Eigenwijze shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoNameToMy

Eigenwijze shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:03

Hallo allemaal,
Ik heb een eigen Shetlander maar die is heel gemeen tegen iedereen behalve tegen mij.
Mijn ouders willen mijn shet verkopen als ie niet snel veranderd maar dit wil ik niet ;(
Ik weet niet wat het presies is en vraag jullie om hulp!
Groetjes mij :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:14

Misschien meer info wanneer is die gemeen, hoe uit hij dat (bijten, trappen??).

NoNameToMy

Re: Eigenwijze shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:41

Nou als ik een vriendinnetje meeneem en bijvoorbeeld
De pony gaan poetsen als ik dat doe is er niks maar als me vriendin begind met poetsen begind hij zijn achtereen op te trekken en te happen naar haar ook met het Naar de wei lopen enzo en met voeren als me vriendinnen dat eens doen als ik op vakantie ben en zij zorgd voor haar is het ook zo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:43

Denk dat jullie gewoon wat strenger moeten zijn tegen de pony. Inplaats van FOEI een schop onder zijn hol :) daarmee erg consequent zijn (altijd het zelfde handelen, allebei) en goed volhouden.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:44

harder aanpakken!:P

haha :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:51

NoNameToMy schreef:
Nou als ik een vriendinnetje meeneem en bijvoorbeeld
De pony gaan poetsen als ik dat doe is er niks maar als me vriendin begind met poetsen begind hij zijn achtereen op te trekken en te happen naar haar ook met het Naar de wei lopen enzo en met voeren als me vriendinnen dat eens doen als ik op vakantie ben en zij zorgd voor haar is het ook zo.

Misschien is je vriendin gewoon te soft en moet ze zelfverzekerd reageren tegen de shet. Duidelijk en consequent wat wel kan en wat niet.
Gewoon een goede duidelijk Nee, als dat niet werkt mag ze hem best eens een tik geven. Zelfde met aan de hand lopen dan maar niet direct naar de wei maar eerst zorgen dat de shet gewoon fatsoenlijk naast haar loopt en luistert en dan pas in de wei laten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:27

Klinkt als een slimme shet. Ik ga mee met mijn voorgangers, veel strenger en harder zijn. Fpgeef hem maar eens een fikse oplawaaier als hij hapt. Leert hij vlug genoeg van.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:32

Hoe lief en schattig shetjes ook uit zien, je moet echt consequent tegen ze zijn!
Nee is nee en niet aaah voor deze keer.
Luisterd hij niet een flinke mep geven zodat hij het afleerd.
Dat klink misschien heel hard voor jou, maar beter even hard zijn en er een leuke pony aan overhouden dan dat je hem weg moet doen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:00

Veel problemen beginnen met het uit de hand voeren van brokjes, appeltjes, worteltjes ed. Hier krijgen ze niets uit de hand, ook niet als beloning. Je krijgt daar bijters en trappers van. Heb hier een shet die niks uit de hand krijgt. Bijt niet, schopt niet, je kunt er met voeren onderdoor kruipen. Hij kan in zijn voerbak wat krijgen of op de grond, niet uit mijn hand.

Er wordt hier veel advies gegeven om te meppen. Consequent zijn in je handelingen is belangrijk. Vaak ligt het probleem bij ons zelf en heeft de pony er profijt van gehad en leert zo bepaalde misdragingen aan.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:50

vind ik ook gewoon heel consequent zijn nee is nee. zo hebben wij het aangepakt.

Hanna2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:28

mijn verzorg shetlander is ook heel ondeugend hij bijt naar je en als je samen wil gaan rennen of longeren probeert hij ook te trappen :n
ik weet niet wat ik moet doen en ik wil hem niet kwijt ;(

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:57

Inderdaad als je dit afstraft en hem er langzaam aan laat wennen dat er ook anderen met hem bezig zijn (doe dit wel samen en na een tijd kan ze dit ook alleen met hem doen).

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:26

en het angst verhaal? Weinig vertrouwen in mensen, maar heeft ie al een verschil gemaakt tussen TS en andere mensen?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:14

heb je haar al lang? Mijn shet van 20 heb ik nu een jaar, en ze begint dat trappen eindelijk af te leren. eerst trapte ze naar alles wat de wei in kwam. het was ook een beetje wennen, en ze wou me uitproberen. maar je moet inderdaad streng voor hem zijn. dat was ik eerst niet, maar daar schiet je echt niets mee op. als ze nu aan komt rennen met haar oren in haar nek blijf ik gewoon staan, en maak mezelf groot. op die momenten mag je best boos op hem worden!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:10

Ik herhaal het nog maar eens: van uit de hand voeren krijg je hele vervelende ponys.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:09

bravura, en manege paarden dan? die krijgen ook bergen uit de hand en die trappen toch ook lang neit allemaal?

maar idd, gewoon consuquent zijn, nee is nee, gaat ie door, pets geven :)
als je geen bange pony wil kan je ook leren dat een tik op borst straf betekent,

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:00

Manegepaarden zijn vaak geen shetlanders en vaak zijn het paarden die door en door gewend zijn aan de omgang met verschillende mensen... Paarden die niet braaf genoeg zijn en bijten en trappen naar mensen, horen niet op een manege en vaak zijn die er dan ook niet te vinden.
Deze shet is dat niet en inderdaad, ik denk dat je heel consequent moet gaan optreden. En niet alleen jij, maar ook de mensen die hij/zij nog uitprobeert. Juist deze mensen zijn niet zo vertrouwd met de pony als jij, en misschien denken ze ook dat ze je pony voorzichtig moeten behandelen omdat hij niet van hen is.
Ik denk dat het belangrijk is dat je tegen je vriendin (en andere mensen die bij je pony in de buurt komen) zegt dat ze best boos mogen worden als je pony vervelende dingen doet. Spreek bijvoorbeeld af dat je allemaal 1 dezelfde handeling uitvoert als je pony vervelend is... Slecht gedrag op dezelfde manier afstraffen, allemaal even streng zijn. Ook goed gedrag op dezelfde manier belonen. Dan is iedereen gelijkwaardig en valt er niet zoveel meer uit te testen voor je pony.
En je vriendin moet niet bang zijn voor je pony. Dat voelt je pony en die zal alles gaan uitproberen...

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:58

Misschien is je vriendin bang voor je pony en dat voelt hij natuurlijk!
Verder zou ik hem gewoon goed straffen als hij trapt, bijt ofso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:17

je kan ook gewoon een woord aanleren, bij onze verzorgshet als je foei roept en je knipt met je vingers is doet ze t niet snel weer :)