Pony verkopen, afspraken nakomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Pony verkopen, afspraken nakomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 13:38

Ik zit er even doorheen en vraag hoe de rest van de boktleden dit zou doen:

heb een veulen op marktplaats staan.. heb zeker wel van 20 verschillende mensen boden gehad of reacties. Super zou je denken
maar van die 20 hoor je van 10 mensen niets meer na een reactie dat ik akkoord ga met het bod, andere 5 mensen hebben toch geen interesse meer (binnen hooguit 1 uur want ik mail gelijk terug heb namelijk mail op telefoon en vakantie haha) maar zijn wel zo beleefd wat terug te sturen en de andere 5: 1 zou komen, avond vrij gehouden en andere mensen moeten teleurstellen omdat ik het dier al zo goed als verkocht had en komt niet opdagen.. 2 verschuift steeds afspraak.. 3 belt uit het niets op dat ze er aan komt zonder dit van te voren te hebben aangegeven (en ik was dus niet thuis dus kon niet) 4 moet een trailer regelen, hier heb ik nog wel hoop op want was een leuke meid dus hoop nog van haar te horen en 5 heeft vanmorgen geboden en heb ik nu net gemailt dat als 4 toch niet wil 5 langs mag komen. Dit is zo al 10 dagen bezig en wordt er wel moedeloos van.

Ik heb van thuis uit mee gekregen dat ik alleen mag reageren op advertenties als ik echt interesse heb en dus echt in staat ben tot koop over te gaan. Toch blijkt dat mij steeds hoop wordt gegeven om het veulen een leuk tehuis te bieden en dit steeds op het laaste moment op niks uitloopt. Nu vond mijn vader dat ik iedereen die nu nog reageert moet zeggen dat ze hem mogen halen (als het bedrag ok is) degene die als eerst komt heeft hem en de rest kan ik dan afbellen.. ik vind dat zelf een beetje rottig, je zou het zelf ook niet leuk vinden als je morgen een afspraak hebt staan voor een pony en savonds wordt afgebeld onder het mom van het dier is al weg.

Wat raden jullie mij aan?

troi

Re: Pony verkopen, afspraken nakomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:10

Volledig met je vader eens. En als je eerlijk bent naar een potentiele koper, dus aangeven dat je het dier voor niemand reserveerd, weten ze waar ze aan toe zijn. Als ze dan kiezen om een afspraak voor over een week te maken (ik noem maar wat) dan weten ze dat ze risico lopen voor die afspraak al een telefoontje van jou te krijgen dat hij verkocht is.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:22

Ja helemaal mee eens. Duidelijk zijn dat je niet reserveert en dat hij dus weg gaat als er iemand komt dier een goed tehuis /bod biedt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:29

bedankt, komt dat niet slecht over.. heb dat namelijk eens gedaan bij een zadel en toen was mevrouw nummer 2 dus helemaal boos dat dit geen afspraken maken terwijl ik wel onder elk mailtje toen had gezet van wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:34

Geen ervaring hierin met paarden maar wel met auto`s.
Wat wij doen als er iemand zegt vanavond te willen komen voor de auto en ik krijg ook een mail van iemand die morgen wil komen.
Ik zeg tegen die persoon die morgen wilt komen dat, dat prima is maar dat er vanavond ook nog iemand komt en dat ik hem mail mocht de auto vanavond verkocht worden.
Wij hebben een autobedrijf en hebben best vaak auto`s te koop staan.
Maar 9 van de 10 keer zitten we voor niks te wachten op mensen die ene afspraak maken om een auto te bezichtigen.
Heel vermoeiend dat wel.
Dan willen ze om half 7 komen nouja geen probleem dan eten we wel wat later.
Zit je weer te wachten voor niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:38

Ik zou persoon 4 een mail sturen dat er een andere geïnteresseerde is en dat je deze laat komen en als deze het paard gelijk mee kunnen nemen je hem verkoopt. Bedoel mensen zijn net zo bot tegen jouw om je te laten staan of wachten en wie weet hoelang je nog op nr 4 moet wachten.
Als altijd zo beleefd moet zijn tegen mensen kun je misschien nog wel heel lang moeten wachten of voor niets op komen draven ik vind ook dat je vader gelijk heeft.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:38

Aangeven in de mail dat je graag snel een goed thuis hebt, en dat het dus weg is pech is
Je hebt het dan duidelijk aangegeven en kunnen ze je later niet op aankijken, dan hadden zemaar direct moeten terugmailen of nog beter BELLEN! Bij serieuse intresse bellen ze echt wel.
Geef het aan de telefoon ook aan dat er meer mensen geintreseerd zijn, dus dat er snel actie ondernomen moet worden wat betreft bezichtigen. Willen ze het veulen dan nog hebben, aanbetaling vragen ( zodanig hoog dat ze niet denken van naja dan maar 50 euro verlies als ik het toch niet doe.

Nu gaan ze met je aan de loop, dus ik ga helemaal met je vader mee.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:41

oke bedankt, heb nu gemaild dat zaterdag iemand wil komen kijken en ik dus zeker moet zijn dat zij de andere persoon(wil ook zaterdag komen en heeft eerder en hoger geboden) komt als ik voor vanavond dat niet weet gaat die naar de persoon die er wel zeker van is. Pff wat een geregel zeg snap niet dat mensen zo laks zijn het gaat wel om een dier!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:50

grr persoon 4 geen trailer... persoon 5 vanmiddag andere pony aangeboden gekregen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:28

Dobel schreef:
grr persoon 4 geen trailer... persoon 5 vanmiddag andere pony aangeboden gekregen

Hoelang wacht ze al op een trailer?
Want als ze je allang aan het lijntje zou ik daar niet teveel op rekenen hoor. Als ik pony graag wil dan zou ik zsm een trailer huren eventueel met auto om het paard op te halen.
Maar goed als ze nu reageren gewoon zo snel mogelijk laten komen en niet blijven afwachten op een reactie van de vorige want dat doen andere mensen ook niet die gaan ook niet op jouw wachten die blijven ook kijken naar andere pony's.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 12:19

inderdaad dat doe ik nu ook

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:37

Dat hebben wij ook vaak.. Iemand die wel 5 keer wou komen maar dan zat zn Shet in het draad, dan was zn Shet ziek, dan moesten ze de Shet wegbrengen. En op het laatst niks meer van gehoord :P
Of mensen die komen kijken en die willen overleggen en bellen volgende dag terug. 9 van de 10 doet het niet..
Maar er komt wel altijd (vaak) iemand die wel doorzet en dat is dan de persoon die echt geïnteresseerd is :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:39

En met netjes iemand afspreken hebben wij ook eens 6 weken met een paard gezeten :+ Zou komen...paard geswanjeerd....om door een ringetje te halen.Beessie op stal want de weide was nogal baggerig,sneu was mooi weer.
Niemand op komen dagen op afgesproken tijdstip,pas uren later belde ze dat het niet zou lukken.
Weer nieuwe afspraak....paard weer netjes...blablabla,op het laatste moment weer afgebeld.Bij de volgende afspraak paard lekker in de wei gelaten...eerst zien dan geloven.
Dat heeft dus 6 weken geduurd en flauw van dus de eerst de beste die naar hem kwam kijken mocht hem ook meenemen.Is ook gebeurd....nooit meer wat van de andere partij gehoord.

Met auto ook gehad,speciaal vrij nemen....mensen ophalen van station.Niets...ga je bellen...o ja ik kan niet want ik moet overwerken 8)7 .Of ze niet even had kunnen bellen...tsja dat mocht niet van haar baas :roll:

Spreek wat men de mensen af,vertel er wel bij dat je het paard niet vasthoud.Laat ze eerst maar eens komen kijken.
Toen ik mijn paarden kocht heb ik met de verkopers afgesproken dat ik zou komen kijken en dan binnen 24 uur met een antwoord zou komen.
Kun je er even rustig over nadenken en is voor de verkopende partij ook fijn omdat ze dan niet tot St.Juttenis hoeven te wachten op een antwoord.Ook fijn als er nog andere geïnteresseerden zijn.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:39

Tja, dat gebeurt, zitten wachten op een kijker die niet op komt dagen e.d. Zo ben ik ook niet opgevoed, maar goed, sommige mensen hebben daar blijkbaar geen problemen mee..
Ik zou inderdaad aanhouden, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als ze eerst maar eens komen kijken, via de mail is allemaal nog zo onbetrouwbaar. Als mensen over een week willen komen kijken, prima, maar komt er intussentijd iemand anders kijken en die hem wil kopen, dan verkopen! En laat dat van te voren weten aan de mensen die over een week willen komen kijken. Weg is weg! Als je dat duidelijk van te voren laat weten kan niemand jou dat kwalijk nemen.

Je kunt in geval van geen trailer of dat soort redenen ook altijd nog een aanbetaling vragen. Dan doen ze net even wat meer moeite om een trailer te regelen!

Maar verwacht pas wat van eventuele kopers als ze ook daadwerkelijk het paard hebben gezien, dat zijn vaak wel de betrouwbaarste mensen met echte interesse.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:41

Heel vervelend is dat ja. Heb het ook gehad toen ik m'n vorige paardje te koop had staan.
Nu woonde degene wel 2/2½ uur rijden (met trailer) bij ons vandaan.
Na diverse keren heen en weer gemaild te hebben, filmpjes gemaakt zou ze op zaterdag komen. Omdat het vrij ver rijden was, was ze afhankelijk van het weekeinde. Oke dat snap ik. Baalde wel want we hadden paardlief al gewassen etc.
Een uur voordat ze hier zouden zijn belde ze af. Ze durfde het niet aan met de mist. Nu was het toen in het grootste deel van NL ook flink mistig. En ze vond het eng om dan zolang met een trailer te rijden.
Ook dat kon ik me voorstellen. Maar ze vroeg of ik een uitzondering wilde maken en haar tot volgend weekeinde wilde reserveren. Omdat wat ze haar kon bieden heel goed klonk, akkoord gegaan.
Vrijdag avond (om 22.30 nog) belde ze nog of het paardje er ook echt nog was zodat ze niet voor niets zouden rijden.
Andere morgen optijd naar stal want ze zag er door de natte weide/paddock niet uit. Ben er wel ff flink mee zoet geweest.
En je raad het al, ze kwamen niet opdagen.
Heb haar nog wel een mail gestuurd maar nooit meer een reactie terug gehad. Dit was trouwens niet via Mp maar via bokt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:47

Als ik interesse heb heb ik interesse en kom ik het liefst dezelfde/de volgende dag. Of het nu aan de andere kant van het land is of niet. Afspraak over een week om een paard te gaan bekijken? Zou ik dus doodeng vinden, zou altijd bang zijn dat ie onder mn neus verkocht wordt. Als het niet mogelijk is om binnen 1 of 2 dagen langs te gaan, zou ik dan aangeven heel serieuze interesse te hebben en te zien wat er mogelijk is.

Zou inderdaad niet te lang gaan wachten op mensen. Hebben ze oprecht interesse handelen ze over het algemeen wel vrij vlot lijkt mij :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:53

Je kan ook het volgende doen: Mensen hebben tot een bepaalde datum (bijv. tot volgende week ergens) de kans om te komen kijken op afspraak. De mensen die zijn komen kijken en ook daadwerkelijk willen kopen, moeten wachten tot iedere kandidaat die week (of welke periode je aanhoudt) het paardje heeft gezien. Hierna maak je een top zoveel lijst van mensen aan wie jij je paard wil verkopen. Het beste thuis bel je eerst, en het volledige bedrag moet binnen 2 dagen op je rekening zijn bijgeschreven.
Toch geen interesse of niet betalen? Direct nummer 2 bellen.
enz. enz.

Dan wachten mensen dus op een akkoord, i.p.v. dat ze eerst NEE te horen krijgen en inmiddels een ander paard hebben gekocht.
Eenmaal rond, wel even de overige kandidaten afbellen natuurlijk. Het is geen hamlap, en wie het eerst komt heeft niet altijd het beste thuis. Zo houd je zelf ook een beetje controle over waar je paard komt te staan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:15

Zorg dat je in ieder geval telefonisch contact hebt met iemand voordat hij/zij komt kijken. Dan heb je vaak al heel snel in de gaten of het een serieus iemand is.

Vasthouden heb ik nooit gedaan, maar wel wie het eerst komt, die het eerst maalt. Heeft iemand interesse, maar kan geen trailer krijgen? Ik wil het paard best brengen tegen een flinke vergoeding en anders huren ze maar een trailer. Ik wil in ieder geval wel mijn geld hebben en anders gaat de verkoop door naar de volgende geinteresseerde. Dus kopen is betalen en niet vasthouden totdat dit of dat geregeld is.
Daarnaast ben jij de verkoper, dus kun jij bepalen of je het nieuwe thuis geschikt vind.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:17

Ik snap het principe van 'ik heb geen trailer' eigenlijk niet goed. Als je weet dat je geen trailer kunt regelen, ga je niet afspreken dat je een paard komt kopen. Dat gezegd hebbende: er is altijd wel een trailer te huren!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:54

Ik zou zeggen; Reserveren = Aanbetaling
100 Euro overmaken voor reservering. Komen ze niet opdagen, dan heb je er iig nog aan verdiend :+ Komen ze wél en kopen ze het paard, 100 euro van de prijs die nog betaald moet worden. Willen ze het paard niet na bezichtiging, dan (een deel van?) het geld weer teruggeven.

Doen wij ook met de cavia's... Nou is het bedrag niet te vergelijken, maar mensen zijn toch serieuzer als je een aanbetaling vraagt :Y)

Het kost mensen dan wel geld, maar jij hebt meer zekerheid én iemand die écht graag het paard wil hebben, heeft zekerheid dat het paard niet opeens de dag voor de koop, weg is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 03:22

Daphne__ schreef:
Ik zou zeggen; Reserveren = Aanbetaling
100 Euro overmaken voor reservering. Komen ze niet opdagen, dan heb je er iig nog aan verdiend :+ Komen ze wél en kopen ze het paard, 100 euro van de prijs die nog betaald moet worden. Willen ze het paard niet na bezichtiging, dan (een deel van?) het geld weer teruggeven.

Doen wij ook met de cavia's... Nou is het bedrag niet te vergelijken, maar mensen zijn toch serieuzer als je een aanbetaling vraagt :Y)

Het kost mensen dan wel geld, maar jij hebt meer zekerheid én iemand die écht graag het paard wil hebben, heeft zekerheid dat het paard niet opeens de dag voor de koop, weg is.

Dat hebben wij ook gedaan met een veulen.
Veulen was 5 dagen oud.
Ik had hem nog niet eens te koop staan toen er een koper kwam.
Veulen verkocht met 300 euro borg.
Beestje moest immers nog dik 4,5 maand hier blijven.

Deze man kwam hem keurig halen.

P.S. Deze man kwam kijken, toen 300 borg betaald.
En bij ophalen de rest.

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:55

Ik ben het eigenlijk wel met amyz eens; als mensen echt geïnteresseerd zijn, dan willen ze het graag snel afhandelen en laten ze je niet zomaar wachten terwijl ze een afspraak hebben gemaakt. Volgens mij willen ze de pony dan ook niet echt, hoe jammer ook. Dat is ook mijn eigen ervaring bij de verkoop van mijn pony, 2,5 jaar geleden. Ik had toen in mijn advertentie gezet dat ik uitsluitend zou reageren op telefonische reacties. Voor mensen die niet echt geïnteresseerd zijn, is bellen vaak toch een drempel. Op die manier kreeg ik alleen telefoontjes van mensen die de pony echt graag wilden hebben. Maar ik snap het ook wel als je er voor kiest om je telefoonnummer niet te vermelden. Je loopt het risico op heel veel bellers ;) Ik heb mijn nummer weggehaald op het moment dat ik een concrete afspraak had met degene die de pony uiteindelijk ook heeft gekocht. Misschien heb ik daar ook wel mazzel mee gehad, dan kan natuurlijk :)

Ik ben het overigens in dit geval met je vader eens om gewoon meerdere afspraken te maken met geïnteresseerden. Meldt dit dan wel even aan die mensen, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Wel zo netjes en misschien triggert het die mensen ook om zo snel mogelijk te komen. Veel succes met de verkoop!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:08

bedankt, het veulen is gister verkocht. Vorige week kwamen de mensen niet omdat de vader ziek was.. daarna niks meer gehoord?? die zondag zou er iemand komen maar die wilde een week later (vandaag dus) en toen kreeg ik van de week telefoon van een vrouw die erg overtuigend was dat ze zaterdag echt kwam of nog eerder zelfs. Ik heb hem aan haar verkocht en het meisje van zondag dit tijdig laten weten, helaas kreeg ik van haar niet zo'n leuke reactie terug.. snap dat mensen teleurgesteld zijn, maar dat ben ik net zo goed als kopers afhaken.

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:23

Super dat het veulen verkocht is! Wel jammer dat die mensen niet zo leuk reageerden. Snap hun teleurstelling ook wel, maar dat is nou eenmaal het risico dat je loopt als je te lang wacht met de afhandeling... :Y)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:35

dat is zeker waar, alleen wil altijd iedereen tevreden houden verkoop veel op internet en als je dan reacties krijgt dat ik geen spullen te koop meer moet aanbieden omdat ik niet te vertrouwen ben en mensen teleur stel is dat jammer.