Welke leeftijd voor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caaramel

Welke leeftijd voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:19

(Ik hoop dat het hier goed staat, en dat ik bij de zoekfunctie niet over alle antwn gelezen heb)

Ik heb momenteel een 15jarige shetlandermerrie. (ong een jaar nu)
Maar omdat je een paard eigenlijk nooit alleen mag houden en omdat we zien dat ze soms echt eenzaam is, zijn we op zoek naar een maatje.
Ik zou het liefst een zo jong mogelijke pony hebben (weer een shet :) ze laten me nooit meer los)
Ten eerste omdat ik een nieuwe uitdaging zoek, niet dat ik mijn andere shet beu ben, maar ik wil niet nog een chagrijnige ouwe tante :)
Ten tweede omdat ik graag een volledig onbeleerde (behalve halstermak enz) dus ook met zo weinig mogelijk verleden (traumas...)
En zeker niet onbelangrijk, omdat mijn pony nu zeer gecharmeerd lijkt van veulens, jonge paarden, zelfs kinderen

Maar ik zou ook graag met de wandelingen die ik nu met mijn pony doe verderzetten, maar dan met twee ponys.
Van mijn huidige pony verwacht ik dat ze me niet voorbijsteekt, netjes meeloopt, braaf luistert...
Van een jonge pony zou ik zoiets niet verwachten (of tenminste niet langer dan 5 minuten)
Maar vanaf welke leeftijd kun je lange wandelingen maken? (1uur, maximum 2 uur) we kunnen tussendoor pauzes nemen, maar ook een keer lopen/ joggen gebeurt nu wel

Lang verhaal, hopelijk een beetje duidelijk. Wat denken jullie???

troi

Re: Welke leeftijd voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:20

Qua conditie kunnen die jonge paarden het snel aan maar qua aandacht niet. Ik zou daarom niet onder de drie jaar zoeken.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:21

Ligt eraan. als je het gewoon rustig opbouwd.. en niet meteen 2 uur gaat. dan moet dat gewoon kunnen.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:27

mijn redenering was: een veulen volgt vanaf het begin toch ook zijn moeder?
en stel dat je zo'n oprollijn voor honden (de zwaarste kiezen) zou gebruiken, kan die zelf wat kiezen hoe ver die van mij weg loopt, het is ook niet door zwaar verkeer ofzo

bedankt al voor de antwoorden

ik dacht (hoopte) iets jonger, pak 1,5 jaar 2jaar Mogelijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:59

Samen met de merrie kan er een hoop (gaat in het wild in de kudde ook), alleen op pad moet je rustiger opbouwen qua kunnen concentreren. Samen kan jonkie achter de merrie kruipen en met verstand op nul doorsjouwen.

Vanaf 2 kan je wat meer uitbouwen, maar met wat ik hier zie duurt het zeker tot 4 voordat ze volwassen genoeg zijn om aandacht er bij te houden als je langer dan 30-45min onderweg bent.

Rollijn voor honden is veel te slap (breken is iets wat je echt niet wil) en leidposities veranderen kan pas als pony netjes blijft luisteren, anders wandeld pony zo voor een auto. Lange leadrope kopen of goed sterke longeerlijn inkorten is veilgere optie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:02

Een oprollijn voor honden ?
Ik hoop toch oprecht dat je een grapje maakt ...

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:31

geen grapje, enkel misschien een te ver doorgedreven theoretische redenering
Wandelen tussen auto's is maar 5 minuten, dat is niet zolang opletten, en daarna zitten we min of meer verkeersvrij (een auto is een echte zeldzaamheid) en het veulen zou gewoon mijn andere pony voor de rest kunnen volgen, plus ik dacht dat een veulen niet altijd op dezelfde positie naast een merrie loopt

het alternatief is dat ik gewoon met mijn huidige merrie ga wandelen en dat het veulen(/jong dier) dan lekker een uurtje thuis blijven ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:16

Allebei leren alleen op stap te gaan en alleen achter te blijven is goed idee. Scheelt een hoop problemen later.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:50

en stel dat je wekelijks rustig een tochtje maakt met twee pony's, en voor de rest apart (voor wat je zegt, scheelt een hoop problemen)

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:13

het is inderdaad erg fijn om je pony's te leren ook even zonder elkaar te kunne..
dit vooral door regelmatig apart te wandelen en natuurlijk ook lekker ontspannen, niet altijd aan het werk of iets...

ook is 1,5 echt te jong voor concentratie, heb ik bij me eigen shet gemerkt, wandelde er al regelmatig mee, maar soms had hij er echt geen concentratie voor en ik was dan niet eens een uur onderweg! natuurlijk met pauzes kan je het wel verlengen, maar sowieso elke dag lopen enz is te zwaar..
ik zou dus wel voor een wat oudere gaan of 1 keer in de week een kort tochtje maken, met veel pauzes, waarin je geen concentratie van je paardjes vraagt, bv. grazen op een rustige plaats

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:46

Je pony voor je laten lopen met een oprollijn voor honden??
Een pony/paard voor je laten lopen vind ik al niet correct. Laat staan dan nog eens op de baan?? :n
Jij moet je opstellen als leider, als je pony voor je loopt, ben jij absoluut geen leider voor die pony... Ikzelf zit met een jaarling die flink bijgeschaafd moest worden op 7 maanden oud opdat die mij als leider zou beschouwen. Want als je een pony met karakter gaat hebben, dan profiteren ze alleen maar van de situatie.

Of het mogelijk is om met een jong paard (veulen, jaarling, twenter) op straat te komen, hangt ook van het beestje af. Zoals hier al gezegd werd, hebben die jongen beestjes snel hun aandacht verloren. Dus zelf zien wat je pony aankan qua aandacht ed..

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:38

Die oprollijn bedoelde ik meer als idee, om je te kunnen inbeelden hoe los het zou kunnen zijn. En op straat moet er geluisterd worden, dan mag er zeker niet voor gestoken worden. Ik bedoelde dat een jong dier daar voor mij geen uur moet op letten, als er geen gevaar voor auto's of iets dergelijks is. Volgens mij moet je beiden kunnen. Soms moeten ze echt op de letter in de positie die ik verlang lopen, maar soms hoeft dat ook niet. Dat is zoals met de opvoeding van een kind. Je moet leren beleefd eten, maar een keer onbeleefd eten zal ook niets schaden. (stom voorbeeld, maar wel duidelijk denk ik)
Dagelijks wandelen is zelfs gewoon praktisch onmogelijk voor mij. En als ik dan ooit daar wel genoeg tijd vorr zou hebben, dan moet ik dat maar met mijn huidige paardje alleen doen. Maar af en toe met twee paarden gaan wandelen kan volgens mij geen kwaad.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:41

Wat als ze verschiet wanneer ze voor je loopt? Hoe kan je dan nog de controle houden over de pony?
Een paard heeft een opvoeding nodig zoals een kind dat ook heeft, maar leiderspositie heeft een paard wel nodig. Een paard gaat niet denk van 'jeuj, nu mag ik even voorop lopen maar ik moet toch wel blijven luisteren". Als je een sterk karakter hebt van een pony, gaan ze daar misbruik van maken..

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:48

Waarom heb je minder controle als ze voor loopt? (waarsch domme vraag)
Mijn paard lijkt toch wel zo te denken, volgens mij is het veel onrationeler als je zou zeggen dat een paard denkt dat hij de leider is als hij voor loopt, en het volgende moment achterloopt zou hij ineens een volger zijn, dus paarden zouden continu van rang kunnen verwisselen?

Ik ga ook niet op stap met een paard zonder eerst een basis te hebben opgebouwd.

Maar ik apprecieer het heel erg dat je zo mee denkt :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:57

Ik kan voor mijn honden geen oprollijn vinden want die dingen gaan maar tot 65 kilo, levensgevaarlijk als die loskomt hoor, ik zou dan voor een longeerlijn o.i.d. gaan !

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 13:11

Ik wist niet tot hoe zwaar die dingen gaan, dus idd maar een longeerlijn nemen.

Rooszazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:11

het ligt eraan hoe de conditie van je nieuwe paard is, bouw het eerst rustig op en dan kunnen jullie na wat wandelingetjes wel 2 uur wandelen :)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:54

opbouwen zeker

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:07

het hangt er echt vanaf wat voor één het is. Ik heb 3 shets thuis, maar de ene (sabina, 11) is hartstikke lui, die sukkelt er ergens achter aan en kan het niets schelen als er een auto/trekker/bus voorbijkomt. mijn tweede (jacinta, 20) is soms heel lief en volgt me, en dan opeens vliegt ze me voorbij en begint te bokken. en mijn derde (sigrid, 15, kind van Jacinta) vind wandelen eng, en begint na 2 rondjes te steigeren. en dan had ik er eerst nog een (pepijn, 6) die wel heel braaf meeliep, maar die hartstikke schrikkerig was. je moet het echt per paard bekijken

p.S. leer je pony wel eerst jou te vertrouwen door te wandelen in de bak/wei, zodat hij dat in een veilige omgeving kan leren

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:56

zeker, en bedankt :)

en wat zouden jullie dan allemaal doen met, laat ons nu nemen, een jaarling?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:02

Mijn shet loopt ook voor me uit. Ik loop met een longeerlijn (vasthoudend zoals je het tijdens het longeren ook doet) en ik ben toch echt de leider hoor ;)
Hij weet hoelang de lijn is en stopt ook werkelijk aan het eind, soms rennen we een stuk, hij luistert naar commando's (voorwaarts, draf, halt, ff wachten)

Hij leert er veel van, heb dit gedaan vanaf zn 2de jaar ongeveer op de hei en in het bos. Hij is een stuk zelfstandiger, durft meer (en als hij niet durft zoekt hij me op) en hij vind het heerlijk. Bovendien is het een hele makkelijke opzet voor het aangespannen rijden.

Ik heb mijn shet al wel vanaf veulen en zelf opgevoed. Toen ik nog ergens anders woonde ging hij niet zo heel vaak mee (blijkbaar vaak genoeg want hij is super verkeersmak) en vanaf zn 2de woonde ik op de Veluwe dus dat betekent WANDELEN!! :D

Voorbeeldjes:
[ITP] Bambam in het Bennekomse Bos (wandelen)
[ITP] Pokke eind gewandeld op Zuid Ginkel