Paard wil mesten onder rijden, of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Paard wil mesten onder rijden, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 23:11

Hallo allemaal, :wave:

Onder het rijden gaat mijn paard altijd wel een aantal keren stil staan omdat hij wilt mesten, alleen er komt niks. :+
Moet ik elke keer keurig stoppen, of is dit een trucje om onder het werk uit te komen?
Zelf denk ik dat hij wel echt moet mesten, want na een paar keer stil staan komt er dan meestal uiteindelijk toch wat.

Wie kan mij helpen? :)

Monster_tos

Re: Paard wil mesten onder rijden, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:54

Een paard kan mesten en lopen tegelijk. Dus stoppen is helemaal niet nodig :) Mest je paard wel normaal als hij in het land of op stal staan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:05

Lastig... ik heb het gehad met een paard dat deed alsof hij moest plassen. Maar hij deed 't altijd op dezelfde plek, en ook nog eens als ik net een paar honderd meter op weg was :Y) Dus dáár mocht hij van mij niet meer stil staan :Y)

En nu heb ik een paard dat stilstaat op het moment dat de eerste keutel op de grond valt, heel makkelijk. Plassen doet hij hoogst zelden onderweg, als hij het toch doet plast hij metéén. Maar meestal loopt hij gewoon niet lekker en zet 't op een zeiken als ik heb afgezadeld :(:)

Ik denk dat 't dus heel erg per paard verschilt, en dat je dus ook per paard moet inschatten of hij 't serieus meent. Gaat bij voorbeeld z'n staart omhoog wanneer hij stilstaat? Wat doet hij verder (om zich heen kijken, hoofd omlaag e.d.) En inderdaad, paarden kunnen mesten en lopen tegelijkertijd. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en 'm gewoon laten doorlopen, ook als gewenning. Ben eens tijdens een buitenrit op een ander paard geknald dat vanuit draf ineens stilstond omdat 'ie moest en dat is gewoon niet praktisch.

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:06

Gewoon door laten lopen :)
Is het eerste wat ik ze afleer, kan gewoon lopend!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:11

En zo zie je maar. Mijn paard mag namelijk wel stilstaan als hij wil mesten, maar dan is hij dus zelf al begonnen en staat dan pas stil. Gewoon stilstaan zonder dat er wat dringends is mag hij niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:56

Ach, mijn oude merrie bereidt het mesten altijd ruimschoots voor, maakt er zelfs een heel theaterstuk van als het zo uitkomt. Daarnaast is ze bijzonder zindelijk, dus wil ze niet op het pad (of de hoefslag) mesten en gaat dus een stukje de berm in (of in de bak in een hoek) om daar te mesten. Stilstaand vind ik dan ook uitstekend, want dan is het in de bak gemakkelijker op te ruimen na het rijden :j

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:26

Die van mij staat ook stil. Maar de eigenaar heeft t r aangeleerd. Ze is ook met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen :roll: (tot ze uitgemest is) Ik heb het even geprobeerd maar snel opgegeven. Ze is ook de jongste niet meer en we rijden recreatief, dus erg storend vind ik het niet.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:28

Waar wij stonden was het normaal te stoppen (makkelijker op te ruimen + er word dan minder snel doorheen gelopen).... Ik weet niet of het toeval was, maar die van mij kon in een half uur longeren 3x poepen... minimaal 2x als we iets in de bak deden :S

Dus ik denk wel dat ze het door kunnen hebben...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:29

justin4ever schreef:
Gewoon door laten lopen :)
Is het eerste wat ik ze afleer, kan gewoon lopend!

Haha, ik ook inderdaad. kan toch niet tijdens een proef even stilstaan :')

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:34

Wat vaak helpt, (als het echt om het poepen gaat) voor het rijden een dekje op zijn rug leggen (zodat hij weet dat je zo gaat rijden) zo geef je hem de mogelijkheid om van te voren te poepen en/of plassen. Dit doet een stalgenootje en het werkt echt. En anders mag meneer gewoon lopen tijdens het poepen. Zeker niet aanleren te stoppen want aanleren is altijd makkelijker dan afleren!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:47

TinekeHorses schreef:
Hallo allemaal, :wave:

Onder het rijden gaat mijn paard altijd wel een aantal keren stil staan omdat hij wilt mesten, alleen er komt niks. :+
Moet ik elke keer keurig stoppen, of is dit een trucje om onder het werk uit te komen?
Zelf denk ik dat hij wel echt moet mesten, want na een paar keer stil staan komt er dan meestal uiteindelijk toch wat.

Wie kan mij helpen? :)

Nou die van mij doet dus precies hetzelfde. :') Eerst vier keer stoppen voordat er echt wat uitkomt. Ik heb ook het idee dat ik in de maling genomen word. :+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:49

Heeft mijn fjordje ook wel eens last van. Soms staat ie wel 3x stil voordat er wat uitkomt, maar ik weet dat hij dan wel echt moet :j. Ik laat hem, ik wil ook niet lopend poepen haha.
Nee tuurlijk kan een paard dat wel lopend, maar ze vinden het lang niet allemaal fijn. Mijn fjordje doet het al 16 jaar zo, en zolang hij niet midden op straat stilstaat maar ergens veilig waar we niemand hinderen vind ik het geen probleem.

Het heeft trouwens te maken met het bewegen/werken. Door de beweging gaan de darmen harder werken en moeten ze vaak tijdens het werk mesten. Daarom dat je bij bepaalde kolieken ook moet lopen :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:50

Ik laat mijn paard altijd doorlopen. Moet tijdens een wedstrijd ook. Wel wat minder makkelijk opruimen maar liever dat dan wanneer hij de link poepen = stilstaan maakt.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:51

ik zou zeggen nooit stoppen. Het is wel makkelijker met opruimen als ze een keer mest maar dadelijk doet ze het ook tijdens een wedstrijd. Ze kan hier wel een gewoonte van maken. Soms kan het zijn dat ze een "scheet" moet laten, paarden schamen zich nergens voor haha :P
en inderdaad wat chocobroodje zegt de darmen gaan werken door de beweging :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:55

Ik rij geen wedstrijden maar lekker buiten, voor ons maakt het dan ook niks uit maar snap dat je daar in een wedstrijd minder blij mee bent :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 17:22

Bedankt voor de reactie's. :)
Hij heeft dit probleem trouwens ook met plassen..

Paard is altijd gewend om stil te staan tijdens mesten en doet dat ook liever. En het is makkelijk op te ruimen. :=

@Monster_tos: In de wei heeft hij geen problemen met mesten, alleen tijdens het rijden.
@Koper: Ja, hij doet z'n hoofd naar beneden, gaat er even goed voor staan en doet z'n staartje omhoog.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:36

Iemand met hetzelfde probleempje als ik! Mij pony
vindt het ook altijd leuk om 4/5 stil te gaan staan
en dan de volgende keer wel echt te mesten. Ik heb hier volgens mij ook een keer een topic over geopend. Ze doet het nu vaak wel in 1keer en daar ben ik echt wel blij mee, want het is echt heel storend als je aan het rijden bent. Dus misschien gaat het b ij jou ook vanzelf over, en anders gewoon als je merkt

dat het weer gebeurt terwijl er niks uitkomt gewoon

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:37

Gewoon voorwaarts laten lopen. Sorry voor de onduidelijkheid, ik typ met mobiel dua het lukt niet zo goed. :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 00:52

Mijn paard loopt ook echt níet onder het poepen. Zou denken dat hij het niet kan, ook in de wei gaat hij altijd stilstaan.
Kun je vanalles zeggen over leeuwen, achtervolgingen en dat soort taferelen, maar ik geloof echt dat mijn paard het dan gewoon op zou houden tot de leeuw afgedropen was :')

'Gewoon voorwaarts laten lopen' is een leuke tip, maar heb je echt niets aan als je paard gewoon verankerd staat zoals die van mij. Hij loopt niet. Echt niet. Ook niet als je hem aanspoort, of harder aanspoort, of een tikje geeft, of een heel flink pak rammel (één keer gedaan toen hij op een wel heel onvoordelig moment besloot te moeten, maar ook dat haalde totáál niets uit, hooguit dat hij toen hij klaar was met poepen erg snel naar voren schoot).

We hebben nu de overeenkomst dat hij aangeeft dat hij moet, en ik dan nog een minuutje of wat heb om hem op een plek te parkeren. Nou ja, dan maar zo.
We rijden regelmatig ritten van 30 km of meer waarbij ik wél belangrijk vindt dat hij plast en poept wanneer hij moet en het niet panisch op gaat lopen houden omdat hij denkt dat hij ervoor gestraft wordt.

Maar stilstaan 'voor de grap' mag niet van mij. Als hij echt moet mag 'ie, en dan wel in één keer. Anders niet.