donna123 schreef:Hallo allemaal,
ik heb besloten met een touwhalster te gaan rijden is dit het beste als je het hebt over paard vriendelijk rijden?
En hoe ga ik verder het paardvriendelijkst met mijn paard om qua eten, zweep, stal en dat soort dingen.
Hoe zie ik eigenlijk of een paard blij is mij te zien? Mijn shet hinnekt altijd naar me en komt vaak naar me toe met zulke lieve oogjes (die heeft hij sowieso altijd).
Het paardvriendelijkst rijden, doe je door jezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen. Als jij namelijk ergens een spiertje aanspant of niet helemaal goed zit of zelfs ademhaalt, dan stoor je daar je paard mee in zijn beweging en loopt dus minder prettig. Het is dan ook paardvriendelijk rijden door een zo goed mogelijk passend zadel te hebben eentje waar jij ook goed in kan zitten, en dit regelmatig te laten checken door een kundige zadelmaker.
Een touwhalster kán heel paardvriendelijk zijn, doordat het nauwelijks iets weegt. Echter, werkt het wel scherp in, dus als je het vriendelijk wilt houden zal je paard al scherp aan de hulpen moeten staan zodat je nooit 'hoge' druk op het touwhalster hoeft te zetten. Zijn jouw schouders, ellebogen en polsen niet volledig meegevend, dan is aanleuning op een touwhalster ook niet al te paardvriendelijk.
Als je paard nog niet zo fijn aan de hulpen staat of jij nog niet zo goed mee kan geven met je armen, is een sidepull inderdaad een betere optie.
Qua eten is het het paardvriendelijkst om je paard alles te geven wat hij/zij nodig heeft om in topconditie te blijven. Hier zijn de meningen over verdeelt. Het is namelijk 'natuurlijk' om je paard geen brok te geven, maar het meeste gras/hooi in Nederland bevat niet dezelfde stoffen als het gras wat de paarden die nog natuurlijk leven eten.
Qua stalling is het het paardvriendelijkst om je paard 24/7 buiten te hebben staan, met beschutting. Het liefst geen vierkante platte wei, maar eentje met wat heuveltjes en waarbij het paard een beetje in beweging moet blijven (door het hooi bijv. aan de andere kant van de wei te leggen als waar het water staat).
Een zweep kun je zo paardvriendelijk mogelijk gebruiken door hem altijd consequent te gebruiken, zodat je paard weet wat hij/zij kan verwachten. En je zweep nooit te gebruiken uit irritatie/onmacht/frustratie of boosheid.
Eigenlijk wil je dat je paard niet overdreven blij naar je toe komt rennen. Dat zou betekenen dat hij veel liever bij jou is dan bij z'n kuddegenoten, waar hij zijn meeste tijd doorbrengt. Of het betekent dat hij naar je toekomt voor het eten, wat in principe dus niks met jou persoonlijk te maken heeft. Je wilt uiteraard ook niet dat je paard wegloopt of je compleet negeert, dat is ook geen goed teken.
Ik zelf zou dan ook het liefste zien dat een paard opkijkt, nog even een hapje gras pakt of gedag zegt bij zijn vriendjes en op z'n gemakje naar me toekomt.
Zo je vragen beantwoord?