast houd de eerste keer.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:43

Ja dat is misschien wel goed idee! zorg gewoon dat je de juiste begeleiding bij je heb ..
En je moet je zelf geen gekke dingen aanpraten hoor! Lekker relaxed op je pony gaan zitten en steeds een stukje verder..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:46

_Naomii_ schreef:
Ja dat is misschien wel goed idee! zorg gewoon dat je de juiste begeleiding bij je heb ..
En je moet je zelf geen gekke dingen aanpraten hoor! Lekker relaxed op je pony gaan zitten en steeds een stukje verder..

Ik probeer mezelf erover heen te zetten en me verstand op 0 te zetten maar is soms moeilijk maar blijven oefenen en dan zal het vast beter gaan.
Ik ga denk het gewoon een keer met iemand die lopend mee gaat het zandpad over en vanuit daar uitbouwen naar de weg zelf.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:57

Vaak zijn paarden ohz totaal anders naar elkaar dan wanneer ze in de wei staan. Zo kon mijn merrie het prima vinden met mijn buitenrijmaatje, alleen in de wei waren ze niet echt lief voor elkaar. Ik neem aan dat je met een onervaren paar eerder achter een ander paard aan zou rijden, dan dat er een ander achter jou paard aanloopt. Zelf ben ik met mijn paard eerst gewoon gaan wandelen op dezelfde plek, zodat ze vertrouwd was in het bos. En vervolgens met iemand die mijn paard vasthield aan een touwtje een paar keer wezen rijden. Dat ook een beetje uitbouwen, door ook een drafje te doen, en af en toe een stukje zelf te rijden, zonder dat diegene je paard vasthoudt. Succes, en maak vooral veel plezier tijdens het buitenrijden! :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 09:57

fleur_yen schreef:
Vaak zijn paarden ohz totaal anders naar elkaar dan wanneer ze in de wei staan. Zo kon mijn merrie het prima vinden met mijn buitenrijmaatje, alleen in de wei waren ze niet echt lief voor elkaar. Ik neem aan dat je met een onervaren paar eerder achter een ander paard aan zou rijden, dan dat er een ander achter jou paard aanloopt. Zelf ben ik met mijn paard eerst gewoon gaan wandelen op dezelfde plek, zodat ze vertrouwd was in het bos. En vervolgens met iemand die mijn paard vasthield aan een touwtje een paar keer wezen rijden. Dat ook een beetje uitbouwen, door ook een drafje te doen, en af en toe een stukje zelf te rijden, zonder dat diegene je paard vasthoudt. Succes, en maak vooral veel plezier tijdens het buitenrijden! :)

Ze is enorm nieuwschierig naar andere paarden maar die nieuwschierigheid slaat om naar een schop ernaar toe te werpen.
Dat je de 1e keer achteraan rijd is logisch en dat je niet meteen voorop gaat ook maar het is meer als er wat is en ze bv bij elkaar komen te lopen.

Ben al meerdere keren over de straat voor het huis geweest met haar en over het zandpad ook aan de hand en dit gaat steeds goed.
Gisteren me stoute schoenen aangetrokken en naar het rijden haar uitgestapt over het zandpad met haar weidemaatje erbij en aan een touw.
Toen we bijna terug waren losgeklikt en ben ik weg gedraaft over de straat voor het huis tot de helft ong.
Ze liep gewoon en reageerde overal goed op en keek ook nergens naar.
dus langzaam gaan we gewoon uitbouwen.

Simone1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:38

heel goed gedaan al dan! Ik had geen ander paard toen ik voor het eerst met mijn paard wilde buitenrijden, dus moest wel alleen. Allereerst heb ik een vriendin gevraagd me vast te houden aan de longe, zij lopend dus ik op mijn paard. Dit ging zo boven verwachting goed, dat ik na tien min rijden (alleen in stap overigens) los ben gaan rijden. Alles langs de weg. Terug ook in stap, ging prima. De keer erna ben ik weer gaan rijden, en is zij op de fiets mee geweest. Uiteindelijk had ik een mevrouw leren kennen op die stal die ook wel naar de hei ging, dat was ong 15 min stappen. Zij had haar paard voor de menwagen, dus daar konden we mooi achteraan rijden. Het was super gaaf. En mijn paard heeft zich nooit druk gemaakt. Gewoon doen dus, zelf er niet over nadenken, ga gewoon relaxed op pad, net zolang dat je zelf ook ontspannen kunt blijven. En dat steeds een stukje rekken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:47

Hier gaat er altijd iemand mee op de fiets, als we beginnen met buiten rijden. Zo leren ze direct zelfstandig te worden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:53

Ben afgelopen weer weer een keer de straat voor het huis opgereden en nu tot de einde van de straat door gereden en een stukje draf erbij gepakt.
Op de helfst van de straat kwam er een auto met aanhangwagen aan en toen ben ik even opzij gaan staan met haar ben wel afgestapt voor de zekerheid maar ze reageerde niet en liet mij ook gewoon weer opstappen.
Aan de einde van de straat ben ik even stil gaan staan en naar wat voorbij razende auto's omgekeerd.
Halve wegen op de terug weg kwamen fietsers aan en 1 ervan reed er vlak langs af ( heerlijke rammel fiets) maar ze bleef gewoon rustig door stappen.
Heb nog een bruggetje meegepakt ( van straat naar de weide's) en langs de weides met paarden erin afgereden om te kijken of ze op rennende paarden ging reageren maar ze liep er gewoon relex langsaf.