In het donker rijden: wat ziet een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

In het donker rijden: wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:38

Nu het vroeger donker wordt en het rijden net zo lekker gaat wil ik eigenlijk toch wel doorpakken dat ik drie keer per week rijd. Ik rijd op zaterdag en zondag overdag dus heb geen last van het vroege donker worden. Echter rijd ik ook graag op woensdag of donderdag avond, maar dan is het donker. Mogelijkheden tot vervoer van mijn paardje heb ik niet en ook geen mogelijkheden tot verlichting. Ik rijd altijd in een lege weide. Nu vroeg ik me af.. wat ziet een paard? Heeft een paard ook last van het donker zijn of zien paarden in het donker net zoveel? Heeft iemand hier het antwoord op want als het paard niet veel ziet is het natuurlijk niet slim en fijn te rijden.

GeneralFlynn

Re: In het donker rijden: wat ziet een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:47

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:55

Paarden kunnen erg goed zien in het donker. Maar hun pupillen kunnen zich niet zo snel aanpassen aan licht zoals onze ogen kunnen. Dat betekent dat ze al snel 'verblind'worden door bv een lichtmast in de bak omdat hun pupil niet zo snel kleiner wordt en daardoor te veel licht binnen laat. Ik rij liever in het donker dan in het donker met een felle lichtbron aan een kant. :)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:01

Leuke link! Handig om te weten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:02

Helemaal mee eens Hippologic. Ik rijdt vaak in de zomer s'nachts, mooi niet koud en .... geen dazen. Kan me dan ook echt ergeren en als er ergens in het donkert een lantaren brand, dan zie ik ineens een stuk minder en dan voel ik mij dus minder veilig. Het paard ziet veel beter dan ik dus hij is een goede graadmeter of er ergens iets loos is of bijvoorbeeld wild staat.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:09

Wist ik niet! Maar wij hebben een lantaarn in de bak(wel buiten de bak hoor,) maar is dat dan niet erg verwarrend voor je paard?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:13

bedankt leuk om te weten!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:16

Paarden zien in het donker echt VEEL beter dan mensen.
Een paard kan zijn waarneming echter veel minder snel dan wij mensen aanpassen aan vrij plotselinge overgangen van donker-licht of omgekeerd, mede een reden waarom paarden er doorgaans een hekel aan hebben vanuit het daglicht in een onverlichte trailer/schuur/loods of iets dergelijks te stappen.
Paarden kunnen ook ineens even de "kluts kwijt zijn" als je midden in de nacht opeens in een donkere stal de lichten aanknipt, zij zien dan even niets. wat op stal natuurlijk niet erg is, gezien de vertrouwde omgeving, geluiden en geuren.
Het paardenoog past zich bij vrijwel alles aan, maar wel langzamer dan een mensen of hondenoog (maar dat is marginaal).
De nachtvisie van een paard dat in het stikdonker langs de weg loopt is echter goed genoeg om nit te struikelen, in een sloot te lopen, of obstakels te vermijden, waar wij als mensen dat niet zouden zien.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:20

dus rijden in de weide moet geen problemen opleveren staan zowieso geen obstakels ofzo maar toch fijn dat je weet dat ze meer ziet dan ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:25

Als ik het artikel lees (dank, leuk!), is één lantaarn in de bak lastig - want je paard heeft veel tijd nodig om te wennen aan het donker - dus als je dan steeds van donker naar licht rijdt lijkt me dat niet handig.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:42

ik heb geen lantaarn

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:44

Meer dan wij! Ik heb nachtritten in het bos gemaakt, en op een gegeven moment moet je op je paard vertrouwen en hem het kijkwerk laten doen, ging prima :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:49

Nee, je kunt bij wijze (als je dat al zou willen) in het stikdonker midden in de nacht in een weide gaan rijden, tenzij er enorme onverwachte kuilen in zitten, wat een ONBESLAGEN 24/7 buiten- paard via de hoeven overigens vaak ook al aan voelt, aan de grond-trillingen,is er geen probleem, behalve dat je zelf geen lor ziet en daar uiteraard heel onzeker van wordt.

Wil hier nog aan toevoegen: een paard slaapt ECHT slapen bedoel ik in een etmaal (24 uur) sowieso maar maximaal 4 uren, dus zijn het ook voor het merendeel nachtdieren, die er op ingericht zijn ook in het voor ons stikdonker, met hun verte-visie, de kleinste donker-lichter nuances en bewegingen te onderscheiden, dat is een paard aangeboren.

Dus wat voor ons "een mooi verlichte buitenbak" is in de avondlijke uren, is voor een paard een verblindend licht, het beste licht komt wat dat betreft van heel ver bovenaf, en niet een schuine schijnwerper.
Palen voor avond/nachtverlichting voor een buitenbak, moeten dan ook minimaal 8 meter hoog zijn met zeer gematigde en brede lichtbron, en de verlichtingskappen naar beneden gericht.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-10-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:50

grappig zeg.. denk dat weinig mensen hier over nadenken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 02:31

Ik denk dat hier wel veel mensen over nadenken, het zijn vaak alleen niet de mensen die een buitenbakverlichting moeten betalen. Oude lantaarnpalen (bij de gemeente verkrijgbaar) zijn perfect voor verlichting. Beter dan de populaire bouwlamp op een paal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:26

Helemaal in het donker rijden (dus zonder licht) zou ik zelf niet fijn vinden, maar ik rijd ''s winters altijd in het donker door de week (wel met baklampen :P )

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:10

Ik rijd met de donkere maanden alleen nog overdag als dat kan.
Fijn dat mijn paard goed ziet in het donker, maar ikzelf zie geen snars en ik vertrouw hem niet genoeg om in het donker te gaan rijden.