Angstig paard en een dominant paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Angstig paard en een dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:43

Hallo allemaal,

laatst had ik al een topic geopend over mijn verzorgpaarden. Hoe ik bij hun het beste training kon oppakken, nadat ze 1.5 jaar geen beweging hadden gehad. Maar dit is totaal niet aan de orde eerst.

Even kort. Annelie is een haflinger van 6 jaar. Is zelf ingereden door de eigenaar als 3-jarige. Is toen 1.5 jaar doorgereden en is toen stil komen te staan. Ze is verschrikkelijk dominant. En gigantisch happerig en ze moet alles vast pakken. En het haar niet aanstaat laat ze het duidelijk merken, in de bak doormiddel van trappen. Eigenaar kreeg op het laatst zelfs halster niet meer om. Dit gaat bij mij al vanaf het begin goed. Longeren en oefenen doen we in een afgezette stuk, anders gaat ze er vandoor. Hier was ik de eerste keer niet op berekend, waardoor mijn hand onder de brandblaren zat. En mijn hand totaal verkrampt was. Alleen heeft ze totaal geen respect voor mij. Waardoor ik zweep altijd bij de hand heb. Aangezien ze niet reageert als ik haar een tik met mijn hand geef. En met longeren wil ze mij telkens aanvallen. Ik ben in staat om haar de volgende keer de hele bak door te meppen. Maar dit is geen optie. Ik wil geen respect afdwingen. Rijden is totaal niet aan de orde. En al helemaal niet zoals nu is.

Ene kant verklaar ik mij voor gek, dat ik nog met dit paard werkt. Maar ik weet zeker, als dit gedrag weg of verminderd is. Dat ik er een toppaardje aan heb. Aangezien ik merk dat ze dol is om dingen te leren. En heel slim is. Wat nu dus tegen mij gebruikt word.

Squeeky is een quarter van 16 jaar met traumatisch verleden. Is niet altijd even goed behandeld. En is erg angstig. En het lijkt net alsof ze zich afsluit voor mij. En geen contact met mij wil. Mijn zusje accepteert ze wel meer. Maar na een poosje sluit ze zich hier ook voor af. En mag je niet meer bij haar in de buurt komen. En als ze geen halster om heeft, kun je al helemaal niks met haar beginnen. Dan blijft ze maar een neuroot door de stal lopen. Als ze eenmaal halster omheeft. Wat de ene keer wel lukt en andere met veel moeite. Dan is ze ander paardje (tenminste bij mijn zusje) Maar na een poos sluit ze zich af. Ene keer 5 minuten, andere keer half uur.

Ook heb ik het vermoeden dat ze niet goed kan zien. Omdat ze rare vlekken in het pupil heeft. Als goed is spreek ik dit weekend de eigenaresse en zal ik vragen als ze de DA erbij kan halen.

Hopelijk kunnen jullie mij tips geven, of kunnen jullie mij helpen. Heb pas volgend jaar geld om een instructeur te kunnen betalen. Wil daarom pas volgend jaar beginnen met rijden. Aangezien ik dit echt niet alleen ga doen.

EllaBellaah

Re: Angstig paard en een dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:57

Over de 1e: Dat je haar de bak niet door wil slaan lijkt me logisch, maar ik denk dat je wél toch echt een keer duidelijk over mag komen met je zweep. Niet om haar bont en blauw te slaan, maar wel zodat ze doorheeft dat je niet zomaar alles doet wat zij wil.
Als ze je aanvalt, draait ze zich dan naar jou toe naar binnen? Let dan eens op de plek waar je staat, het zou kunnen dat je niet in het drijvende vlak staan. Als je tever naar voren staat is dat een remmende houding. Ik denk dat het verstandig is dat jij je grenzen gaat stellen en je daar hoe dan ook aan houdt.

Wat beteft de 2e: Ga eens naast de paddock zitten als ze daar in staat, of bij je stal gaan zitten. Kijk of ze dan naar je toe wil komen. Dit kan misschien heel lang duren, maar ze zal vanzelf wel zo nieuwsgierig worden om bij je te komen kijken. Geef haar dan een aaitje en een koekje en laat het dan verder rusten.
Die vlekken in het oog kan er inderdaad op duiden dat ze slechter ziet, maar dit hoeft niet altijd een probleem te geven.

Jammer dat je nu geen geld hebt om instructie te betalen, zo te horen kunnen jullie dat wel gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:01

waar woon je in drenthe?
denk met dit soort paarden dat je toch het beste iemand kunt vragen met veel verstand er van om je te helpen.
we kunnen je van alles gaan adviseren,maar je moet zien wat een paard doet.
stel wij zeggen dat je het paard bij je weg moet jagen terwijl jij misschien verkeerde signalen aan het paard geeft dan zou dat voor het paard nog moeilijker zijn..snap je?
probeer dus echt te kijken of je iemand kunt vinden die je kan helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:07

EllaBellaah schreef:
Over de 1e: Dat je haar de bak niet door wil slaan lijkt me logisch, maar ik denk dat je wél toch echt een keer duidelijk over mag komen met je zweep. Niet om haar bont en blauw te slaan, maar wel zodat ze doorheeft dat je niet zomaar alles doet wat zij wil.
Als ze je aanvalt, draait ze zich dan naar jou toe naar binnen? Let dan eens op de plek waar je staat, het zou kunnen dat je niet in het drijvende vlak staan. Als je tever naar voren staat is dat een remmende houding. Ik denk dat het verstandig is dat jij je grenzen gaat stellen en je daar hoe dan ook aan houdt.

Wat beteft de 2e: Ga eens naast de paddock zitten als ze daar in staat, of bij je stal gaan zitten. Kijk of ze dan naar je toe wil komen. Dit kan misschien heel lang duren, maar ze zal vanzelf wel zo nieuwsgierig worden om bij je te komen kijken. Geef haar dan een aaitje en een koekje en laat het dan verder rusten.
Die vlekken in het oog kan er inderdaad op duiden dat ze slechter ziet, maar dit hoeft niet altijd een probleem te geven.

Jammer dat je nu geen geld hebt om instructie te betalen, zo te horen kunnen jullie dat wel gebruiken.

Met eerste paardje kan ik idd hulp gebruiken. En ik sta niet te ver naar voren. Omdat ze dan direct op mij afduikt. Ze probeert telkens over mij heen te bulderen. Maar dit accepteer ik niet

2 de paardje komt wel naar jou als ik op mijn hurken ga zitten in de stal. Maar met aanrakingen draait ze van je weg. Terwijl mijn zusje meer met haar kan. Maar met haar doen we het lekker rustig aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:08

ellepel schreef:
waar woon je in drenthe?
denk met dit soort paarden dat je toch het beste iemand kunt vragen met veel verstand er van om je te helpen.
we kunnen je van alles gaan adviseren,maar je moet zien wat een paard doet.
stel wij zeggen dat je het paard bij je weg moet jagen terwijl jij misschien verkeerde signalen aan het paard geeft dan zou dat voor het paard nog moeilijker zijn..snap je?
probeer dus echt te kijken of je iemand kunt vinden die je kan helpen

Ik woon bij hoogeveen. En hoop doormiddel van dit topic dat iemand zich aanmeldt. Maar probleem is dus dat ik momenteel geen geld over heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:19

hoogeveen is me net te ver weg,als je dichterbij had gewoond was ik zo wel een keer naar je toegekomen om te kijken wat er allemaal gebeurd.
ik zou daar niks voor hoeven hebben,juist mooi als je iemand kunt helpen toch?
belangrijk wel om heel goed naar je eigen houding te kijken, soms hoef je maar 1cm voor de schouder van een paard te staan met longeren en ze stoppen al,is maar net hoe gevoelig ze zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:34

ellepel schreef:
hoogeveen is me net te ver weg,als je dichterbij had gewoond was ik zo wel een keer naar je toegekomen om te kijken wat er allemaal gebeurd.
ik zou daar niks voor hoeven hebben,juist mooi als je iemand kunt helpen toch?
belangrijk wel om heel goed naar je eigen houding te kijken, soms hoef je maar 1cm voor de schouder van een paard te staan met longeren en ze stoppen al,is maar net hoe gevoelig ze zijn :j

Maar het is lastig te oordelen over jezelf als je houding goed is of niet.

Bij mijn vorige verzorgpaarden had ik altijd wel het idee, dat mijn houding goed was. En had toen ook les. En instructeur had toen ook niks er op aan te merken. Maar het is natuurlijk ook per paard verschillend.

En mischien ben ik ook wel iets te voorzichtig met de haflinger.