Paard krengerig in stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Paard krengerig in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 17:52

Margje is een Fries van ±16 jaar oud.
Ze is erg lief als je er op zit, maar in de stal is ze echt een kreng.
Met poetsen valt ze nog wel mee, maar wanneer je haar het zadel op probeert te leggen probeert ze je te pletten tegen de muur.
Zoniet, dan gaat ze springen en stampen. Met het aansingelen is het nog erger.

Ze doet dit al vanaf het moment dat ze gekocht is. Het vermoeden bestaat dat ze bij de vorige eigenaar NIET goed behandeld is.
Haar baasje kan erg goed met paarden omgaan, en dacht dat ze dit er wel uit zou krijgen. Helaas... Vanalles geprobeerd, maar het lukt niet.

Het gekke is dat wanneer Margje hengstig is, ze het liefste paard van de wereld is. Ze wil dan echt met je knuffelen. Ze lijkt een totaal ander paard, zo lief!

Heeft iemand tips of ideeën hoe we ervoor kunnen zorgen dat Margje zich fatsoenlijk laat opzadelen?
Ik durf het zo niet...

jebuurmeisje

Re: Paard krengerig in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:02

Buiten de box opzadelen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:04

Makkelijk om dan direct de vorige eigenaar maar de schuld te geven. Misschien ben je zelf wel te ruw met opzadelen of past het zadel niet goed. En doet ze daarom zo. Eerst de oorzaak bij jezelf zoeken i.p.v. direct de vorige eigenaar de schuld te geven.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:05

jebuurmeisje schreef:
Buiten de box opzadelen?

Ja dat was ook mijn eerste gedachte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:06

Hoeveel uur per dag komt ze de stal uit en hoeveel was dat bij de vorige eigenaar? Mss is ze het niet goed gewend om op stal te staan en is ze daarom niet zo vrolijk?

Je zou het opzadelen idd buiten de stal kunnen doen, dan kan ze je iig niet pletten. Als ze dat probeert zou ik toch wel even goed duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Waarschijnlijk voelt ze dat jij een beetje onzeker wordt in de stal en dat zal het gedrag versterken. Doet ze dat ook bij andere mensen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:06

paard is misschien ook wel helemaal niet gewend om in de stal opgezadeld te worden? probeer het eens op de poetsplaats? en wat frieswytske zegt... past je zadel? zit je singel ok.. hoe is je eigen houding?

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:14

Ik ken zat paarden die in de box echt vreselijk zijn, maar als je eruit bent is er niks meer aan de hand en kan je er alles mee doen ;)

Hoeft niet persé te zijn dat het zadel niet goed past, maar kan natuurlijk wel. Lijkt imo eerder je eigen houding. Je weet dat je paard gek gaat doen, dus lijkt mij dat je bij voorbaat al zenuwachtig/angstig bent.

Of lukt het opzadelen op de poetsplaats ook niet?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:47

Het paard buiten de box opzadelen brengt geen verandering. Ze schiet naar achter en stijgert.
Ik zadel haar nooit op. Dat doet de eigenaar omdat zij totaal niet bang oid is... Spanning zou het probleem dus ook niet kunnen zijn. Het zadel past ook prima.
Als je eenmaal op haar zit is er niks aan de hand btw.

Ze staat overdag bijna de hele dag buiten. 's avonds gaan de paarden naar binnen.
Geen idee hoeveel ze bij de vorige eigenaar buiten stond...

Ik zou niet weten wat we nog kunnen proberen.
Zou graag willen weten wat er in haar hoofd omgaat...

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:29

En bij de eigenaar doet ze niks? of ook.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:33

Als een paard zo heftig reageert is er meestal iets aan de hand, ik zou er persoonlijk eens een ostheopaat naar laten kijken.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:36

bij ons op stal staat er ook eentje, zadel erop leggen is oke, maar zodra je haar buik aanraakt waar de singel hoor ( ook zonder zadel/singel). schiet ze naar achteren en probeert ze te bijten.

als het vast zit is er niets meer aan de hand, en is t weer een hartstikke lief paard.
ik volg even.

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:46

Mijn paard heeft dit ook zo gehad, het wordt nu steeds minder. Bij ons had het te maken met een foutief liggend zadel en het vastzitten in de spieren. (Ze heeft zo'n 4 jaar terug een flinke schuiver gemaakt)

Voor mijn paard is de osteopaat 3 keer geweest en de masseur nu 2 keer. Over 3 weken komt de masseur weer.
Door een ander zadel die wel goed ligt en een anatomische singel met bont wordt de reactie steeds minder tot bijna nihil.

Nou was mijn paard ook een type dat haar stal heel erg claimde, ik kon bijvoorbeeld eerst ook niet de stal uitmesten als ze er bij in stond. Gewoon volgehouden en in het begin afleiden met een beetje hooi, nu is het geen enkel probleem meer.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:20

Ja Margje "claimt" haar stal ook heel erg. Als je voor haar stal gaat staan (deur dicht) en je blijft daar even staan, dan "stijgert" ze een beetje in de stal.

Bij iedereen toont ze hetzelfde gedrag, ook bij de eigenaar.
Maar als ze hengstig is dan is ze het liefste paard van de hele wereld. Zadel opleggen oid is dan ook géén probleem...

paardengek24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:38

ik zou eerst een paar keer hiermee gaan oefenen:
eerste keren longeren ...
dan in de bak opzadelen en heel rustig in stapjes
beloon je paard met lekkers

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:52

Er hoeft niet altijd wat te zijn merries reageren vaak heftiger dan bv een ruin met singel vastmaken.
Doet je paard dit buiten de stal ook?
Probeer dat bv eens een week.
Je paard eens nalaten kijken kan natuurlijk nooit kwaad.
Pletten tegen de muur gelijk afstraffen is erg gevaarlijk!
Hebben jullie bv geen wasplaats waar je kan gaan poetsen en opzadelen?

Wat doet je paard met aansingelen?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:06

Dit probleem kan heel erg veel oorzaken hebben, dus het is onmogelijk een oplossing aan te dragen van achter een computerscherm.

Past het zadel wel? Heeft het paard geen blokkade in de rug of iets dergelijks waardoor het opzadelen pijn veroorzaakt? Heeft het paard in de stal genoeg te doen, kan ze contact hebben met maatjes? Wat straalt de eigenaar uit bij het poetsen en opzadelen? Is het paard uberhaupt wel op zijn gemak met aanrakingen? Etc, etc....
Ga dus op zoek naar de oorzaak van dit gedrag, zomaar straffen heeft geen zin. Als je echt geen idee hebt wat er kan zijn, haal er dan een professional bij.

Verder kan het natuurlijk goed zijn dat de vorige eigenaar dit gedrag heeft veroorzaakt, maar voor het in stand houden daarvan is de huidige eigenaar verantwoordelijk.
Succes! :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:16

Grotendeels met Dreamer eens, behalve dat het instand houden van het gedrag de schuld van de huidige eigenaar is. Deze merrie is 16 en als dit bevestigd gedrag is, verander je daar bijna nooit meer iets aan. Uiteraard ben ik ook van mening dat dit gedrag (ooit) begonnen is, omdat ze ergens last van had en mss nog wel heeft.

Sluit in elk geval ongenoegen (pijnlijke rug, niet goed passend zadel etc) uit. Wat je dan kunt doen, is opzadelen leuk maken. Doorbreek het gedrag, niet door te straffen want daardoor maak je opzadelen nog erger. Je moet de focus op iets anders te leggen. Gooi een snoepje in haar voerbak, kriebel onder haar buik op de plek van de singel voordat je de singel pakt en blijf dat doen totdat je de singel vastmaakt (eerst de achterste gesp, dan de voorste). Sommig merries zijn erg gevoelig op die plek. Door ze te laten ontspannen, is singelen minder vervelend. Singel ook gaatje voor gaat rustig aan.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:44

@marion71; klopt, zei ik misschien wat te kort door de bocht, maar ik bedoel hetzelfde als jij. Het is inderdaad een stuk lastiger als dit echt gedrag is wat er al tien jaar in zit, maar dan nog kan je als huidige eigenaar de cirkel doorbreken, het leuk maken van het opzadelen inderdaad. Niets doen of gefrustreerd raken noem ik in stand houden.

Paarden leven in het nu, het kan best zijn dat deze merrie dit gedrag heeft aangeleerd bij de vorige eigenaar, maar als jij nu met haar gaat werken met in je achterhoofd dat ze altijd vervelend is geweest met opzadelen gaat het hem ook niet worden. Probeer dat achter je te laten en lekker stapje voor stapje de rust terug te brengen.

Nog een andere tip, zoek op wat de friendly game is van parelli, dat is stap 1 in dit geval. En elk stapje naar ontspanning belonen. Dus als ze met poetsen braaf is, pak dan eens de losse singel en aai haar daarmee over haar hele lichaam. Als dat goed gaat ook belonen en gewoon weer lekker buiten zetten. Met rust laten is de beste beloning, push het niet, dat werkt averechts.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 19:50

Allereerst bedankt voor alle reacties. Ik zal proberen wat antwoorden te geven...

Het opzadelen gaat prima als je haar afleid met een snoepje.
Bij het aansingelen gaat het echt mis. Als je na 2 minuten rijden aansingelt is er niks aan de hand...

Het zadel past prima en er is geen blokkade in de rug.
De eigenaar straalt rust uit met het poetsen etc. Margje kan soms springen in de stal, maar geeft uiteindelijk toe en wil stiekem graag gekriebelt worden..

Onder het zadel werkt margje (graag) voor je. Als ze je 'uitprobeert' maar jij toch consequent blijft gromt ze even en gaat daarna perfect lopen. Ze kan bitchen tegen andere paarden maar ook heel lief zijn. Op stal kunnen de paarden elkaar zien. Margje heeft M2 gereden en is daarmee nederlands kampioen 4tal rijden geworden.

Ik zal friendly game eens opzoeken, bedankt voor de tip!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:59

Misschien kun je eens een singel gebruiken met aan twee kanten elastiek en dan langzaam een gaatje per keer en met afleiding tussen de gaatjes de singel aansingelen.
Het lijkt er op dat ze aansingelen niet fijn vindt. Ik ben het niet eens met de stelling dat als het bevestigd gedag is het nooit meer zal verbeteren. Ook paarden kunnen dingen afleren en anders aanleren. Het is alleen best lastig om uit te vinden waar nou precies het pijnpunt zit.
Ik heb wel eens een zeer zuur paard gezien die na een voedingskuur met solidago (tegen maagpijn) helemaal veranderde en zich nooit meer als kreng gedragen heeft. Je moet maar net uitvinden WAT er aan de hand is.

Batman_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:36

wij hebben hier wel geleerd dat een paard vervelend gaat doen er er iets is.
Het is de taak van de eigenaar om uit te speuren wat dat iets dan is