Vorig jaar geen deken dit jaar wel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RobRose

Vorig jaar geen deken dit jaar wel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:11

Goededag Bokkers,

Ik heb een merrie van 9 , de winter komt eraan en ik hoor iedereen over dekens praten .
Nu heeft ze vorig jaar geen deken op gehad en ik hoef der ook niet te scheren en komt gewoon weg geen dikke vacht op .

wel is ze gauw iets verkouden en rij ik toch redelijk intensief .

Deken op ? 100 gram 300 honderd? Ben zelf wel van zo naturel as possible .ook met voer en suikers

F_T

Re: Vorig jaar geen deken dit jaar wel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:13

ALs jij denkt dat het niet nodig is, en het is vorig jaar goed gegaan, waarom dan twijfelen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:15

mijn 2 paardjes staan ook zonder, merk inderdaad dat ze beetje snotterneus hebben, maar ik denk dat dit veel fijner is voor ze. Ze rollen heel het weiland door in de modder en het natte gras. Vinden ze heerlijk :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:17

als je paard geen dikke vacht krijgt, en snel verkouden word.. zou ik gewoon de dekens ingaan.

kennelijk is jou paard zo gefokt dat ie geen dikke wintervacht krijgt, dan is natural niet een optie.
't paard is niet natuurlijk, dus de rest kan die niet meer handelen.
ik zou beginnen met 0, daarna 100, etc etc! :)

succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:17

Het heeft vorig jaar eerst 3 maanden geregend en vervolgens werd het een paar dagen tegen de -20 's nachts. Als ze dat zonder problemen doorstaan heeft, zie ik geen reden om dit jaar een deken op te doen. Als ze toen maandenlang verkouden is geweest, is het misschien wel verstandig om met veel regen of extreme kou een deken op te doen. Hou er dan rekening mee dat een deken de haren plet, waardoor je paard het alleen maar kouder krijgt als de deken ongevoerd of heel licht gevoerd is.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:21

tis puur dat mijn pension baas zei: zou je dat niet eens een deken doen je rijd vaak s'avonds , en zet haar in het zweet nu heb ik een ouderwetse wollen zweet deken waarbij ze zo droog is .

maar misschien puur voor de extremere dagen idd om de weerstand wat te helpen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:11

Ik zou ook voor een deken gaan bij een paard dat uit zichzelf geen goede vacht aanmaakt, en ook snel verkouden is. Alleen een ongevoerde regendeken (of 1 met een fleecevoering) is voor veel paarden al voldoende. Met heel koud weer doe je daar een 200 grams deken onder, en daar kun je prima de winter mee door.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:48

jah idd gewoon ongevoerd of heel licht gevoerd 100 gram ofzo anders is de overgang zo extreem