Ik weet niet of dit hier goed staat... Maar ik heb een probleem met mijn inrijpaard. Hij is nu ouder dan 3 jaar. Als ik hem laat draven, maakt niet uit met longeren of rijden, begint hij heel heftig met zijn hoofd op en neer te schudden. Het komt soms heel spastisch over dat hij ineens zijn hoofd omhoog gooit. Het is zonder bit minder erg maar alsnog wel heftig. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en misschien hebben jullie tips wat ik kan proberen? Ik moet van mijn instructrice het altijd laten gaan. Ze denkt dat het aan het wisselen van tanden ligt maar dan zou hij het niet doet zonder bit toch?
ellepel
Geplaatst: 17-10-12 20:03
kun je er een filmpje van maken zodat duidelijk is wat je dier doet? paarden schudden soms ook met het hoofd uit ongeduldigheid
ik ben wel benieuwd,zeker jonge paarden kunnen flink met het hoofd lopen zwaaien als ze iets te moeilijk vinden. daarom is het wel handig als je een filmpje hebt
Ik ben bezig met uploaden. Het is ook wel een gek gezicht want hij maakt als ik draaf een soort tussengang... de ene kant achter en voor benen galop en andere kant draf...
hierboven valt het mee, met bit wordt het erger maar heb ik geen filmpje van helaas..
ellepel
Geplaatst: 17-10-12 20:49
ohw jee,nee dit is wat anders,dier houdt zijn rug ook flink strak,misschien een keer een goede fysiotherapeut er bij?
dit lijkt toch meer op hoofdschudden wat paarden doen door een medisch ongemak,dan noem je het headshaking syndrome. moet je even zoeken op medisch,is een topic over,waar ik zelf ook in zit omdat mijn pony het ook doet.
belangrijk om alles na te laten kijken, het hele lichaam inclusief het gebit kan zijn dat het puur seizoensgebonden is ,misschien last van pollen in de lucht dan gaan ze ook zo schudden
Okee wow zoiets verwacht je niet! Heel erg bedankt. En dan te bedenken dat het steeds erger wordt... zou je de link kunnen sturen van dat topic? kan ik het even doorlezen. Dankjewel hoor! (: En nog een vraagje, hoort constant flemen hier ook bij?
ellepel
Geplaatst: 17-10-12 20:53
constans flehmen duid vaak wel op pijn,en dan toch vaak in de maag,kan dus zijn dat het buikpijn heeft om een of andere reden ik zal het topic voor je zoeken
zet je vraag en filmpje hier ook neer,zitten meerdere mensen die je kunnen helpen
Anoniem
Geplaatst: 17-10-12 21:15
Oeh ik zie hier een paard die duidelijk pijn heeft, als je ook zegt dat hij veel fleemt. Doet hij dit al lang of sinds kort? Ik zie overigens ook een paard wat niet graag voorwaarts wilt, wat mij zegt dat ie helemaal niet lekker is. Mijn tip is om morgen de t da bellen en helemaal laten onderzoeken
Hij doet dit al sinds het begin van de zomer. Dit is een filmpje van begin zomer. Anton is juist wel heel voorwaarts tegenwoordig als ik hem nu longeer rent hij de hele longeerbak door en oortjes naar voren.... Hij is altijd vrolijk en spelen met andere paarden alleen tijdens werken laat hij dit zien. als ik over de weg loop om hem terug te zetten doet hij dit met zijn hoofd een enkele keer. Het probleem is alleen dat dit paardje niet van mezelf is maar van de manege-eigenaar. Ik rijd hem alleen in voor hem en daar krijg ik zo'n 2 jaar de tijd voor. Ik kan dus niet zomaar de dierenarts bellen... Dankjewel voor je hulp en ik zal er zeker moeite voor gaan doen want dit wil ik niet langer laten blijven bij hem...
Het kan zijn dat je met rijden al wat kunt corrigeren maar dat is behoorlijk lastig. Met longeren kun je ook al een boel bereiken. Sowieso heeft dit paard een behoorlijke onderhals.
Ik zou de eigenaar dit probleem voorleggen Het is tegenover het paard ook niet eerlijk om dit nog 2 jaar zo door te laten gaan. Ik zie inderdaad ook een eng vaste rug en bekken. Als ik dit dier zo zie lopen dan zou ik er gelijk een fysio/osteo bij halen. Krijg er zelf pijn van in m'n rug bij kijken naar filmpje.
Okee ja ik heb dus helaas geen idee wat er voor gebeurd is toen hij bij ons kwam wat ze met hem gedaan hebben enzo want het lijkt me sterk dat ik dit heb aangericht met een paar keer longeren toen de tijd. Het is ook misschien een ongelukkige kruising geweest en dat de verhoudingen van hem niet helemaal kloppen maar ik ga er zeker wat aandacht aan besteden en zoals ik op een ander topic al zei, werken aan zijn ontspanning met loswerken enzo.