Ontspanningsoefeningen voor ruiter en paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Ontspanningsoefeningen voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:22

Omdat ik werk met een behoorlijk sensitieve merrie, ben ik me de laatste maanden meer en meer gaan verdiepen in manieren waarop ik mijn eigen spanning - en dat van het paard - kan laten afvloeien. Ik heb dit topic geopend omdat ik benieuwd ben of er nog meer mensen hier bewust mee bezig zijn of zich erin interesseren. Het lijkt me namelijk verschrikkelijk leuk om ervaringen en oefeningen uit te wisselen!

Om te beginnen (eigen vertaling):
Citaat:
Max/Relax
Overdrijf je spanning tot het lachwekkend wordt, en laat dan alle spanning los. Oefen op een tolerant paard: Adem in en span je dijbeen spieren zo erg dat ze zo hard als steen worden, en je bovenlijf vooruit wordt gedrukt, en je niet meer met je billen in het zadel zit. Hou dit vast tot je spieren trillen (of je heel hard moet lachen), en laat de spanning los terwijl je uitademt. Laat je bovenlijf voor,- en achteruit wiegen en visualiseer dat je benen versmelten met je paard. Zoek dan de tussenweg: Een zit met een geschikte hoeveelheid spierspanning en alertheid om te rijden. Doe dit in verschillende situaties. Je doel: Het gevoel herkennen in stress situaties en een ontspannings-reactie creeëren. Voer counter productieve spanning af zodat je het paard kan helpen.

Bottom Breathing
Gebruik je middenrif zoals bedoeld. Hoge ademhaling (Fashion breathing) is een oppervlakkige, gespannen manier van kleine hapjes lucht inademen in het bovenste gedeelte van je longen terwijl je buik 'plat' blijft. Om laag te ademen (Bottom Breather) moet je je onderbuik toestaan tijdelijk op te bollen. Je longen hebben geen eigen spieren - ze zetten uit en worden leeg gedrukt door de spieren van het diafragma/middenrif (een koepelvormige spier onderin de ribbenkast) en de spieren tussen de ribben.
Om effectief te ademhalen, adem in via je neus. Stuur de lucht naar beneden alsof je je buik wil vullen. Dit maakt dat het middenrif haar natuurlijke neiging vervult van het uitzetten van de onderbuik: Je longen vullen zich indirect met lucht, zonder spanning. Adem uit door je mond, leeg je longen en laat je onderbuik geleidelijk leeg lopen. Laat de volgende inademing vanzelf volgen. Als je een goed ademhalingspatroon vormt, zal het je helpen wanneer je echt moet centreren en focussen tijdens het rijden.

Bron: http://www.horsekeeping.com/horse_riding_and_mounted_training/back_in_the_saddle_relaxation.htm

De laatste ten dele komt overeen met het volgende filmpje, dat er nog wat verder op in gaat:
http://www.equestrianlife.com/videos/watch/846/Three_Breathing_Techniques_for_Relaxation/

En dan nog eentje, met meer aandacht voor de psychologische kant:

swartbeessie

Re: Ontspanningsoefeningen voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:03

Jammer dat niemand reageert :-P
Ben ik nou echt de enige die bewust bezig ven met mijn ademhaling tijdens het rijden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:06

Nee,ook ik ben erg gericht op mijn ademhaling (tot in mijn buik).
Dieren hier zijn heel gevoelig en zodra ze spanning oppikken reageren ze erop.

Wat mij heel erg helpt als ik iets echt heel spannend vind is hardop zingen.Ziet er niet uit en klinkt niet,maar helpt wel.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:17

Inderdaad buikademhaling vergeten veel mensen. Ook met zingen en praten ontspan je.
Verder denk ik vooral dat je buiten je paard moet leren ontspannen. Mijn pony vind het in ieder geval niet erg prettig als ik mezelf eerst helemaal zou gaan aanspannen. Ze wordt goed op zit gereden, en je geeft dan verkeerde hulpen.
Ik geloof er wel in dat als je moeite hebt met ontspannen, je je helemaal moet aanspannen om je daarna te kunnen ontspannen en een tussenweg te vinden. Hetzelfde als mensen die met opgetrokken schouders paardrijden, daarbij helpt het vaak ook ze eerst de schouders een tijdje overdreven omhoog te laten houden.

Leuk dat je hier mee bezig bent :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:20

dank jullie wel voor jullie reacties :-D
Wellicht hebben jullie nog meer oefeningen of truukjes te delen?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:04

Ik ken het probleem van gespannen zijn op een gespannen paard. De eerste tip van alles aanspannen en dan loslaten, vind ik erg leuk en creatief :) Alleen zou ik hem op mijn paard niet durven uitproberen :D Hij is eigenlijk heel braaf, maar nogal mutserig met schrikken van kleine dingetjes. Ik let inderdaad heel bewust op de buikademhaling, zeker in het begin van het rijden. Dat helpt mij ontspannen en alles "zacht" houden - billen, benen, kuiten. Af en toe diep zuchten, vind ik ook helpen om ongemerkt opgebouwde spanning toch even af te laten vloeien. Daarbij goed en lang uitademen door de mond. Ik praat ook veel tegen mijn paard, dat voelt voor mij prettiger dan zingen ;) Al met al gaat het veel beter dan een paar weken geleden, dus het zal wel iets doen :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:03

Ik kwam het volgende verhaaltje tegen over visualiseren. Het gaat erom dat je je verbeelding gebruikt om te ontspannen. Ik moet zeggen dat ik altijd een aversie heb gehad tegen 'zweverige theorieën. Het visualiseren van dingen viel daar ook altijd onder. Maar sinds ik het meer heb benaderd als yoga oefening om mijn lijf te voelen en dingen positiever te zien, merk ik dat ik mezelf op deze manier meer 'in het moment' kan laten zijn in plaats van me druk te maken over allerlei dingen die misschien kunnen gebeuren. Hierdoor heb ik meer plezier in het rijden, en niet onbelangrijk, bewegingen worden ook soepeler en meer beheerst.
Daarom deel ik dit verhaaltje toch, wellicht als inspiratie voor anderen.

(Eigen vertaling:
Citaat:
In het begin reed ik mijn Lusitano hengst Habil, en voelde ik mezelf strak worden en angstig. Het is een natuurlijke reactie voor een paard om deze 'state of mind' te spiegelen, dus bewustzijn en controle over je houding van top tot teen en bewustzijn wordt heel belangrijk als een positieve hulp voor connectie en kalmte. Ik gebruikte de kracht van visualisatie en beeldde me in dat het een warme zonnige lente dag was, ondanks dat de wind buiten huilde op deze bitter koude ochtend. In mijn hoofd heerste een serene rust tussen bloemen en bomen en voelde ik me kalm. Terwijl ik deze gedachten visualizeerde voelde ik me fysiek en mentaal rustiger. Ik voelde mijn kaak ontspannen in een lichte glimlach waardoor ik door mijn lichaam mijn energie makkelijker kon laten stromen. Ik werd vrolijker en Habil begon dit ook te spiegelen. Hieruit volgt het principe van de invloed van onze gedachten over ons lichaam. Wanneer we leren om door middel van ontspanningstechnieken van ontspanning en visualisatie onze gedachten te beïnvloeden kunnen we ons lichaam beheersen.

Rijtechniek is niet genoeg. Maar als we onze theorie uitbreiden met controle en coördinatie van lichaam en geest kan techniek tot een dieper laag komen. Onze geest zal ons lichaam beheersen en onze ademhaling beheerst onze gedachten. Wanneer we voldoende bewust zijn van onze ademhaling en het aflaten van spanning, kan ons paard dit volgen. Ons paard ziet altijd boodschappen, of het nu angst en woede is of geluk en veiligheid. Onze energie en lichaamstaal kan stress doorgeven, of positieve tekenen van ontspanning. Dit laatste lukt niet zonder discipline en focus, met onze gedachten in het moment. Het is de essentie van communicatie om bewustzijn en discipline te cultuveren zodat we de impact die we hebben op ons paard leren begrijpen. Er kan geen ware verzameling zijn zonder de wederzijds empathische connectie tussen paard en ruiter.

Echte impuls komt uit het hart. Het paard dat met levenslust en trots kan presteren zal zelfvertrouwen voelen bij zijn ruiter. Impuls is niet alleen een visueel en technisch doel voor de trainer maar een manier om plezier en samenwerking te stimuleren tussen ruiter en paard. Neem een plaatje in je gedachten van een ontspannen ruiter met een lange ontspannen nek, ontspannen kaak en beweeglijke schouders. De ruiter is bewust van de diepe, lage ademhaling waarmee hij zijn onderrug stabieler maakt. Meer nadruk op een beheerste, gelijkmatige 'core-breathing' zal de torso helpen om meer oprichting te vragen in de verzameling. Ademen in 'toestaande' schouders ondersteunt de beweging van de ruggengraat. Dit verbetert vloeiende beweging ine. This enhances fluidity as energy is harnessed and released, as a wave in the sea. De 'core' (onderbuik) wordt sterker maar bewaart mobiliteit en het bovenlijf verlengt zich en wordt rechter. Het ademhalingspatroon helpt je een gevoel van trots en lichtheid te vormen. (...)

Neem nu een plaatje in gedachten van een paard met een lange ontspannen nek, ontspannen kaak en beweeglijke schouders als een resultaat van kalme maar energieke beweging en diepe regelmatge ademhaling. De ruiter kan versmelten en vloeien binnen haar 'core' terwijl hij/zij het gevoel van energie en lichtheid in het bovenlijf bewaard. Ritmische 'core' ademhaling helpt de borst op te blazen zoals een ballon. (...) De ruiter bewaart een gelijkmatige spanning en ontspanning in de rug en door de kaak te ontspannen om het hoofd mooi in balans te ondersteunen. Voel de energie stromen van de achterkant van je nek naar je tenen.

edit: Bron http://www.equi-ads.eu/index.php/article-archive/8-feature-articles/55-breathe-life-into-your-riding-the-power-of-visualisation