Paard geobedeerd door eten .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skyline

Paard geobedeerd door eten .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:12

Ik heb een hardstikke leuk pony die bijna nergens bang voor is .
Maar der is een probleempje , ik kan niet langs of over gras lopen of ze wil eten en trekt mij dan gewoon mee.
Meestal schreeuw ik nee en trek ik haar hoofd weg , en zet ik haar een paar meter achteruit of ze krijgt een klap .

Ik heb al vakker er mee geoefend om over gras met haar te lopen en elke keer als ze haar hoofd naar benede wilde doen om te eten dat ik er dan echt een paar stappen achteruit zet , en dat werkt wel maar voor korte duur want 10 min later is ze alles al vergeten , Joinups heb ik ook al wel vaker geprobeert :P .

maar nu is het zo dat ik erg van foto's maken hou en omdat ze zich snel verveeld 'lees na 2 seconden al':') ' gaat ze dus al klieren omdat ze wil eten. Maar ik weet nu eigelijk niet zo goed meer wat ik er aan moet doen , ze vind namelijk ook niks eng en van een zweepje is ze ook niet onder de indruk.

iemand tips ? :o

_Ashii_

Re: Paard geobedeerd door eten .

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:15

wat foto's maken betreft.. dit is natuurlijk altijd mooier op een grasveld en je hebt inderdaad van eet grage paarden.. hihi ik ken ze. Houd ze goed afgeleid.. neem spulletje mee die ze spannend vind zoals brokjes in een bakje om mee te rammelen. Misschien een paar oefeningen van VD proberen op grasvelden dat ze zich concentreert op jou en niet op het gras. En klinkt misschien bruut maar neem een zweepje mee als ze zo naar gras toe trekt. Een klein tikje geven met de zweep op de borst. Loopt ze een paar meter langs gras af zonder dit te willen pakken beloon haar en dit blijven herhalen :)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:23

Maar ze vind dus niks echt spannend :P , We hebben brokjes ook al geprobeerd , plastic zakje , rare geluidjes , fietsbel , maar dat boeide haar allemaal niks :P . En van een zweep is ze ook niet echt onder de indruk , meestal na 3 harde tikken luisterd ze pas weer ( en ik wil haar niet de hele tijd hoeven slaan want 2 min later doet ze precies weer het zelfde) zoon oefening heb ik al eens geprobeert maar opgeven moment gaat het dan wel goed maar de dag erna kan ik weer opnieuw beginnen omdat ze eigelijk weer gewoon het zelfde doet :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:28

Tja, het moge duidelijk zijn wie bij jullie de leider is, en jij bent het niet...

Je paard heeft te luisteren, met join up (lees even de link in mijn profiel door!) bereik je dat echt niet. Daarvoor is meer nodig.

Hoe is je paard met longeren, met rijden enz? Dan wel braaf en luisteren?

Je zult moeten werken aan nee=nee. Je paard heeft niet te kiezen, zou een mooie wereld worden als ze altijd maar doen wat ze zelf willen. En consequent zijn, dus niet de ene keer wel laten grazen en de volgende keer niet.

Ik heb zelf een vreetgrage haflinger die nog al de neiging heeft het stokje van me over te nemen. Als ik die niet consequent blijf behandelen dan doet ze dus precies wat die van jou doet.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:31

Met rijden is ze super braaf ik kan er een klein kind mee op weg sturen en ze doet alles heel braaf , Met longeren doet ze ook wel haar best maar meestal als ze na een tijd er geen zin meer heeft wil ze af en toe nog wel eens omdraaien maar verder ook braaf :P ,

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:05

Ik denk dat MarliesV volledig gelijk heeft en het leiderschap tussen jullie nogal verstoort is. Het komt op ij over alsof je paard heel erg braaf is en doet wat je vraagt, maar op het moment dat het haar uitkomt lekker haar eigen plan trekt, bijvoorbeeld met eten. Misschien is het leuk en interessant om je een keer in leiderschap / paardengedrag en natural horsemanship te verdiepen of er bijv een keer les in te nemen. Zo kan je leren hoe je ook op de moeilijke momenten je paard de baas blijft zonder dat daar meteen een zweep voor nodig is..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:47

Oh hier weet ik een hele goede oplossing voor, ik stuur je even een pb'tje.
Mijn Shetlanders sleurden me eerst ook overal heen voor dat ene sprietje gras, en sinds een andere aanpak kunnen ze los mee over een grasveld, ze eten pas als ik toestemming geef en daar ben ik erg blij mee! :D