Alleen is eng

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BillyDee

Alleen is eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:01

Onze 12 jarige NRPS ruin loopt graag zijn oefeningen in de bak.
Is van origine dressuur getrained.
in de bak is hij redelijk braaf en ook op stal en bij de verzorging issie heel goed hanteerbaar.
Echt een lief paard, nooit gemenigheid.
Ikzelf ben geen Piet paniek en als hij wel es een beetje onstuimig doet denk ik alleen , blijven zitten en niet heftig reageren.
Dat gaat meestal goed en dan kalmeert ie wel weer.
Als ie weer rustig doet beloon ik hem en is er niks meer aan de hand.
Alleen buiten rijden vindt ie niks.
Buitenrijden met andere paarden gaat prima.

Vanaf de eerste minuut alleen naar buiten is ie tegendraads en opstandig en wil alleen naar huis.
veel verder dan een paar honderd meter van huis komen we niet.
Vandaag (de mais akker naast ons huis was net gedorst) wilde hij niet eens alleen een rondje rond de akker.
Eigenlijk is hij alleen buiten niet normaal te rijden.
Hoe kan ik hem leren dat alleen naar buiten niet eng is??
Is er iemand die me kan leren hoe dat moet??
Professionele hulp is prima , betalen ook.

kirach

Re: Alleen is eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:41

Dit is niet echt abnormaal. Veel paarden gaan niet graag weg van de stal, en zeker niet alleen.
Het beste is langzaam opbouwen, steeds proberen wat verder te raken.
Vragen dat iemand stukjes meewandelt (of fietst) kan ook al helpen, maar is wat vervelend omdat je dan telkens iemand moet aanspreken. Wat je ook zou kunnen proberen, is eens hetzelfde traject doen aan de hand, wandelt hij dan wel goed mee, of maakt hij dan ook al problemen? als je hetzelfde traject zo verschillende keren aan de hand kunnen doen hebt, zal je dat op den duur ook wel te paard kunnen afleggen. Maar het zal opbouwen blijven.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:42

Ik zou in eerste instantie ook voor het wandelen aan de hand gaan. Dan heeft je paard minder het idee dat ie het 'alleen aan moet gaan'. Verder denk ik dat ie waarschijnlijk tijdens het buitenrijden nog net niet genoeg vertrouwen in je heeft. Dit kun je verbeteren door aan de slag te gaan met loswerken en grondwerken. Hiermee leg je een goede basis neer voor samenwerking op basis van vertrouwen en wederzijds respect. Succes!

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:59

Ik denk ook dat wandelen met je paard de beste manier is om je paard vertrouwen in de buitenwereld te geven. Jij bent dan de leider en laat zien dat buiten juist niet eng is! Rijden kent je paardje al, maar de buitenwereld is nog spannend. Omdat hij met andere paarden samen geen problemen heeft, is hij blijkbaar nog wat onzeker en wil hij graag een leider volgen.

Als je paard nog erg schrikkerig is van bijvoorbeeld auto's, vrachtwagens en dergelijke, dan is het misschien handig als je een plekje langs de weg opzoekt waar gras staat, en waar het verkeer je niet al te dicht passeert. Die van mij heb ik op die manier behoorlijk verkeersmak gemaakt. Terwijl zij lekker stond te grazen, raasde de tractors, vrachtwagens, auto's met aanhangwagens en lawaaierige scooters voorbij. Op gegeven moment keek ze nergens meer van op en dacht ze alleen nog maar aan het gras. Op die manier wordt naar buiten gaan zelfs plezierig voor je paardje, als hij af en toe even gras mag knabbelen (aan de hand dan). Die van mij is 4 en sinds augustus onder het zadel, en ben afgelopen week 2x in mn eentje naar buiten geweest. Ze zette geen stap verkeerd, vond het zelfs leuk. De eerste paar jaar dat ik haar had heb ik vooral veel aan de hand gewandeld, dus denk dat dat echt de basis is om naar buiten te gaan. Enge obstakels overwinnen en vooral rustig blijven en de tijd nemen als hij ergens niet langs durft, of eventjes om zich heen wil kijken (want als jij juist op dat moment omkeert naar huis of hem niet even om zich heen laat kijken dan denkt je paard: zie je, het is eng we moeten hier weg). Hij merkt op gegeven moment dat jij de juiste beslissingen kunt maken en dat hij jou kan vertrouwen. En als je dan op zn rug zit zal hij ook vanaf daar jou vertrouwen!! :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:20

Als je met andere paarden buiten gaat rijden, loopt hij dan vooraan, achteraan of middenin de groep? Middenin en achteraan is gemakkelijk voor een paard, dan hoeft hij namelijk niet op te letten, dat doen anderen wel. Als je alleen gaat zijn die anderen er niet en moet hij opeens wel overal op letten en dat is enorm veel voor een paard dat dit niet gewend is. In dat geval kun je in de groep gaan oefenen met voorop laten lopen, dan moet hij namelijk zelf de wereld inkijken, maar heeft een steuntje in de rug als het echt moeilijk wordt.
Als je met hem gaat wandelen geldt eigenlijk hetzelfde. Laat hem niet achter je aan lopen, maar actief en alert naast je. Hij moet leren om de wereld in te durven kijken en merken dat de wereld hem niet opvreet ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:26

Elke keer een klein stukje verder. Neem een bepaald punt waarvan je weet dat het goed gaat en draai darna om. Des noods elke dag. Wil hij echt niet verder? Zorg er voor dat hij echt nig 1meter doorloopt en draai daarna zelf!!! Om. Overvraag niet maar ga met hele kleine stapjes vooruit. Nrt als met rijden zal je zien dat je wel eens een terugslag heb. Wordt niet boos maar draai gewoon iets eerder om.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 23:59

Dank voor alle meedenken. Al twee keer buiten uitgestapt gewoon met een halster om aan een touw.
De eerste keer mega stress de tweede keer al beter.
Hij kruipt nog wel bijna in me, maar ga dit maar es een poosje volhouden.
Wat is grondwerk??
Longeren??

Met andere paarden in een groep loopt ie het liefst achteraan.
Heel soms probeer ik hem "per ongeluk" voorop te krijgen.
Dat gaat alleen goed als we naar huis rijden.
En als ie het door heeft blijft ie vaak ook gewoon staan
Voorop wordt ie wel meteen kijkerig en springerig en gaat een soort snork geluiden maken.
Iedere verandering ten opzichte van een vorige keer merkt ie op.
Een bos snoeihout of een stilstaande tractor een stuk plastic noem maar op, hij ziet alles.
Achteraan kennelijk ook maar dan windt ie zich er niet over op?????

Cassabian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:29

Mss wind hij zich er niet zo over op, omdat hij bij andere paarden is.
Aangezien hij vooral gaat kijken naar die paarden om te zien wat er eng is buiten, zal hij zich sneller op zijn gemak voelen als al die andere paarden kalm zijn :)
Het is een kuddedier tot slot ^_^

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:41

Cassabian schreef:
Mss wind hij zich er niet zo over op, omdat hij bij andere paarden is.
Aangezien hij vooral gaat kijken naar die paarden om te zien wat er eng is buiten, zal hij zich sneller op zijn gemak voelen als al die andere paarden kalm zijn :)
Het is een kuddedier tot slot ^_^

Da's fijn maar ik voorop met een kudde achter me an is het ook niet helemaal ;-)
Trouwens in Boekelo zie ik ook maar weinig kuddes ;-0
Vandaag voor het eerst na de oefeningen in de bak een rondje alleen buiten gereden dat we al een paar keer samen gewandeld hadden.
Niet volkomen stressloos maar wel bemoedigend.
We komen er samen vast uit ;-)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:09

[quote="BillyDee"]Wat is grondwerk??
Longeren??quote]

Neem maar eens een kijkje op mijn site, het adres staat hieronder. Hierop kun je meer informatie vinden over het loswerken en grondwerken. Goed om te horen dat jullie weer een stap vooruit hebben gedaan samen. Houd dit gevoel vast en dan komt het vast allemaal wel in orde!

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:14

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn verzorgpony. Indy gaat meestal op de noodrem als ze alleen op weg moet en we kunnen niet voorop rijden in een groep. Nu heb ik NH-lessen en doen we veel aan grondwerk, dat helpt al heel veel. Nu kunnen we een klein stukje wandelen aan de hand zonder een pony die alleen maar wil omdraaien en volle vaart naar huis wil. Ik heb les van Elke van Equus Libris, ik weet niet waar je woont, maar ik kan het je zeker aanraden. Ik heb er al heel veel van geleerd en merk dat we steeds een klein beetje vooruit gaan. Succes ermee!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:09

dit probleem had ik dus ook

inderdaad aan de hand eerst en goed belonen
mijne liep ook altijd alleen mee met andere en alleen staakte ze

gister is het na maanden eindelijk gelukt (heb haar wel 2 x een tik gegeven, dit is niet mijn advies voor jou nu hoor haha) en na 100 meter lopen had ze de smaakt te pakken en toen liep ze 3 kwartier door of dat er niks aan de hand was ;)
wat ik wel merkte is dat als het smaller word ze onzekerder werd. dus vrij zicht is wel belangrijk voor ze.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:32

Esss schreef:
Ik heb les van Elke van Equus Libris, ik weet niet waar je woont, maar ik kan het je zeker aanraden. Ik heb er al heel veel van geleerd en merk dat we steeds een klein beetje vooruit gaan. Succes ermee!

Hoi Esss
Ik woon niet in de buurt van Hwijk, toch bedankt voor de tip.
Vandaag 3 kwartier alleen op stap, 2x afgestapt omdat ie echt niet verder wilde.
Gewoon rustig aan de hand een stukje verder en toen weer opgestapt.
Nieuwe dingen alleen blijven stressvol, daarom blijven we oefenen, gewoon rustig stappen of een licht drafje en vooral geen opgefokte toestanden.
@Jenny _S ik denk dattie vroeger erg geslagen is want een zweep werkt alleen averechts.
Steigeren en mega over zijn toeren, rustige aandrang is voor mijn beestje het beste.
Als mijn stem alleen maar boos klinkt verstijft ie al ;-)
Plastic balen en hopen gesnoeid hout zijn de volgende uitdaging.
Suggesties??