Ik kwam het volgende verhaaltje tegen over visualiseren. Het gaat erom dat je je verbeelding gebruikt om te ontspannen. Ik moet zeggen dat ik altijd een aversie heb gehad tegen 'zweverige theorieën. Het visualiseren van dingen viel daar ook altijd onder. Maar sinds ik het meer heb benaderd als yoga oefening om mijn lijf te voelen en dingen positiever te zien, merk ik dat ik mezelf op deze manier meer 'in het moment' kan laten zijn in plaats van me druk te maken over allerlei dingen die misschien kunnen gebeuren. Hierdoor heb ik meer plezier in het rijden, en niet onbelangrijk, bewegingen worden ook soepeler en meer beheerst.
Daarom deel ik dit verhaaltje toch, wellicht als inspiratie voor anderen.
(Eigen vertaling:
Citaat:
In het begin reed ik mijn Lusitano hengst Habil, en voelde ik mezelf strak worden en angstig. Het is een natuurlijke reactie voor een paard om deze 'state of mind' te spiegelen, dus bewustzijn en controle over je houding van top tot teen en bewustzijn wordt heel belangrijk als een positieve hulp voor connectie en kalmte. Ik gebruikte de kracht van visualisatie en beeldde me in dat het een warme zonnige lente dag was, ondanks dat de wind buiten huilde op deze bitter koude ochtend. In mijn hoofd heerste een serene rust tussen bloemen en bomen en voelde ik me kalm. Terwijl ik deze gedachten visualizeerde voelde ik me fysiek en mentaal rustiger. Ik voelde mijn kaak ontspannen in een lichte glimlach waardoor ik door mijn lichaam mijn energie makkelijker kon laten stromen. Ik werd vrolijker en Habil begon dit ook te spiegelen. Hieruit volgt het principe van de invloed van onze gedachten over ons lichaam. Wanneer we leren om door middel van ontspanningstechnieken van ontspanning en visualisatie onze gedachten te beïnvloeden kunnen we ons lichaam beheersen.
Rijtechniek is niet genoeg. Maar als we onze theorie uitbreiden met controle en coördinatie van lichaam en geest kan techniek tot een dieper laag komen. Onze geest zal ons lichaam beheersen en onze ademhaling beheerst onze gedachten. Wanneer we voldoende bewust zijn van onze ademhaling en het aflaten van spanning, kan ons paard dit volgen. Ons paard ziet altijd boodschappen, of het nu angst en woede is of geluk en veiligheid. Onze energie en lichaamstaal kan stress doorgeven, of positieve tekenen van ontspanning. Dit laatste lukt niet zonder discipline en focus, met onze gedachten in het moment. Het is de essentie van communicatie om bewustzijn en discipline te cultuveren zodat we de impact die we hebben op ons paard leren begrijpen. Er kan geen ware verzameling zijn zonder de wederzijds empathische connectie tussen paard en ruiter.
Echte impuls komt uit het hart. Het paard dat met levenslust en trots kan presteren zal zelfvertrouwen voelen bij zijn ruiter. Impuls is niet alleen een visueel en technisch doel voor de trainer maar een manier om plezier en samenwerking te stimuleren tussen ruiter en paard. Neem een plaatje in je gedachten van een ontspannen ruiter met een lange ontspannen nek, ontspannen kaak en beweeglijke schouders. De ruiter is bewust van de diepe, lage ademhaling waarmee hij zijn onderrug stabieler maakt. Meer nadruk op een beheerste, gelijkmatige 'core-breathing' zal de torso helpen om meer oprichting te vragen in de verzameling. Ademen in 'toestaande' schouders ondersteunt de beweging van de ruggengraat. Dit verbetert vloeiende beweging ine. This enhances fluidity as energy is harnessed and released, as a wave in the sea. De 'core' (onderbuik) wordt sterker maar bewaart mobiliteit en het bovenlijf verlengt zich en wordt rechter. Het ademhalingspatroon helpt je een gevoel van trots en lichtheid te vormen. (...)
Neem nu een plaatje in gedachten van een paard met een lange ontspannen nek, ontspannen kaak en beweeglijke schouders als een resultaat van kalme maar energieke beweging en diepe regelmatge ademhaling. De ruiter kan versmelten en vloeien binnen haar 'core' terwijl hij/zij het gevoel van energie en lichtheid in het bovenlijf bewaard. Ritmische 'core' ademhaling helpt de borst op te blazen zoals een ballon. (...) De ruiter bewaart een gelijkmatige spanning en ontspanning in de rug en door de kaak te ontspannen om het hoofd mooi in balans te ondersteunen. Voel de energie stromen van de achterkant van je nek naar je tenen.
edit: Bron http://www.equi-ads.eu/index.php/article-archive/8-feature-articles/55-breathe-life-into-your-riding-the-power-of-visualisation