ik heb een vraag. zijn er misschien mensen die al vaker een jachtpatroon hebben geshoren bij hun paard. want die van mij staat 24/7 buiten in een hit actife stal, maar als ik aan het rijden ben zweet ze heel erg onder de oksels en der onderhals.
nou ben benieuwd naar jullie reacties
Sabbientje
Geplaatst: 22-10-12 14:29
Misschien moet je even bij "Seizoensvragen" kijken? [SV] Seizoensvragen Daar staan veel meer scheervragen. (en antwoorden)
Ik heb vorig jaar een jachtpatroon geschoren bij het paard van een vriendin. Was een geweldige oplossing. Zij had echter nog wel een regendekentje om bij hem.
Ik heb mijn haflinger nu voor het derde jaar in een jachtpatroon geschoren. Hij krijgt van zichzelf een dikke wolle vacht en is na een rustig ritje al helemaal drijfnat als ik hem niet scheer. Ik heb hem echter niet zonder dekens staan, dat vind ik echt niet warm genoeg. Bij mijn paard zijn hals, borst, buik en flanken kaal en hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Er liggen dus afhankelijk van de buitentemperatuur dekens tot 300 grams op.
je kunt ook alleen de onderkant van de hals scheren. Dan zijn dekens niet perse nodig en kunnen ze toch een gedeelte van hun warmte kwijt. Ik zou het dan bij voorkeur wel rond oktober doen, dan maken ze nog wat haren aan en staan ze niet met een naakse hals bij -20..brrr (of je zou dan een deken op moeten doen).
Tinky12
Geplaatst: 24-10-12 19:55
Hier zie je diverse scheerpatronen...
Ik denk dat je niet verder moet gaan dan plaatje 8 (8 en 9 zijn omgedraaid ) als je hem zonder deken wilt laten buiten.
Ik heb mijn fjord model 6 geschoren, en die staat nu gewoon met een 0 grams regendeken op en gaat prima. als jij zonder deken wilt blijven zou ik inderdaad niet verder gaan dan model 8 zoals tinky12 al zegt !
Model 11 of 9 en de binnenkant van de achterbenen scheren helpt al zo veel dat ze hun warmte beter kwijt kunnen. ze gaan dan misschien wel iets zweten nog,maar zijn ook gewoon weer droog te stappen. gr
heb haflingers lopen ook binnen en buiten,nog nooit geschoren, na t rijden goed stappen en een zweetdeken op, nooit problemen mee gehad.
xTesslove
Geplaatst: 05-11-12 19:10
Mijn haflinger heeft ook jachtpatroon! (nou het is nu al weer bijna terug gegroeid omdat hij alleen met regendeken buiten staat) Hij staat meestal van 8 tot 4 / 5 buiten en verder op stal. buiten een regendekentje en binnen niks. Ik merkte dat het voor mijne wat te weinig was want hij zweette nog steeds veel, en bovendien groeide het haar dus ook snel weer aan. Hij gaat volgende week helemaal kaal, behalve zijn benen en halve hoofd. Voor mij was jachtpatroon niet zó een succes, maar voor andere mensen vast wel!