Temperatuur regulerende deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eindeloos

Temperatuur regulerende deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 15:55

Een tijdje terug las ik iets over een 470 grams buiten deken die de temperatuur zo regeld dat je hem zowel bij +10 als bij -20 kan gebruiken.
Ik kan er helaas niks meer over terug vinden.
Weet iemand hoe zo`n deken heet?
En heeft iemand ervaring met zo`n deken op een ongeschoren paard? (ik gebruik dekens om de vacht tegen te houden)
Het leek mij namelijk wel makkelijk maar ik kan me nauwlijks voorstellen dat als ik zo`n deken bij 10 graden opdoe inplaats van een fleece gevoerde regendeken dat ze zich niet kapot zweet.
Vooral gezien ik 470 zowiesoo wel erg veel vindt en ik normaal pas een 400 grams op zou doen als het onder de -15 komt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:58

moet je op de site van de paardendrogist kijken, gaat denk ik over de Bucas deken

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:04

mirgino schreef:
moet je op de site van de paardendrogist kijken, gaat denk ik over de Bucas deken

klopt volgens mij, wij hebben ook een bucas die dat doet. het is een bucas powerturnout ( die wij hebben ) een hele fijne deken maar word snel vies. hij is namelijk zilver/witactig we hadden hem op onze haflinger liggen die niet geschoren was, had wel een redelijk dunne vacht, foto van deken in profiel. :)
Laatst bijgewerkt door Isabel_k op 18-10-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:05

hil5500 schreef:
mirgino schreef:

klopt volgens mij, wij hebben ook een bucas die dat doet. het is een bucas powerturnout ( die wij hebben ) een hele fijne deken maar word snel vies. hij is namelijk zilver/witactig

Wat is jou ervaring met die deken bij hogere temperaturen?
Tussen welke temperaturen is hij zeg maar comfortabel voor je paard?

Isabel_k

Re: Temperatuur regulerende deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:07

dat is moeilijk om te zeggen, onze haf was namelijk echt een koukleum :) maar we hebben er een extra zweetdeken onder gedaan toen het onder de -10 kwam, maar vooral voor onze pony. een ander paard op stal heeft hem ook was niet geschroren en had er niks onder :') hij was voor onze pony comfortabel tussen de 10 en de - 10 graden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:11

Van de site van de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6332/41121

Wanneer u het allerbeste voor uw paard wilt is deze meest geavanceerde outdoor deken van Bucas de juiste keuze. Een investering die zich dubbel en dwars terug verdient voor zowel u als uw paard in duurzaamheid, draagcomfort, warmte en plezier.

De fleece voering en de vulling geven samen de warmte van een normale 400 grams gevulde deken. Maar door de warmte-isolerende en zonlichtreflecterende aluminium coating houdt deze deken nog meer warmte vast en kan vergeleken worden met een gewone 500 grams gevulde deken. Echter wanneer er te veel warmte vrij komt wordt dit zo goed opgenomen en afgevoerd dat de deken ook bij hogere temperaturen prima te gebruiken is.

In het onderstaande temperatuursadvies van Bucas kunt u aan de donkergroene kleur zien bij welke temperaturen deze deken het beste te gebruiken is.
-----------
Zo te lezen dus inderdaad van warm tot koud te gebruiken, maar onder de categorie: als het paard het warm heeft, wordt de warmte (zweet???) opgenomen en afgevoerd? Maar dan heeft het paard het dus toch alsnog warm? Alleen die warmte (zweet?) kan dus weg? Klinkt goed zo'n deken voor iedere temperatuur, maar ben benieuwd of het ook echt zo goed werkt.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:14

Angela schreef:
Van de site van de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6332/41121

Wanneer u het allerbeste voor uw paard wilt is deze meest geavanceerde outdoor deken van Bucas de juiste keuze. Een investering die zich dubbel en dwars terug verdient voor zowel u als uw paard in duurzaamheid, draagcomfort, warmte en plezier.

De fleece voering en de vulling geven samen de warmte van een normale 400 grams gevulde deken. Maar door de warmte-isolerende en zonlichtreflecterende aluminium coating houdt deze deken nog meer warmte vast en kan vergeleken worden met een gewone 500 grams gevulde deken. Echter wanneer er te veel warmte vrij komt wordt dit zo goed opgenomen en afgevoerd dat de deken ook bij hogere temperaturen prima te gebruiken is.

In het onderstaande temperatuursadvies van Bucas kunt u aan de donkergroene kleur zien bij welke temperaturen deze deken het beste te gebruiken is.

Zo te lezen dus inderdaad van warm tot koud te gebruiken, maar onder de categorie: als het paard het warm heeft, wordt de warmte (zweet???) opgenomen en afgevoerd? Maar dan heeft het paard het dus toch alsnog warm? Alleen die warmte (zweet?) kan dus weg? Klinkt goed zo'n deken voor iedere temperatuur, maar ben benieuwd of het ook echt zo goed werkt.

Daarom dus ook mijn topic.
Ik vraag me inderdaad af of het zweet gewoon wordt opgenomen of dat de deken op zo`n manier werkt dat de themperatuur altijd goed is onder de deken en het paard het dus niet te warm krijgt en niet gaat zweten.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:17

Ik heb de deken ook en ben er heel erg over te spreken. Onder andere dekens zweet mijn paard heel snel. Onder deze deken nooit. Voordeel is ook dat je niet hoeft te wachten tot je paard helemaal droog is na een zware training. Deken kan zo op het bezwete paard. Ik heb de power turnout light (100 tot 200 grams) en de Power Turnout havey (400-500 gram). Ideaal, zeker omdat het weer hier nogal eens wisselvallig is.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:24

Heukeltje schreef:
Ik heb de deken ook en ben er heel erg over te spreken. Onder andere dekens zweet mijn paard heel snel. Onder deze deken nooit. Voordeel is ook dat je niet hoeft te wachten tot je paard helemaal droog is na een zware training. Deken kan zo op het bezwete paard. Ik heb de power turnout light (100 tot 200 grams) en de Power Turnout havey (400-500 gram). Ideaal, zeker omdat het weer hier nogal eens wisselvallig is.

Oke en wanneer ga jij dan over van de light naar de heavy?
Het klinkt opzich allemaal goed vraag me alleen af of ze het geld wel waard zijn.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:30

Ik heb ook een Bucas, stal deken, 300 gram en ben er zeer tevreden over. Mijn paarden zweten niet onder de deken.. Ook niet als het op een winterdag wat warmer is met de zon op de stal.

Ook zijn ze sterk en scheuren niet snel.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:41

Majolen schreef:
Ik heb ook een Bucas, stal deken, 300 gram en ben er zeer tevreden over. Mijn paarden zweten niet onder de deken.. Ook niet als het op een winterdag wat warmer is met de zon op de stal.

Ook zijn ze sterk en scheuren niet snel.

Vanaf welke themperatuur en tot welke themperatuur gebruik jij hem?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:56

hmm, dat vind ik een moeilijk vraag, als het s'nacht onder de 10 graden is en overdag ook koud blijft. Nu hebben ze allebei nog een zomerregendekentje op.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:14

De Bucas Power serie is idd temperatuurregulerend. Werkt erg goed, maar ik moet zeggen dat ik Bucas soms wel iets te enthousiast vind in haar adviestemperaturen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:35

Ik denk idd dat het het zweet snel afvoert en laat verdampen. Als je als baasje dan je hand onder de deken steekt voel je idd geen nattigheid en ben je ervan overtuigd dat het paard het niet warm heeft.
Misschien ben ik te koppig, maar ik kan me maar heel moeilijk voorstellen dat een paard het niet te warm krijgt onder zo een dikke deken.