Probleempje met scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Probleempje met scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:03

Gister heb ik met hulp van een vriendin mijn pony geschoren. Vantevoren domesodan gel gegeven en dit werkte achteraf gezien best redelijk. Op het moment zelf was ze voor ons nog veel te attent, maar later bleek de verdoving best te werken. Aangezien vorig jaar een drama was, hebbben we besloten om dit jaar de benen en haar hoofd te laten voor wat het was. Enig probleempje was nog de buik. Gistermiddag zijn we een heel eind gekomen, totdat ze ineens begon te zweten en we er dus niet meer doorkwamen met de scheermachine. We hebben toen besloten om 's avonds het laatste stukje af te maken. Aangezien het nog om een klein stukje ging, hadden we gehoopt dat dit zonder verdoving kon. We kwamen nog een heel eind, totdat ze het echt niet meer leuk vond en het dus niet meer lukte. Nu bleek dus dat de verdoving 's middags nog best wel zijn werk had gedaan, want zonder verdoving was er niks meer mee te beginnen. Nu heb ik nog het probleem dat er nog een plek op haar buik zit die nog moet en bij haar hoofd nog een klein stukje. Het is net te weinig vind ik om haar weer te verdoven, maar zo ziet het er ook niet uit. Het is waarschijnlijk nog 5 minuten scheren en dan is het netjes.

Wie heeft er tips en wellicht de oplossing? Zelf zat ik te denken om het laatste kleine beetje met een tondeuse af te maken. Maar ik weet niet in hoeverre een simpele tondeuse werkt met scheren.

Rijlaarsdam

Re: Probleempje met scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:06

Met een goede tondeuse kan je de rest wel af maken. denk er alleen wel om dat deze vaak korter scheert en dus weer verschil in lengte en kleur komt.
Werkt de praam helemaal niet?
gr

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:06

foto? :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:09

Ik heb een tondeuse van Sectolin, de 200. Deze komt door de sokken van mijn fries heen, dus een wintervacht zou ook moeten lukken lijkt me! Deze maakt veel minder lawaai en je kunt 'm op verschillende standen zetten en zo bepalen hoe kort je de vacht wil :j
Verder maakt 'ie heel weinig lawaai en is hij draadloos :)

Denk dat het zeker wel zal lukken met een dergelijke tondeuse.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:16

Kvika: 's Middags werkte de praam wel, maar 's avonds kregen we de praam er niet eens meer op. Ze bleef omhoog komen en werd gewoon gevaarlijk. Toen we de zijkant van de buik deden bleef ze ook rustig, gewoon zonder praam. Maar de onderkant van de buik werd ze echt gevaarlijk en toen zijn we gestopt.

Maureen: Sorry ik heb er geen foto van gemaakt en zit nu op mijn werk, dus wordt lastig!!

Aranel: Maar ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven voor dit kleine beetje..

En wat nog meespeelt is dat ik vanavond eigenlijk met haar naar de manege moet en ze er dus eigenlijk een beetje fatsoenlijk uit moet zien.. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:22

Even een handig iemand de praam erop laten zetten, als je snel genoeg bent zit die er ook bij een "gevaarlijk" paard binnen 10 seconden om

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:23

De SE200 van Sectolin heb ik vorige week ook een deel shetlander mee gedaan omdat m'n hulp weg moest (mijn merrie vind het spannend, gaat goed als ze vast gehouden word). Dus eerst grof met het grote apparaat gedaan, en de rest met de SE200. Super ding!
Vorig jaar ook een halve angstige pony mee geschoren.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:25

Buikharen zijn vrij zacht, dus opzich moet een tondeuse dat wel trekken. Probleem is vaak dat dat een tondeuse op 1 mm scheert, en een scheermachine op 3mm. Dus kijk even goed hoe dat bij jouw materiaal zit.

Wat doet ze precies als jullie de buik scheren? Vaak helpt het om een been op te tillen, zodat je 'veiliger' kunt scheren. Het achterbeen helemaal uitrekken aan de kant waar je scheert (door iemand die echt vasthoudt) helpt wellicht ook om dat kleine stukje te scheren.

Praam is inderdaad even snelle handigheid, wellicht lukt het vandaag wel?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:27

Liselot schreef:
Even een handig iemand de praam erop laten zetten, als je snel genoeg bent zit die er ook bij een "gevaarlijk" paard binnen 10 seconden om

Ik ben er zelf misschien niet handig mee, maar die vriendin die er bij was, was er erg handig mee en ook haar lukte het niet. Je hoefde maar met de praam in de buurt te komen en ze springt omhoog.. Sorry, maar dat risico neem ik dan liever niet. Ze wist ook gewoon wat er ging gebeuren, als ze een paar dagen de praam niet op heeft gehad, was het zeker gelukt. Maar ze was er nu veel te gestresst voor!! 's Middags was het namelijk nog wel gewoon gelukt..

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:29

Misschien een beetje afleiden met wat te eten. :j
Heb de pony ook geschoren met groot apparaat en tondeuse, zie hier niks van.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:32

Nathalie84: En zou ik dan een "gewone" tondeuse kunnen gebuiken of echt een speciale voor paarden? Ik moet sowieso nog vanmiddag dan een tondeuse kopen, dus wat is goedkoop/beste oplossing? Omdat het om zo'n klein stukje gaat wil ik er niet teveel geld aan uitgeven.

Ze gaat dan echt gericht slaan, het achterbeen vasthouden durf ik dan ook niet aan. We hebben het ook geprobeerd om het voorbeen vast te houden, dat ze achter niet kan slaan, maar dan gaat ze gewoon liggen.

Op zich heb ik er nog niet zo'n probleem mee als het iets korter wordt, bij de hoofd gaat om een klein stukje en onder de buik zie je bijna niet. Al ben ik van mening dat hoe het nu er uit ziet, meer opvalt dan als het wat te kort is geschoren.

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:34

Als je weet dat je pony dit zo verschrikkelijk vind waarom scheer je hem dan nog? Dan kun je toch beter op tijd beginnen met dekens? Maar daar heb je nu natuurlijk niets meer aan.

Is de buik goed te zien? En moet je op concours? Anders zou ik het denk ik gewoon lekker laten zitten.. Niet mooi maargoed ik zou ook niet mijn paard onnodig gaan pesten met een scheerapparaat. Al moet ik daarbij zeggen dat ik wel gezegend ben met een hele makkelijke met scheren.

Voor volgend jaar zou ik hem gewoon laten verdoven door de DA als je toch persé wil scheren..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:40

Nini_roosje: Dat is ook het idee voor volgend jaar. En ja, waarom scheren.. Omdat ze er ook niet vrolijk van wordt om met haar teddyberenvacht aan het werk te moeten.. En al begin ik tijdig met dekens, dan nog moet ik scheren. Eerder hoefde dit nooit, maar de laatste jaren maakt ze een ontzettende vacht aan.
En ik ga er mee op cc, dus ik wil het eigenlijk wel graag weg hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:43

Naath86 schreef:
Nini_roosje: Dat is ook het idee voor volgend jaar. En ja, waarom scheren.. Omdat ze er ook niet vrolijk van wordt om met haar teddyberenvacht aan het werk te moeten.. En al begin ik tijdig met dekens, dan nog moet ik scheren. Eerder hoefde dit nooit, maar de laatste jaren maakt ze een ontzettende vacht aan.
En ik ga er mee op cc, dus ik wil het eigenlijk wel graag weg hebben.

Oke ja dan heb je idd geen keus. Misschien als nog laten verdoven door de DA en dan ook nog even dr benen en hoofd scheren? Dat is natuurlijk wel het mooiste.. Want als je de praam niet op krijgt en een verdovingspasta niet genoeg is om de benen ook te scheren, zou ik gewoon de DA laten komen..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:27

ik heb goede verhalen gehoord over de sectolin apparaten. Die zijn er al vanaf 19 euro volgens mij, ik gebruik zelf een Heiniger Saphir, maar scheer dan ook proffesioneel.

paardjelovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:42

Heb niet zo veel verstand van scheren, dus niet echt op mij letten! :'D
Ik stond er 1x eens bij om het paard vast te houden en dat was het.
Maar ik moest de heletijd wortels geven, misschien kan dat ook helpen? *\o/*

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:42

hier hetzelfde probleem. paard was ontzettend nat en nu zitten er allemaal plukken achter zijn oren op de laaste 10cm van zijn hals.

je kan niet in de buurt komen zonder verdoving dus laat het maar zitten want verdoven voor zo'n rot stukje vindt ik ook weer te gek.

Maar mooi is het niet. :+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:54

Ik werk alles bij met de sectolin 200 en geen verschil dat het korter is. Die kan je ook verstellen van 0.8 naar 1.4 oid. En met de haren meescheren ipv tegen dan zie je geen verschil.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:08

Mijn merrie is ook lastig bij haar buik, dan gaat ze slaan...
Ik scheer alles behalve het stuk buik dat niet lukt, dan doe ik de praam erop en laat die vast houden en dan scheer ik snel de buik, dat is dan echt zo gedaan! :j

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:40

Nouvel: Dat was het probleem dus, de praam kregen we er gewoon niet meer op! Als je daar al mee in de buurt kwam, werd ze te gevaarlijk!

Ik heb uiteindelijk bij de Kijkshop voor 30 euro een tondeuse gekocht en daar heel makkelijk de laatste plukken mee weg kunnen scheren. Zelfs onder de buik en bij haar hoofd kon ik gemakkelijk komen, zonder verdoving of praam. Kon haar gewoon los laten staan en alles was prima! Een groot scheerapparaat vind ze dus duidelijk doodeng en geen fijn gevoel.. Maar ben blij dat het nu netjes is bijgewerkt!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:24

Je kan het prberen met een tondeuze . Als een praam niet helpt , kan je altijd nog het oor pakken . Omdraaien en goed knijpen. Het klinkt naar , maar voor even helpt het goed .
maar zo'n paard/pony kan je beter door een professional laten scheren. Die kan daar goed mee omgaan en het wordt gelijk goed gedaan.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:19

Sommige reageren beter op het omdraaien van het oor dan op een praam.
Draai hem wel richting neus om anders is het niet zo prettig voor het paard.

(denk dat ik nu bokt over mijn heen krijg, met oor omdraaien, maar werkt hetzelfde als een praam op de neus)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 17:25

Ik heb dit advies ook gekregen idd van de vriendin die er bij was, maar dit heb ik express niet gedaan, omdat die van al een trauma had bij de oren. Het gaat nu eindelijk beter, dus dit wilde ik haar niet aan doen!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:38

Is ze bang voor het geluid denk je? Ik heb mijn paard de eerste keer watten in de oren gedaan en sokken erover. Dat dempt het geluid. Klinkt dom ik weet het maar het heeft wel geholpen. Ik scheer zelf met een paarden tondeuse waar je het hele lichaam mee kan doen. Geen lawaai en licht in de hand!