Zand eter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooz_Lucky

Zand eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 18:38

Hallo allemaal!

Ik mag nu voor een aantal dagen de pony van een vriendin verzorgen en ik heb haar vandaag lekker in de paddock gezet. Ik had al gehoord dat ze zand at en nu zag ik het in levende lijve gebeuren. Nu vroeg ik mij af of dit kwaad kan (ik heb al dingen gehoord over zandkoliek...) en hoe dit voorkomen kan worden (waarom doet ze dit eigenlijk?).
Alvast bedankt voor je reactie!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:36

Kan zeker kwaad inderdaad zandkoliek, best is om gewoon te zorgen dat ze te eten hebben dan gaan ze vaak geen zand eten. En ander zou je eentje een supplement kunnen geven Sand Clear. Zelf geen ervaring mee trouwens. Maar doet de pony het altijd of pas sinds kort?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:24

Die van mij is er mee gestopt nadat ik een zout/mineralenblok in de paddock had opgehangen. Dit zou je dus eens kunnen proberen.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:27

Mijn paard eet dikke stukken zwart zand, een heleboel paarden doen dit hier, waarom weet ik niet. Ze heeft alles en staat ook gewoon op de wei met hoog gras :) gelukkig heeft ze nog nergens last van gehad. Ik geef haar zonnebloemolie of lijnzaadolie over het voer, dit haalt het zand uit haar maag.

Jooz_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 22:16

Oke, bedankt voor de tips! Ik hoop dat het helpt!
De pony hebben ze pas een half jaar, daarvoor altijd bij dezelfde mensen gestaan. Ik weet niet of ze het bij de vorige eigenaren het ook deed, maar sinds ze hier staat wel..