Bijna ten einde raad, wie komt ons helpen? Een nieuwe start

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Bijna ten einde raad, wie komt ons helpen? Een nieuwe start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:34

Mijn paard is anders dan andere paarden, iedereen zegt dat natuurlijk over zijn of haar paard, maar Ceasar is echt gewoon anders.
Begin 2010 Ceasar gekocht toen bijna 3 , hij was graatmager, bang, dominant en op sommige momenten zelfs gevaarlijk.
Nu zijn we zo'n 2,5 jaar verder en hij is mooi op gewicht, echt een lekkere vent geworden. Hij is niet zo extreem dominant meer
en niet meer gevaarlijk. Althans bij mij.. Bang is die nog wel.

We hebben niet veel geluk gehad, eerst had die oorlog met de hoefsmid, hij had zijn achterbenen niet goed staan.
Toen een ongeluk met mijn vriend, direct erna rotstraal.
Toen werd ik bang.. Toen kreeg hij erge rug en spierproblemen en nu is die herstellende van een oogbeschadiging en toen kreeg ik ook nog eens een fikse kopstoot en daardoor een hersenschudding.

Hij is altijd heel erg bang geweest voor alles, nog bang van zijn eigen schaduw. Elke dag zelfde stukje naar de wei vond die dood eng, terwijl er constant hetzelfde stond. Ik laat hem dan snuffelen en zelf ondernemen in wat het is. En dan is het redelijk goed, dag erna herhaalt het zelfde verhaal zich weer. Hij is bang voor krakende geluiden, piepende geluiden, ritselende geluiden, soms de bezem, een vallende borstel, vliegenspray zelfs al zijn ze er mee bezig aan de andere kant van de stal, scheermachine, karretje van de hoefsmid, geluid van branden van ijzers bij andere paarden, knip geluidje van een schaar, tikken van een elastiekje en nog veeeel meer. Zelfs toen die onder sedatie stond schrok die nog van het open maken van een verpakking van iets.
Grote dingen kijkt die voor zijn doen bijna niet na, tractoren, trein, vrachtwagens, mestgrijper, is allemaal niet eng. Trailer vond die altijd geweldig, totdat we steeds naar de kliniek moesten voor zijn oog..

Nu heeft die sinds eind juli constant op stal gestaan, op de kleine wandelingetjes na, en nu is die letterlijk bang voor alles.
Hij is wantrouwig, schrikt van zelfs de kleinste aanrakingen nog, gaat de trailer amper nog op. Tot het punt dat die soms gevaarlijk gaat doen.
Ik kan er redelijk mee omgaan, ik weet waar die op reageert als ik met hem bezig ben en kan hem geruststellen.
Ik ga overigens niet express bepaalde dingen niet doen omdat die er bang voor is, als ik ff lawaai moet maken, voor zijn doen, dan doe ik dat.
Maar met anderen is dat gewoon geen doen, laatst had hij zijn halster te gesloopt en wou de stalbaas en stalgenoot dit wel even fiksen voor me, uiteindelijk zelf terug gegaan. Hij was compleet over de zeik en had zelfs de praam kapot getrokken.
Laatste keer toen de dierenarts er was, had die hem bijna de stal uitgeslagen.
Mensen zeggen dat die gevaarlijk is, mijn schoonouders hebben liever niet dat mijn vriend nog mee gaat omdat hij gevaarlijk is,
ik ben bang dat ze op stal hem niet meer naar buiten willen doen omdat die gewoon lomp is als die bang is, hij ziet ze dan gewoon niet meer staan.
Hij vertrouwt niemand meer heb ik het idee, en of die mij vertrouwt?
Ik denk dat je hem moet ontmoeten wil je echt weten hoe hij is, hij is mijn puppypaardje. <3 We kunnen uren staan kroelen samen, poetsen is soms onmogelijk omdat die zo graag mij wil kroelen en aflikken als ik bezig ben. Hij is gewoon anders.

Nu wil ik als hij helemaal beter is een nieuwe start maken, ik wil hem weer kunnen vertrouwen. Want om heel eerlijk te zijn
hij maakt me regelmatig doodsbang. Het idee dat ik straks weer wil gaan rijden maakt me benauwd en bang.
Maar ik wil dat wel want we kunnen het. En ik wil dat hij mij vertrouwt.

Nu kan ik dit niet alleen..
Dus bij deze wil ik graag hulp vragen aan bokt,
wie wil ons helpen met een nieuwe start?

Anoniem

Re: Bijna ten einde raad, wie komt ons helpen? Een nieuwe start

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:42

Ik herken heel veel in jouw verhaal als in die van een andere bokker. Weet nog dat het paard een dag ondersteboven was als je de drinkbak een meter verplaatste in de weide. Zij was ook ten einde raad en ze heeft toen Annemarie vd Toorn ingeschakeld. Andere bokkers weten vast wel wie ik bedoel :)

mooneyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:43

Wat een rotte situatie zeg :( niet fij voor jou en je paard.
misschien is het handig dat je even vermeld waar je woont, kunnen mensen beter beslissen of ze kunnen helpen ;)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:47

Oeps das inderdaad wel handig :j

Bedankt voor de reacties alvast :)

Maar we staan in Doetinchem :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:29

Is het misschien een optie om een stal te zoeken waar hij wat meer tot rust kan komen? Een prive stal met 2 paarden of zo?
En zou stalgenoten en stalbaas geen dingen meer laten fixen. Er hoeft maar iets fout te gaan en je bent terug bij nul. Zoals het kapot trekken van een praam..
En mag je paard alweer het land op? Zo ja zou ik hem ook zoveel mogelijk buiten zetten. Denk dat het op stal staan hem behoorlijk overprikkeld.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:35

Monster_tos schreef:
Is het misschien een optie om een stal te zoeken waar hij wat meer tot rust kan komen? Een prive stal met 2 paarden of zo?
En zou stalgenoten en stalbaas geen dingen meer laten fixen. Er hoeft maar iets fout te gaan en je bent terug bij nul. Zoals het kapot trekken van een praam..
En mag je paard alweer het land op? Zo ja zou ik hem ook zoveel mogelijk buiten zetten. Denk dat het op stal staan hem behoorlijk overprikkeld.

Vandaag is die even lekker los geweest in de bak, hoop dat die over 2 weken al wel weer volledig naar buiten kan.
We staan nu op een kleine stal met 2 andere paarden en 1 veulen. Maar 2 stalgenoten verder dus het is er altijd heel rustig, dat is het probleem niet.
Hij vind het niet leuk op stal das een ding dat zeker is, maar hij is al wel heel rustig in vergelijking met helemaal in het begin.
Normaal staat die dus ook niet binnen maar vrijwel altijd buiten behalve de nachten.
Maar zelfs als die elke dag buiten staat is die nog extreem gevoelig

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:51

Heb je al eens aan een homeopatisch middel gedacht? Je paard lijkt mij enorm overprikkeld. En aangezien herhaling bij dit paard niet werkt. Ik weet dat de paardendrogist ook een aantal producten te koop heeft voor erg nerveuze paarden.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 17:39

Hij heeft een tijdje op Pavo Nerv control gestaan, hij werd er wel minder onrustig van.
Maar het hielp nog niet in het vertrouwen, de spanning vloeide wel sneller weg als die iets eng vond
maar de enge dingen die bleven

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:37

Het leven van een paard wordt overheerst door een ding : overleven.
Voor dit overleven zijn er twee zaken belangrijk : eten en veiligheid.
Eten is geen probleem, dat hebben de meeste paarden hier voldoende.
De basis van de veiligheid bij een paard is de kudde, samen sterk onder leiding van een goede kudde leider.
Binnen deze kudde heb je een rangorde met dominante en onderdanige paarden die op verschillende rangorde niveaus staan.

Als ik je verhaal lees vermoed ik dat jouw paard een redelijk onderdanig karakter heeft en dat daaruit zijn gedrag volgt : hij heeft geen houvast omdat hij geen leider heeft om te volgen.
Ik denk dat jullie probleem kan opgelost worden door hem een leider te geven die hij kan volgen en vertrouwen omdat die voor zijn veiligheid zorgt.
Voor hem vormen jij en hij een kudde en hiervan moet je gebruik maken om je te positioneren als de leider van deze kudde.

Begin met je te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en begin van daaruit hem op te voeden.
Maar een eerste lijst met het gedrag van een leider tov een ondergeschikte en gedraag je zo, steeds als jullie bij hem zijn en corrigeer hem als hij zich zo gedraagt.
Maak een tweede lijst met het gedrag van een ondergeschikte tov een leider en vermijd dit gedrag maar beloon het bij hem.
Houd deze lijsten steeds in jullie hoofd als jullie bij hem zijn en denk er aan paarden denken wit - zwart zij kennen geen grijs.

Als hij merkt dat jullie zich als zijn leider kunnen profileren zal hij meer vertrouwen krijgen in jullie en zal zijn gedrag veranderen, niet in 1-2-3 maar geleidelijk aan.

Wil je hulp dat raad ik aan om een western trainer of ruiter te zoeken die jullie wil helpen. Over het algemeen besteden zij meer aandacht aan deze facetten van het paarden houden.

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:42

Een heftig verhaal.
Ik sluit me aan bij het verhaal van MarcR. Daarnaast is het zo dat een paard heel gevoelig is en ook jou angst en onrustig oppikt. Een paard spiegelt...
Om weer aan jullie vertrouwensband te werken is het systeem van Emiel Voest wellicht iets voor jou.
Wil je hier meer info over, PB mij dan even.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:43

ik raad je ook aan om het magnesium gehalte van je paard aan te vullen. magnesium is een supplement dat voor overprikkelde paarden veel kan doen..officieel zou je eerst je paard zijn bloed moeten laten onderzoeken om te zien of hij echt wel een tekort heeft. maar je kan het ook een poosje geven om te kijken of het iets doet.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:49

Joolien schreef:
Ik herken heel veel in jouw verhaal als in die van een andere bokker. Weet nog dat het paard een dag ondersteboven was als je de drinkbak een meter verplaatste in de weide. Zij was ook ten einde raad en ze heeft toen Annemarie vd Toorn ingeschakeld. Andere bokkers weten vast wel wie ik bedoel :)

Over Annemarie vd Toorn hoor ik inderdaad goede dingen, dus valt te proberen. Heb je al magnesium geprobeerd? Hebben wij goede ervaringen mee. We merken dat door magnesium het paard veel minder gespannen is in zijn spieren en minder snel schrikt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:57

MarcR schreef:
Als ik je verhaal lees vermoed ik dat jouw paard een redelijk onderdanig karakter heeft en dat daaruit zijn gedrag volgt : hij heeft geen houvast omdat hij geen leider heeft om te volgen.
Ik denk dat jullie probleem kan opgelost worden door hem een leider te geven die hij kan volgen en vertrouwen omdat die voor zijn veiligheid zorgt.
Voor hem vormen jij en hij een kudde en hiervan moet je gebruik maken om je te positioneren als de leider van deze kudde.

Begin met je te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en begin van daaruit hem op te voeden.
Maar een eerste lijst met het gedrag van een leider tov een ondergeschikte en gedraag je zo, steeds als jullie bij hem zijn en corrigeer hem als hij zich zo gedraagt.
Maak een tweede lijst met het gedrag van een ondergeschikte tov een leider en vermijd dit gedrag maar beloon het bij hem.
Houd deze lijsten steeds in jullie hoofd als jullie bij hem zijn en denk er aan paarden denken wit - zwart zij kennen geen grijs.

Als hij merkt dat jullie zich als zijn leider kunnen profileren zal hij meer vertrouwen krijgen in jullie en zal zijn gedrag veranderen, niet in 1-2-3 maar geleidelijk aan.

:j
Je paard mist zo te horen leiderschap. Je hebt een onzeker paard en daarbij ben je zelf ook nog eens erg onzeker. Het paard wordt hier ongelukkig van en nog onzekerder.
Ik vind het goed dat je hulp zoekt. Heb je al eens aan een springruiter gedacht? Die zijn over het algemeen wat minder truttig. Jouw paard heeft leiderschap nodig en zeker geen wazige types. Mocht je je zelf niet kunnen verbeteren door hem meer leiding te geven dan zou ik er voor kiezen om je paard te verkopen naar iemand die hem die leiderschap wel kan geven. Want een onzeker paard is erg ongelukkig en jij wordt er ook niet blij van.
Ik hoop dat het lukt goed hulp te vinden.
Succes.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:59

Ik sluit mij aan bij het magnesium verhaal (hoewel... als hij recent behandeld is de DA dat toch vast ook wel bedacht zou hebben?) Ik zou idd grondwerk oppakken met hulp van Annemarie vd Toorn of Voest ...
Marielle uit Herkingen(natuurlijkmetjepaard.nl) kan ook heel veel. Kijk eens op haar site. wellicht is ze goedkoper als de grote namen. Ze doet ook trailer laden op Eddy Modde wijze. Lees en kijk welke wijze van werken je aanspreekt en ga daar mee met hulp aan de gang. Succes met je paard!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:04

Hallo,
Ik zou inderdaad professionele hulp zoeken als ik jou was, want dit lijkt me een probleem dat je zelf alleen niet gaat kunnen oplossen.
Ik heb geen idee wie bij jou in de buurt in aanmerking komt (woon in Belgie), maar als je even surft vind je zeker wel iemand.
Succes!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:11

Ik ga met mijn voorgangers mee, je paard is niet happy omdat hij zich niet veilig voelt, en dus een leider mist.
Dat hij jou wel tot op zekere hoogte vertrouwd, geeft aan dat hij een heel lief karakter heeft, maar dat kan hij niet helemaal tot uiting laten komen omdat hij altijd op zijn hoede moet zijn.
Ik heb in je profiel gekeken, en zag dat je vorige paard ook een apart karakter had?
Het klikte niet goed tussen jullie?
Wellicht val je op het verkeerde type paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:23

MarcR schreef:
Het leven van een paard wordt overheerst door een ding : overleven.
Voor dit overleven zijn er twee zaken belangrijk : eten en veiligheid.
Eten is geen probleem, dat hebben de meeste paarden hier voldoende.
De basis van de veiligheid bij een paard is de kudde, samen sterk onder leiding van een goede kudde leider.
Binnen deze kudde heb je een rangorde met dominante en onderdanige paarden die op verschillende rangorde niveaus staan.

Wil je hulp dat raad ik aan om een western trainer of ruiter te zoeken die jullie wil helpen. Over het algemeen besteden zij meer aandacht aan deze facetten van het paarden houden.

Dit was ook mijn eerste gedachte.

Maar toch wil ik nog wat anders schrijven. Ook ik heb een paard dat er regelmatig aan herinnerd moet worden dat hij het niet voor het zeggen heeft. Maar er was nog wat anders. In de eerste anderhalf jaar dat ik 'm had knalde hij nogal eens met z'n hoofd tegen dingen aan en deed vrij lomp. Ook was hij "kijkerig". Toen ik 'm eens liet behandelen door een chiropractor tilde zij aan het eind van de behandeling z'n voorpluk op (hij heeft heul veel haar) en ontdekte toen een deuk in mijn paard z'n hoofd. Ik wist wel dat die deuk er zat, een stukje onder z'n ene oog. Maar ik had nooit de link gelegd met zijn gedrag.
De chiropractor is ook opgeleid voor het cranio-sacrale en heeft toen mijn paard z'n hoofd behandeld. Dat was best heftig en hij was daarna heel, heel erg moe. In de twee dagen na de behandeling was hij stikchagrijnig, vermoedelijk omdat in z'n hoofd dingen weer op hun plek schoven. En hij zal ook een hele tijd (ik weet niet hoe lang het trauma aan z'n hoofd geleden is) nogal wat hoofdpijn gehad hebben, wat ineens los kwam en daarna over was.
En hij is er uiteindelijk erg van opgeknapt, kijkt beter uit z'n doppen (wat hij eerder dus gewoon niet kón) Ik denk dat er een oogzenuw oid ietsjes bekneld gezeten heeft. Ook traant het oog aan die kant van z'n hoofd nu even veel als het andere, dat was eerst niet. En z'n schedel is zelfs een stuk uitgedeukt, de deuk is minder geworden. Helemaal weg gaat 't niet, hij heeft een scheef hoofd. Maar hij heeft daar nu geen last meer van.

Dus voor jouw paardje zou het misschien ook wat zijn om 'm cranio-sacraal te laten behandelen?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:43

Jeetje wat vervelend zeg. Ik heb goede ervaringen met Elge Paauwe, www.arua.nl.

Om nou gelijk te zeggen dat TS geen goede leider is vind ik kort door de bocht. Het paard kan ook een trauma hebben. Leiderschap is nodig bij een paard maar is niet altijd de oorzaak van dit soort problemen. Wij kunnen dat vanaf hier niet beoordelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:50

Wat MarcR inderdaad zegt: een paard wilt eten, drinken en veiligheid.

En veiligheid is wat jouw paard mist. Jij bent onzeker en niet daadkrachtig genoeg en je stalbaas e.d. zijn ook geen mensen waar je veiligheid bij kan zoeken. De hoefsmid én de DA zijn ook 'onveilige' mensen in de ogen van jouw paard als ik het goed begrijp.
Als ik de omgang met mensen zo lees word ik er zelf al kriegel van.

Hoe staan de paarden bij elkaar? Apart of in 1 groep? Is er een goed kuddegevoel en hoe zit de rangorde in elkaar?

Ik zou een stalling zoeken waar je paard 24/7 buiten kan staan, met een stabiele kudde met een hele goeie leider. Zodat er ook geen onkundige mensen jouw paard buiten hoeven te zetten en je paard in de kudde tenminste veiligheid heeft. Want een paard wat de hele dag door continu schrikt, die moet doodop zijn van de stress, maar blijft schrikken omdat er nergens rust is dus raakt inderdaad overprikkelt. Je zult dus eerst wat prikkels weg moeten halen, want elke nieuwe prikkel erbij is al weer veel te veel.
Zelf geef je ook aan 'doodsbang' van hem te worden, je voedt zijn gevoel daarbij dus ook nog eens. Waar jij eigenlijk zijn ultieme rustpunt zou moeten zijn.

Hoe zieker/zwakker een paard, hoe sneller hij 'ten prooi' kan vallen. Ook een grote stressfactor dus.
Waarom staat het paard nu op stal?

In een notendop? Zorg voor veiligheid (een kudde, geen onkundige mensen aan z'n lijf) en zorg voor fysieke gezondheid. Dan ben je al een heel eind denk ik en kun je verder gaan denken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:54

Nee, ik denk niet dat 't een gebrek aan leiderschap van TS is. Misschien is dat onderdeel van het probleem en/of wordt het probleem erdoor verergerd. Maar als dat 't was zou het paard zich bij andere mensen anders gedragen. Een beetje smid heeft regelmatig lastige paarden in handen en weet daarmee om te gaan, bij voorbeeld. Ik denk dat er wat in het paard z'n hoofd niet goed zit. En daarmee bedoel ik niet agressie oid. Maar iets medisch.

De tip van Sassol zou misschien nog wel kunnen werken. Maar ook de boel verslechteren. Met altijd in de kudde staan heeft het paard ook geen rust als er wat is. En paarden waar "wat mee is" worden -terecht- meestal niet goed opgenomen in een kudde.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:04

Wat je daar zegt klopt ook wel Koper, een instabiel paard wordt niet altijd goed verwelkomd in de kudde.

En dat een hoefsmid goed weet om te gaan met lastige paarden ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ze zitten vaak op de klok te kijken en willen niet al te lang besteden aan een paard. Ze willen gewoon dat het paard stilstaat en zich gedraagt, ongeacht of dat dat mogelijk is voor het paard. Wat kan werken voor een beetje lastig paard, maar niet voor een paard wat zulk extreem gedrag vertoont.
En ze kunnen het door de tijdslimiet dus alleen maar verergeren.

Zo ook de DA, die heeft ook geen zin om een half uur te wachten totdat paard het goed vindt dat ie in de buurt komt en een spuit in z'n nek of wat dan ook kan zetten.

TS, ik wil ook wel een keer komen kijken om misschien een vollediger beeld te kunnen schetsen van wat er aan de hand is? Vaak zie je het wel aan een paard af of het zich zo gedraagt door iets medisch of gewoon door angst/wantrouwen. En ik kan ook zien hoe de verstandshouding tussen jou en jouw paard is.
4 ogen zien meer dan 2 denk ik dan maar?

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:07

ik zou ook zeggen Annemarie vd Toorn !!

Echt waar, ik heb mijn paard eens weggebracht voor trailerladen (bij iemand anders hoor)...het beste wat ik ooit heb kunnen doen, hij rent nu bijna de trailer in :) .......het lijkt altijd een hele stap en vaak een kostenpost...maar als je eenmaak zoiets gedaan hebt, ben je daarna zo gelukkig met je beestje.....Gewoon uit handen geven...

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:14

In jou paard herken ik wel iets terug van de mijne, was ook een hele dominante en soms zelfs op het agressieve na, geen schrik van enorme voertuigen maar van een ritselend blaadje vliegt ze omhoog. Nu bijna 4 jaar later is ze heel wat gebeterd maar voledig eruit is het niet, het verschil is nu dat ze enorm aan mij hangt, ik kan niemand op haar zetten en even gauw iets gaan halen want dan gaat ze door het lint maar als ik in de buurt ben is alles oke , vragen of iemand anders ze op weide zet gaat ook bijna niet want dan gaat ze maar heel traag en onzeker mee. Als er wat eng is en iemand anders heeft ze vast blijft ze staan tot ik naar haar toe ga en dan is alles in orde en zo kan ik nog wel even doorgaan! De hoefsmid komt steeds met een klein hartje want die wordt gewoon weggetrapt. Ik probeer dit gedrag zeker niet aan te moedigen maar ik weet exact van wat ze schrikt of hoe ze gaat reageren dus doe ik het maar zelf om niemand te verwonden als ze door het lint gaat. Ook is ze een enorme zenuwpees maar daar krijgt ze een soort camille kruid voor onder haar eten en dit helpt heel goed. Ik ben me nu ook aan het verdiepen in hoe een paard denkt en probeert te overleven en het laat je zeker op een andere manier naar je paard kijken. In ieder geval hoop ik dat jullie een nieuwe start samen kunnen nemen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:24

Zelf dacht ik eigenlijk ook meteen aan Magnesium, hij heeft van die typische angsttrekjes die mijn paard vroeger ook had voordat ze aan de Magnesium ging. Bang voor bewegende grassprietjes, kleine geluidjes, een takje dat er de vorige keer niet lag, maar vrachtwagens en tractors maakten haar niet uit.
Een DA geeft niet zo gauw het advies om Magnesium te geven, althans niet bij mij, heb ook nooit de spiegel laten meten want dat zegt niet alles, gewoon een kilo Magnesium bij de voerhandel halen en daarvan een eetlepel door het voer, als het een magnesiumtekort is merk je al na een paar dagen verschil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:27

Sassol: nou ja een góéde smid dan. Dus eentje die niet alleen doet waar hij voor is opgeleid en dat goed doet maar ook eentje die weet hoe hij met paarden om moet gaan. En dus juist voor zo'n "geval" de tijd neemt.