hengst jaarling bijt in been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

hengst jaarling bijt in been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:50

Hallo ik heb een shetlander hengst jaarling. Is echt een schatje en leert de basisdingen zoals voetjes geven en vaststaan erg snel maar hij bijt in je been en de benen van de pony die bij hem staat.. en deeigenaar is dar niet zo blij mee. Ik denk dat het gewoon spelen is maar ede eigrnaar van het andere paard wilt niet meer bij hem staan als ik het niet afleer. Iemand enig idee hoe ? /3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:05

Normaal gedrag voor hengstjes. Die zie je vaak bij elkaar in de benen bijten dus dat is volkomen normaal. Wat niet normaal is dat hij dit ook bij mensen doet, hij ziet jullie dus meer als speelmaatjes dus daar zou ik wel gelijk afleren. Weet niet in hoeverre hij naar jullie luistert maar ik zou dus beginnen met je stem als het paard daar niet op reageert kun je gerust een tik geven met je stem erbij zodat je later alleen je stem nodig hebt voor het corrigeren.
In onderling paarden gedrag vindt ik niet dat je je moet mengen dus je zou of wel je paard in een andere groep kunnen zetten maar verder is dat niet af te leren.

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:09

Mijn mini deed het ook, die was gewend aan menselijke speelkameraadjes, aangezien de weides te hoog omheind waren voor hem, en de eigenaren met hem speelden, ipv andere paarden.
Ik heb het hem afgeleerd door hem iedere keer een tikje te geven met mijn been. Dus als hij wilde happen bewoog ik mijn been richting hem, ipv weg. Of een touw in mn hand houden, en er mee langs je been waarop hij het gemunt had zwaaien als hij wilde happen.
En iedere keer met een ferme stem "Nee!" zeggen.
Het was er bij hem erg snel uit.

troi

Re: hengst jaarling bijt in been

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 07:07

Elkaar bijten is gewoon spelen, dus niks mis mee maar in mensen bijten dat moet hij afleren! Tik of schopje werkt het duidelijkste

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:04

Castreren is de makkelijkste oplossing voor het bijten in paardenbenen. En als hij jou bijt een tik geven, en dan ook een tik die echt aankomt ;)

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:33

Bijten lost bij sommige paarden op die je castreerd, maar niet allemaal. De mijne blijft bijten en hij is op jonge leeftijd al gecastreerd. Nu inderdaad het is een normaal gedrag voor hengsten, maar een tik geven werkt ook niet altijd. Dikwijls verhef ik mijn stem nog maar en dan weet hij al wat er aan de hand is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:06

bij de hengstsveulen die bijten probeer ik dit te vermijden door het hoofd licht opzij te houden als hij met de tandjes komt. En ja op het moment dat het toch gelukt is te bijten direct een kordate tik en duidelijk NEE zeggen. Het is natuurlijk gedrag wat natuurlijk niet goed te keuren is. Echter als je gaat slaan wordt het paard alleen kopschuw en krijg je een angstig paard.