Waarom kunststof sporen verboden op wedstijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Waarom kunststof sporen verboden op wedstijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:38

Waarom mogen er enkel metalen sporen gebruikt worden op wedstrijd?
Zijn kunststof dan niet goed genoeg/schadelijker/irriterend,...?

FEI regelement dressuur
Citaat:
Spurs are compulsory except for CDIP and CDI-Ch Events and must be made of metal. The
shank must be either curved or straight pointing directly back from the centre of the spur
when on the Athlete’s boot. The arms of the spur must be smooth and blunt. If rowels are
used, they must be blunt/smooth and free to rotate. Metal spurs with round hard plastic
knobs are allowed (“Impuls” spur). “Dummy” spurs with no shank are also allowed.

FEI regelement jumping
Citaat:
Spurs optional but if used only blunt metal spurs (hammer spurs are allowed) no longer than 1.5 cm measured from the edge where the spur rests against the boot to the extremity of the spur, are allowed.

vibabu

Re: Waarom kunststof sporen verboden op wedstijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:39

Omdat je kunststof kunt slijpen en veel scherper kan maken dan toegestaan :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:40

metaal is makkelijker te slijpen als kunststof hoor..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:40

Oh mag dat niet? := Oops, nou dan moet ik maar eens met andere sporen gaan rijden. Heb er overigens nog nooit commentaar over gehad.
Heb kleine (1 cm geloof ik) spoortjes. Ze zijn bruin dus opzich wel te zien dat het geen metalen spoortjes zijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:41

Kan je met metalen toch ook? Daar moet je dan alleen wat meer moeite voor doen.
Is dat echt de enige reden?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:44

Geloof het wel :) het valt niet op als je het slijpt. Is trouwens wat mij verteld is. Hoe wil jij een ijzeren spoortje scherper maken met bijv een aardappelschilmesje?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:45

of b.v. een slijptol ?
wat is dat nu voor raars, een aardappelschilmesje ? kan je ook geen kunststof mee slijpen hoor..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:51

Ik vond dat ook altijd een rare regel. Internationaal controleren ze dat streng, maar landelijk ook wel. Terwijl plastic voor gevoelige paarden fijner kan zijn, omdat dat minder koud aanvoelt. Die rollende plastic bolletjes (impuls sporen) mogen volgens mij weer wel.
Als iemand dan zo nodig scherpe sporen wil hebben denk ik niet dat ze gelijk aan plastic denken, dat kan met metaal net zo goed.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:52

Ikheb thuis geen slijptol... En al had ik die wel dan kan ik aar niet zo 123 mee overeeg. Vandaar mijn opmerking dat kunststof veel makkelijker te slijpen is dmv bijv een schilmesje.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:55

voor jou dan. bijna iedere man heeft wel een slijptol, o.i.d.
een aardappelschilmesje is te zwak, en duurt te lang.
dus het (niet) kunnen slijpen is geen reden

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:38

Er wordt toch gevraagd waarom het niet mag? Ga lekker in discussie met de KNHS (als dit discussieren vindt trouwens) als je deze rede onzin vindt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:41

het antwoord komt toch niet van de KHNS ?
ik kan me niet voorstellen dat de KHNS het over aardappelschilmesjes heeft..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:52

Kom op zeg! Hoe oud ben je?! Knhs stelt als reden dat kunststof sporen niet mogen... Maakt het dan nog iets ut waar die dingen mee geslepen kunnen worden? En als je het onzin vindt.. Prima. Maar er wordt alleen gevraagd waarom die regel is ingesteld. Nou daarom dus.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:30

Punten op metalen sporen slijpen met een ouderwetse puntenslijper misschien? Bij mijn potloden werkt dat super! :)*

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:45

En jij hebt potloden van ijzer? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:03

kunstof is veel makkelijker aan te passen, scherper te maken en te beschadigen dan metaal.
met een scherp mesje zul je idd die plastic spoortjes al aan kunnen passen mocht je dit willen
dat gaat je met een metalen spoortje niet 1, 2, 3 lukken.

een metalen spoortje zul je idd met ene slijptol bijvoorbeeld wel te grazen kunnen nemen, maar de precisie zal behoorlijk te wensen over kunnen laten...
vijlen zal vast ook wel lukken, maar het kost in ieder geval heel wat meer moeite dan een kunstof spoortje.

ik denk trouwens dat het ook te maken kan hebben met bijvoorbeeld de breekkrachten die het materiaal kan handelen...een metalen spoortje zal veel meer kunnen hebben dan een kunststof spoortje
en natuurlijk, bij normaal gebruik zul je de sporen echt niet zomaar aan dergelijke krachten blootstellen dat ze breken, maar ik zie me af en toe idiote acties voorbij komen met gefrustreerde tiepjes die hun eigen onkunde of zenuwen afreageren op hun dieren :=

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:22

Dankjewel voor de antwoorden :) Nu weet ik tenminste waarom, niet dat ik er mee eens ben (vind persoonlijk een kunststof spoortje aangenamer voor het paard). Maar goed, dat is ieders eigen mening. Er zijn wel zoveel regels in het regelement waar niet iedereen het mee eens is.

Dankjewel!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:02

Wil je zelf liever met een plastic spoortje rijden? Je mocht er wel een plastic tape ofzo overheen plakken, ik weet niet meer hoe dat gedaan werd. Dan had je niet meer rechtstreeks dat koude metaal tegen de huid. Of anders met plastic impuls spoortjes, die mogen wel!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:06

Oh mag dat wel? Ik had wel al gedacht aan van die rubberen beschermers en dan wat tape op het bolletje. Maar waar zijn we dan mee bezig :p

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:08

Losse rubberen beschermers mogen ook niet, vastzittende rubberen beschermers wel.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:11

Deze dus:
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:46

Leen_ schreef:
Dankjewel voor de antwoorden :) Nu weet ik tenminste waarom, niet dat ik er mee eens ben (vind persoonlijk een kunststof spoortje aangenamer voor het paard). Maar goed, dat is ieders eigen mening. Er zijn wel zoveel regels in het regelement waar niet iedereen het mee eens is.

Dankjewel!

ik snap de gedachte wel, materiaal komt zachter over voor je gevoel
maar in principe is het natuurlijk onzin , je hebt gewoon een stug stukje materiaal aan je laars hangen wat je tegen je paard aan duwt, of dit nu van kunststof of metaal is dat maakt voor het contact met het dier en kwa sensatie natuurlijk helemaal niks uit.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:51

Het gaat niet alleen om het aan kunnen passen, want ook metaal is net zo goed aan te passen, maar vroeger was het zo dat de rubberen sporen altijd zwart waren en de metalen altijd van glimmend metaal. Zwart op een donker paard zie je niet goed en kon de jury dus niet beoordelen of de spoor binnen de regels viel of niet (te lang, te scherp oid) Metaal was daarentegen beter te zien en daarom beter te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:58

zimbabwe schreef:
Het gaat niet alleen om het aan kunnen passen, want ook metaal is net zo goed aan te passen, maar vroeger was het zo dat de rubberen sporen altijd zwart waren en de metalen altijd van glimmend metaal. Zwart op een donker paard zie je niet goed en kon de jury dus niet beoordelen of de spoor binnen de regels viel of niet (te lang, te scherp oid) Metaal was daarentegen beter te zien en daarom beter te beoordelen.

Daar zit zeker iets in :)*

Ik heb op dit moment hele kleine kunststof sporen (zwart) Aan mijn zwarte rijlaarzen zitten.. Inmiddels gebruik ik die al zeker 2 maanden, en nog steeds vragen stal genoten verbaasd sinds wanneer ik met sporen rijd. Dus het valt ook helemaal niet op..

mengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:04

en in een ander land kwamen door die sporen wonden bij de paarden omdat ze ze slijpen en omdat ze te sterk zijn...