Wat houd BB springen precies in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Wat houd BB springen precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:03

Mijn dochter, bijna 12, springt wat oefenparcourtjes, zo nu en dan een FNRS parcourtje en nu 1 x officieel B.
Ze heeft een pony die de makkelijkste weg kiest, nml erlangs ipv erover, niet altijd, maar vrij vaak, dat is erg vervelend in de B, bij de FNRS mag je het afmaken, waar je het dus fijn kan afsluiten.

Er wordt aan gewerkt, springlessen etc, maar ze moet hem dus gewoon meer rijden, hij heeft duidelijk een leider op zijn rug nodig, komt goed, maar duurt even...
Nu is er deze winter overal BB springen, wat houd dat in, mag ze dan het afmaken, ook al stopt hij meer als 3 x, of wordt je ook uitgebeld?

En daarna mag ze dan de B meedoen, dacht ik, voordeel is dan wel, dat het dan beter gaat, hoogte(80cm) is geen probleem, hij springt in de les 1.00, maar ja, met wat spanning, jonge ruiter/jonge pony, gaat het nog wel eens mis...
Wie weet hoe het zit, alvast bedankt...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 23:04

Ik ben blijkbaar niet de enige die het niet weet........

Yaka

Re: Wat houd BB springen precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:12

Ik volg dit even! Ik vroeg mij inderdaad ook al af wat de insteek was van de BB was, of het ook echt op een ontspannender manier mee wordt omgegaan dus afmaken e.d. of dat het net zoals een B parcours is!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 23:16

Jumpie schreef:
Ik volg dit even! Ik vroeg mij inderdaad ook al af wat de insteek was van de BB was, of het ook echt op een ontspannender manier mee wordt omgegaan dus afmaken e.d. of dat het net zoals een B parcours is!

Gelukkig, had al in de reglementen gezocht, maar niet gevonden, dus toch geen rare vraag.....
Ik heb begrepen, dat het lager is als de B, maar daar gaat het mij niet om, ik zou het zo fijn vinden, als je je parcours af mag maken, daar leer je van, 3 x stoppen en klaar, dat demotiveert zo ontzettend, laat staan dat ze er wat van opsteekt..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:19

Dit hangt van de vereniging af. Hier in de regio gelden dezelfde regels als in de B t/m ZZ. Je kunt beter op zoek naar oefenspringen bij vereningen dan naar BB. Oefenspringen zit er veelal geen jury bij en mag je geholpen worden in het parcours.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 23:29

Mootje schreef:
Dit hangt van de vereniging af. Hier in de regio gelden dezelfde regels als in de B t/m ZZ. Je kunt beter op zoek naar oefenspringen bij vereningen dan naar BB. Oefenspringen zit er veelal geen jury bij en mag je geholpen worden in het parcours.

Dat is bekend en wordt 1x per maand gedaan, maar daarbij ontbreekt wedstrijdspanning, ze zal het echt in het echie moeten leren, de FNRS parcourtjes zijn ideaal, wel een jury, en uitrijden, maar deze winter bijna niet bij ons in de regio..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:36

Dus? Ik zeg alleen maar dat de meeste verenigingen in de BB dezelfde reglementen hanteren :+
Wil je het zeker weten, contacteer dan de verenigingen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:45

Hier wordt er in de BB ook gewoon uitgesloten na de derde weigering, anders komt er ook geen einde aan de dag :o
Op oefenparcoursen mag je het idd wel gewoon uitrijden en daar kun je het parcours rijden vaak ook prima oefenen. Zeker als je naar een andere locatie toe gaat en niet op de eigen vereniging het oefenparcours rijdt.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:19

Zover ik weet gelden bij het BB dezelfde regels als de andere klasses.
3 weigeringen is uitsluiting.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 18:55

Heb net duidelijkheid gekregen via de mail, geinformeerd bij de uitschrijvende vereniging.
Er wordt gereden onder de reglementen van de KNHS, dat houd dus in, 3x weigeren = uitsluiting, dat geld overal, bij iedere vereniging, geen uitzonderingen dus per vereniging.

Dat ze dat misschien door de vingers zien per vereniging zou kunnen, maar het mag niet.
De hoogte staat niet in de reglementen, dat bepaald de parcoursbouwer.

Weer wat wijzer,bedankt voor het meedenken!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:28

ik volg dit ook even. dus als ik het goed begrijp : als je een weigering hebt mag je gewoon opnieuw? kost het je dan ook (zogenaamd) punten?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 20:24

xsarinax schreef:
ik volg dit ook even. dus als ik het goed begrijp : als je een weigering hebt mag je gewoon opnieuw? kost het je dan ook (zogenaamd) punten?

3 x weigeren is klaar, en eruit, zeg maar.
Impuls rubrieken is (dacht ik) zonder startkaart mogelijk, dus geen punten erbij of eraf, maar dat staat wel in de reglementen, maar dat BB was erg onduidelijk..

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:30

mammaslamma schreef:
xsarinax schreef:

3 x weigeren is klaar, en eruit, zeg maar.
Impuls rubrieken is (dacht ik) zonder startkaart mogelijk, dus geen punten erbij of eraf, maar dat staat wel in de reglementen, maar dat BB was erg onduidelijk..

Bij de meeste cc mag je het parcours binnen een minuut af proberen te maken (Twente-Gelderland)
Je hebt voor de BB inderdaad geen startkaart nodig, je betaalt enkel inschrijfgeld.
Er wordt dus ook niet met winstpunten gewerkt, omdat de meest combinaties geen startkaart hebben.

Hoogte ligt aan de parcoursbouwer, maar vaak is het minstens 10-20 cm lager dan de klasse B (dus bij paarden is de BB rond de 80 cm)

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:36

BB springen is 80cm meestal en heb je geen startpas voor nodig.

Bij BB springen gelden de gewone regelementen voor springen.
Het is per vereniging verschillend of je de ring moet verlaten na 3 weigeringen. Bij sommigen mag je het parcour alsnog proberen uit te rijden bij andere moet je het parcour gewoon verlaten. In het BB springen worden geen stijlpunten gegeven als er een klassement opgemaakt wordt is dit op tijd.

De meeste verenigingen verwachten dat je gewoon in correct wedstrijd teneu rijd. Bij enkelen is dit niet nodig, dit staat meestal bij het vraagprogramma aangegeven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:09

In het BB springen worden hier juist wel stijlpunten gegeven en bij veel wedstrijden zijn er ook prijzen voor de BB (meestal gebruiksvoorwerpen). Op tijd wordt er hier echt nooit gereden in de BB! Dat zou ook wel heel erg tegen het nieuwe systeem ingaan waarbij juist de nadruk op rijstijl wordt gelegd voor de beginnende ruiters.

BB is een impulsrubriek en wedstrijdtenue is dus NIET verplicht. Meeste mensen hebben het wel, maar het moet niet en daar kan niemand een punt van maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:01

Bij ons heet het A springen, maar het wordt eigenlijk nergens georganiseerd. Misschien 1 wedstrijd per jaar. Het staat op 70-80 cm en de regels zijn hetzelfde als bij het B springen. Er worden geen prijzen uitgereikt en geen stand bijgehouden. Je moet in officieel tenue komen.

Als je graag wil springen en het parcours afmaken als leertraject, dan kun je beter ergens naar het oefenspringen gaan. Daar zijn ze soms soepeler, maar ook daar meestal dezelfde regels dus bij 3xw eruit.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:07

Ik heb een paar keer BB gestart en je wordt inderdaad uitgesloten bij 3 weigeringen. Wat dat betreft kun je beter op oefenparcours gaan om km's te maken, daar mag je je parcours gewoon afmaken en je kun je er rustig de tijd voor nemen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:45

ik zag op startlijsten heel veel oefenwedstrijden staan, maar is dat heel anders dan bij de BB?
hoe hoog zou het ongeveer zijn, en wat mag wel/niet