overal bang voor, ik word er gek van !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jopie123

overal bang voor, ik word er gek van !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:22

hallo bokkers,

ik ben nu 16 jaar en rijd al vanaf mijn 9e. eerst op een manege en op mijn 11e kreeg ik mijn eerste eigen pony, een shetlander. toen ik daar te groot voor werd kreeg ik een c pony. met beide ging ik naar de ponyclub en met mijn c pony ben ik tot de L2 gekomen. ik werd er weer te groot voor en heb na een jaar zoeken mijn e pony. ik heb haar nu bijna 2 jaar. met alle 3 de pony's had ik elke week 1 uur priveles.

nu mijn probleem:
ik ben altijd overal bang voor, ik haal van alles in mijn hoofd. ; ohnee een trekker ze gaat schrikken. aah een hond in de bak. ohnee dadelijk gaat ze raar doen.
ik heb dit echt al vanaf het begin. terwijl ik mijn pony's allemaal wel braaf waren, ik ben nog nooit echt heel hard gevallen of iets in die richting.
de pony die ik nu heb is 6 en kende eigenlijk nog niks (amper sturen, geen trailer, schrok van katten in de schuur en vogels in de wei) ze heeft al zoveel geleerd en is redelijk braaf. misschien was het beter geweest om een bomproef pony te kopen maar goed, ik wil echt van die rare angst af..
op de club is ze super braaf en schrikt ze eigenlijk nergens van maar als ik thuis alleen rijd dan zijn er ineens bakspoken en rare dingen die er altijd al staan.. ik als bangerik word hier natuurlijk super onzeker van en kan niet meer fijn rijden.
ik ben voor alle nieuwe dingen bang dat ze iets raars gaat doen.. (aansteller)

zijn er meer bokkers met dit probleem?
en zijn er bokkers die tips voor mij hebben?

vuurneon

Re: overal bang voor, ik word er gek van !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:23

Ga neuriën als je voelt dat je bang wordt ; dat maakt zelf rustiger :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:25

Hoi, is het niet een idee om een tijdje wat grondwerk/Natural Horsemanship te gaan doen, om de lichaamstaal van je pony beter te leren lezen? Zo kun je ook onder het zadel makkelijker zien hoe groot de kans is dat ze gaat schrikken en geeft jou wat meer zekerheid. Ook over hoe je ermee om kan gaan of het kan voorkomen op het moment dat je signalen van onzekerheid herkent. Ik vind het zelf in elk geval ontzettend fijn dat ik elk klein signaaltje nu kan herkennen bij m'n supergevoelige merrie. Ik kan voorkomen dat ze schrikt, door op spannende dingen in te spelen en zelf ga ik ook niet over mijn eigen grenzen heen.

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:54

bedankt voor je reactie !
daar ben ik ook mee begonnen een paar maanden geleden. mijn instructrice is daar ook voor opgeleid door emiel voest en heb ook een aantal lessen van haar daarin gehad. het is echt super leuk om de veranderingen te zien en hoe de band tussen mij en mijn pony versterkt is. met grondwerk ben ik ook totaal niet bang maar als ik erop zit haal ik allemaal onzin dingen in mijn hoofd.. en als ze door mijn angst bakspoken gaat zien word ik natuurlijk nog banger. hierdoor durf ik eigenlijk ook niet met haar op wedstrijd. ; oh al die vlaggen, hekjes, rennende mensen. oh ze gaat hier door schrikken en raar doen.
pff lastig haha

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:59

Dat probleem heb ik ook, ik heb een super pony, die overal langs gaat, het enige wat hij zou kunnen doen is stilstaan en achteruit lopen, maar achterlijk zou hij nooit doen, maar toch ben ik bang, maar bij mij komt dat omdat ik hiervoor een pony had die overal van schrok en voor aan de loop ging

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:02

Ik snap je wel.. Heb precies hetzelfde maar alleen buiten.
het nadeel is dat zij dan ook direct schrikt als ik er alleen maar aan denk..
Maar tip: Praten helpt! (en dan tegen je paard he :+ ) Al wordt je soms heel raar aangestaard

perryxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:22

Zelf rustig blijven en probeer er meerdere keren langs te stappen en zou als het echt uit de hand loopt iemand mee laten lopen met een halstertouw zodat ze hem ook beet kan houden. en praten helpt echt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:57

Heb je ook langst van 'toekomstangst' om het zo maar even te noemen in je dagelijks leven?

Ik kan je mindfulness aanraden, dat leert je in het 'nu' te leven en in je lichaam te blijven (ipv in je hoofd te gaan zitten).

Allerlei soorten oefeningen om je in het 'nu' te laten leven kunnen helpen. Zoals het ABC opnoemen, of rekensommetjes uit te rekenen. Alleen zit je dan nog wel in je hoofd. Even vanuit je buik zingen kan dus ook goed helpen. Of hoofd, schouders, knie en teen op je paard doen. (Dan zonder de overdreven bewegingen als je paard dat niet gewend is, maar door het opgenoemde lichaamsdeel even los te gooien/wiebelen)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:43

Die angst herken ik wel een beetje, ja. Ik heb het dan in mindere mate dan jij maar ik snap je verhaal. Als he naast je paard gewoon lekker gaat kijken wat hij eng vindt leer je je paard beter kennen en kun je kijken waar hij nou echt daadwerkelijk bang voor is. Lekker grondwerkenzoals je nu dus al aan het doen bent versterkt jullie band. Blijf lekker ontspqnnen praten en zingen, datvwerkt ook vaak w. Succes!